Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja Api »

Hyvä kun sait ajettavaksi mummo-wawin. ylettämän kovat keskinopeusraportit olisivat saattaneet johtaa meikäläisen hätiköityyn ostopäätökseen, vaikka eihän tosin tuokaan laite huonosti ole kulkenut, aivan ilmiselvästi ylirasitetuilla koivilla vieläpä.

Arvokasta tietoa on tullut nyt hetkessä paljon ja on entistä parempi jatkaa jo vuosia jatkunutta jahkailua.

Mutta jos tuommoisen saisi suoraan kaupan hyllystä, tuskin pystyisin vastustamaan. Tai silloinkaan jos sen saisi tilattua ilman ennakkomaksuja.

ps. joskus yritin nopeasti etsiä tietoa luottokorttimaksutavan tuomasta ostoturvasta, mutten oikein tyydyttävän yksityiskohtaista juttua löytänyt. (tulipa paljastettua että rahojen menettämisen pelko on ehkäpä suurin syy jahkailuun :oops: )

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Api kirjoitti:

Hyvä kun sait ajettavaksi mummo-wawin. ylettämän kovat keskinopeusraportit olisivat saattaneet johtaa meikäläisen hätiköityyn ostopäätökseen, vaikka eihän tosin tuokaan laite huonosti ole kulkenut, aivan ilmiselvästi ylirasitetuilla koivilla vieläpä.

Arvokasta tietoa on tullut nyt hetkessä paljon ja on entistä parempi jatkaa jo vuosia jatkunutta jahkailua.

Mutta jos tuommoisen saisi suoraan kaupan hyllystä, tuskin pystyisin vastustamaan. Tai silloinkaan jos sen saisi tilattua ilman ennakkomaksuja.

ps. joskus yritin nopeasti etsiä tietoa luottokorttimaksutavan tuomasta ostoturvasta, mutten oikein tyydyttävän yksityiskohtaista juttua löytänyt. (tulipa paljastettua että rahojen menettämisen pelko on ehkäpä suurin syy jahkailuun :oops: )

Nyt sen saisi melkein kaupan hyllyltä :) toimitusajoista kun kysyin niin 2 kk kestää eli melkein tälle suvelle saisi ja jos heti olisi tilannut niin nopeammin olisi tullut (n. 1kk) koska yksi Waw on tulossa ja olisi kait kerennyt samaan toimitukseen. Sain Pieteriltä Excel-taulukon missä on varustehintoja ym. ja samassa oli myös maksuehdot eli etukäiteismaksu on 30% mitä voi nojapyörämaailmassa pitää erittäin kohtuullisena, loppu 70% kait sitten kun kinneri saapuu. Myös tuo mainosmannekiinina ajaminen on hyvä vaihtoehto jos ei heti halua sitoutua lunastamaan kulkupeliä, kannattaa kyllä vähintään päiväksi vuokrata niin saa oikeasti tuntumaa miltä pyörä tuntuu ja mielellään siinä ajoympäristössä missä yleensä ajaa, oletko muuten mistä päin? Nokialla olisi mahdollisuus vähän testailla, la aamuna olisi tarkoitus tulla radalle niin tarvittaessa ketjujakin pystyisi jatkamaan jos kiinnostus on kova ja pitkä on kuski. Vuokraus on avartava kokemus ja tässä niitä lisää:

Yöllä keskari 32,8 km/h (22,5km) eli ei kulkenut (pitää kuitenkin muistaa, että asun Salpausselän harjumuodostelman keskellä eli maa kumpuilee ja tosiaan ne jalat ei kovin virkeässä kunnossa ole, ennen Kalliolan isoa mäkeä keskari melkein 36 km/h, matkaa ehkä 16 km), lievä vastatuuli ja kuiva tie, katto päällä mutta visiiriä pidin melkoisen aukinaisena tuuletuksen takia, huomenna koitan ilman kattoa. Alamäessä ja tasaisella menee kuin unelma mutta kun ylämäessä tyrkkää seiskan pesään niin ihan kuin joku painaisi jarrua :cry: en ymmärrä, olen aina luullut, että joka toinen poika näkee märkiä unia rohlovista mutta käytännön kokemusten perusteella en käsitä miksi. Painoa se lisää 1,2 kg ja mikä osa siitä lie pyörivää massaa? ketjuvaihteilla ja Rawin rengastuksella (35-559 Kojak) meno olisi varmasti iloisempaa. Kyllä tasamaalla polkee iloisesti 45 km/h ja hymyilee mennessään eli pohjanmaan pojat, ei muuta kuin tilausta sisään :wink: ja ai että pystärikuskin selkä lähestyy nopeasti tasamaalla, jos lähellä on ylämäki niin siinä sitten kuulee myös jonkun kommentin :D no sen verran voi kehua, että jotain 5 min nopeammin meni kuin Optimalla olisin päässyt, jänskättää kyllä kauheasti mikä on nopeus Nokialla...

