Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja PW »

20160830_104609.jpg
20160830_104609.jpg (228.85 KiB) Katsottu 2520 kertaa

Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja juuva »

PW kirjoitti:

Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?

No nyt oli nopeaa toimintaa :D

Tokihan sillä uskaltaa ajaa, vauhditkin on varmaan sitä luokkaa että "kaaduttaessa" lähdetään vaan kävelemään eteenpäin..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja PW »

juuva kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?

No nyt oli nopeaa toimintaa :D

Tokihan sillä uskaltaa ajaa, vauhditkin on varmaan sitä luokkaa että "kaaduttaessa" lähdetään vaan kävelemään eteenpäin..

Sepä siinä on jos yläohjaustanko, kompastuu siihen ja nenä maassa - "nimimerkki kokemusta on" :oops:
Näyttää niin hirveeltä ja hurjalta, ett jätän tuohon ja jatkan muka järkevämpiä rojekteja.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Sepä siinä on jos yläohjaustanko, kompastuu siihen ja nenä maassa - "nimimerkki kokemusta on" :oops:
Näyttää niin hirveeltä ja hurjalta, ett jätän tuohon ja jatkan muka järkevämpiä rojekteja.

Älä jatka mitään järkevämpää, vaan laita tuohon sakarimallin suora alaohjaus etuhaarukasta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ollipas nopeeta. Kätevä toi teippihitsi.

EDIT: sehän olikin sisäkumii. Ite käytän erehdyttävästi saman näköistä mustaa teippii hitsausjiginä :)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja vph »

Se oma visioni asiasta oli jotakuinkin tällaista piirustukseksi tehtynä (kuva alla). Kammet jätin piirtämättä, niin ei tule kinaa pituudesta.
Idean teema oli siis ubercoolin näköinen ja helposti istuuduttava matalahko, näppärä ajopeli, mutta se uber taisi jäädä saavuttamatta.
Kohta varmaan kuulen miksi tuo ei voi toimia muutenkaan :D

City Bent4.png
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Nättiä piirrosjälkeä koneella piirretyksi. Varsinkin takahaarukan muotoilu on hienostunut. Herralla on silmää. Liekö asuinympäristö vaikuttanut. ;)
Kovin paljon tuo ei poikkea PW-tuotannon alkukauden tekeleistä. Kampikeskiö on korkeammalla ja takapyörän pienuus on poikkeavaa. Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.

Haittaako se ubercoolissa elvistelypyörässä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Haittaako se ubercoolissa elvistelypyörässä?

Ainakin vastamäessä :lol:

Laitetaas tännekin loistoajatus ulkomaiselta teräsvenefoorumilta, jos sen vaikka joku kääntää nojakkiin. Eli miten tehdään pyörästä katkaistava.
Otetaan normaali teräsrunkoinen fillari ja katkaistaan siitä vaaka- ja viistiputket sopivasta kohtaa. Katkaisukohtiin hitsata tärskäytetään putkiliittimet ja valmista on :mrgreen: Ajatuksen esittäjä suosittele tälläisiä:Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Väärillä kierteillä vinossa tuo liitin. :shock:
Ei toimi pyöreän putken kierteellä kiinnitettävä liitin hyvin, sillä tuollaisen liitoksen pitäisi kantaa taivutusvoimien lisäksi vääntöä, jonka suuruus on varsinkin viistoputkessa suurempi kuin taivutusrasitus. Kierre aukeaa, ei tietenkään kokonaan, mutta sen verran, kuin putkien taivutusjäykkyys antaa periksi ja liitoksen takia rungosta tulee letku ajettava.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tuohan on jonkinlainen "hakkeriversio" katkaistavien runkojen S&S-liittimestä: Kuva Kuten jori jo ehti väliin, putkiliittimen vääntöjäykkyys on pallo/kartiopintasovitteen takia huono. Siksi "oikeassa" on tuo hammastus.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

vph kirjoitti:

Se oma visioni asiasta oli jotakuinkin tällaista piirustukseksi tehtynä (kuva alla). Kammet jätin piirtämättä, niin ei tule kinaa pituudesta.
Idean teema oli siis ubercoolin näköinen ja helposti istuuduttava matalahko, näppärä ajopeli, mutta se uber taisi jäädä saavuttamatta.
Kohta varmaan kuulen miksi tuo ei voi toimia muutenkaan :D

City Bent4.png

Mitenköhän säären käy ohjaustangon kanssa polkiessa, varsinkin kääntäessä? Riittääkö takahaarukan leveys kantamaan noin paljon massaa?

