Seuraa ajatuksen villiä juoksua nojapyörän aerodynamiikasta... ehkä jo aiemmin läpikäytyjä juttuja, mutta eipä ole omaan silmääni osunut...
Väite yksi
Nojapyörässä polkimet ja kengät ovat kaikkein epäedullisimmassa asennossa ilmanvastuksen kannalta. Lättäjalat juuri suoraan poikittain vasten ilmavirran suuntaa. Pystypyöräpuolella aika-ajohommissa ja triathlonissa käytetään paljon aero-kengänsuojia, joilla kenkien soljet ja muut muhkurat saadaan vähemmän häiritseviksi, mutta me kattamattomilla ajavat nojailijat tyynesti maksimoimme kenkien aiheuttaman vastuksen. Tavallisen ajokengän Cv pohja edellä on varmaan kölnin tuomiokirkon luokkaa, ainakin yksi. Aika pöljää.
Miksei kukaan valmista/käytä jotain ufo-tötsiä polkimien eteen ilmanvastuskerrointa pienentämään? Siis suippo kengän pohjan kokoinen tötterö, joka sojottaa polkimen pohjasta kulkusuunnassa eteenpäin.
Koska elämä on matematiikkaa ja minä olen insinöörim retale, niin laskin excelillä lukuja, eli tässä tapauksessa watteja. Jos likiarvoiset laskelmani ovat edes sinnepäin, niin jos oletetaan, että
- kengänpohjien yhteenlaskettu pinta-ala 0.04 m2,
- ajonopeus 40 km/h,
- kadenssi 105,
- kammen pituus 130 mm,
- kenkien ilmanvastuskerroin Cv tasan 1,
(kadenssi ja kammen pituus aiheuttavat kenkien ilmanopeuden vaihtelua)
niin ne kengät aiheuttavat 34 Watin tehotarpeen 20 asteen lämpötilaisessa ilmassa. 34 Wattia on iso luku.
Jos tötsillä saisi Cv:n vaikka 0.5:een, niin tehoa säästyisi 17 Wattia, joka on ainakin omille jaloilleni jo paljon. Vastaavan teholisäyksen saaminen treenaamalla vaatii verta, hikeä, kyyneliä, hyvän treeniohjelman ja paljon aikaa.
45 kmh nopeudella tehotarve on jo 48 W !
Tuliskohan alumiinifoliosta hienot tötsät kenkien eteen?