Sivu 8/8

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Lähetetty: 19 Elo 2010, 13:37
Kirjoittaja optimistx

Pelottelenpa vielä, ainakin itseäni.

Ajoin tänään maastopyörällä Lauttasaaressa vanhaa siltaa kohti. Alamäessä vasemman puolen pyörätiellä oli käydä höperösti.

Vauhtini vain noin 25 km/h eli noin 7 m/s, onneksi, koska ounastelin tarvetta pysähtyä noin 40 m päähän liikennevaloon. Yhtäkkiä aurinkolasipäinen nuori mies oli astumassa eteeni autojen välistä noin autonmitan päässä ( 5 m). Ajatteluani ei liene kytketty vielä päälle lainkaan, joten selkäydin lähetti viestin vasempaan kämmeneen: " Nyt paina lujaa!".

Kaveri säikähtäen huomasi yhtäkkiä vaaran ja tuntui suorastaan pysähtyvän ilmaan kesken askeleen, ja ohitimme toisemme muutaman desimetrin marginaalilla.

Sitten alkoi vasta ajatteluni pikku hiljaa käynnistyä. Enpä ollutkaan tähän pyörääni säätänyt etujarrua ärhäkäksi, eli se ei edes kahva pohjassa heittänyt yli tangon.

Jälkiviisaana voisi sanoa, että jos selkäydintä olisi jatkuvasti treenattu sopivalla harjoittelulla jarruttamaan jokaisen pyörän ( parhaimmillaan noin 7-8 kpl käytössä) jokaista etujarrua juuri optimaalisesti, niin ehkäpä 0.1 sekunnin reaktioajalla ajokki olisi saattanut pysähtyä senttimetrin päähän kaverin lahkeesta siinäkin tapauksessa, että hän ei olisi pysähtynyt, vai olisiko?

Nyt vältyin laiskurin ja moukan tuurilla luitten särkemiseltä, ainakin itseltäni, kenties myös tuolta nuoreltamieheltä.

Tapahtumapaikka


Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Lähetetty: 19 Elo 2010, 16:23
Kirjoittaja Nebulus
optimistx kirjoitti:

Jälkiviisaana voisi sanoa, että jos selkäydintä olisi jatkuvasti treenattu sopivalla harjoittelulla jarruttamaan jokaisen pyörän ( parhaimmillaan noin 7-8 kpl käytössä) jokaista etujarrua juuri optimaalisesti, niin ehkäpä 0.1 sekunnin reaktioajalla ajokki olisi saattanut pysähtyä senttimetrin päähän kaverin lahkeesta siinäkin tapauksessa, että hän ei olisi pysähtynyt, vai olisiko?

Hm. Etu- ja takajarrulla yhdessä käytettynä olisit voinut joko
a) pysäyttää pyörän ennen jalankulkijaa -> ei vammoja kummallekaan
b) kaatua tangon yli -> vammoja sinulle

kun taas pelkällä takajarrulla olisit voinut aiemmin tehtyjen jarrutuskokeiden perusteella
a) törmätä jalankulkijaan nopeudella 15-18 km/h takarengas lukossa -> vammoja sinulle ja jalankulkijalle

Toki jalankulkija on pehmeämpi vastus kuin asfaltti, mutta tähtäyksen kanssa saa olla tarkkana, ettei esim. kallot kolise yhteen tai muuta ikävää.


Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Lähetetty: 19 Elo 2010, 16:48
Kirjoittaja tavasti
Nebulus kirjoitti:

Toki jalankulkija on pehmeämpi vastus kuin asfaltti, mutta tähtäyksen kanssa saa olla tarkkana, ettei esim. kallot kolise yhteen tai muuta ikävää.

Nojakilla tähtäämisen kanssa ei ole ehkä niin tarkkaa kun ei ole pää etummaisena. Ja riski ratin yli lentämisestäkin on aika pieni.


Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Lähetetty: 19 Elo 2010, 17:04
Kirjoittaja Nebulus
tavasti kirjoitti:

Nojakilla tähtäämisen kanssa ei ole ehkä niin tarkkaa kun ei ole pää etummaisena. Ja riski ratin yli lentämisestäkin on aika pieni.

Niin on, ja lisäksi jaloilla/eturattailla voi ohjata jalankulkijaa hienovaraisesti syrjemmäksi. :)