Kotiin 31,5 km/h keskarilla, kevyemmin meni kuin yöllä mutta n. 5 km kevyenliikenteenväylää jossa mm. alikulku ja muutama katvepaikka eli se osa hitaammin kuin kaksipyöräisellä, huiput 72 km/h ja tosi vikuria menoa tuulen puuskassa, jarrulla täytyi muutamassa kohden hiljennellä +50 nopeuksissa, en tiedä toimisiko toisen Waw kuskin ratkaisut ohjauksen rauhoittamiseksi vai pitääkö sivutuulella vaan hyväksyä pyörän rauhattomuus. Päivätaipaleella ero Optiman ja Wawin välillä ei olisi ollut kovin iso tosin raskaampaa se on Optimalla luultavasti siitä syystä, että sillä ei tule juuri rullailtua vapaalla.

ohjausvaimennin.jpg

Meno ei ole rentoa sivutuulessa eli yläkroppa on kokoajan jännityksessä, en taida muutenkaan olla alaohjausmiehiä eli tässäkin mielessä tarvitsee päästä Mangon puikkoihin. Olenko oikein ymmärtänyt, että Mangossa jarrutetaan peukalolla ja yhdellä jarruivivulla hallitaan molempia puolia? Ruhallisemmin ajaen menokin olisi kait rennompaa mutta tästä tulisi erityisesti työmatkakulkine jossa ei paljon maisemia tule katseltua (varsinkaan yöllä :D ) niin rento ja nopea eteneminnen on tavoitteena, Optimalla tähän on päässyt eli välillä vaan tajuaa, että mähän olen jo tähän saakka kerennyt kun aatoksissaan ajelee eli pyörä mukava ja menee kuin itsekseen mutta varsinkin yötaipaleelle haluaisin jotain +35 km/h keskaria normiolosuhteissa ja syssyllä olisi kiva olla vähän sateelta suojassa, pitää varmaan lisää reenata kun on niin tyhmän ylpee ettei sähköjä halua :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Yöllä keskari 32,8 km/h (22,5km) eli ei kulkenut (pitää kuitenkin muistaa, että asun Salpausselän harjumuodostelman keskellä eli maa kumpuilee ja tosiaan ne jalat ei kovin virkeässä kunnossa ole, ennen Kalliolan isoa mäkeä keskari melkein 36 km/h, matkaa ehkä 16 km), lievä vastatuuli ja kuiva tie, katto päällä mutta visiiriä pidin melkoisen aukinaisena tuuletuksen takia, huomenna koitan ilman kattoa. Alamäessä ja tasaisella menee kuin unelma mutta kun ylämäessä tyrkkää seiskan pesään niin ihan kuin joku painaisi jarrua :cry: en ymmärrä, olen aina luullut, että joka toinen poika näkee märkiä unia rohlovista mutta käytännön kokemusten perusteella en käsitä miksi. Painoa se lisää 1,2 kg ja mikä osa siitä lie pyörivää massaa? ketjuvaihteilla ja Rawin rengastuksella (35-559 Kojak) meno olisi varmasti iloisempaa. Kyllä tasamaalla polkee iloisesti 45 km/h ja hymyilee mennessään eli pohjanmaan pojat, ei muuta kuin tilausta sisään :wink: ja ai että pystärikuskin selkä lähestyy nopeasti tasamaalla, jos lähellä on ylämäki niin siinä sitten kuulee myös jonkun kommentin :D no sen verran voi kehua, että jotain 5 min nopeammin meni kuin Optimalla olisin päässyt, jänskättää kyllä kauheasti mikä on nopeus Nokialla...

