Hei, me hitsataan!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Oon nyt kahteen omavalmisteeseen tilannut osat netistä, noin 600 eurolla pääsee 2 pyöräsessä. Kiekot tais maksaa tuosta 150e.

Noihinkin olet tainnut hyödyntää romuista esim. keskiömuhvit, dropoutit, mahdollisesti etuhaarukkaa yms. tavaraa joka ei käytössä kulu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Oon nyt kahteen omavalmisteeseen tilannut osat netistä, noin 600 eurolla pääsee 2 pyöräsessä. Kiekot tais maksaa tuosta 150e.

Noihinkin olet tainnut hyödyntää romuista esim. keskiömuhvit, dropoutit, mahdollisesti etuhaarukkaa yms. tavaraa joka ei käytössä kulu?

Jukka

Oon vähän tyhmästi ostellut niitäkin erikseen.. nuohan on romupyörissä yleensä ok ja sellasen voi saada halvemmalla kuin vaikkapa etuhaarukan (35e)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

BMX-pyörän on suunniteltu kestämään pomppimista ja hyppyjä jota harvemmin harrastetaan nojapyörällä. Tämä kestävyys tarkoittaa että saat tarpeetonta painoa nojapyörään. Esim. BMX-kiekoissa on usein 48 puolaa ja navat on kestävää sorttia, eli kiekot painaa paljon joka on pahinta myrkkyä nojapyörälle.
Tämän takia osta mielummin kaksi halpaa taittopyörää ja paskartele niistä trike jos uusista pyöristä haluut rakentaa.

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Syväri kirjoitti:

Mun mielipide on että tekee joko ns. romupyöristä tai sitten tilaa netistä kohtuu hyvät osat. Ne 300e pyörät mitä mulla on sattunu kohdalle on suunnilleen yhtä hyviä ku kaatopaikkalavalta otetut :roll:

Oon nyt kahteen omavalmisteeseen tilannut osat netistä, noin 600 eurolla pääsee 2 pyöräsessä. Kiekot tais maksaa tuosta 150e.

Netistä? Mistä? Kerro, ole kiltti!

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jajångå kirjoitti:

Netistä? Mistä? Kerro, ole kiltti!

infoa:
http://nojakki.wikispaces.com/Erikoisosat

http://nojakki.wikispaces.com/Rakentaminen

http://www.recumbentparts.com on nojapyörä-spesiaalit, brittiläisestä verkkokaupasta http://www.chainreactioncycles.com löytää vaihtajat, jarrut ym. ja sitten ihan pyöräliikkeissä on kaikenlaista.

Saksan nettikaupat voi olla nyt vähän halvempia, kuten http://www.bike-components.de

Rakentelun iloa :D

Viimeksi muokannut Syväri, 12 Joulu 2012, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

jviirret kirjoitti:

Tuosta kun karsitaan vaihteet, jousitus ja hyväksytään pelkkä etujarru niin et noiden BMX osien lisäksi tarvi kuin terästä, laakereita, pari palloniveltä ohjausvarteen ja vaneria penkkiin.

Niin mutta kun tässä on se ongelma, että noita osia pitäisi hitsata, ja... Minulla ei ole hitsausvehkeitä.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jajångå kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuosta kun karsitaan vaihteet, jousitus ja hyväksytään pelkkä etujarru niin et noiden BMX osien lisäksi tarvi kuin terästä, laakereita, pari palloniveltä ohjausvarteen ja vaneria penkkiin.

Niin mutta kun tässä on se ongelma, että noita osia pitäisi hitsata, ja... Minulla ei ole hitsausvehkeitä.

Osaatko hitsata? Vaikkapa puikkokone+maski+puikot pitäs saada jollain 300 eurolla. Ei roiski eikä kipinöi. Pitäs vaan löytää myös 1,6 millisiä puikkoja niin olis helpompaa.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Netistä löytyy kuvia trikeistä jotka on kasattu hitsaamatta, eikös joku täälläkin ollut tehnyt sellaisen vai muistanko väärin?

Jos kerran olet puun kanssa tuuskannut voit sen triken tehdä puustakin...
Katselet vaikka noista Sakarin tekemistä mallia.

Jos jotain pientä pitää hitsata varmasti joltain tutuntutulta tai paikalliselta kotjaamolta löytyy joku joka voi muutaman sauman hitsata minimaalista korvausta vastaan..

Renkaat, poljinkeskiöt, ketjut ja mahdolliset vaihteet olisi suotavaa olla fillareista...
Kaiken muun voi teoriassa soveltaa, painoa varmasti tulee mutta pääsepähän edullisesti kokeilemaan

Turha alkaa hifistelemään ennen kuin tietää mitä on tarkalleen rakentamassa tai haluaa.

