ketjuista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

ketjuista

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Nyt on taas rakennellessa herännyt lisäkysymyksiää tässä vaiheessa projektia;
minkäslaisia vaatimuksia nojapyörä asettaa ketjuille? Mikä on kalliimpien ja halvimpien ketjujen suurin ero? Minkälaisia ketjuja itse käytätte ja kuinka monta pakettia ostitte :D ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ketjuista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kai se hinta tulee mittatarkkuudesta ja materiaaleista. Ite oon käyttäny nojakeissa noita biltema/market ketjuja. Venyvät kyllä aluksi hieman* kun tapit ja reiät hakee muotonsa, mutta muuten on mun ajossa kyllä toimineet. Muutenkin tuntuvat kestävän paremmin ku pystärissä, ei voi runtata ja pitkän ketjulinjan ansiosta sivuvetojakin vähempi. Suurin yksittäin kuluttaja on maalis-huhtikuun loska/kurakelit. Kesällä vesi asfaltilla on paljon puhtaampaa.

*Venymistä/kulumista oon seurannut mittaamalla 24tapin väliä, joka uudessa ketjussa on 30,5. Marketti ketjut kuluu aika pian johonkin 30,7-30,8 mittaan, mutta siitä eteenpäin paljon hitaammin. Jos ketjun vaihtaa 31,0 rajoilla ni selviää luultavasti ilman rattaiden vaihtoa ja ylihyppimitä alkaa tulla 31,5mm mitassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: ketjuista

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Srammin PC38 ketju kesti spiritissä 5000km. 1 lenkki piti lyhentää / 1000km, jotta pystyi vaihtamaan pienimmällekkin rattaalle.
Tuon 5000km jälkeen vaihdoin piloille menneet (kaikki) rattaat ja ketjut srammin PC48 ketjuun (pari euroa kalliimpi kuin toi PC38). Näillä PC48 ketjuilla on nyt ajettu 6100km ilman lyhennystarvetta -> ja rattaatkin näyttävät vielä lähes uusilta. Ajo-olosuhteet näille ketjuille ovat olleet käytännössä samat ja ketjujen huoltoaktiivisuus on ollut aika vakio.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: ketjuista

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Saako ketjua jostain pitkänä vai pätkistäkö yhdistellään.
Emännän Nazcaan vois olla eduksi talvella rattaat ja ketju laittaa.

/Sauli

Vastaa Viestiin