Mikä Optima? Kinnerillä keskinopeus 32,8km/h, samalle matkalle(22,5km) 5min lisää aikaa ja keskinopeus 29,2km/h. Laskinko oikein? Aika hyvää tietä pitää olla että yleensäkkin voi noin kovia vauhteja trikellä pitää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Mikä Optima? Kinnerillä keskinopeus 32,8km/h, samalle matkalle(22,5km) 5min lisää aikaa ja keskinopeus 29,2km/h. Laskinko oikein? Aika hyvää tietä pitää olla että yleensäkkin voi noin kovia vauhteja trikellä pitää.

Jukka

Se on tuo Optima Cheetahi mitä allekirjoituksessa mainostetaan eli kaksipyöräinen matala kulkine, kirjanpidon perusteella kesä - heinäkuussa mitä Optimalla työmatkoja olen mennyt keskarit on osuneet 27,5 -31,3 km/h välille. Työmatka on siinä mielessä hyvä pätkä, että on aika kiva näppituntuma tullut mihin aikaan sen pääsisi missäkin olosuhteissa. Tyrkätään nyt kuva kun semmoisia on kone väärällään :)

Optima viirillä.jpg

Muoks.
Se kinnerissä tuntuu olevan kiva, että vastatuuli hidastaa huomattavasti vähemmän matkantekoa.

Muoks lisää: Yöllä matka on 21,5 km maantienlaitaa tai kaupungin katua, päivällä tulee joku 5-7 km pätkä kevyenliikenteen väylää lisää vähän reittivalinnasta riippuen, lisäksi 1-2 alikulkua ja parit liikennevalot.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Meno ei ole rentoa sivutuulessa eli yläkroppa on kokoajan jännityksessä, en taida muutenkaan olla alaohjausmiehiä eli tässäkin mielessä tarvitsee päästä Mangon puikkoihin. Olenko oikein ymmärtänyt, että Mangossa jarrutetaan peukalolla ja yhdellä jarruivivulla hallitaan molempia puolia? Ruhallisemmin ajaen menokin olisi kait rennompaa mutta tästä tulisi erityisesti työmatkakulkine jossa ei paljon maisemia tule katseltua (varsinkaan yöllä :D ) niin rento ja nopea eteneminnen on tavoitteena, Optimalla tähän on päässyt eli välillä vaan tajuaa, että mähän olen jo tähän saakka kerennyt kun aatoksissaan ajelee eli pyörä mukava ja menee kuin itsekseen mutta varsinkin yötaipaleelle haluaisin jotain +35 km/h keskaria normiolosuhteissa ja syssyllä olisi kiva olla vähän sateelta suojassa, pitää varmaan lisää reenata kun on niin tyhmän ylpee ettei sähköjä halua :mrgreen:

Mun mielestä kinneri vaatii totuttelua. Malta hetki niin kohta pääset noita +35km/h:ssa keskinopeuksia. Jos meikäläinenkin pääsee mangolla +30km/h keskareita niin ei tuo sulle pitäisi olla mikään ongelma...

Mangossa tosiaan yksi jarruvipu, joka vaikuttaa molempiin etupyöriin. Jarrua käytetään lähinnä keskisormella ja nimettömällä. Jos mangoa haluat testata niin tule joku päivä hämeenlinnaan ja ajat sitten jonkun pitemmän lenkin...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja Api »

Turhan pitkälle pääsi taas kesä lipsahtamaan tilausta ajatellen vaikka pelin nopsasti saisikin. Täytyy nyt tosissaan kerätä rohkeutta ja alkuvuodesta joskus sitten "pistää silmät kiinni" ja tilausta menemään. Koeajoa en kaipaa, pitkä harkinta korvaa sen.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Mun mielestä kinneri vaatii totuttelua. Malta hetki niin kohta pääset noita +35km/h:ssa keskinopeuksia. Jos meikäläinenkin pääsee mangolla +30km/h keskareita niin ei tuo sulle pitäisi olla mikään ongelma...

Mangossa tosiaan yksi jarruvipu, joka vaikuttaa molempiin etupyöriin. Jarrua käytetään lähinnä keskisormella ja nimettömällä. Jos mangoa haluat testata niin tule joku päivä hämeenlinnaan ja ajat sitten jonkun pitemmän lenkin...