Kannattaa myös muistaa pitää tarpeeksi yksinkertaisena ettei siitä tule "ikuisuus projektia"...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja vetu »

Halpa MIG/MAG hitsauskone.
Ostin keväällä 180A koneen 200 eurolla. Se on IKH:n maahantuoma. Sitä myy esim. työkaluässät.
Epäilin toimivuutta ja kestävyyttä, mutta kone on pelittänyt hyvin harrastajan tarpeet.
Olen hitsannut vasta täytelangalla, koska en ole hankkinut kaasuvarusteita.
Hitsausjälki on ihan kohtuullista. Haittapuolena on kova savunmuodostus.

Vesa

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Wacky kirjoitti:

BMX-pyörän on suunniteltu kestämään pomppimista ja hyppyjä jota harvemmin harrastetaan nojapyörällä. Tämä kestävyys tarkoittaa että saat tarpeetonta painoa nojapyörään. Esim. BMX-kiekoissa on usein 48 puolaa ja navat on kestävää sorttia, eli kiekot painaa paljon joka on pahinta myrkkyä nojapyörälle.
Tämän takia osta mielummin kaksi halpaa taittopyörää ja paskartele niistä trike jos uusista pyöristä haluut rakentaa.

Kaksi halpaa taittopyörää? Minä olen luullut että taittopyörät nimenomaan ovat kalliita...

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Netistä löytyy kuvia trikeistä jotka on kasattu hitsaamatta, eikös joku täälläkin ollut tehnyt sellaisen vai muistanko väärin?

Jos kerran olet puun kanssa tuuskannut voit sen triken tehdä puustakin...

Puinen ratkaisu kyllä kiehtoo. Mutta minkälainen puu-tsydeemi tarvittaisiin esimerkiksi AZ-Auroran runkoon, jonka mitat neliö-teräsputkelle ovat 1,5x1/16 tuumaa? 40x40mm? 80x80mm? 120x120mm? Kuusta? Mäntyä? Leppää? Tammea?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos vaihtaa runkomateriaalia joutuu aika paljon soveltamaan ja kokeilemaan mittoja sekä muotoja. Mutt varmaan onnistuu puustakin. Jos on kova polte ja pitää jonkinlainen pyörä saada alle niin 2*4 tuuman lankusta näitä on kans tehty, siitä sit parantelee kun tietää tarkemmin mitä tahtoo.
Mie tein ekan kaks pyöräsen nojakin puusta kun luulin kans ett en osaa hitsata - en osaa vieläkään mut silti on seuraavat pyörät tullu tehtyä raudasta :) Toi ekan pyörän tein vanerista tavallaan kotelorakenteena, sopivasti puupalikoita väliin sellasiin paikkoihin missä tuntu ett tarttee. Liimoja en muistaakseni käyttäny - ruuveilla vaan kiinni ehkä liiman puutteessa runko alko puolen vuoden aikana vääntyä - tietysti puulla on muutenkin elämisominaisuuksia eri tavalla ku esim teräksellä.
Sakarihan on tehny useita nojakkeja ohutlevyvanerista uretaanisisuksella liimalla yhteen - löytyy siis tältä foorumilta nimimerkki irakas takaa - kannattaa tutustua.
Puusta on kuitenkin aika työläs tehdä jos kestävän ja laadukkaan haluu verrattuna teräkseen joka on suht nopee ku sen hitsauksen alkeet on opetellu. Työväen opisto vinkki oli ihan hyvä jos ei haluu investoida laitteisiin ja sieltä vois saada opastusta kans kuinka se hitsaus lähtee.
Tai sitten pätkii osat valmiiks ja vie jollekin ammattilaiselle hitsattavaks - ei luulis maksavan hirveitä kun on osat valmiina. Joku ammattikoulun verstas vois olla kans paikka jossa hitsaisivat halvalla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Lähtisin kokeileen bampua ja sen laminointia . :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin tuossa Sakarin yks kuvakansio - saa vähän näkymää mitä puusta voi tehdä kun osaa http://www.flickr.com/photos/saholm/ :D Toki tää nyt on kaukana otsikossa mainitusta hitsauksesta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jajångå kirjoitti:

Kaksi halpaa taittopyörää? Minä olen luullut että taittopyörät nimenomaan ovat kalliita...

Halpoja ne on kaupallisiin nojakkeihin verrattuna, vaikka osat ovat samaa laatua :roll:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin