Sivu 9/9
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - Heikki P-eräkärry
Lähetetty: 31 Touko 2022, 21:13
Kirjoittaja janx
Ajettiin tänään askelmoottoria porakoneella ja mittailtiin oskilloskoopilla. Matallilla kierroksilla noin 25 volttia piikistä piikkiin. Kovemmilla kierroksilla 51 volttia piikistä piikkiin. Ilman kuormaa.
Tasasuunnattu tehollinen jännite: = 51Vac / 2 / neliöjuuri(2) = 18,08Vdc
Virta: selviää myöhemmin
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 04 Kesä 2022, 11:21
Kirjoittaja janx
Pää lyö vähän tyhjää. No se ei sinänsä ole yllätys, mutta ei ole oikein tullut visiota (harhanäkyä), että millaisen kumijousituksen tuohon tekisi. Lähinnä sen ripustukset rakenteisiin.
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 05 Kesä 2022, 13:21
Kirjoittaja Vilijami
Teeppä ekana se vetokoukku, ripusta kärrynrunko siihen ja ota kuva asetelmasta. Sitten voidaan pohtia jousitusta. Vaikea hahmottaa kokonaisuutta yksityiskohdista.
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 05 Kesä 2022, 22:25
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: ↑05 Kesä 2022, 13:21
Teeppä ekana se vetokoukku, ripusta kärrynrunko siihen ja ota kuva asetelmasta. Sitten voidaan pohtia jousitusta. Vaikea hahmottaa kokonaisuutta yksityiskohdista.
Tarvetta olisi eräilykäyttöön ensin. Riittäisi, että keksisi jonkun ripustuksen, johon saisi esim. tärinänvaimennuskumin väliin. Sitten vaan ohjaustanko kiinni ja työntelemään.
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 06 Kesä 2022, 07:48
Kirjoittaja jori
Kiristä nivelet muttereilla jäykäksi, niin pääset kokeilemaan, tarvitaanko edes jousitusta. Vähän pelkään, että vääntöjäykkyys ei riitä joustot poistettunakaan. Erilliset pitkittäisrungot joustavat erillisinä ja painopiste siirtyy enemmän joustavan päälle, joka joustaa lisää. Pyörä kaatuu sivulle ilman "kallistuksenvakaajia", eli jäykästi kiinnitettyjä poikittaisia jäykkäriputkia. Pyörissä jviirret ilmaisee tämän ilmiön "takahaarukka punoutuu" -ilmiönä. Tähän auttaa vääntöjäykät ja vääntöjäykästi kiinnitetyt poikkirakenteet.
Tuollaista kahden erillisen riu'un rakennetta käytettiin ennen kunnollisia teitä hevosen perässä ns. purilaina, tai sapilaina, joissa hevosen perään sidottiin ohuet ja pitkät nuoret puut. Sapilaissa oli vielä lehvästö taakse päin pehmentämässä kulkua jousena. Näiden päälle sitten kuorma.
Tässä rakenteessa ei tarvittu vääntöjäykistimiä välissä, koska puiden vapaa kantoväli pieneni sitä mukaa, kun taakka kallistui toisen päälle. Jousto oli siis erittäin progressiivinen, tai erittäin pieniliikkeinen ja kuorma takana purilaissa. Pyörällisessä versiossa tarvitaan sitä enemmän jäykkäreitä, mitä suurempi pyörä riukujen päässä on.

- Sapilaat.jpg (137.77 KiB) Katsottu 18080 kertaa
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 27 Kesä 2022, 14:33
Kirjoittaja janx
Sovitellaan tämmöstä 100W panelia kärryyn, kunhan toimitus tuo.
https://eroaverkosta.com/product/10/sol ... nkopaneeli
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 19 Maalis 2023, 21:22
Kirjoittaja janx
Paneli sai vihdoin kaverin. Oli alessa. Kolme edellisen postauksen panelia voisi kytkeä. 
Genasun GVB-8 Lithium 41.7 Volt WP MPPT
MPPT-lataussäädin, joka lataa 10S-litiumakkua 41.7V asti. WP eli vesitiivis.
https://genasun.eu/products/genasun-gv- ... 0280&_ss=r
Mppt säätimellä päästään tyypillisesti noin 20% (jopa 40%) parempaan lataustehoon kuin perinteisellä pwm-säätimellä. Korkeammasta hankinta hinnastaan huolimatta se maksaa itsensä takaisin nopeasti. Mppt säätimen lataushyötysuhde on n. 95-98%, kun taas pulssileveys säätimen noin n. 50-60%, karkeasta on-off säädöstä johtuen. Mppt säädin hakee aina korkeimman paneelijänniteen ja virran leikkauspisteen säädön katkokohdaksi. Ja muuntaa ylimääräisen jännitteen hakkurilla latausvirraksi. (ts. paneelijännite 18V, latausjännite 12V erotus 6V)
Lähde: https://www.aurinkosahko.net/category/11/lataussaatimet
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 30 Touko 2024, 21:30
Kirjoittaja janx
Pari vuotta sai tämäkin levätä ja tekeytyä, että pääsi aurinkoon. Jos oikein laskin, tehoa noin 96500 luksissa 96 wattia. Ulkomuistista noin 22 volttia ja 2,78 ampeeria näytti mittari.
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 31 Touko 2024, 07:40
Kirjoittaja tm
Tuo 96 wattia on siis joku teoreettinen laskennallinen "vertailuarvo" tms., joka saavutetaan optimiolosuhteissa, eli kun auringonpaistetta riittävästi? Koska mittarin mukaan todellinen sähköteho on nyt pienempi (jännite kertaa ampeerit).
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Lähetetty: 31 Touko 2024, 21:20
Kirjoittaja jori
Suora auringonvalo on voimakkaimmillaan noin 70 000 luksia ja taivaan hajavalo 10 000 … 20 000 luksia. Kokonaisvalaistusvoimakkuus on näiden kahden summa. Ulkona voidaan saavuttaa jopa 85 000 … 90 000 luksin valaistusvoimakkuus.
Noin sanoi google. Mistähän sait tuon 96500 luxia? Ei ainakaan tuossa paikassa ole mahdollista muuten kuin mittausvirheenä.
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - heikkig P-eräkärry
Lähetetty: 31 Touko 2024, 21:25
Kirjoittaja janx
Mittari antoi arvon (Konica Minolta). Mallia en tiedä.
Wikipedia väittää: "Auringon paisteessa valaistusvoimakkuus voi olla jopa 100 000 luksia, joskin tarkka arvo riippuu ilmakehän olosuhteista."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luksi
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - heikkig P-eräkärry
Lähetetty: 03 Kesä 2025, 18:44
Kirjoittaja janx
Jos tätä koittaisi edistää, ihan käyttöön asti. Ostin 40 litran kuivapussin, jonka mitoille sen voisi tehdä. Hyvä tarjoushinta ainakin oli.
https://www.xlmoto.fi/product/kuivapuss ... PIA-406851
Course-kuivapussi on suunniteltu seikkailijoille, jotka etsivät kestävyyttä ja vedenpitävää suojaa. 500D PVC -trilaminaattipressusta valmistettu kuivapussi sisältää HF-tiivistetyn rakenteen ja rullasulkimen, jotka pitävät tavarasi turvassa ja kuivina. Laukku sisältää kaksi kantokahvaa ja irrotettava kiinnitysliina monipuolisia kantovaihtoehtoja varten.
Ominaisuudet:
• Kangas: 500D PVC -trilaminaattipressu (reach -vaatimusten mukainen)
• 100% vedenpitävä
• HF-saumattu rakenne
• Suljetaan rullattavalla yläosalla
• Kaksi kantokahvaa
• Säädettävä ja irrotettava olkahihna
• 40 litran tilavuus.
• Koko: pituus 58 cm x halkaisija 30 cm
Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry heikkig
Lähetetty: 03 Kesä 2025, 21:11
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti: ↑06 Kesä 2022, 07:48
Kiristä nivelet muttereilla jäykäksi, niin pääset kokeilemaan, tarvitaanko edes jousitusta. Vähän pelkään, että vääntöjäykkyys ei riitä joustot poistettunakaan. Erilliset pitkittäisrungot joustavat erillisinä ja painopiste siirtyy enemmän joustavan päälle, joka joustaa lisää. Pyörä kaatuu sivulle ilman "kallistuksenvakaajia", eli jäykästi kiinnitettyjä poikittaisia jäykkäriputkia. Pyörissä jviirret ilmaisee tämän ilmiön "takahaarukka punoutuu" -ilmiönä. Tähän auttaa vääntöjäykät ja vääntöjäykästi kiinnitetyt poikkirakenteet. ...
Mites nämä kannattaisi siis käytännössä tehdä? Jonkinlaista tukikehikköä ed. viestissä ostettuun kuivapussiin lienee hyvä tehdä, että pysyy kyydissä. Mahdollisesti myös koko komeuden päälle vielä pitkä peräkärryn suuntainen alumiiniputki, jotta sen päälle voisi laittaa kääntyvän aurinkopanelin.
Edit: Jonkinlaista jäykkyttää saanee levyllä noiden pitkin putkien päälle. Kiinnistyspisteitä vaikka kuusi.

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry heikkig
Lähetetty: 07 Kesä 2025, 23:25
Kirjoittaja janx
Sain tähän vision. Löysin metalliroskista alumiinilistaa, joka on särmätty sopivasti pitkittäin kulmaan parikin kertaa. Kokeilen tehdä tästä jäykisteet ja uraan liimaan 2 mm PP-kennolevyä kevyeksi pohjalevyksi. Siellä olisi myös alumiinista kierretankoa, josta voisi ehkä tehdä häkin, jonka päälle saisi putken aurinkopaneelille, kunhan nyt kassi tulisi, niin pääsee mittailemaan. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 91#p165591