Mä taidan olla vaan niin malttamaton, tosin 369 km olen jo kerinnyt ajaa ja nyt tuntuisi, että säädöt on kohdillaan, äsken kävin Duranon laittamassa myös toiselle puolelle, en tosin käynyt kuin vajaan kilometrin koeajon eli huomenna vasta osaa sanoa tuntuuko erilaiselta. Vaihteistoa epäilen osasyyksi miksi keskarit ei vielä mielytä.

Kiitokset koeajotarjouksesta, laitan tarjouksen korvan taakse kunhan saan tämän aikanaan palautettua, SprottiMangosta olen pari päivää haaveillut :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Entäs tämä http://www.velomobiel.nl/questxs/. Voisi olla sulle sopiva ja vauhtiakin olisi varmaan aavistuksen enemmän. Mun mielestä nätimpikin ja painokin samoissa sporttimangon kanssa...

Vielä noista keskinopeuksista niin mulla ne ei ole kauheasti noussut verratuna Attackkiin. Ehkä pikkasen, mutta on tässä tonnin verran enemmän kilometrejäkin takana kuin viime kesänä. Kyllähän tuo Attackikin ihan kilpuri on. Tasasella mennään mangolla miljoonaa ja ylämäkiin vauhti tyssää kuin seinään. Mielenkiinnolla odotan minäkin, että paraneeko tulokset Nokialla viime vuodesta...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

terppa kirjoitti:

Vaihteistoa epäilen osasyyksi miksi keskarit ei vielä mielytä

Itse viime vuonna,kun aloittelin nojapyöräilyn petyin karvaasti Mangon keskareihin.Sitä luuli,että tää on raketti.Tänä vuonna jo hyväksynyt sen,että vika on täysin ponnettomissa jalkavoimissa ja ajoasennolla ei saa voimaa ylämäkeen.Ylämäki on juuri se mikä hidastaa radikaalisesti niitä keskareita ainakin itelläni.Potkua oltava jaloissa ,ylämäessä ei pelkkä pyörittely auta jos haluaa kunnon keskarit.Mangon omapaino myös hidastaa.Vastapainona välillä ajan maantiepyörällä ( 7,5kg )ylämäet,kiihdytykset aivan eri luokkaa ja keskarit vaan 2- 7 km/h hitaammat kuin Mangolla riippuen ylämäkien jyrkkyydestä ja määrästä.
Vahva jalkaiset ja kuntoiset kaverit kuten TMS kinneri kulkee.Jalkakyykky treeniä ens talveksi niin jos se Mango kulkis ens vuonna sit livakammin :lol:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5044
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja tm »

Markun Mango näkyy olevan myynnissä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2542
Jos kiinnostaa, niin kannattaa pyytää josko tuon saisi näytille ja koeajoon Nokialle...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Velonautti kirjoitti:

Ylämäki on juuri se mikä hidastaa radikaalisesti niitä keskareita ainakin itelläni.

Tämähän se rajoittaa kaikilla, se on fysikaalinen tosiasia.
Jos lasket kilometrin alamäen 50km/h keskinopeudella ja nouset saman mäen ylös 10km/h keskinopeudella niin kokonaiskeskinopeus ei ole 30km/h. Tuohon ylämäki osuuteen kuluu viisin kertainen aika joten sen osuus keskinopeudestakin on viisinkertainen. Em. tapauksessa keskinopeus on 16,7km/h.
Jos ylämäen keskinopeuden saa nousemaan 12km/h vauhtiin niin kokonais keskinopeus on 19,4km/h.
Jos ylämäen nopeus pysyy 10km/h:ssa, mutta alamäen nopeus nousee saman 2km/h 52km/h nopeuteen niin kokonais keskinopeus on vain 16,8km/h
Tässä esimerkissä mäki pitäisi laskea alas yli 300km/h nopeudella jotta vaikutus kokonaiskeskinopeuteen olisi sama kuin ylämäessä tehty nopeuden nosto 10km/h --> 12km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13838
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

Ylämäki on juuri se mikä hidastaa radikaalisesti niitä keskareita ainakin itelläni.

