Onko niiden keulan dropouttien pakko olla taakse päin avoimet?
Ei tietenkään, ne sojottaa alkuperäiseen suuntaansa - alaspäin vois olla turvallisempi.
Kaikkiin muihin suuntiin olisi turvallisempi. Jarrutusvoimat vetävät akselia dropparissa taakse. Kun rengas hälppää kiinni emäputkiliitoksen alapäähän etuhaarukan joustaessa, kasvaa jarrutusvoima ja nappaa lisää ja vetää lisää akselia dropparista. Istupa päälle ja työnnä sormesi tuonne renkaan ja emäputken väliin ja tuupi etupyörää jotain vasten, niin huomaat, miten lähelle rengas tulee kuorman alla. Puhumattakaan jarruttamisesta töyssyssä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ihmettelin ja kattelin, vääntelin myös etukiekosta - liian paljon antaa periks etuhaarukat, niiku Jori sano. Vasen haarukka on ilmeisesti vääntyny taaksepäin.
Täytynee ottaa hitsivehkeet "kauniiseen käteen" ja hitsata toiset haarukkaputket emäputken tyvestä tai jostain, johonkin
Ehkä heitän romuihin, enkä koskaan rakenna enää yhtään pyörää
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Väännä ensin etuhaarukkaa eteen, ennen kuin hitsailet tukia, jotta tulee lisää tilaa tuonne emäputken ja renkaan väliin. Ei ne tuet ihan niin pitkät tarvitse olla, kuin Pastorin ehdotuksessa, mutta jotain silti. Ei tuo etuhaarukka sellaisenaan kestä 40 mm putken kyljessä pelkällä satulapienalla, mutta vähäinenkin lisätuki tekee ihmeitä. Tässä vielä tämä Pastorin ehdotus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Väännä ensin etuhaarukkaa eteen, ennen kuin hitsailet tukia, jotta tulee lisää tilaa tuonne emäputken ja renkaan väliin. Ei ne tuet ihan niin pitkät tarvitse olla, kuin Pastorin ehdotuksessa, mutta jotain silti. Ei tuo etuhaarukka sellaisenaan kestä 40 putken kyljessä pelkällä satulapienalla, mutta vähäinenkin lisätuki tekee ihmeitä. Tässä vielä tämä Pastorin ehdotus.
Joo pittää vääntää. Pastorin ehotuksessa, menee melkeen koko keula uusiks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ainoa ongelma tuossa, ettei mahdu haarukka renkaan ja emäputken väliin. Sivulla ei ole tilaa kiinnittää. Parempi paikka on tuon etupuolella emäputken haarukan hankaputken kyljessä. Lisäksi tuossa riittää hyvinkin ohut putki, esimerkiksi takahaarukan vinoputket, jotka voivat liittyä tuohon hankaputkeen ylempänäkin, jottei tarvitse jyrkkää mutkaa renkaan ympäri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ehkä heitän romuihin, enkä koskaan rakenna enää yhtään pyörää
Viime kesänä kun harjoittelin flevolla ajamista, niin tuo ajatus tuli monta kertaa mieleen, kun kyynärpäitä ja rystysiä teippailin kasaan
Kypärä on vieläkin naarmuilla muistona tuosta ajasta...
... Ja vaikka laitat toisetkin haarukkaputket, niin kannattaa silti jättää se pikkukolmio purkamatta. Hentoinen apuhaarukka ei nimittäin kanna yhtään niitä voimia mitävarten se pikkukolmio siinä on. Eriasia olisi jos saisit hitsattua kunnollisen haarukan suoraan emäputken alapäähän kiinni kuten piirsit, mut tohon ei tosiaan mahdu ilman renkaan siirtämistä.
Äläkä lannistu!
...mut jos sä teet ne dropparit kuiteski uusiks, niin siinä samallahan sitä rengasta hieman saa siirrettyä eteen ja alas. Silloin emäputken alapäähän syntyy kivasti tilaa ja saat liitettyä sen haarukan ihanteelliseen paikkaan. Bonuksena saat pelivaraa renkaan ja rungon väliin.
Ainoa ongelma tuossa, ettei mahdu haarukka renkaan ja emäputken väliin. Sivulla ei ole tilaa kiinnittää. Parempi paikka on tuon etupuolella emäputken haarukan hankaputken kyljessä. Lisäksi tuossa riittää hyvinkin ohut putki, esimerkiksi takahaarukan vinoputket, jotka voivat liittyä tuohon hankaputkeen ylempänäkin, jottei tarvitse jyrkkää mutkaa renkaan ympäri.
Uusi nimitys tämä hankaputki, tarkotatko emäputken suuntasta putkea?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Se on haarukan hangassa, eli juuri sitä se tarkoittaa. Sana siis toimi, kun ei aiheuttanut väärinkäsitystä edes ensimmäistä kertaa käytettäessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Se on haarukan hangassa, eli juuri sitä se tarkoittaa. Sana siis toimi, kun ei aiheuttanut väärinkäsitystä edes ensimmäistä kertaa käytettäessä.
Vaikeita sanoja, joiden merkitystä ei välttämättä tiedäkään - toinen vaihtoehto, nuo ohuet eteen päin osottavat putket, hangastahan nekin lähtevät ehkä niille on toinen nimi Jorin sanakirjassa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mitäpä lujuuslaskelmaosastolla ollaan mieltä, kumpi kestävämpi - varsinaiset etuhaarukkaputket näin siirrettynä eteen ja hennommat taaempana, vai toisinpäin?
nimimerkki "oliko tuossa vaihtamis rumppaamisessa mitään järkee, vai teinkö turhaa työtä?"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.