Apuja nojakin valintaan?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7579
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko Wackyllä mekaanikon mielipidettä, mikä on laadukkain nojapyörämerkki?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4085
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 28 Huhti 2025, 19:35

Onko Wackyllä mekaanikon mielipidettä, mikä on laadukkain nojapyörämerkki?

Ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta eri merkeistä että voisin nostaa yhtä muiden edelle. Isojen ja/tai pitkäikäisten merkkien tuotteet on pääosin huolettomampia ja apua ongelmiin on saatavilla yleensä helpommin, mut ei sekään takaa laatua.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja ajou »

Azubin entisenä maahantuojana voin sanoa, että takuu pelaa hyvin!
Iso takapyörä tuo kyllä mukavuutta, kun se ei käy jokaisen pienen kuopan pohjalla, niin kuin pienempi.
Pitoa löytyy kyllä tarpeeksi. Esimerkkinä tämä talviajovideo, jossa takana kitkarengas ja mäki on melkoisen jyrkkä, tuossa videolla 1 minuutin kohdalla.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
trike76
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja trike76 »

pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

pikkutuppi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Huhti 2025, 15:16
Paikkakunta: Kannus

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja pikkutuppi »

trike76 kirjoitti: 29 Huhti 2025, 21:34
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km). Jospa sitä kesälomalla matka suuntautuisi sinne huudeille (Kustaviin sukulaisten mökille) jos samalla pääsis käymään. Tuo 26" Gekko kyllä olisi oikean suuntainen laite, olisi maavaraa huonoimmille teille/alustoille.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7579
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

pikkutuppi kirjoitti: 30 Huhti 2025, 15:49

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km).

Laita paikkakunta tuonne omiin tietoihin, niin saattaisi löytyä koeajon tarjoajaa lähempää….?
Itse olen käynyt 650km päässä koeajamassa nojapyörää, eikä kauppoja edes tullut :wink:

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 974
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja torneol »

Jos ajatus on kurvailla hiekkateillä ja vähän huonommalla alustalla, niin tämä kannattaa huomioida myös koeajolla. Tasaisella asfaltilla fiilis trikessä on aika eri, kuin kuoppaisella hiekkatiellä tai eri suuntiin reilusti kaltevalla asfalttitiellä.

Älä kysy, mistä tiedän :lol:.

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
trike76
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja trike76 »

pikkutuppi kirjoitti: 30 Huhti 2025, 15:49
trike76 kirjoitti: 29 Huhti 2025, 21:34
pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Jos Gekko 26 kiinnostaa niin tervetuloa koeajolle. Minulla on tuo todella vähän ajettu koeajokappale myynnissä ja menossa joka tapauksessa vaihtoon kun Velotechnikilta tulee uusi koeajomalli. Ja todella monta muutakin on koeajettavana ja myytävänäkin. www.nojabike.com

Niin, kyllähän koe-ajo kiinnostaisi. Välimatkaa on vaan vähän liikaa näin äkkiseltään lähteä..( seli seli..450 km). Jospa sitä kesälomalla matka suuntautuisi sinne huudeille (Kustaviin sukulaisten mökille) jos samalla pääsis käymään. Tuo 26" Gekko kyllä olisi oikean suuntainen laite, olisi maavaraa huonoimmille teille/alustoille.

Ihan Kustavintien vieressä tässä ollaan joten tervetuloa koeajolle. Tuo koeajopyöränä oleva Gekko menee joka tapauksessa tämän vuoden aikana vaihtoon ja uusi tulee tilalle. Tuohon kuuluu muuten vielä tehtaan 5 vuoden runkotakuu.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

pikkutuppi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Huhti 2025, 15:16
Paikkakunta: Kannus

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja pikkutuppi »

pikkutuppi kirjoitti: 28 Huhti 2025, 18:13
Vilijami kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:56

20” eli nykymitassa 406 koko on siitä hyvä, että BMX pyörissä käytetään tätä kokoa ja siten rengasvalikoimaa on riittävästi, myös paksumpaa rengasta soralle.
Jos vetopito on haluttava ominaisuus, niin esim. Hase Kettwiesel deltamalli (kaksi takarengasta ja yksi eturengas) on suositeltava.
Jos taas on lapsuuden trauma ilman polkuautoa jäämisestä, niin tadpolemalli (yksi takarengas ja kaksi eturengasta) on silloin parempi. Näitä tadpoleja löytyy käytettynä paremmin.
On malli mikä hyvänsä, niin soralle ois keskiömoottorilla sähköistys mielekästä. Tai mistä minä tiedän minkälaiset jalkavoimat pikkutupella on? :D

Niin, kyllähän sähköistys varmaan tulisi kysymykseen jossain vaiheessa. Nyt jo muutaman vuoden sähkögravelilla tullut ajeltua nii kivahan sillä on päästellä. Sellaisen huomion olen vaan huomannut että sähköistys vie jaloista voimat. Kyllä vielä jotain löytyy reisistä :P Nyt vaan takamus ottanut itteensä ja satulassa olo on tuskaa(istuinluun alueella vaivaa). Samalla vähän miettinyt että miten tuo ajo-asento suhtautuu alaselkävaivaan. Kyllä tuo trike tulee olemaan tadpolemalli.. HP GEKKO 26 vähän polttelis. Katselin että Saksanmaalla olisi hyvin tarjontaa, mutta mitenpä sieltä käytetyn saa kohtuudella kulkeutumaan.

Näyttäis olevan hinnat samalla tasolla Saksassa kuin täällä(ei oo autoveroa välissä) :wink: Samalla huomasin että aika yleistä on sähköistys napamoottorilla jota en itse ymmärrä? Aika tunnoton avustus verrattuna keskiömoottoriin.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja ajou »

pikkutuppi kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:33

Samalla huomasin että aika yleistä on sähköistys napamoottorilla jota en itse ymmärrä? Aika tunnoton avustus verrattuna keskiömoottoriin.

Mulla on ollut Arcuksessa käytössä molemmat. Napamoottoreissa on omat hyvät puolensa, ei mm. rasita voimansiirtoa! Niihin voidaan liittää myös poljinanturit.
Nämä kun otat käyttöön, niin ei lopu asetusten säätömahdollisuus ihan heti kesken.

Torque sensor - ERider-T9N 36 poles - 1 wire - 70Nm/V - 190€
https://ebikes.ca/erider73-5b.html

Cycle Analyst V3 WP/Pad - 370€
https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... yst-3.html

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7579
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itselläni on niin vajavainen ymmärrys, että pidän Cycle Analystia hintaansa nähden turhakkeena. Tuolla rahalla saa jo napamoottorisarjan akkuineen. Joo, CAon ihan kiva, voisin hankkia jos hinnassa siirrettäis pilkun paikkaa. 37€ ois sopiva.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja ajou »

No joillekin pilkun paikalla ei ole merkitystä

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5485
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja janx »

Mulla on takanapamoottorin kanssa pelkkä peukalokaasu (L1e-a). En ole tarvinnut poljinanturia enkä momenttia tai jarrutunnistimia mihinkään. Tuhansia kilometrejä näin enkä ole kokenut jääneeni mistään paitsi. Akkuakin säästyy kun avustaa vain tarvittaessa. Eikä ole ollut tarvetta säätääkään mitään. Vain ajaa. Sarjan hinta reilu 200 e ja akut itse tehtynä reilun 150 e.

Edit: Tarvittavat tiedot Yosepowerin näytössä: akun jännite ja hetkellinen avustusteho. Nopeutta se ei näytä kuin silloin, kun avustaa. Samoin kokonaiskilometrejä ja ajoaikaa kerää vain silloin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 974
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja torneol »

Joskus olen miettinyt, että olisikohan mulla vielä nojakki, jos siinä olis yhtä hyvä moottori ja avustus juttu kuin tuossa maasturissa. Shimano EP8 on se moottori. Ohjelmiston sielunelämästä en tiedä mitään mutta, oikein miellyttyvä se on ajossa.

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4085
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Shimano on panostsnut erityisesti siihen että sen avustimet tuntuu mahdollisimman luonnolliselta ajaa. Käytännössä ne on hionut mm. momentintunnistimen perusteella moottorinohjauksen niin että se ei koskaan ampaise liikkeelle kuten esim. Boschin vastaavat jos ne on säädetty täysille. Joka antaa erittäin mukavan ajotuntuman pyörälle kun tunne on se että sulla on vaan todella voimakkaat jalat, ei se että nyt se moottori nykäs liikkeelle.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Vastaa Viestiin