Tämähän se rajoittaa kaikilla, se on fysikaalinen tosiasia.
Jos lasket kilometrin alamäen 50km/h keskinopeudella ja nouset saman mäen ylös 10km/h keskinopeudella niin kokonaiskeskinopeus ei ole 30km/h. Tuohon ylämäki osuuteen kuluu viisin kertainen aika joten sen osuus keskinopeudestakin on viisinkertainen. Em. tapauksessa keskinopeus on 16,7km/h.
Jos ylämäen keskinopeuden saa nousemaan 12km/h vauhtiin niin kokonais keskinopeus on 19,4km/h.
Jos ylämäen nopeus pysyy 10km/h:ssa, mutta alamäen nopeus nousee saman 2km/h 52km/h nopeuteen niin kokonais keskinopeus on vain 16,8km/h
Tässä esimerkissä mäki pitäisi laskea alas yli 300km/h nopeudella jotta vaikutus kokonaiskeskinopeuteen olisi sama kuin ylämäessä tehty nopeuden nosto 10km/h --> 12km/h.

Tuo on juuri se syy, miksi nojapyörällä ja varsinkin kinnerillä täytyy ylämäkeen ottaa kunnolla alkuvauhtia. Parasta olisi, että vauhti säilyisi koko laakson matkan. Eniten kannattaa pinnistää juuri mäen alla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

Viime yönä ensimmäinen kerta kun oli oikeasti rento fiilis ajaa, tyyntä, jaloissa ei painanut ja kuiva tie, varmaan samanlaiset etupyörät lisäsi vakautta, pyörä ei vaatinut erityistä paimentamista minkä vuoksi aiemmilla kerroilla hartiat oli jänityksessä salamannopean reagoinnin vuoksi. Periaatteessa 60 km/h saakka voi polkea mukana vakaasti jos painaa olkapäät aukon reunaan kiinni, muuten hytkyminen alkaa 35 km/h jälkeen ja nopeuden noustessa meno on epävakaampaa. Uskomattoman hieno fiilis kotimatkalla oli myös kiihdyttää tasamaan näköistä pätkää ja se pyörä vaan kiihtyy ja kiiihtyy vaikkakin hitaasti ja kun mittaria vilkaisi niin 57 km/h oli lukemat... mutta joo, onkos ne olkatoppaukset tulossa taas muotiin? voisin pyöräilypaitoihin ommella sellaiset niin tuntuisi mukavammalta painaa olkapäillä :mrgreen:

Avomallilla lähdin ja keskari oli 33,4 km/h, ei revittelyä, huiput samat 72 km/h mitä katon kanssa pieneen vastatuuleen, ison mäen alla taisi olla 35,3 km/h ja mäki noustiin hitaimmillaan 8 km/h, Optimalla sama on noussut lomareissun jälkeen tyypillisesti 17 km/h (ajopaino ehkäpä 17 kg)hitaimmassa kohdassa eli totta nuo monessa viestissä olleet mäkikommentit ja laskelmat, sellainen fiilis on reissun jälkeen ollut, että helpompi nousta minuutti voimalla kuin kaksi minuuttia hitaasti ja kun on parempi kunto niin ne alkuvauhdit saa helpommin mäen alta. Yhden lisäsyyn heikkoon mäen nousuun löysin eli penkin korkeussäätö on toteutettu pehmeillä paloilla jotka joustaa sentin tai kaksi kun oikein tukea ottaa, toisaalta ne kait vaimentaa tärinää mutta se on minusta jousituksen tehtävä mikä tuntuu Wawissa olevan erittäin hyvä, routaheitot ei paljoa pyörää heittele...

Eli jos olisin tehtailia niin jopa painon kustannuksella rupeisin tekemään penkistä mukavampaa ja paremmin lapoja tukevaa, Optiman hiilikuitu jakkara on tästä hyvä kompromissi mitä voisi käyttää muotin mallina. Vaikka nyt tuota mäkihommaa olen itkenyt ja porannut niin sähköt laittamalla velostaa saa ihanteellisen autonkorvikkeen sulanmaan ajaksi olemattomilla käyttökuluilla eli tasamaalla se kulkee niin, että on naurussa pitelemistä.

Iltapäivällä ajelin Vääksyyn mutta poikkesin porukoille ja keskari oli 35,4 km/h matka oli sama kuin kotiin mutta kotimäki jäi pois, huiput 80 km/h, vähän joutui jarrulla hillitsemään kun rekka tuli vastaan eli kovempaakin olisi rullannut. 4,5 km pyörätietä, loput maantietä tai kaupungin katuja, 300 metriä soraa ja yksi alikulku jossa vauhdit kokonaan seis, valoissa ei tarvinnut pysähtyä, ainoastaan hiljentää sekä useampi katvepaikka hiljaa eli jos reitti on pyörätiellä niin kaksipyöräinen on nopeampi, helpompi ja turvallisempi.

XsQuesti oli keväällä se unelmien peli hiilikuituisena ja siinä on lisävarusteet ihan järkevästi hinnoiteltu mutta harmi kun Pieter ei myy sitä merkkiä, jos ostan velon niin mieluusti tukisin Suomessa toimivaa kauppiasta varsinkin kun aika hövelisti olen saanut pyörän koekäyttöön, tosin mainoshommissa se on samalla ja ikuistettu ties kuinka moneenkymmeneen kameraan jo vajaassa viikossa. Pitää myös tuo käytetty kartoittaa, hinta vaan mietityttää 9-v vanhasta pelistä vaikka onkin vähän ajettu, esim. minun Pioneerilla tuli kahdessa vuodessa samat kilometrit ja eka vuosi oli vajaa... no ehkä muilla on muutakin elämää ja useampia pyöriä :D

Pulkkilaharjulla kävin harjoittelemassa rentoa ajamista ja hyvin meni niin pitkään kun pysyi pyörätiellä mutta autotiellä sitä rupeaa puristamaan enemmän vauhtia, kävin myös koittamassa mäen joka nöyryytti minut kuukaudenvanhana nojapyöräiliänä kävelymieheksi, nousi hitaimmillaan 5,8 km/h ja kadenssi on jo niin hidas, että polvet rupeaa huutelemaan loivempaa mäkeä tai pienempää vaihdetta.

Joo, mitenkä sen nyt kiteyttäisi... jos haluaa nauttia mukavuudesta, maisemista ja rennosta fiiliksestä sekä ajaa joskus jopa soralla niin Pioneerilla kannattaa lähteä mutta jos on tylsä työmatka maantienlaidassa ja sen haluaa mennä kelissä kuin kelissä niin siihen kinneri... vähän noita työmatkoja on vielä mutta matkan kestossa on paljon vähemmän heittoja vaihtelevien kelien suhteen. Jos taas on paljon kevyenliikenteen väylää niin kaksipyöräinen tuntuu kivemmalta, siinä tosin ei ole sitä sääsuojaa, toisaalta omalla kylällä ajoin nyt hiljaa ja hyvän jousituksen ansiosta rentouden löytää mutta jos alla on Ferrari niin vähän hoopolta sillä tuntuisi pelkästään toria kiertää ja katseita kerätä :mrgreen: mistä tulikin mieleen, että Ferrarin punainen voisi olla Wawiin ihan hyvä väri :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja PW »

Ferrarin punasta kattelin muutaman päivän taas, yleensä perästä, komee se on. Itte en vaan Wawiin oikeen mahdu sisään. Pisti silmään kun Osmo vuoron perään voimisteli kämmeniä ja sormia ulkotilassa mutt se olikin kuivatusta :) kuulemma hikoovat ja vaikeuttaa ohjaamista

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kinnerin vuokraus/koekäyttö

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Ferrarin punasta kattelin muutaman päivän taas, yleensä perästä, komee se on. Itte en vaan Wawiin oikeen mahdu sisään. Pisti silmään kun Osmo vuoron perään voimisteli kämmeniä ja sormia ulkotilassa mutt se olikin kuivatusta :) kuulemma hikoovat ja vaikeuttaa ohjaamista

Petri

Juu, ja kierovaihteita ei pysty käyttämään paljain käsin tai ei hyvin edes normi pyöräilyhanskoilla, itse olen käyttänyt täysmittaisia pyöräilykäsineitä ja niiden kanssa ei tartte ajella käsi morjenstus asennossa ollenkaan, parhaat oli kyllä napakat työhanskat joissa kämmenosa oli jotain nahan ja säämiskän välimaastolta näyttävää. jos oisi oma peli niin tangonpäävaihtajat laittaisin heti...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin