Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

avopyörällä ero oli jviirretin mukaan muistaakseni 6% :?

Joo. 5vuotta sitten tein tosiaan CLWB:llä tällaisen testin:

11.10.2010 Tuli tilaisuus hankkia uusi takakumi niin hankin, vaikka vanhakin olisi ihan käyttökelpoisessa kunnossa vielä. Tämä uusi kumi on sileähkö kuvioinen BMX käyttöön tehty Rubbena Zirra 54-406, kantavuus yli 120kg ja paineenkesto huikeat 7bar! Ennen kumin vaihtoa ajoin vanhalla Bilteman viiltosuojatulla 47-406 liki yhtä sileä kuvioisella renkaalla maksimipaineilla(2,8bar) n. 4km testilenkin ja sain ajaksi 10min 45sek. Kumin vaihdon jälkeen tolla Zirralla 6bar paineella samalla asenteella 10min 5sek, eli reilu 6% vaikutus oli renkaan vaihdolla nopeuteen.

http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm

Tuossa tosin vaihdoin siis vain takarenkaan. Eturenkaan merkitys olisi tosin ollut varmaan erittäin pieni noin korkeassa ja takapainoisessa pyörässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joulukuun alussa repesi sitten seuraava eturengas kudoksesta (Marathon Racer). Taidan syyttää siitä sepeliä ja pistosuojanauhan yhdistelmää, sillä repeämä oli selvästi lähtenyt sepelin katkaisemista kudoksista. Eli sepeli uppooa renkaaseen, mutta ei pääse pistosuojanauha takia eteenpäin vaan jää siihen tunkeumapaikkaa hieromaan renkaan kudoksia rikki pistosuojanauhaa vasten. Niitä kun katkeaa vaikka vajaan sentin leveydeltä niin eihän se ihme ole rengas siitä pettää.

Mutta siis viime sepelikauden ajan pistosuojanauhojen kanssa ajetut (ehkä noin 3-4tkm) Marathon Racerit olivat sepelin jäljiltä entiset vaikka kumia olisi ollut kulutettavaksi vaikka kuinka paljon.

Laitoin tilalle Schwalben Shreddat pistosuojanauhojen kera. Saa nähdä kuinka ne kestää. Tästä voisi kuitenkin ottaa opiksi ja katsoa silloin tällöin renkaat läpi ja poistaa ne kivenjyvät sieltä renkaasta niin voisi ehkä päästä yksillä renkailla pidemmälle.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Shreddat on vielä vähemmän tarkoitettu kestäviksi kuin marathon racerit joten veikkaan että renkaat on entiset paljon nopeammin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:

Shreddat on vielä vähemmän tarkoitettu kestäviksi kuin marathon racerit joten veikkaan että renkaat on entiset paljon nopeammin.

Niihän ne Schwalben speksin mukaan ehkä onkin kun ei niissä kai ole varsinaista pistosuojausta ole ollenkaan. Mutta todella hyvät kokemuksen näin lyhyeltä ajalta näistä nyt kuitenkin on. Eivät kerää kiveä ollenkaan samaan malliin kuin Racerit. Ainakaan näin uutena. Vielä yhtään kiveä en ole pois kaivanut kun ei niitä ole mukaan tarttunut. Ulkolaiset kinnerikuskit on Shreddoja paljon kehuneet ja ihmeen kestäviksi maininneet.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

On jäänyt viime ajoilta kokemuksia kertomatta kun ei ole oikein ehtinyt foorumilla kirjoitella.

Jarrujen kanssa oli aivan ihmeellinen episodi tuossa useampi viikko sitten. Jarruteho rupesi pikku hiljaa hiipumaan ja sitten se meni aivan olemattomaksi ja jarrut puolsivat vahvasti. Kun otin kiekot irti niin asia periaatteessa selvisi heti, sillä toisen puolen jarrukengät ja rumpu olivat sellaisen harmaan vaahdon peitossa joka sormissa tuntui liukaalta. Mutta sitä en tiedä vielä tänä päivänäkään että mistä tämä vaahto oli jarruun päässyt, ilkivaltaa vai jokin kemiallinen reaktio vai mitä ihmettä oli tapahtunut? Tapahtuman aikaan oli märkään ja teitäkin oli paikoin suolattu, joten suolavettä on voinut jarrun sisään päästä, mutta voisiko se tuollaisen aiheuttaa? Toisen puolen jarru oli aivan normaali.

