Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

nitku.jpg
nitku.jpg (36.74 KiB) Katsottu 2416 kertaa

Okei.

Mites tämä ongelma ratkee.

Toi käytettynä hankittu napa nitkuu - eli liikuskelee. Ihan käsipelissä liikuttamalla siinä on selvästi väljää. Toi ympyröity kohta siis.

Mitä tehdä.

Ja toinen kyssäri. Tossa on nyt kierrätysakseli - semmoinen mallia pika. Se ei oikeen kiristä - jos se kierteet menis akseliin vaikka 2 millii pidemmälle niin sitten se saattaisi kiristää. Toki. Aihahan voisi vaihtaa dropoutit - mutta jos nyt pienemmän vaivan kautta.

Mitäs tälle tekisi. Merkki on Shimano. Pitäiskö vaan yrittää ettii toinen erisorttinen.

Eiks tohon voisi vaihtaa kiinteän akselin? Se vois olla myös hyvä vaihtoehto.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Heh, minä laitoin viikonloppuna Kuparisen Airbiken ajokuntoon. Jonkun romuista löytyneen kiekon laitoin eteen ja siinä oli tuo sama ongelma. En vielä korjannut, kun en muista tuollaista ennen avanneeni. Nyt olisi jollekin kaksi potilasta samaa tautia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ei ole faktatietoa kun kyseistä napaa en ole avannut, mutta todennäköisesti vain laakerin kiristysmutteri/vaste lähtenyt kiertymään auki. Ilman liimaa ei tahdo pysyä paikallaan. Mulla on kyllä tismalleen sama napa clwb:ssä ja siinä ei ole väljää.

Avaus ja kiristys ja kasaus, kiristys vain sormilla muuten menee laakeripesä soikeeks. Kierteisiin liimaa jos on. Näin mä oon tehny :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Syväri kirjoitti:

Ei ole faktatietoa kun kyseistä napaa en ole avannut, mutta todennäköisesti vain laakerin kiristysmutteri/vaste lähtenyt kiertymään auki. Ilman liimaa ei tahdo pysyä paikallaan. Mulla on kyllä tismalleen sama napa clwb:ssä ja siinä ei ole väljää.

Avaus ja kiristys ja kasaus, kiristys vain sormilla muuten menee laakeripesä soikeeks. Kierteisiin liimaa jos on. Näin mä oon tehny :)

Okei. Mäpä kokeilen avata ja kiristää.

jori kirjoitti:

Heh, minä laitoin viikonloppuna Kuparisen Airbiken ajokuntoon.

Olisko se Airbike kesäkuussa testiajettavana. Mä olen silloin siellä tienoolla vähän pidempii pätkii.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Ja toinen kyssäri. Tossa on nyt kierrätysakseli - semmoinen mallia pika. Se ei oikeen kiristä - jos se kierteet menis akseliin vaikka 2 millii pidemmälle niin sitten se saattaisi kiristää. Toki. Aihahan voisi vaihtaa dropoutit - mutta jos nyt pienemmän vaivan kautta.

Jos nyt ymmärsin oikein niin ongelma on se, että dropparit on liian ohuet pikalukolle? Ite oon purkanut pikalukon ja lisäillyt prikkoja sopiviin väleihin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ja toinen kyssäri. Tossa on nyt kierrätysakseli - semmoinen mallia pika. Se ei oikeen kiristä - jos se kierteet menis akseliin vaikka 2 millii pidemmälle niin sitten se saattaisi kiristää. Toki. Aihahan voisi vaihtaa dropoutit - mutta jos nyt pienemmän vaivan kautta.

Jos nyt ymmärsin oikein niin ongelma on se, että dropparit on liian ohuet pikalukolle? Ite oon purkanut pikalukon ja lisäillyt prikkoja sopiviin väleihin...

Jukka

Joo. Ja toi akseli on jostain toisesta navasta - voisko ne olla eripituisia. Taannoin oli sama vika kuudeessa - se korjattiin niin että Tepon kasoista kaiveltiin eri akseli - oli kyllä myös eri merkkii aito CAMPAGNOLO. Hienoin osa koko pyörässä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kyssäri - Nitkuva napa ja akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Heh, minä laitoin viikonloppuna Kuparisen Airbiken ajokuntoon.

Olisko se Airbike kesäkuussa testiajettavana. Mä olen silloin siellä tienoolla vähän pidempii pätkii.

On se koeajettavana minulla tästä eteenpäin. Kesäkuussakin, jollei täysin hajoa ennen sitä. :)

Laita kuvia siitä kiristysoperaatiosta, niin saadaan lisää käytännöllisiä ohjeita foorumille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin