Sivu 2/3

Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 03 Syys 2010, 15:11
Kirjoittaja tavasti

Eipä ole homma edennyt yhtään mihinkään.

Mustasudenkorento on ansiokkaasti agitoinut minua hankkimaan bilteman XL-kokoista moottoripyörän perälaukkua.
Lowridessä moista vähän soviteltiinkin, on passelisti hartioiden levyinen.

Pikaisesti mallailin minkäs näköinen olisi suoraan tarakalle lätkäistynä:
Kuva

Tai sitten jos tarakan yläkiinnitystä pidentäisi, ja tarakka kääntyisi alaviistoon:
Kuva

Tai jos ihan lähtisi tekemään tarakan uusiksi, pyörä kun on korotettu, niin tarakka saisi olla alempana.
Tekemällä uuden tarakan saisi laatikon oikealle korkeudelle ja suoraan.
Kuva


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 07 Loka 2010, 23:07
Kirjoittaja r2d71a

Olemme Kuopiossa touhuilleet takaboksien tekemisen parissa muutaman kuukauden josta tosin tekopäiviä on minulla vain yksi. Meillä on kolme eri tekniikkaa joihin pohjana on Finnfoam. Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä. Tämä levy laitetaan kahden Finnfoam levyn ympäri ja eräänlainen boksi on olemassa.

Toinen keino on tehdä muottia Finnfoamista ja taiteilla siihen sisälle kuljetettavan esineen kokoinen tila.

Kuvissa ehkä näkyy idea parhaiten.


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 08 Loka 2010, 07:37
Kirjoittaja jviirret
r2d71a kirjoitti:

Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä.

Kuulostaa kalliilta, raskaalta ja huonosti vettä kestävältä :roll: Miksei käyttää valmista kennolevyä, esim. tuota 3,5mm vikuproppia, maksois 20e/1.2x2.7m arkki ja painaa 650g/m2.

Jukka


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 08 Loka 2010, 11:24
Kirjoittaja THuhtamaki

Niin tai vaihtaa ne sanomalehdet kuitukankaaseen ja erikeepperin epoksihartsiin, niin tulee kerralla sään kestävä ja luja.... :wink:


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 09 Loka 2010, 12:44
Kirjoittaja r2d71a
jviirret kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:

Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä.

Kuulostaa kalliilta, raskaalta ja huonosti vettä kestävältä :roll: Miksei käyttää valmista kennolevyä, esim. tuota 3,5mm vikuproppia, maksois 20e/1.2x2.7m arkki ja painaa 650g/m2.

Jukka

Ai jai! Jos laitetaan tuon sanomalehti - lakanakangas paperin päälle vielä toinen kerros sanomalehteä niihin kohtiin joista haluaa lujan ja sen päälle venelakkaa ja spraymaalia niin alkaapi tulla kohtuullisen kevyt ja säänkestävä. Muotoiluun voi toki myös panostaa kukin halujensa mukaan.

tv.
Ari


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 31 Heinä 2011, 21:52
Kirjoittaja terppa

Jos ei tehdä halua niin http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... tilat.html -sivuilla on aika paljon vaihtoehtoja skootterin takabokseista, osa jopa näyttää aika virtaviivaiselta. Omani on Motonetista ja ei ihan järkyttäviä paina, lisäksi se toimii ilmatäytteisen niskatuen alustana. Täytyy sanoa, että omani on aika paljon rumempi kuin easypartsin parhaat. Värkkäsin aukeamissuunnan sivulle niin on helpompi lastata. Viiri on myös boksissa kiinni, vielä pitää löytää 20 cm pitempi keppi viirille niin keppi ylettää maahan ja kansi voi levätä sen varassa kun kansi on auki.

sarana.jpg
sarana.jpg (37.54 KiB) Katsottu 4213 kertaa
sivusta.jpg
sivusta.jpg (33.2 KiB) Katsottu 3980 kertaa

Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 04 Elo 2011, 21:43
Kirjoittaja tavasti

Tämmöiseen moottoripyörä-boxiin minäkin olen menossa. Bilteman leveämpi loota ostettuna, kun vielä saa sille värkättyä kiskoilla kiinnityksen että saa myös auki.


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 08 Elo 2011, 16:05
Kirjoittaja tavasti

Lowride 12h tapahtumassa tuota tuli pika-kötösteltynä kokeiltua. Sinänsä boxi oli liian takana, eli hartioiden ja boxin väliin jäi noin 5 cm ylimääräistä tilaa.
Tuulisissa olosuhteissa koitin lyhyessä alamäessä saada tolkkua oliko siitä apua vai haittaa, mutta mitään mitattavaa eroa en saanut.
No, tulos on ihan hyvä jos on tavarankuljetusloota joka ei heikennä aerodynamiikkaa, joten noihin laukkuihin verrattuna se siis parantaa.


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 13 Loka 2011, 08:47
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:

Tämmöiseen moottoripyörä-boxiin minäkin olen menossa. Bilteman leveämpi loota ostettuna, kun vielä saa sille värkättyä kiskoilla kiinnityksen että saa myös auki.