Vaihdoin sitten molempien puolien jarrukengät uusiin ja putsasin kiekot huolella ja sääsin muutenkin jarrut uuteen uskoon ja ne on nyt pelanneet hyvin. Vanhat jarrukengät jäivät varastoon ja se vaahto on niistä kuivunut sellaiseksi hienoksi jauheeksi. Aivan ihmeellinen juttu kertakaikkiaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

En ollut nyt noin kuukauteen kinnerillä ajanut kun tänne eteläänkin tuli lunta sen verran että se kinnerillä ajoa vähän häiritsi. No nyt kun tuli suoja ja tiet pääasiassa suli, niin päätin sitten eilen lähteä kinnerillä töihin. Liukasta ei ollut kuin kotipihalla ja kivaa oli maantien laitaa ajaa alkumatka hyvää kyytiä. No jotenkin olin siinä jo tuudittautunut että eihän täällä nyt liukasta ole missään niin sittenhän se harkintakyky petti ja pahasti. Espoon Bembölessä menee notkelmassa eräs pieni joki jonka ylittää puusilta. Silla ylitykseen mennään alamäkeä pitkin ja siinä vauhti kasvaa ainakin nyt neljään kymppiin jos ei jarruta. Ja minähän en sitten hölmönä jarruttanut. Ajolasit huurussa en huomannut sillan kannen olevan peilijäässä. Jään päällä vielä vettä kruunaamassa kokonaisuuden. Siinähän se vauhdissa sitten rupesi perä tulemaan sivulle ennen kuin kerkesi kissaa sanoa. Sillan jälkeen ei enää ollut niin jäistä vaan renkaat nappasi kiinni ja kinneri kyljelleen ja matka jatkuin siinä kokonaan ympäri toisellle kyljelle, jolla sitten liuttiin parikymmentä metriä lumipenkan vieressä.

Eli ihan naappiin ei työmatka mennyt :cry: Itselle ei käynyt käytännössä mitään, toisen käden olin jossain kohdin tunkenut kinneristä ulos ja se sai naarmuja ja asfaltti ihottumaa kun ei ollut hanskoja kädessä. Sormenpäästä tuli kyllä verta aika reilusti ja kun en heti tajunnut mistä sitä tulee niin pelästyin vähän että mistä on kyse, kun joka paikka tuntui olevan veressä. Kypärälamppu sai naarmuja ja kypärän lippakin vähän, joten voi olla hyvä että kypärä oli päässä, etteivät naarmut ole otsassa. Mutta ilmeisen hyvin toimi tuo takatötterö pään suojauksessa.

No kinneri sai reippaat vauhtiraidoitukset molemmille kyljille ja "konepellille", toinen peili repeytyi irti ja kulkuaukon reuna reuna murtui aivan samalla tavalla kuin edellisessä kaatumisessa muutama kesä sitten, mutta toiselta puolelta. Lisäksi kulkuaukon etureunaan tuli pieni murtuma ja nopeusmittari repeytyi irti paikaltaan ja samalla repesi paneeli jossa suurin osa sähkökytkimistä on (ilmeisesti minun jalka osui siihen ympyrää pyöriessä). Onneksi kaikki vauriot paljastuivat kuitenkin lähinnä kosmeettisiksi, joten jatkoin matkaa töihin ja ajoin toki sitten takaisin kotiin iltapäivällä.

Harmitushan nyt oli/on tietysti armoton, kun onnettomuuden syy oli oma tyhmyys, mutta kai sitä pitää olla tyytyväinen ettei pahemmin käynyt. Oppihan tästä varmaan kannattaa, ettei tarvitse sitten uudella DF:llä samaa toistaa, siinä voisi harmittaa vielä vähän enemmän. Toivotavasti myös joku muu oppii tapauksesta jotain. Ehkä ne nastarenkaat voisi kuitenkin olla paikallaan, ainakin takana (nythän siis ei nastoja ollut missään). Tai ainakin pitää ymmärtää ajaa sitten sen mukaan ettei nastoja ole. Sehän ei itseltä tällä kertaa onnistunut.

No Strada menee nyt telakalle, otan siitä kannen pois ja korjaan hiilikuituvauriot. Samassa yhteydessä teen varmaan perusteellisen huollon muulle pyörälle. Nyttenhän tuo ulkomuoto rupeaa olemaan sen verran karu, että varmaan olisi syytä maalata/maalauttaa koko pyörä korjauksien jälkeen. Varsinkin kun pyörä on tarkoitus myydä nyt keväällä kun DF XL saapuu. Jos joku tietää hyvän paikan maalaukselle, niin vinkkejä otan mielellään vastaan.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Sillan jälkeen ei enää ollut niin jäistä vaan renkaat nappasi kiinni ja kinneri kyljelleen ja matka jatkuin siinä kokonaan ympäri toisellle kyljelle, jolla sitten liuttiin parikymmentä metriä lumipenkan vieressä.

Tai ainakin pitää ymmärtää ajaa sitten sen mukaan ettei nastoja ole. Sehän ei itseltä tällä kertaa onnistunut.

Auts! Mutta onneksi et sentään loukkaantunut. Stradan naarmut varmaan saa piiloon meikkauksella ja maalaamalla...

Kinnerit eivät kuitenkaan tykkää siitä, että ruvettaisiin himmailemaan vauhdissa, vaikka kuinka olisi Bembölen notko. Toisaalta, Stradat eivät hollantilaisina varmaankaan tajua, miten liukasta täällä pohjoisessa Suomen maassa voi olla. Olen yrittänyt tätä tolkuttaa myös Milanilleni ja se on suostunut siihen, että sitä ei näin talvisaikaan viedä ulos kylmettymään.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvä tosiaan että säilyit itse ehyenä, tuollaisessahan on ainekset vaikka mihin...

TMS kirjoitti:

No Strada menee nyt telakalle, otan siitä kannen pois ja korjaan hiilikuituvauriot. Samassa yhteydessä teen varmaan perusteellisen huollon muulle pyörälle. Nyttenhän tuo ulkomuoto rupeaa olemaan sen verran karu, että varmaan olisi syytä maalata/maalauttaa koko pyörä korjauksien jälkeen. Varsinkin kun pyörä on tarkoitus myydä nyt keväällä kun DF XL saapuu. Jos joku tietää hyvän paikan maalaukselle, niin vinkkejä otan mielellään vastaan.

Suoraselkäistä toimintaa kertoa foorumilla kolareista vaikka pyörä on menossa myyntiin. Olisiko hyvä myyntivaltti jos ostaja saisi päättää värin ;) Toisaalta Joku maalaustaitoinen voisi olla kiinnostunut ostamaan maalaamattomanakin. Säästäisi maalauksen hinnan hankkiessa ja maalaisi itse.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käytätkö jotain huurunpoistoainetta? Entä silmälaseja? Jos silmälasit, seuraavan kannattaa olla Essilor Optifog linsseillä ja Optifog aktivaattoria päälle, niin huurtuminen vähenee merkittävästi. Tai piilarit. Bembölessä on joo melkoinen mäki, vaikka isompi Jorvin sairaalan vierestä meneekin. Onneksi kävi lähinnä kunnialle kolhut.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Auts, onneksi ei käynyt sulle pahemmin :o ! Takana oleva nastarengas auttaa noihin perän sivuluisuihin yllättävän paljon. Trikellä ainakin uraisella jäällä helposti luiskahtelee hieman puolelta toiselle nastarenkaastakin huolimatta mutta se ei vaikuta vielä pyörän hallintaan. Toisaalta jos eturenkaat ovat mallia sliksit, ei niilläkään kovin helppo ole ohjata vetisellä jäällä - ajokki jatkaa mielellään matkaansa suoraan vaikka pitäis kääntyä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Harmi juttu, onneksi ei käynyt pahemmin, syö miestä tietenkin (ainakin itsellä rupesi syömään jo kyljellään luistellessa) mutta me voitaisiin perustaa kinneristien kattokerho :mrgreen: mukaan pääsisi vaan täyden kaadon tehneet :) tietyllä tapaa unohtumaton kokemus mutta huumori rupeaa kukkimaan vasta haavojen umpeuduttua :oops:

Sen vähän mitä talvella olen kinnerillä ajanut niin tuntui että taakse tartteisi tuplaten pitävämmän kumin kun luiston oikaisun on aika hankalata... eikä 20 tuumaisiin oikein hyvää saa.

Viikon verran muutes olen testaillut laskettelulaseja ajolaseina ja ne tuntuisi pysyvän huurteettomina, ongelma on vaan pikkasen kapeampi näkökenttä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Sen vähän mitä talvella olen kinnerillä ajanut niin tuntui että taakse tartteisi tuplaten pitävämmän kumin kun luiston oikaisun on aika hankalata...

Ei huono huomio! Esimerkiksi autoon verrattuna painopiste on edempänä ja takana renkaita vain yksi. Jos siitä yhdestä taka renkaasta häviää pito niin kinneri on kuin varsi edellä heitetty vasara. Pitävien (etu) renkaiden takana on enemmän painoa kuin edessä niin takapää pyrkii etupään edelle. Jarruttaminen vain pahentaa ilmiötä, paino siirtyy enemmän eturenkaille, takarenkaan pito pienenee ja sivuluisu nopeutuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Hyvä tosiaan että säilyit itse ehyenä, tuollaisessahan on ainekset vaikka mihin...

TMS kirjoitti:

No Strada menee nyt telakalle, otan siitä kannen pois ja korjaan hiilikuituvauriot. Samassa yhteydessä teen varmaan perusteellisen huollon muulle pyörälle. Nyttenhän tuo ulkomuoto rupeaa olemaan sen verran karu, että varmaan olisi syytä maalata/maalauttaa koko pyörä korjauksien jälkeen. Varsinkin kun pyörä on tarkoitus myydä nyt keväällä kun DF XL saapuu. Jos joku tietää hyvän paikan maalaukselle, niin vinkkejä otan mielellään vastaan.

Suoraselkäistä toimintaa kertoa foorumilla kolareista vaikka pyörä on menossa myyntiin. Olisiko hyvä myyntivaltti jos ostaja saisi päättää värin ;) Toisaalta Joku maalaustaitoinen voisi olla kiinnostunut ostamaan maalaamattomanakin. Säästäisi maalauksen hinnan hankkiessa ja maalaisi itse.

Jukka

Hyvää ettei käyny pahemmin - päivitys onnettomuusketjuun?
Joku teeitemies vois kysyy: Paljonko maksaa Strada tänään?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Sen vähän mitä talvella olen kinnerillä ajanut niin tuntui että taakse tartteisi tuplaten pitävämmän kumin kun luiston oikaisun on aika hankalata...

Ei huono huomio! Esimerkiksi autoon verrattuna painopiste on edempänä ja takana renkaita vain yksi. Jos siitä yhdestä taka renkaasta häviää pito niin kinneri on kuin varsi edellä heitetty vasara. Pitävien (etu) renkaiden takana on enemmän painoa kuin edessä niin takapää pyrkii etupään edelle. Jarruttaminen vain pahentaa ilmiötä, paino siirtyy enemmän eturenkaille, takarenkaan pito pienenee ja sivuluisu nopeutuu.

Tässä yksi syy sille, että nelipyöräisyyttä havitellaan kinnereihin. Jäinen sillan kansi ei ole yleinen ongelma, mutta takarenkaan puhkeaminen kovassa vauhdissa lievässäkin kaarteessa aiheuttaa saman ilmiön. Siksi toinen takarengas pelastaa paljon, jollei aivan yhtaikaisesti räjähdä. Samasta syystä delta-mallinen kinneri on turvallisempi kuin tadpole.

Tuon smurffin hatun merkitys onkin siis paljon muutakin kuin aerodynamiikan parantaminen ja niskatuen kannattelu. Muistakaa tämä DIYkinnerimiehet.

Onnittelut Teroille, ettei käynyt pahemmin. Laita tosiaan raportti onnettomuusketjuun streetvievin ja valokuvien kera.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Harmittelut täältäkin.
Itselläni muutaman kerran kokemusta, kun peräpäästä loppuu pito niin poikittain ollaan tiellä :(
Onneksi ei kaatumisia.

Vastaa Viestiin