Sivu 2/2

Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Lähetetty: 01 Elo 2011, 13:06
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Nojanalle kirjoitti:

Heitämpä tämmösen idean. Miksi ontelovanteeseen pitäisi laittaa vannenauha. Miksei joka pinnan kohdalle laitettaisi muovista tulpaa. Ei olisi vannenauhasta ongelmaa ja sen siirtymisistä.
Olen joskus vuosia sitten jossain kuvastossa nähnyt tälläsen ratkaisun. Hommaan voisi käyrä jotkin massatulpat. :)

Onhan noita viime vuosina tehty ontelovanteita niinkin, että vain toinen seinämä on ylipäänsä puhkaistu pinnaa varten. Hirveä työ vain rakentaa kiekko, kun nippelit pitää pudottaa venttiilinreikään ja viedä magneetilla omaan koloonsa. Mutta eipä tartte vannenauhaa, kehä on vähän kestävämpi, ja ei mene sisärenkaita puhki kuin renkaan puolelta.


Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Lähetetty: 01 Elo 2011, 13:34
Kirjoittaja Nojanalle

Ei sitä nipeliä vältämättä vanteen puolella tarvita. Voidaahan se laittaa napaan ja vanteeseen tehdään niinsanottu pisarahalo , johon pinnan toinenpää kiinittyy. Näitä näkee kilpapyörän pinnauksissa jonkin verran. :)


Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Lähetetty: 01 Elo 2011, 14:06
Kirjoittaja mhelander

Joo tollasiakin vanne-napa komboja on kaupan. Aika hurjan näkösiä ovat.

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Yllättäen en jaksanut vaihtaa brasseja alumiinisiksi jotka tuli uusien pinnojen mukana. Tuubirengas kun oli tuubiteipillä liimattu ja ehjä niin en kehdannu irroittaa... Ehkä vaihdan nipat sitten kun gummi menee tai kesäkausi on päätöksessään. Tai sitten en, painon säästö taisi olla jotain 20 grammaa.


Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Lähetetty: 01 Elo 2011, 14:23
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Uskoisin pystyväni taivuttelemaan pianolangasta muodon, jolla tuo pujottaminen onnistuu ilman kiroilua.

Toisaalta pieni pätkä pinnaa kierrettynä messinkiseen nippeliin mahdollistaa oikean reiän kohdan etsimisen pyörittämällä kiekko ao. pinnanreikä alas päin ja magneetilla nippelin reiästä noukitaan nippeli oikein päin ylös.


Re: Renkaan asennus ongelmiako?

Lähetetty: 01 Elo 2011, 15:16
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Itse jouduin pujottelemaan tuohon 60mm kuituvanteeseen, kun vaihdoin pakan puoleiset radiaalit pinnat 2x-ristikkäisiin, muutaman nipan venttiilin reiästä paikalleen. Ei ollut hauskaa, ja ei messinki- ja alumiiniset nipat ole magneettisia. Tuohon kului tuplaten aikaa verrattuna rihtaukseen.

Uskoisin pystyväni taivuttelemaan pianolangasta muodon, jolla tuo pujottaminen onnistuu ilman kiroilua.

Toisaalta pieni pätkä pinnaa kierrettynä messinkiseen nippeliin mahdollistaa oikean reiän kohdan etsimisen pyörittämällä kiekko ao. pinnanreikä alas päin ja magneetilla nippelin reiästä noukitaan nippeli oikein päin ylös.

Joo hyviä vinkkejä, varsinkin näin jälkikäteen ;)

Itse käytin ohkasta rautalankaa jonka tökkäsin nipasta läpi kun sain kalasteltua sen hehtaarille ja oikein päin. Se onnistui joten kuten muistaakseni pienellä ruuvimeisselillä. Osa vanteen reikäsistä oli paremmin tähän sopivia kuin toiset. Lienee Kiinalaisen alkuperän ja valmistusmetodien syytä.

Alun perin, ilman tuubirengasta, piti silti käyttää irtopinnaa jolla nippa vedettiin reikään, ja vasta sitten nipasta kiinni pitämällä (tai ruuvarilla vastapuolelta) navassa kiinni olevaa pinnaa paikalleen sovittelemaan. Pinnojen paikalleen saanti vei ainakin tupla, ellei tripla ajan kuin normi vanteille. Itse rihtaus oli kuitenkin ehkä tuplat nopeempaa sitten. Ja hyvin on pysynyt suorana.