Taitettava nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 01 Maalis 2016, 08:37

No niin, tuo penkin kääntäminen auttaa jo asiaa. En tykännyt ideasta, jossa penkki osoittaa maata kohti. Tosin sen sarana pitää olla aivan etureunassa, ja nyt siihen hankittu kuppi-istuin on kyllä aika heikko siitä kohtaa.
Sakarin alkuperäinen putki-istuin oli päätynyt johonkin seuraavaan projektiin. Olin ajatellut sen kiinnityksen matalimmasta eli paksuimmasta kohdasta. Takaosan saan tietysti tehtyä jonkinlaisella pikakiinnityksellä.
Ei se sivuttain kääntäminenkään vaadi muuta kuin eturenkaan nostamista pari milliä ja heilautamista taakse.

Sakari, mikähän mahtaa olla runkoputken seinämän paksuus, sitä hitsausta silmälläpitäen?

Kiitokset kuitenkin mielenkiinnosta, hyvät herrat!
Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja eemeli » 01 Maalis 2016, 08:59

ajou kirjoitti:Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.


Mulla taitaa olla romuissa parikin halpis "taittopyörää". Mä koitan ottaa tänään kuvan, jos vaikka jommasta kummasta olisi apua...
-Janne-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Maalis 2016, 09:04

Sen saranan pitää olla sitten tukeva, eikä mikään oven sarana. Jokaisen osan, saranalevyn, saranatapin ja lukituksen pitää kestää taipumatta saman kuin runkoputki.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja irakas » 01 Maalis 2016, 09:16

ajou kirjoitti:No niin, tuo penkin kääntäminen auttaa jo asiaa. En tykännyt ideasta, jossa penkki osoittaa maata kohti. Tosin sen sarana pitää olla aivan etureunassa, ja nyt siihen hankittu kuppi-istuin on kyllä aika heikko siitä kohtaa.
Sakarin alkuperäinen putki-istuin oli päätynyt johonkin seuraavaan projektiin. Olin ajatellut sen kiinnityksen matalimmasta eli paksuimmasta kohdasta. Takaosan saan tietysti tehtyä jonkinlaisella pikakiinnityksellä.
Ei se sivuttain kääntäminenkään vaadi muuta kuin eturenkaan nostamista pari milliä ja heilautamista taakse.

Sakari, mikähän mahtaa olla runkoputken seinämän paksuus, sitä hitsausta silmälläpitäen?

Kiitokset kuitenkin mielenkiinnosta, hyvät herrat!
Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.


Kääntyvän istuimen etureunan saranan lehti voisi olla leveämpi jolloin sen saisi tukevammin kiinni istuimeen.

SH14:n runkoputken vahvuus on 1,5 mm. Voi hyvin hitsata. Katkaisukohdasta on runkoputken päät hitsattava umpeen laipan avulla.

Saranan voisi tehdä esim. 50x50x5 ja 60x60x5 mm:n putkipalkin kappaleista.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9824
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jori » 01 Maalis 2016, 09:27

Istuimen kiinnittäminen etureunastaan tarkoittaa tietenkin, että takapuolen kohdalle pitää laittaa talla runkoputken päälle, mutta tällä ja jäykällä selkänojan tuella istuimen saa tukevaksi, mutta helposti käännettäväksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 01 Maalis 2016, 09:47

irakas kirjoitti:Saranan voisi tehdä esim. 50x50x5 ja 60x60x5 mm:n putkipalkin kappaleista.

SH14 on niin tyylikäs nojakki, että en voi kuvitella siihen minkään muunlaista saranaa kuin samanlaisen, joka on kaupallisissa taittopyörissä.
Muistatko Sakari vielä runkoputken läpimitankin? En muistanut aamulla kotona mitata.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja eemeli » 01 Maalis 2016, 09:53

eemeli kirjoitti:
ajou kirjoitti:Vielä kun löytäisin jostain se saranan, että voisi sen hitsauttaa kiinni.


Mulla taitaa olla romuissa parikin halpis "taittopyörää". Mä koitan ottaa tänään kuvan, jos vaikka jommasta kummasta olisi apua...


Jouduin käymään hallilla muutenkin niin otin kuvan... Tämän saa hakea pois, jos vain kelpaa.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (132.42 KiB) Katsottu 3195 kertaa
-Janne-

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja irakas » 01 Maalis 2016, 09:59

Runkoputken halkaisija on 50,8 mm.

Enpä malttanut olla pikapiirtämättä minkälainen sarana tulisi 50x50x5 ja 60x60x5 mm putkipalkeista.
Liitteet
Liitossarana.png
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9824
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jori » 01 Maalis 2016, 10:24

Sakarin sarana on hieno, mutta siitä puuttuu vääntösuunnan jäykistys, joka on runkoliitoksessa erittäin tärkeä. Bromptonissa tämä jäykistäminen tehdään kiilarimalla, joka puristetaan liitoksen läpi poikkisuunnassa kulkevalla ruuvilla. Kun liitos tehdään kiilan kautta, ei ruuvia tarvitse kiristää apinan raivolla.
Kuva
Tästä linkistä löytyy Nojanallen Sterniä varten käytyä keskustelua.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 01 Maalis 2016, 12:08

ICE käyttää seuraavanlaista saranaa, joka on muuten todella jämäkkä, vaikka yksinkertaisella pikalukituksella lukitaankin.
Siinä on vielä sellainen turvasysteemi, että lukitus ei aukea, vaikka tuo pikalukitus löystyisikin. Eli tappi loksahtaa ensin tuohon alhaalla näkyvään reikään ja vasta sen jälkeen kiristetään pikalukko.
Kuva
Oheiselta videolta voi katsoa sen toimintaa, etenkin kohdasta 1:25
https://youtu.be/rnJ0ve66OnM

Taitaa muuten tuo Eemelin sarana olla liian pieni tuolle 50,8 läpimittaiselle runkoputkelle.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 985
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja eemeli » 01 Maalis 2016, 13:46

ajou kirjoitti:Taitaa muuten tuo Eemelin sarana olla liian pieni tuolle 50,8 läpimittaiselle runkoputkelle.


Täytyy mittailla ja tutkia sopiiko. Menee kyllä loppuviikkoon ennenkuin kerkiää...
-Janne-

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 01 Maalis 2016, 15:48

eemeli kirjoitti:Täytyy mittailla ja tutkia sopiiko. Menee kyllä loppuviikkoon ennenkuin kerkiää...


Ei mitään kiirettä, projekti on ollut vaiheessa koko talven.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 17 Maalis 2016, 17:53

Moro
Olisin tulossa Hämeenliinnaan ke 30.3.
Onnistuisiko hakeminen silloin?
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 556
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 30 Kesä 2016, 15:19

Mulla on nyt jykevä Jippo-pyörän sarana ja viikonlopun Lowriden jälkeen alkaa kesäloma, joten tämä rakennushomma jatkuu.
Noissa alasaranaehdostuksissa ei ole otettu sitä huomioon, että laitan toki lokasuojat.
irakas kirjoitti:Jos laittaisi saranan runkoputken alapuolelle ja hiukan vinoon jotta takapyörä kääntyisi etupyörän viereen, saisi pakkauksesta lyhyemmän. Nivel olisi helppo kevyesti lukita runkoputken yläpuolelta ja olisi kuitenkin tukeva.

Kuva
Jos takapyörän kääntää alakautta eteen, niin lokasuoja osuu maahan eikä pakettia ole silloin helppo rullailla eteenpäin. Kuvassa takalokkarin paikka vihreällä.
Tämä olisi nyt ajatukseni. Nuo pyörät ei saa olla ihan kohdakkain, koska muuten paketista tulee kiikkerä kuten yksipyöräisestä ja polkimet tulee paketista liikaa ulos.
Taitettava ohjaustanko mulla jo on. Leveys kasattuna 12 cm. Taitettavat polkimet vielä, niin koko komeus on alle 20 cm leveä ilma penkkiä.
Penkin pikakiinnitys pitää vielä ratkaista, se voi löytää paikkansa myös jostain paketin sivulta.
Kuva
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Kesä 2016, 22:15

ajou kirjoitti:Nuo pyörät ei saa olla ihan kohdakkain, koska muuten paketista tulee kiikkerä kuten yksipyöräisestä ja polkimet tulee paketista liikaa ulos.

Rinnakkain olevat navat tarvitsisivat myös tosi leveän saranan, muuten renkaat eivät ole taitettuna saman suuntaiset. Navat ovat kiekon levein kohta.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa