Vaneri on helpoo kyllä muotoilla .
Nojapyörä, kyllä kannatti!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4918
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2671
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Nonni. Sit sai riittää cheetahilla ajo kun kaaduin jo toisen kerran, tällä kertaa ajoradalla (pyörätie oli kokonaan auraamatta). Onneks taaskaan mitään ei hajonnut eikä sattunut mutta alkaa olla jo vähän liian korkea kaatumisprosentti. Olen niiiiin valmis kokeilemaan jotain muuta, vaikka sitä korkeaakin. Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jooseha kirjoitti:Ei sitä arvailemaan kannata ryhtyä. Noin pitkälle tehdyn kanssa voin asian kokeillakin
Tuntui olevan nafti sovitus. 145 kammilla, jäykällä haarukalla ja 47-559 renkaalla ottaa kampeen pienen osuman.
Premnas kirjoitti:OIiko ne sun penkit vanerista muotoiltuja kaikki? Onko vaikee työstettävä? Tekisi mieli matkia ja laittaa räsymattoa pehmikkeeksi
. Räsymatto ja vaneri sopisivat niin hyvin yhteen. Tommosen kuitupenkin päällä räsymatto on turhan liukas.
Yksi on peltinen ja siinä reuna rajoittaisi jalan liikettä, mutta se on niin matalla että jalka ottaa maahan aiemmin.
Muotoon laminoidun vaneripenkin tekeminen on aika helppoa. Sahaa vanerista kolme lappua, laittaa liimaa väleihin ja puristaa oikeassa muodossa nippuun. Kuivumisen jälkeen sahaa vaan muotoonsa, raspaa reunat pyöreiksi ja hioo pikkuisen. Muutama yksinkertainen työkalu vaaditaan ja laminointimuotti sekä iso kasa puristimia. Raspauksen ja hiomisen voisi oikeastaan jättää hienosteluna tekemättä.
En tiedä onko se muista helppoa, mutta kyllä se ainakin huonekalujen ja ikkunoiden tekemiseen verrattuna on
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Sit sai riittää cheetahilla ajo kun kaaduin jo toisen kerran
Samana päivänä vai samalle talvelle? Sillon kun itse yritin etsiä hyvää talvinojapyörää niin mätkähtelin vähän väliä nurin, ei siitä pidä lannistua. Mulla toki se etu ettei ajoradalla tarvinnut juuri työmatkalla ajaa jos ei halunnut(800m pidempi matka).
Premnas kirjoitti:Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily
.
Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?
jooseha kirjoitti:En tiedä onko se muista helppoa
On helppoa. Suurempi työ on muotista ja jos tarve vain yhdelle penkille niin väitän että parempi tilata valmis. Menee niihin tarvikkeisiinkin muutama kymppi jos sään kestävän pinnan tekee. Muutama kymppi ei taida riittää jos muottivärkit ja puristimetkin on ostossa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2671
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jooseha kirjoitti:Tuntui olevan nafti sovitus. 145 kammilla, jäykällä haarukalla ja 47-559 renkaalla ottaa kampeen pienen osuman.
No voi pahus. Tuskin ne läskirenkaatkaan sitten mahtuvat pyörimään tai sitten koko laitoksesta tulee liian korkea.
jooseha kirjoitti:Yksi on peltinen ja siinä reuna rajoittaisi jalan liikettä, mutta se on niin matalla että jalka ottaa maahan aiemmin.
Muotoon laminoidun vaneripenkin tekeminen on aika helppoa. Sahaa vanerista kolme lappua, laittaa liimaa väleihin ja puristaa oikeassa muodossa nippuun. Kuivumisen jälkeen sahaa vaan muotoonsa, raspaa reunat pyöreiksi ja hioo pikkuisen. Muutama yksinkertainen työkalu vaaditaan ja laminointimuotti sekä iso kasa puristimia. Raspauksen ja hiomisen voisi oikeastaan jättää hienosteluna tekemättä.
Laminointimuotti...puristimia on pajalla mutta ei sieltä taida isoa kasaa löytyä. Jää ehkä tekemättä.
jviirret kirjoitti:Samana päivänä vai samalle talvelle? Sillon kun itse yritin etsiä hyvää talvinojapyörää niin mätkähtelin vähän väliä nurin, ei siitä pidä lannistua. Mulla toki se etu ettei ajoradalla tarvinnut juuri työmatkalla ajaa jos ei halunnut(800m pidempi matka).
Peräkkäisinä päivinä. En mie lannistukaan muuten mutta ens kerralla voi jo hajotakin jotain, eikä viittisi ottaa sitä riskiä että toi kesäkiituri ottaa enempikin osumaa kun vaihtoehtojakin on. Työmatkaa en muutenkaan aja ajoradalla, tämänpäiväinen oli silkkaa "huvi"ajoa.
jviirret kirjoitti:Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?
No on sekin käynyt mielessä...vaikka vannoin etten pystäreihin palaa koska ovat niin epämukavia. Tuntuu et nää mun jutut vatkaa sitä samaa kehää ympäri koko kesän, syksyn, talven,...
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Laminointimuotti...
Ei tarvi olla hieno. Joku penkin mallinen, jota vasten voi puristaa vanerit muotoonsa.
Yritän etsiä kuvan omastani. Tein sen pelkästään pistosahan ja poran kanssa
edit. En jaksanut etsiä, niin otin uuden kuvan.
Liimausta varten niputan nuo kahdella puristimella yhteen niin että välissä on pattingin pätkät. Rei'istä putket läpi. Putken päihin puristimet ja rima vanerin päälle puristimien kohtaan. Ylijääneet puristimet olen laittanut suoraan penkin reunohin.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jviirret kirjoitti:Premnas kirjoitti:Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily
.
Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?
Jukka
Ei kannata luopua, edes noja-etuliitteestä. Nyt on vaan väärät harrastusvälineet Aika vähän kippurasarvikumarapyöriä on näkynyt viimepäivinä ja niihin Cheetahkin rinnastuu
Premnas kirjoitti:Mites terpalla ulottuikaan jalka maahan, kokonaan vai kärki? Ja sullahan oli istumakorkeuskin enempi kuin tuossa joosehan täpärissä.
Lisäys: löysin kuvan jossa terpalla ylettyy koko jalka maahan läskin kyydissä ..mut se oli kyllä pioneeri eikä se toinen läski.
Normaalisti kun tulee liikennevalopysähdys tms. niin pidän kokonaisuutta kengänkärjellä pystyssä, helppoa sen jälkeen kun kengän kärkeen asensi piikit koko jalankin saa maahan ja jos olisi vielä selkänoja pystymmässä niin helpommin, jos hylkää lukkopolkimet niin sitten voi paksumpipohjaisia ja "pitopohjia"/irtonastoja pitää ja tarkenee varpaatkin paremmin. Yhtään korkeampi ei pyörän kyllä enää passaisi olla, tai niin mä ajattelin 24" läskin jälkeenkin mutta kaikkea pitää kokeilla
muistaakseni muutama sentti on istuinkorkeudessa eroa.
PW kirjoitti:Eikös Sailalla ole 24" läski käytössä - mites sen käyttökokemukset näin talvikelissä?
Toi odottaa kesää ja Saila on siirtynyt pystäriin Tuon pyörän renkaat on sellaiset, että ei ne oikein houkuta... pitäisi kyllä käydä koittamassa mutta kun olen niin nastarengasmiehiä ja mielellään kunnon nappulalla.
Kähvellät mieheltä Nazcan ja vaihdat etuhaarukan, hitsaat/hitsautat uuden takahaarukan, läskit kumit ja vanteet alle, cheetahista ohjaustanko jos nazcassa ei ole kierteetön haarukka, muita muutoksia ei tarvta, kun lumet sulaa niin palautat ennalleen alle 400€ tulee pyörä jos takahaarukan teko onnistuu. tai parein ehkä tehdä jostain muusta aihiosta niin ei tule sanomista mutta noin periaatteessa
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2671
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
terppa kirjoitti:Kähvellät mieheltä Nazcan ja vaihdat etuhaarukan, hitsaat/hitsautat uuden takahaarukan, läskit kumit ja vanteet alle, cheetahista ohjaustanko jos nazcassa ei ole kierteetön haarukka, muita muutoksia ei tarvta, kun lumet sulaa niin palautat ennalleen
alle 400€ tulee pyörä jos takahaarukan teko onnistuu. tai parein ehkä tehdä jostain muusta aihiosta niin ei tule sanomista mutta noin periaatteessa
Mä luulen ettei mies kyllä tykkäisi tuosta . Se kun pyöräilee Nazcalla myös talvella nastarenkaiden kera. Ja sitten siihen tarttisi loivemmin muotoillun penkin, ite en tykänny istua sen kyydissä. Jos tuohon laittaisi muunnossarjan, voisi käydä niin että mies lähtisi entistä useammin lenkille ja mie jäisin kotiin ihmettelemään mihin se läskinojakki taas hävisi
.
Tarkoittaako tuo joosehan nafti sovitus muuten sitä että jos siihen haluaisi läskirenkaan alle, keskiötä pitäisi saada joko ylös- tai eteenpäin?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Premnas kirjoitti:Tarkoittaako tuo joosehan nafti sovitus muuten sitä että jos siihen haluaisi läskirenkaan alle, keskiötä pitäisi saada joko ylös- tai eteenpäin?
Nafti = hieman liian ahdas.
Riittävän pitkä haarukka tai eri runko.
Ei tuo taida olla kovin hyvä aihio, jos ei hyväksy korkeaa ja aika makaavaa pyörää. Keskiön paikka etuakselin päällä pitää sen väkisin korkealla ja pystyllä selkänojalla sylikulmasta tulee ahdas.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14212
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Tilaa saa lisää lyhyemmillä kammilla. Satamilliset ovat oikein hyvät talvipyörään, niin ei tarvitse koukistaa polvia niin paljon paksujen housujen sisällä ja puomiakin voi pidentää. Vaikutus on huomattavasti suurempi kuin kammen lyhennyksen mitta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2066
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jori kirjoitti:Tilaa saa lisää lyhyemmillä kammilla. Satamilliset ovat oikein hyvät talvipyörään, niin ei tarvitse koukistaa polvia niin paljon paksujen housujen sisällä ja puomiakin voi pidentää. Vaikutus on huomattavasti suurempi kuin kammen lyhennyksen mitta.
Ja 20" läskirenkaalla saisi myös pelivaraa lisää. En ole nähnyt sellaista nojakissa vielä, mutta sopivia aihioita löytyy kohtuuhinnalla:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... atta-musta
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Näh. Romuosien käytön järkevyys perustuu siihen että ne ovat sopivia. Mun mielestä tuon raakileen järkevä hyödyntäminen vaatii ettei keskiöön tai emäputkeen puututa. Nyt siinä on kaksi tarkkuutta vaativaa kohtaa valmiina.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Keskustelussa vilahtelee pienemmät läskirenkaat, onko niin ett niihi ei oo kunnon renkaita saatavilla ja niiden ominaisuudet esim lumella ei sitten oo hyvät?
Toinen tuli mieleen, pystyykö pienempi tilavuuksisten läskien kanssa hyödyntämään alhaisia rengaspaineita?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2671
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Ja mä mietin noita renkaita myös senkin kannalta että mistä niitä saa lisää jos menee rikki. Ei mistään. Joten ne saa vielä toistaiseksi unohtaa koska mä en halua sellaista pyörää johon ei saa varaosia.
Mulla ei rajoita enää polvien koukistelu kun housut on sellaset että ne antavat niin paljon periksi kuin tarttee. Mutta toki en halua ajaa sellasella pyörällä että polvet osuvat mahaan saakka tai muuten ahdas sylikulma. Ehkä tämän mietinnän seurauksena päädyn sellaiseen ajatukseen, että pyörän penkki on suht pystyssä ja keskiön on oltava etukiekon akselin etupuolella tarpeeksi pitkällä (niin kuin cheetahissa, sillä erotuksella että cheetahissa lähes maataan eikä istuta ). Muuta rakennetta en ole ehtinyt miettimään. Tuleeko pyörästä liian etupainoinen tuollaisella rakenteella vai tarkoittaako se sitä että akseliväli lyhenee? Pitäisi kai piirtää havainnollistava kuva. Siitä tulikin mieleen että musta tuntuu etten nyt saanut tuosta joosehan laminointimuotista oikein kiinni kun palaset on irrallaan, ei sulla olisi kuvaa työstövaiheessa olevasta penkistä? Siis niin että kaikki putket, puristimet ja muut tykötarpeet kiinnitettynä?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2066
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
jooseha kirjoitti:Näh. Romuosien käytön järkevyys perustuu siihen että ne ovat sopivia. Mun mielestä tuon raakileen järkevä hyödyntäminen vaatii ettei keskiöön tai emäputkeen puututa. Nyt siinä on kaksi tarkkuutta vaativaa kohtaa valmiina.
Olen ymmärtänyt että enemmän maksaisi ostaa renkaat, vanteet ja haarukat erikseen. Tuon Solikan osien laadusta en tiedä, mutta ainakin pääsisi kokeilemaan edullisesti. Tuo nyt oli vain esimerkki, pari satasta lisää niin saa enemmän vaihteita ja levyjarrut.
http://www.bikeshop.fi/S_cool_XXfat_20_ ... /pSCOOL20/