Sivu 9/12

Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 09:05
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:

Muutin jousitusta, olisiko nyt parempi. :?:

Jousituksen osalta kyllä.

Jukka


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 10:25
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
oki kirjoitti:

Muutin jousitusta, olisiko nyt parempi. :?:

Jousituksen osalta kyllä.

Istupa päälle ajoasentoon ja pyydä jotakuta ottamaan sivukuva, niin päästään tutkimaan keulakulman muutosta jouston mukana. Joka tapauksessa haarukka saa olla aika suora, jotta jättöä jäisi riittävästi. Jos et saa ketään kuvaa ottamaan, voit myös mitata matkan maahan jostain sopivasta paikasta, vaikka selkänojan yläreunasta ilman kuormaa ja kuorman kanssa.
Kuva
Kuva olisi hyvä ottaa suoraan sivulta summittain emäputken kohdalta ja noin metrin korkeudelta, kun pyörä on pystyssä. Jos pyörä nojaa seinään, hiukan ylempää, jotta kuva tulee mahdollisimman kohtisuoraan pyörän suhteen. Muuten kuten tämä kuva, mutta siten, että emäputki on keskellä kuvaa, jotta kulmien mittaaminen olisi helpompaa. Näissä mittauskuvissa kauempaa otettu kuva on parempi kuin lähikuva, sillä siinä valonsäteiden kulmavirhe on pienempi.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 10:38
Kirjoittaja mhelander

Tuli ihan vaan kuvaa katsomalla mieleen että miksei tuohon laittais isompaa etupyörää ? Kammet ei näyttäis olevan lähelläkään osumista. Emäputkea vaan ylöspäin ja tuo haarukka suoraksi, siihen menis melkein takapyörän kokoinen. Samalla vois tarkistaa emäputken kulmaakin.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 10:41
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Tuli ihan vaan kuvaa katsomalla mieleen että miksei tuohon laittais isompaa etupyörää ? Kammet ei näyttäis olevan lähelläkään osumista. Emäputkea vaan ylöspäin ja tuo haarukka suoraksi, siihen menis melkein takapyörän kokoinen. Samalla vois tarkistaa emäputken kulmaakin.

Lyhyemmillä kammilla ja suoralla haarukalla saattaisi hyvinkin mahtua 559 kiekko myös eteen.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 13:35
Kirjoittaja oki
2012-10-08 13.16.35.jpg
2012-10-08 13.16.35.jpg (144 KiB) Katsottu 2096 kertaa

Tässä parempi kuva


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 14:44
Kirjoittaja jori

Nyt on hyvä mittailla. :D
Vielä kun saisimme tiedon, paljonko perä laskee, kun kuorma on päällä. Tämä kuva ja tieto esim siitä, millä korkeudella istuimen yläosa on, kun päällä istutaan, riittää hienosti. Paras olisi tietenkin samalta kohdalta otettu kuva, jossa kuski on pyöränsä päällä.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 08 Loka 2012, 14:56
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:

Nyt on hyvä mittailla. :D
Vielä kun saisimme tiedon, paljonko perä laskee, kun kuorma on päällä. Tämä kuva ja tieto esim siitä, millä korkeudella istuimen yläosa on, kun päällä istutaan, riittää hienosti. Paras olisi tietenkin samalta kohdalta otettu kuva, jossa kuski on pyöränsä päällä.

Menee huomiseen. Jousi ei ole vielä hitsattu lopullisesti, en tohdi istua päälle. On huono selkä. :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 09 Loka 2012, 10:28
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:

Nyt on hyvä mittailla. :D
Vielä kun saisimme tiedon, paljonko perä laskee, kun kuorma on päällä. Tämä kuva ja tieto esim siitä, millä korkeudella istuimen yläosa on, kun päällä istutaan, riittää hienosti. Paras olisi tietenkin samalta kohdalta otettu kuva, jossa kuski on pyöränsä päällä.

