Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Vähällä ei saa paljon.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Vähällä ei saa paljon.
Nyt se sitten katkesi. Biltemalaatua.
Tässä tapauksessa , taisi olla samaa kiinan laatua. Kuin muillakin halpis valmistajilla. Itse suosin teräslokareita , jos vaan sellaiset aina löydän . Painaa vähän enemän , kestää näitä värinöitä paljon enenpi.
Ongelma tuossa on se että tuo lokari on suunniteltu niin että tuetaan neljästä kohtaa, mutta nojapyörässä jää yksi kiinnikepiste pois jolloin lokari pääsee heilumaan liikaa ja lopulta se väsyy liikaa jostain kohtaa.
Jos katsot kaupallisia nojapyöriä vähänkään pidempään allalla olleilta valmistajilta niin huomaat että he järjestäen käyttää lokareita joissa on vähintään yksi tai pari ylimääräistä aisaa jotta lokari on riittävän tukevasti kiinni. Ongelma ei siis ole bilteman lokarin laatu vaan sen vääränlainen kiinnitys.
CAD soitellen ja 3D tulostin laulamaan ja tekemään tuennan lokarille
Bilteman takalokari tuntui jo ostaessa siltä, että tämä ei tule kestämään yhtä kauan kuin alkuperäisasennettu SKS. Muovi on paljon kovempaa ja halkeaa helposti. Suunnittelu on myös mielestäni puutteellista. No ilmastointiteippiä toistaiseksi.
Euforia (kaikki muut tunteet ohittava hyvänolontunne). Se on hienoa, kun välillä sen saavuttaa jollain tekemisellä. Tänään hoidin ensin asioita ja sitten illalla lähdin pyörällä "jumppaan". Mukava huomata, että elämä ei potki joka päivä (tai ilta) päähän, ja vaikka potkisikin, onneksi on kypärä. Mennessä metsäteitä pitkin kruisaillessa tarakkaradiossa Synthwave pauhaten. Hyvä alku. Tunti ohjattua kehonhuoltoa. Hyvä jatkumo. Paluumatkalla se tapahtui. Laitoin soimaan Kingston Wallin ekan levyn ja baanalle. Se on hieno levy. Tuplaten aikaa kotimatkassa meni, kun joka risteyksestä teki mieli vain ajaa suoraan kohti auringonlaskua. Sain niin sanotusti jalat lämpimäksi ja varpaat kylmäksi. Ilma +6 ja ajoviimassa +3.
Tästä voi päätellä, että sain etujouston säätämisellä pehmeämmäksi niskan potkimisen vaimenemaan. Lisäksi ilmastointiteippi korjasi takalokarin. Tilaan uuden, kun saan koriin tarvittavat tuotteet etsittyä.
"Euforia on kaikki muut tunteet ohittava hyvänolontunne. Se voi syntyä luonnollisesti tai lääkkeillä, alkoholilla tai muilla päihteillä aiheutettuna." << Nojapyöräily on aika hyvä päihde parhaimmillaan.
Tilasin uuden takalokarin ja etulokarin Hollannista. Jotain pientä muuta myös kuten ketjun paluupuolen rissan ja pitkiä vaijereita.
https://www.ligfiets.shop/en/bike-parts/mudguards/
Viimein ehdin vaihtaa uudet lokarit pyörään. Etulokari oli mennyt vinkuraksi, joten vaihdoin senkin samalla. Vanhoilla kiinnikkeillä vain uusi lokari kiinni, kun raudat oli lyhennetty sopivan mittaisiksi. Siitä en ehtinyt vielä napata kuvaa. Takalokari on hyvä! Kolmipisteinen kiinnitys ihan ehdoton. Nyt takalokari on suorastaan yhtä pyörän kanssa. Loppui luultavasti se ärsyttävä räminä jokaisessa routatien nypyssä. Lokarit on tilattu täältä: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 87#p165287
Todella jämäkkä ja istuva takalokari.
Ei rämise sitten ollenkaan.
Myös Bilteman lokarissa on neljä kiinnityspaikkaa; parit aisat, sitten alhaalta edestä ja sitten keskeltä sillä muovisella kiinnikkeellä, joka näkyy tossa Janxin kuvassakin. Itse olen käyttänyt sitä joka kerta ja toistaiseksi on toiminut. Ainakin sen rahan edestä, mitä setti maksaa.
Toiseen pyörään laitoin SKS:n lokarit; aika paljon arvokkaammat, mutta saavutettu hyöty rahaan nähden olematon.
Toki Paseon anatomia on vähän erilainen eikä se muovikiinnike ilman kikkailua taida siinä toimia.
Sitä mä ole toitottanut kun hän on aikasemmin käyttänyt biltsun settiä ilman sitä neljättä kiikkikettä kun sitä perinteistä kiinnikettä ei voi käyttää paseon takahaatukan kanssa ilman jotain rakennelmaa.
Tyhmyyden määritelmä on tehdä samat virheet kahdesti (tai useammin), joten jos ei ihan pakko ole Biltemasta ostaa takalokaria, niin en osta. Jossain tuolla periferiassa, kun takalokari katkeaa (kokemusta on), niin on joka pennin arvoinen. Sen takiahan Bilteman lokari hankittiin, kun SKS tuhoutui Tuusulan Lowride-reissulla. SKS on alumiinivahvistettu ja ei tarvita mitään virityksiä sen neljännen kiinnityspisteen saamiseksi. Win-win - muutama kymppi sinne tänne.
Pääasia on, että löytyy itselle soveltuva ja toimiva ratkaisu.