Laatua?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
karvajalka
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2009, 17:25

Laatua?

Viesti Kirjoittaja karvajalka »

Hei,
olen harrastanut pyöräilyä jo vuosia mutta nojapyöriä en tunne lainkaan. Millaisia kokemuksia teillä on esimerkiksi Azubin pyörien laadusta? Entäpä HP Velotechnikin? Näiden vehkeiden hinnat ovat perinteisiin mankeleihin verrattuna aika korkeat, onko kalliimpi aina parempi?
Voisin ehkä kokeilla...

tstm
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Elo 2009, 11:36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja tstm »

karvajalka kirjoitti:

Entäpä HP Velotechnikin? Näiden vehkeiden hinnat ovat perinteisiin mankeleihin verrattuna aika korkeat, onko kalliimpi aina parempi?
Voisin ehkä kokeilla...

Osaan itse sanoa sen verran, että ainakin HP Velotechnicin normipyörillä on tehty melko hienoja saavutuksia, kuten 14degrees. Linkissäni mies ajoi Kiinasta Sveitsiin nojakilla ilman mitään huoltoajoneuvoa tai muuta apua. Sivuilla on päiväkirja koko matkan ajalta, ja tarkat selostukset mitä valmisteluja pyörälle tehtiin ja mikä pyörä oli käytössä. Pyörä pelitti koko matkan hajoamatta mitenkään erityisen pahasti tai kaipaamatta huoltoa. Samaa ei voi välttämättä sanoa ihan kaikista nojapyöristä, laatueroja on.

Kellään ei liene mitään kattavaa käsitystä mikä on kaikkein laadukkain. Itse uskon siihen, että suositut ja paljon käytetyt pyörät ovat väkisinkin laadukkaampia kuin ihan pienten nyrkkipajojen tuotokset. Myös asiakaspalvelun laatuun kannattaa tuon hintaisissa vehkeissä panostaa, ja palvelua vaatia. Isotkin valmistajat, kuten HP tai Challenge yms. vastailevat mielellään kysymyksiisi sähköpostitse (kunhan sen verran lontoo taipuu, että yhteinen kieli löytyy).

Itse ajan tällä hetkellä Challenge Seiranilla ja olen ollut suhteellisen tyytyväinen, mutta se ei varmastikaan ole kaikkein kestävin/laadukkain vehje mitä kaupasta saa.

Azubista en osaa mitään sanoa kun en ole koskaan sellaista ajanut (tai ainakaan niin, että mitään olisi jäänyt mieleen).

Ennen Challenge Fujin, nykyään Challenge Seiran
Kadulla tunnistaa kirkkaan oranssista väristä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tstm kirjoitti:

Osaan itse sanoa sen verran, että ainakin HP Velotechnicin normipyörillä on tehty melko hienoja saavutuksia, kuten 14degrees.

Eikös näitä tarinoita ja kuvia ole jokseenkin joka valmistajan sivuilla? Azubilla ainakin http://www.marijakozin.com/ ja muilla omansa. Pitkiä extreme-retkiä on tehty myös Optimalla, Challengella, Nazcalla, jne.

tstm kirjoitti:

Kellään ei liene mitään kattavaa käsitystä mikä on kaikkein laadukkain. Itse uskon siihen, että suositut ja paljon käytetyt pyörät ovat väkisinkin laadukkaampia kuin ihan pienten nyrkkipajojen tuotokset.

Ja eipä taida oikein saada selvyyttä edes siitä mikä on iso ja mikä pieni. Mistään ei taida saada eri merkkien liikevaihtoa, henkilöstömäärää, jne?

Laadussakin on saattanut vuosien mittaan tapahtua muutoksia, joskus alkuaikoina Azub oli 'halpamerkki' ja niiltä ajoilta on kuulunut valitusta huolimattomasta kokoamisesta, jne. Challengella on ollut teknologiakokeiluja, jotka eivät ole olleet onnistuneita (Fujinin takajousitus).