Istuimen selkänojan korkeus tyhjällä pyörällä 104cm, meikäläisen painon kans 100,5cm.
Kuvaa en voinut itse ottaa.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 09 Loka 2012, 12:59
Kirjoittaja jori

Mittailin taas kuvaa. Ohjauskulma tuolla painumalla näyttää tältä ja tuottaa kulmaksi 75 astetta. Offsetti on yhä sen 64 mm. Takaiskarin painuma näyttää aika syvältä. Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 09 Loka 2012, 21:32
Kirjoittaja Mustasudenkorento

eli äkkiseltää vaihtamalla suoran haarukan jättö tippus 70mm pintaan minkä pitäs riittää?
tai sitten emäputkea pitäs kallistaa melkein 62 asteeseen jottä jättö hyppäis tuohon 70mm?


Re: TW-Bents

Lähetetty: 09 Loka 2012, 21:53
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:

Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.

Jousitusta voin kiristää (jäykentää), on löysimmässä asennossa .Jousta en voi laittaa enempää vaakaan takakiinnikkeen, sekä jousen pituuden takia.
Etuputken kaltevuutta joudun varmaankin lisäämään ja haarukkaa oikaiseen ,että saan sopivat arvot ohjaukseen. Nyt kuitenkin keskityn pyörän kasaukseen. Jotta pääsen ajamalla toteamaan, mihin suuntaan nämä mun radikaalit muutokset on pyörää vieneet. :idea: :D


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 07:15
Kirjoittaja oki

MIten laitan etuvaihtajan putken. Onko olemassa jokin kulma ,ketjulinjaan nähden ? :?:


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 08:42
Kirjoittaja Mustasudenkorento
oki kirjoitti:

MIten laitan etuvaihtajan putken. Onko olemassa jokin kulma ,ketjulinjaan nähden ? :?:

on varmaan, mulla on äkkiseltaan katsottuna 67,5 asteen kulmassa ketjulinjaan nähden.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 09:07
Kirjoittaja jori
oki kirjoitti:

MIten laitan etuvaihtajan putken. Onko olemassa jokin kulma ,ketjulinjaan nähden ? :?:

Katso siitä vaihtajasta, jonka aiot putkeen asentaa. Vaihtajakehikon alapinnan kaari pitäisi olla samankeskinen eturattaiden kanssa. Kiinnität vaihtajan irtoputkeen kiinni ja mallaat kulman ja paikan kohdalleen ja heftaat kiinni niin, että voi vielä taivutella.
Katso myös, että putki tulee sivusuunnassa sellaiselle kohdalle, että rattaat ovat siirtoalueen keskellä, ettei käy, kuten rutuselle, ettei siirtoalue ulotu riittävän ulos ja ylös.


Re: TW-Bents

Lähetetty: 10 Loka 2012, 10:13
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Katso siitä vaihtajasta, jonka aiot putkeen asentaa. Vaihtajakehikon alapinnan kaari pitäisi olla samankeskinen eturattaiden kanssa. Kiinnität vaihtajan irtoputkeen kiinni ja mallaat kulman ja paikan kohdalleen ja heftaat kiinni niin, että voi vielä taivutella.
Katso myös, että putki tulee sivusuunnassa sellaiselle kohdalle, että rattaat ovat siirtoalueen keskellä, ettei käy, kuten rutuselle, ettei siirtoalue ulotu riittävän ulos ja ylös.

Siis sen verran selvennän että jos etuvaihtaja on uusi/ehjä niin tuo kehikon ulkokaaren alareuna tulee isomman etulehden mukaisesti ja jokusen millin yläpuolelle, tämä siis sivusuunnasta. Yleensä kaari ylhäältä katsottuna, siis se ulompi, on etulehtien suuntainen jolloin sisempi on alareunastaan enemmän sisällä kuin yläreunastaan. Kannattaa myös tarkistaa että ketju ei ota kehikon alatappiin kiinni pienemmällä lehdellä (muutama milli gappia).

Onneksi tässä tapauksessa pyörä on muuten about valmis. Mun V-projekti ei ollut lähellekään kun heftasin kiinnikettä etuvaihtajalle ja sitähän piti sitten hienosäätölekalla vähän kohdistaa paremmin. Kun oli jo kunnolla hitsattu paikalleen.