retro-mbb

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

Kehitys kehittyy. Hyvän näköinen pyörä. Minusta tarakka on tuossa ihan paikallaan. Miten niitä hevostyttöjä muuten kyditään. Entäpä ajaminen, joko sujuu ilman käsiä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos foorumin kokemuksia on uskominen, tytyille tulee luonnostaan halu ratsastaa menopelillä, jossa on pyöreä istuin. Kun takarengas on liikkuva kohde, tarakka on sosiaalinen palvelu.

Täällä maan tiheimmin asutussa kaupunginosassa pelottaa eniten muiden möhläykset, sitten ahtaus ja rotvallit ja vasta kolmantena omat mokat. Yleensä elämässä vika on eka. Siten en ole varma, riittääkö syrjäseuduillakaan turvallisuuteen kankea kääntyvyys. Kinneristeiltä voi tulla vastalauseita :mrgreen: :lol: Sinulla kun hitsipilli pysyy kädessä, ei ole iso työ leventää ohjaustankoja mahdollistamaan tiukemmat käännökset.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Onhan tuossa kääntyvyyttä kaksipyöräiseen vaikka kuinka, kunhan päästää sisäkaarteen käden irti ja antaa kahvan jyrkissä mutkissa mennä istuimen alle ja ohja ulkokaarten kahvasta. Tällaista systeemiä Sakarikin (nimimerkki irakas) on käyttänyt. Mahtaako tuo peili ottaa kiinni istuimen reunaan, jos oikein rajusti vasemmalle kääntää?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja vaaka »

En suosita yksikätistä rotvallin ylitystä kääntyen ainakaan Helsingin korkeuden ja jyrkkyyden portailla. Reisi voi tulla istuimen lisäksi tielle peilin puolesta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

En suosita yksikätistä rotvallin ylitystä kääntyen ainakaan Helsingin korkeuden ja jyrkkyyden portailla. Reisi voi tulla istuimen lisäksi tielle peilin puolesta.

Tätä ohjataan jaloilla;) yhdellä kädellä voi vähän varmistella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja ES »

Eniten kääntymistä rajoittaa käsivarsien pituus ja reisiin ottava emäputki.
Tuntui vain aluksi järjettömän kankealta kun viimeinen pyörä ennen tätä oli Jopon kopio.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

En suosita yksikätistä rotvallin ylitystä kääntyen ainakaan Helsingin korkeuden ja jyrkkyyden portailla. Reisi voi tulla istuimen lisäksi tielle peilin puolesta.

Tätä ohjataan jaloilla;) yhdellä kädellä voi vähän varmistella.

Totta tuokin on, minä olen kokenut vain käännettävää ja samaan aikaan kallistettavaa alaohjattavaa mallia. Ja jalkaohjattavista vain yhtä kolmipyöräistä, jossa ei tarvitse miettiä tasapainoa ja pystyssä pysymistä. Joten en osaa arvioida kääntelyn vaikeutta, jos tilanne ei ole sama kuin pyörässäni. Joka vaatii lustelun ja pystypyörän tapaan vauhdin sekä kallistuskulman sovittamista tiukimpien käänösten tekoon. Mihin liittyen aiempi kommenttini jyrkkien yksikätisesti ohjattujen mutkien teko on vaarallista, jos töyssy tulee pienessä vauhdissa kallistaen tiukkaa mutkaa vaativassa paikassa=melko jyrkkä kallistuskulma. On sekunnin murto-osien kysymys, milloin polkaiset lisää vauhtia kyljelleen kaatumisen välttämiseksi. Ja pakanan kallistuksessa olo tuppaa kääntämään kaatumisen puolelle juuri, kun rotvalliin osuu. Tuplatuho varsinkin, jos kantaosuma on mahdollisuus.

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja ES »

Vaikeaa tämä rihtaaminen. Ensimmäinen harjoituskiekko meni lopullisesti pilalle mutta toinen onnistui jo niin hyvin että uskalsin koskea käyttöön tuleviin kiekkoihin. Hyvät tuli :D .

Tuossa pukkini:

luoja olisi voinut luoda pukin samalla kertaa kuin muutkin elikot.jpg

Tein penkille kunnolliset kiinnikkeet ja liimasin keinonahat ja muutaman heinän pehmusteisiin. Ei mikään mestariteos mutta parempi kuin se teippiviritys.
Heitin takavaihtajan vipuineen takaisin samaan romukasaan josta sen kaivoinkin ja laitoin tilalle jotkut halvat palikat. Toimivat ainakin toistaiseksi paremmin.
Vaihdoin myös tarakan sopivampaan.

uutta tarakkaa.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

Näyttää käyttökelpoiselta. Entäpä ajelut, miten ne ovat sujuneet?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja ES »

Ajoasento alkaa tuntua luontevalta. Itseasiasa pystypyörä tuntui todella omituiselta kun ajoin sillä tässä eräänä päivänä, aivan kuin polkimet olisivat olleet jossain kaukana takana :shock:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ES kirjoitti:

Vaikeaa tämä rihtaaminen. Ensimmäinen harjoituskiekko meni lopullisesti pilalle mutta toinen onnistui jo niin hyvin että uskalsin koskea käyttöön tuleviin kiekkoihin. Hyvät tuli :D

Miten ihmeessä kiekon saa pilalle? Halkesiko vanha teräsvanne keskeltä :lol:

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja ES »

jooseha kirjoitti:
ES kirjoitti:

Vaikeaa tämä rihtaaminen. Ensimmäinen harjoituskiekko meni lopullisesti pilalle mutta toinen onnistui jo niin hyvin että uskalsin koskea käyttöön tuleviin kiekkoihin. Hyvät tuli :D

Miten ihmeessä kiekon saa pilalle? Halkesiko vanha teräsvanne keskeltä :lol:

Nippeli tuli homeisesta alumiinivanteesta läpi :D .

ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: retro-mbb

Viesti Kirjoittaja ES »

Maalasin pyörän jo ajat sitten mutta vasta nyt muistin päivittää tilanteen tännekin.

IMG_20160611_130919.jpg
Vastaa Viestiin