Rupesi kiinnostamaan ilmanvastuskokeiden suorittaminen ja kahlasin koko keskusteluketjun taas läpi jossa Ari suoritti kyseisiä vastusmittauksia. Hiton hyvää dataa! Vielä kun laskukaavat olis selkeesti esillä jotta vähemmän matikkaa käyttävät( esim minä!) pystyis suorittamaan vastaavia mittauksia yhtä hyvällä tarkkuudella.
Ketjussa oli pohdintaa takometrin tms. Pyörimisnopesmittarin hyödyntämisestä mittaamisesa, mutta Arin mittaukset tais perustua ihan GPS-pohjaisen mittaamiseen. Mahdolliset mittavirheet yms häiriöt taas suodatettiin useiden mittauskertojen avulla pois.
Tuli vaan mieleen.. ,notta tarviiko mittausten suorittamisessa muka olla mitään muuta mittavälineitä kuin sekuntikello ja polkupyörän oma nopeusmittari?
Meinaan mun ymmärtääkseni matematiikka kaivaa samat arvot esiin, jos on tiedossa ajonopeuden muutosnopeus muutamilla nopeusalueilla mitattuna. Siis käytännössä mitataan sekuntikellolla kuinka kauan nopeuden hidastuminen kestää esim50% nopeuksista 40, 30, ja 20 kmh.
Tietysti näinkin tehdessä mittaukset kuuluu tehdä useaan kertaan ja molempiin suuntiin..
Tuli vaan mieleen tommonen menetelmä, kun ite en kauheesti tykkää tietokoneiden kans pelaamisesta, mut kiinnostais joskus tehdä itekkin vastaavia mittauksia. näin vain välttyisi datalokkerin kans pelaamiselta. Kai?