Oma käsitykseni on, että eurooppalaisten valmistajien pyörät ovat laadukkaita. Merkkien keskinäisestä paremmuudesta on kuitenkin vaikea sanoa mitään. Yksi panostaa keveyteen, toinen teknisiin erityisominaisuuksiin, kolmas siihen että perushintaan saadaan mukaan varusteekin, joku muu nopeuteen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tstm
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Elo 2009, 11:36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja tstm »

tavasti kirjoitti:

Eikös näitä tarinoita ja kuvia ole jokseenkin joka valmistajan sivuilla? Azubilla ainakin http://www.marijakozin.com/ ja muilla omansa. Pitkiä extreme-retkiä on tehty myös Optimalla, Challengella, Nazcalla, jne.

Juu, eiköhän niitä monilta löydy. En vaan osaa muista sanoa kuin lukemistani. Pitääkin lueskella tuo azub-retki läpi. =)

tavasti kirjoitti:

Ja eipä taida oikein saada selvyyttä edes siitä mikä on iso ja mikä pieni. Mistään ei taida saada eri merkkien liikevaihtoa, henkilöstömäärää, jne?

Tarkasti ei varmastikaan, mutta jonkun mutuarvion voi tehdä ainakin asiakaspalvelun, nettisivujen laadun, ja liikenteessä olevien pyörien määrästä.

Ja juu, laatuerojen punnitseminen on vaikeaa kyllä. Tarpeitakin on niin monenlaisia. Kokeilemaan kannattaa yrittää, kyllä täällä Suomessakin pääsee ajelemaan jos jonkinmoisella vehkeellä kun kysyy vaan.

Ennen Challenge Fujin, nykyään Challenge Seiran
Kadulla tunnistaa kirkkaan oranssista väristä.

karvajalka
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2009, 17:25

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja karvajalka »

Kiitoksia vastauksista ja linkeistä. Noiden matkakertomusten perusteella vehkeet täyttävät tarpeeni moninkertaisesti. Täytyy hakeutua harrastajien pariin ja päästä kokeilemaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

karvajalka kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista ja linkeistä. Noiden matkakertomusten perusteella vehkeet täyttävät tarpeeni moninkertaisesti. Täytyy hakeutua harrastajien pariin ja päästä kokeilemaan.

Nyt kun mietiskelee, niin tulee mieleen vaikka millaisia matkakertomuksia monenlaisiall pyörillä. Joku suomalainen lensi Kiinaan, osti sieltä jonkun marketti-nojakin, ja ajeli sillä Kiinan halki. Timo Noko on omien kertomustensa mukaan ajellellut ties millaisilla romuilla eri puolilla maailmaa. Eli reissua voi tehdä melkein millä vaan, korjataan kun hajoaa. Jos on kiertämässä maapallon, ei siinä haittaa vaikka puolikkaan päivän taluttaa pyörää, mutta jos on menossa töihin palaveriin melkein viime tipassa on jo puolen tunnin myöhästyminenkin liikaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

karvajalka
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Elo 2009, 17:25

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja karvajalka »

Vaikuttaa siltä, että joutunen asioimaan siinä tietyssä liikkeessä, josta kovasti varotellaan. Onko foorumin käyttäjillä tiedossa jotain lepytysloitsua tyyliin:

Varjele vakainen Luoja
asiakasta arvotonta
kauppiaalta kauhealta

Vai siirrynkö suosiolla nettikauppojen asiakkaaksi ? Aikaisemmista pyöräkauppoista on kehkeytynyt pitkiä asiakassuhteita ja tavaran lisäksi olen saanut monia hyviä neuvoja, ihan rahan arvoisia. Siksi olisi kivempaa asioida naamatusten kuin verkossa.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Laatua?

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Sähköpyörä ei nyt ole niin kamala paikka, kun annetaan ymmärtää. Täällä foorumilla paisutellaan asiaa välillä liikaa.

Henkilökohtaisesti tiedän yhtä monta tyytyväistä asiakasta, kuin tyytymätöntäkin. Itse olen monta hyvää pyörää liikkeestä hankkinut. Riidellyt olen myös kyseisen kauppiaan kanssa kymmeniä kertoja ja aina sopukin löytynyt, enkä koskaan ole kadottanut luottamusta mieheen. :D

Kauppaan vaan rohkeasti ja avoimin mielin, niin löytyy pyöräkin paremmin :wink:

ps. sano Ollilta terveisiä, jos on puutetta sopivasta keskustelun aloituksesta.

Vastaa Viestiin