Viikon ollut kiinni, ja 3 kertaa käynyt ajamassa (eka kerta tyhjän lootan kanssa).

Kiinnitys on 'liukukiskoilla', eli putket johon työnnetään tangot:
Kuva

Eli lootaa saa vedettyä taaksepäin että aukeneekin. Putkissa saattaa olla vähän hitsauksen jäljiltä jotain vikaa sisäpuolela, tai sitten on vaan aavistuksen haritusta, mutta joka tapauksessa ei liu aivan optimaalisesti, mutta tuntuu että muutaman käyttökerran jälkeen paranemaan päin.

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Pitää ehkä miettiä pitäsikö tarakan takaosaan laittaa vielä jotain viritystä jolla boxi olisi lukittuna paikalleen sieltäkin.

Kuva

Takaylitystä on melkoisesti. Harkinnassa on, että ottaisin niskatuen pois, jolloin lootaa voisi siirtää vähän eteenpäin, ja se toimisi niskatukena. Ja yksi vaihtoehto heilumisen vähentämiseen on joku jolla loota olisi ylhäältä tuettu penkkiin.

Takaa koko komeus:
Kuva


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 13 Loka 2011, 14:17
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:

Kiinnitys on 'liukukiskoilla', eli putket johon työnnetään tangot:
Kuva

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Pitää ehkä miettiä pitäsikö tarakan takaosaan laittaa vielä jotain viritystä jolla boxi olisi lukittuna paikalleen sieltäkin.

Kuva

Takaylitystä on melkoisesti. Harkinnassa on, että ottaisin niskatuen pois, jolloin lootaa voisi siirtää vähän eteenpäin, ja se toimisi niskatukena. Ja yksi vaihtoehto heilumisen vähentämiseen on joku jolla loota olisi ylhäältä tuettu penkkiin.

Sinulla on paljon pätevämpi ja siistimpi toteutus mitä minulla aikanaan oli omissa "kiskoissa"

Jos mahdollista niin kannattaa vaihtaa niskatuki sellaiseksi, että saat poksin melkein penkkiin kiinni, mulla on niskatukena puhallettava niskatyyny joka on tarranauhalla poksissa kiinni, semmoinen on tosi mukava varsinkin jos ajat paljon soralla:

niskatuki.jpg

Samoin jos saat poksin kiinnityksen sellaiseksi, että ei jousta ajossa niin ajomukavuus lisääntyy, sulla kun on vielä isompi poksi niin mahtuu enemmän kamaa :) mä vaihdoin kannen aukeamissuunnan osaksi sen takia, että voin tehdä kiinnityksestä tarakkaan tukevamman mutta "murtovarmuudessa" tuli samalla vähän takapakkia :roll:


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 13 Loka 2011, 14:21
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Sinulla on paljon pätevämpi ja siistimpi toteutus mitä minulla aikanaan oli omissa "kiskoissa"

Kun teettää ammattimiehellä, niin tulee kelvollista. Itsellä ei olisi edes hitsausvehkeitä, ja itse tehden olisi varmasti ollut tyyppiä 'jaa teit ihan ite' niin kuin hammasrataskin :-)

terppa kirjoitti:

Jos mahdollista niin kannattaa vaihtaa niskatuki sellaiseksi, että saat poksin melkein penkkiin kiinni, mulla on niskatukena puhallettava niskatyyny joka on tarranauhalla poksissa kiinni, semmoinen on tosi mukava varsinkin jos ajat paljon soralla

Suunnitelmana olisi, että laatikon kanssa ajellessa tuo niskatuki poistetaan, ja laatikon päälle tulee jotain tuon sinun niskatuen tyyppistä.


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 13 Loka 2011, 23:52
Kirjoittaja ajarmala
tavasti kirjoitti:

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

No, minä itse en voi väittää kuuluvani oikein kumpaankaan noista äärikoulukunnista ;-)

T. Ari


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 14 Loka 2011, 07:46
Kirjoittaja tavasti
ajarmala kirjoitti:

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

Jotain tämän tyyppistä. Kun ottaa (puolen)päivän reissulle eväät ja juotavaa, varavaatteita ja vielä kasan työkaluja + varaosia niin aikalailla tuota painoa tuppaa kertymään. Pyörää tulee huollettua niin vähän, että työkalut on syytä olla mukana, tai muuten tarvitsee tilata mittariauto keskelle ei mitään hakemaan pettynyt nojakisti pois.


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 14 Loka 2011, 07:51
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

No, minä itse en voi väittää kuuluvani oikein kumpaankaan noista äärikoulukunnista ;-)

Minä väittäisin että nuo ovat ne ääripäät tämän painokriittisyyden suhteen, loput porukasta sijoittuu tuohon välille.

Jukka


Re: Tailboxia tekemässä

Lähetetty: 14 Loka 2011, 08:13
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

Minä väittäisin että nuo ovat ne ääripäät tämän painokriittisyyden suhteen, loput porukasta sijoittuu tuohon välille.

Näin juuri, edes minä en kuulu siihen ääripäähän, koska minulla on vain 10 kg tavaraa boxi mukaan luettuna :-)