Petrin kuvassa on monta putkea, tarvitseeko jokaista? Antaisin nokan parantua ennen koeajoa ja olisiko paikallaan hammastuet ja koeajokypärä motskarityyliin koko pään ympäröiden? Äkkiäkö ritarikypärän hitsaisit ja pehmusteet sisään?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Nättiä piirrosjälkeä koneella piirretyksi. Varsinkin takahaarukan muotoilu on hienostunut. Herralla on silmää. Liekö asuinympäristö vaikuttanut. ;)
Kovin paljon tuo ei poikkea PW-tuotannon alkukauden tekeleistä. Kampikeskiö on korkeammalla ja takapyörän pienuus on poikkeavaa. Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.

Samaa mieltä, hieno kuva. Jos Helsinkin nojakkiin vertaa tuota, ei kauheesti oo eroja - pienempi takakiekko ja keskiö korkeemmalla mutt se johtuu kuskin pidemmistä jaloista. Rakenteilla oleva mbb:kin "omaan käyttöön" on aika lähellä tuota, "palikoiden"/osien sijoituksessa - vaan isommilla kiekoilla, rungon voi "palikoiden" väliin askarrella "omasta päästä" ja tulee millon mitäkin, päässä olevien "palikoiden" asennosta ja hetkellisestä terävyydestä riippuen :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Petrin kuvassa on monta putkea, tarvitseeko jokaista?

Tää on se Hack-versio, en tosin tiedä mitä se tarkoitaa mutta arvasin, ett jotain mikä syntyy nopeesti ja voi äkkiä kokeilla, tuskin etenee tuosta :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja vph »

PW kirjoitti:

Samaa mieltä, hieno kuva. Jos Helsinkin nojakkiin vertaa tuota, ei kauheesti oo eroja - pienempi takakiekko ja keskiö korkeemmalla mutt se johtuu kuskin pidemmistä jaloista. Rakenteilla oleva mbb:kin "omaan käyttöön" on aika lähellä tuota, "palikoiden"/osien sijoituksessa - vaan isommilla kiekoilla, rungon voi "palikoiden" väliin askarrella "omasta päästä" ja tulee millon mitäkin, päässä olevien "palikoiden" asennosta ja hetkellisestä terävyydestä riippuen :wink:

Joo, Helsinkinojakkihan on melkein saman niminenkin, onhan se Helsinkikin city ja nojakki on bent :D

En tiedä onko nämä eroja, tai onko näissä edes mitään järkeä, mutta tällaisia pyöri päässäni piirrellessäni:

- kompakti ja näppärä: keskiö kampineen ei saisi sojottaa juurikaan etupyörän ulkopuolella. "Tämä sojotus" on omasta mielestäni yksi nojakkien haaste sekä ulkonäkö- että käytännöllisyysmielessä... tämän takia ne aiheuttaa pelkoa ympäristössä ja porukkalenkeillä. LWB malleissahan tätä ongelmaa ei ole, mutta ne on sitten taas pitkinä usein ei-näppäriä. Toi MBB-rakenne on tässä suhteessa mahdollisuuksia antava.
- Puomin kiinnityspaikka (en tiedä onko puomi tässä edes oikea nimitys, vai yhdysputki tms): MBB:ssä se kai useimmiten kiinnitetään jollakin klemmarisysteemillä emäputken yläpuolelta haarukkaputkeen. Helsinkinojakissakin oli kai näin. Tässä City Bentissä "puomi" on kuviteltu olevan kahdesta rinnakkaisesta ohuesta putkesta koostuva, haarukkaan kiinteästi hitsattu hieman haarukkamainen rakenne vrt "seat stay". Kuvasta tätä on vaikea keksiä, mutta vihjeen asiasta antanee se, että rengas menee kuvassa hieman tämän "puomin" taakse piiloon haarukan juuressa. Syy tähän rakenteeseen on se, että ohjainlaakerien säätö ja purku olisi näin ihan normihommaa. Kestävyydestä reaalimaailmassa ei mitään käryä - joku syy kai siihen on että lemmariviritykset on valtavirtaa.

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva verrata: olisko sulla Petri helsinkinojakin mittoja (edes sinnepäin), akseliväli, kokonaispituus keskiöstä vehkeen takalaitaan ja istuinosan korkeus maasta??

Vastaa Viestiin