Olen tässä hiljallensa saanut ajokuntoon läskin täysjoustopyörän. Olen ajanut nyt fillarilla noin sata kilometriä ja vielä on kestänyt rutisematta. Muutaman kerran olen tuon ajanut hankeen jumiin ja lähtenyt pienimmällä vaihteella liikkeelle. Vielä ei ainakaan ole tullut komplikaatioita ketjuvoimien takia.
Fillarifoorumilla nimimerkki Savierk halusi täysjoustoläskin ja alkoi sellaista rakentelemaan Trekin Rumblefish II -rungon pohjalta. Hän sorvautti levitykset linkkuihin ja hitsautti takahaarukkaan levikepalat. Kun haarukka sitten oli kolmannen kerran murtunut hitsauksen vierestä, hän luovutti ja myi rungon minulle. Halvalla.
Mhelander teki murtuneeseen takahaarukkaan paikkaushitsauksen, jonka jälkeen minä laminoin haarukkaan vahvikkeeksi 4-12 kerrosta 3K UD-hiilikuitua.
Päällimmäiseksi tuli kerros kevlaria iskuilta suojaamaan. Laminointiepoksina Ampreg 21 ja laminoinnin päätteeksi jälkikovetin epoksia 50 -asteisessa uunissa 16 tuntia.
Kehät ovat custom-pyöriin myytävät 80 mm vanteet Robbsson.de:stä rei'itettyinä ja valkoiseksi maalattuina. Painoa n. 850-900 g/kpl. Navat piti levittää, kun pyörässä käytetyt 12 x 177 mm ja 15 x 150 mm olivat rakentamisen aikaan sairaan kalliita. Ostin shimanon navat, joihin sorvautin levikepalat. Levikkeissä on rasvanipat, joten napoihin voi painaa vaseliinia sisälle tarvittaessa; levikkeen takia niitä ei saa enää kokonaan purettua.
Osasarja on shimanon SLX. Lyhyin välitys on 42/22, eli pitäisi jaksaa kiivetä jyrkempikin mäki.
Pyörä on hauska ajaa, 10 sentin jousto + 10 sentin renkaat tekevät ajotuntumasta pehmoisen. Pitoakin tuntuu riittävän. Nyt pitää vain saada fillarille kilometrejä, niin näkee kestääkö tuo kuidutus. Paklaan ja maalaan sitten myöhemmin, jos näyttää kestävän.