Cruzbike Vendetta V20 päiväkirja

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Milleissä kannattaa pitää iteraatiot. On yleistä jalkojen eripituisuus, mutta ylempänäkin olevat asentoviat kropassa tai vinoumat voivat vaikuttaa. Mittausta jalkojen pituuksista kannattaa tehdä apurin kanssa. Lattialla istuen peffa ja selkä seinää vasten polvet suorina toinen työntää jalkapohjista sinua kohti seinää ja pidät polvet suorina ja jalkaterät pystysuorassa. Toinen päästää irti ja yrität olla liikkumatta sen aikaa, kun toinen katsoo suoraan yläpuolelta jalkapohjiasi ja niiden keskinäistä sijaintia. Kannattaa toistaa, kun on helppoa söhliä lantion kanssa niin, että molemmat kankut eivät ole yhtä tiukasti seinään litistettyjä. Näin lääkäri katsoi koipieni pituuksia.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Mahen arvaus taisi osua oikeaan. Kun siirsin polkimia kauemmas, kipeytyi oikeakin polvi heti eka reissulla. Nyt ne on sentin lähempänä kuin alunperin ja kivut tuntuis olevan väistymässä. Ihmeellisen lähellä ne pitää olla...

En malttanut olla tilaamatta pidempää chainstayta että pääsee kokeilemaan miltä tuntuu jalat ylempänä. Oikeastaan tuo polvihomma siihen yllytti. Jalat nousee suunnilleen samalle korkeudelle penkistä kuin TiCassa. Jännä nähdä vaikuttaako nopeuteen miten kun muuten samassa pyörässä keskiön korkeus muuttuu.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jännä homma, ku itellä alkaa tuntumaan paineen tunne polvessa, jos jalka ei oikene polkiessa suoraksi. Paine polvessa helpottaa vasta sitten paukkeen ja rutinan kans ku ylioikasee polven. :?

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pitkä chainstay ja tankoa ylemmäs nostava slider asennettu. Niin paljon vaikuttaa tuo pitkä chainstay tangon korkeuteen että 4cm nostavasta sliderista ja haarukan putken päässä olevan kiinnityspannan nostosta huolimatta tanko on nyt 1,5cm alempana kuin aiemmin. Myös 2,5cm taaempana, ettei osu jalkoihin. Täytyy vielä tarkistaa olisiko haarukan päässä mittaa nostaa pantaa vielä vähän ylemmäs. Tangon aeroasennolla kädet tuntuu kuin olisivat huomattavasti enemmän koukussa nyt, vaikka eihän se ero suuren suuri ole. Kenties helpompi pitkille matkoille jopa. Yhden työmatkan vasta ajanut, että tuntemuksia ei vielä voi juuri analysoida. Tulihan siitä ny ainakin vielä nopeamman näköinen, eikös juu :mrgreen: Liitteenä uusiksi kuva myös alkuperäisellä chainstaylla.

Penkkiäkin tuunasin. Lapojen kohdalle levitystä (2mm hiilikuitulevystä) ja ventisitin vaihto leveämpään. Siitä tuli hyvä. Ristiselän kohdalta loivensin kaarta ylimääräisellä pehmopalalla, muoto muuttui melko hyväksi, mutta vähän tuntuu että tuo muodon muokkaus pitäisi tehdä kovemmasta materiaalista. Niskatukeen lisäsin pehmoa ja siirsin sitä lähemmäs ettei pää ole ihan niin pystyssä.

Ajokuvia ja tuntemuksia seuraa muutaman lenkin jälkeen. Ja juu, vaijerit mitoitetaan uusiksi, kunhan ajoasento säädetty valmiiksi...

Liitteet
vlcs 1.jpg
vendetta.jpg
vlcs 2.jpg
vlcs 3.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mistä hankit hiilikuitulevyn? Saisko kuvan siitä niskatuen installaatiosta (laukun kiinnityssysteemi.)?

Kehon asentohan ei muuttunut - mutta tuliko tällä jo isokin aerodynamiikan muutos. Voiskohan penkin kulmaa muuttaa?

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:

Mistä hankit hiilikuitulevyn? Saisko kuvan siitä niskatuen installaatiosta (laukun kiinnityssysteemi.)?

Kehon asentohan ei muuttunut - mutta tuliko tällä jo isokin aerodynamiikan muutos. Voiskohan penkin kulmaa muuttaa?

Hiilikuitulevyn ostin Ebaysta. Puolasta tuli reilulla parilla kympillä A4 kokoinen pala.

Kyllähän siinä aerodynamiikka varmaan vähän parantui. Enemmän kuitenkin oli haussa tutumpi ajoasento. Penkkihän tässä on suoraan rungon päällä velcrolla kiinni (alhaalla pultitkin), kulman muuttaminen tällä penkillä olisi työlästä kun ei tiedä kestäisikö tuo jos nostaisi vaan etupäätä. Kampien korkeuden puolesta ei nyt haittaisi vaikka penkin etureuna nousisikin, mutta sitten joutuisi ottamaan tankoa taas taaksepäin, ei hyvä.

Niskatuessa laukut on niissä olevilla hihnoilla kiinni. Hihnat vaan ristiin niskatuen putken ympäri. Laukun alareunat keskenään yhdessä velcroilla, jotka myös laukussa valmiiksi. Alaspäin valumista minun asennuksessa estää lampun kiinnike joka on kiinni niskatuessa. Pullotelineillä ei oikeastaan ole roolia laukun asennuksessa muuten kuin ne nojaavat pullotelineitä vasten. Saakohan noista kuvista jotain tolkkua... (lisäselostusta kuvien yhteydessä).

Liitteet
Lampun kiinnike estää alaspäin valumisen.
Lampun kiinnike estää alaspäin valumisen.
Laukkujen kiinnityshihnat eivät yltäneet tässä ristiin laukusta toiseen, lisäkiristystä nippusiteellä.
Laukkujen kiinnityshihnat eivät yltäneet tässä ristiin laukusta toiseen, lisäkiristystä nippusiteellä.
Laukkujen alareunojen hihnat kiinni toisissaan pullotelineen kiinnityksen läpi.
Laukkujen alareunojen hihnat kiinni toisissaan pullotelineen kiinnityksen läpi.
Pullotelineiden kiinnitys niskatukeen.
Pullotelineiden kiinnitys niskatukeen.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos! Penkin etuosan ja rungon väliin jokin sopivaksi muotoiltu palikka - mikäli haluat kojeilla. Kaikki keinot käyttöön mikäli haluaa lisää huippunopeutta :)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:

Kiitos! Penkin etuosan ja rungon väliin jokin sopivaksi muotoiltu palikka - mikäli haluat kojeilla. Kaikki keinot käyttöön mikäli haluaa lisää huippunopeutta :)

Hiilikuitulevy jonka ostin, oli ebay item numero 271904603108. Olihan se lähemmäs 30€ näköjään.

Voihan se olla että ensi kesänä jo mietitään penkin loiventamista. Tai ainakin ensin täytyy hakea lopullinen säätö nykyisessä kokoonpanossa ja sitten miettiä jääkö siinä varaa yhtään nostaa penkin reunaa ilman että jalat osuu tankoon. Ainakin nyt äkkiseltään tuntuu että yhtään taaemmas en tankoa haluaisi. TiCassa penkin kulma oli 15 ja tässä 20 astetta. 20 astetta antaa kyllä paremman näkyvyyden. Penkin kulman muuttaminen 5 asteella vaatisi penkin etureunan korotusta noin 6 cm.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

Oli jo aiemmin nopean näköinen laite, mutta nyt näyttää vielä kovemmalta menijältä. On hieno!

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Eka lenkki, tätä ennen ehdin ajaa vain yhden työpäivän matkat. Jalat ihmeissään, onhan se kampien 14cm nosto aika iso muutos. Nopeus about sama kuin ennen muutosta, mutta reitti oli paljon mäkisempi. Eli lienee hitusen nopeampi sitten on, aika näyttää kunhan jalat tottuu muutokseen. (Vaikutti se nopealta jo töissä käydessä kun yövuorosta palatessa keskisyke oli 104, keskinopeudella 26km/h :shock: (max204/lepo41) Ehkä elimistö oli vaan unessa jo, mutta ei syke yleensä ihan noin matala ole).
Paljonko se sitte aerodynamiikkaa auttaa kun ei jalka käy juuri penkin alapuolella ja polven korkeus ylimmillään muuttuu leuka vs kulmakarvat päähän verrattuna... Ei kai se ihmeitä tee. Mielenkiintoista nähdä miltä asento alkaa tuntua pidemmän päälle. Käsien ala-asento ei ole nyt oikein hyvä, hartiat alkaa työntyä taaksepäin. Yläasento sitä vastoin leppoisampi, käsille tosi rento asento ja tangosta vetäminenkin onnistuu. Melkein koko lenkin ajoinkin yläotteella. Alaotteella vain parissa mäessä joissa joutuu nousemaan istumaan. Yksi keino saada lisää säätövaraa tangolle olisi lyhentää kampia... 130mm kammilla pitäisi pystyä noin 2cm siirtämään tankoa eteenpäin.

Liitteet
cblc 1.jpg
cblc 2.jpg
aeromystista2.jpg
aeromystista1.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Nytpä löysin oivan kilkkeen puomin hienosäätöön. "Steerer Tube Extender" BBB BHP-22. Voi olla että joutuu taas vaihtamaan puomin yläpään (slideriksi nimittää tätä valmistaja) suoraan malliin, ettei nouse liikaa. Lyhyeksi tuon kilkkeen joutunee ainakin sahaamaan, mutta nyt alkaa olla sitten säätömahdollisuuksia :) Rajoittaahan säätövaraa toki nämä kädet, pituudeltaan mallia apina, että ihan optimaaliseen asentoon aerodynaamisesti ei pääse. Mutta jos nyt riittävän kauas, eikä silti liian ylös, saisi tangon niin että sekä ylä- että alaote ovat käyttökelpoisia.

Kuva

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja TMS »

Minä kyllä hieman epäilen onko tuo pidempi chainsaty nopeampi loppuen lopuksi. Ajoasento saattaa olla aerodynaamisempi, mutta irotoaako tehoja korkealla olevan keskiön kanssa yhtä hyvin kuin lyhyellä chainstayllä? No kokemushan sen sitten kertoo kumpi on parempi.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

NikoK kirjoitti:

Penkkiäkin tuunasin. Lapojen kohdalle levitystä (2mm hiilikuitulevystä) ja ventisitin vaihto leveämpään. Siitä tuli hyvä. Ristiselän kohdalta loivensin kaarta ylimääräisellä pehmopalalla, muoto muuttui melko hyväksi, mutta vähän tuntuu että tuo muodon muokkaus pitäisi tehdä kovemmasta materiaalista. Niskatukeen lisäsin pehmoa ja siirsin sitä lähemmäs ettei pää ole ihan niin pystyssä.

kiinnostaa että mikä sai selän kaarta loiventamaan? Itse olen tuunnannut toiseen suuntaan NoComini erittäin makaavaa ajoasentoa lisäämällä ristieselän kaarta, näin pysyn paremmin paikallaan satulassa, en valu ylös ja saan enemmän watteja polkimiin.

pehmeydestä olen samaa mieltä, pehmeä satula eli paksu pehmuste hukkaa tehoja, parhaimmat watit saan ilman pehmustetta, selän kaarituella.... silloin myös ajoasento on matalampi (1 cm), pienempi etupinta-ala, eli nopeampi asento. Tunnin pystyy hyvin ajamaan hiilikuituavasten. tarranauhan kovempi osa joka on satulaan liimattu pitää hyvin paikallaan, tarttuu hyvin ajopaitaan.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

TMS kirjoitti:

Minä kyllä hieman epäilen onko tuo pidempi chainsaty nopeampi loppuen lopuksi. Ajoasento saattaa olla aerodynaamisempi, mutta irotoaako tehoja korkealla olevan keskiön kanssa yhtä hyvin kuin lyhyellä chainstayllä? No kokemushan sen sitten kertoo kumpi on parempi.

Näinhän se on, en minäkään usko eron ainakaan kummoinen olevan. Enempi haussa se tutumpi ajoasento.

Nojailija kirjoitti:

kiinnostaa että mikä sai selän kaarta loiventamaan?

On tuo selkä vähän vikainen (välilevyn pullistumat x3, joista 2 aika pahoja. Näiden ansiostahan tämän nojapyöräilyn löysin 8) ), niin sen ei kestä olla notkolla oikeastaan yhtään. Kerran jo tällä sain sen kipeäksi kun ajoin kovemman parituntisen lenkin, ei tullut sitä tuolla aiemmin mainittua... Oli mulla polkimien nostossa sekin vähän ajatuksena että sehän auttaa kenties tuota selkää paremmin pysymään suorassa eikä pyri notkolle kovempaakaan polkiessa. Tähän en oikein osaa ottaa kantaa ennen kuin selkä on taas kunnolla elpynyt edellisestä ja uskallan kokeilla kovempaa lenkkiä korkealla keskiöllä. Ainakin olen huomaavinaan että asennon korjailu kesken matkan on vähentynyt, hyvä merkki :D

Niin, se keskiöhän on nyt 23cm penkin pohjaa ylempänä, että eihän tässä nyt ihan hulluttelun puolelle ole kuitenkaan menty.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: TiCalle seuraaja -> Cruz Vendetta V20 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Hyvä syy aloittaa nojailu nuo selkäongelmat... jokainen meistä on erilainen, itselläni ainoa asia jolla saan selän nojiksella kipeäksi on se jos pakarat nousevat satulalasta ja ikäänkuin painaa ristiselälällä pakarat takaisin alas. näin kävi nocom alkuaikoina ylämäissä kunnes tajusin pitää selän stabiilina.

Vastaa Viestiin