Sivu 2/9

Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 11:31
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nykyistä kolmipyörää vois miusta kaventaa 100-150mm. Ittekin tykkään tuosta istuimen paikasta ja pyörän painopisteestä, ett arveluttaa sn takia renkaiden taaksepäin siirtäminen.
Ehkä ekaks miettisin etukiekon pienentämistä.

Petri

Si mä suosittelen että lähdet noista kahdesta..
rakennat nykyisen kaltaisen 150mm kapeamman 16" etusella matalammalla penkillä.
Samalla koitat laskea polkimia alaspäin vaikka lyhentämällä kampia sen 10%
Lisäksi vois funtsia onko siinä edellisessä muuta parantamisen aihetta...

Erehdyin funtsimaan :wink: jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä :mrgreen:
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 14:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Erehdyin funtsimaan :wink: jos oikee kiekko vetäis, mutta olis vedetty rungon sisään ja vasemman jättäs rungon ulopuolelle toispuoleisella kiinnityksellä :mrgreen:
Jos etukiekon laitaa toisen takakiekon kanssa samaan linjaan, ei sitä kyllä saa katteen alle tai ainakin kääntösäde kärsii julmasti.
Eli tartteeko kinnerin olla symmetrinen ?

Petri

Ei sen pakko ole olla symmetrinen...
En silti sitä lähtisi tuollatavalla rakentamaan, mieluiten keskelle jolloin ajoominaisuudet olisi suurrinpiirtein samanlaiset molemmin puolin kääntyessä.
Lisäksi se kaatuisi helpommin oikealle käännyttäessä jolloin se kippaisi kuskin vastaan tulevien kaistalle...

Bonuksena onhanse nätimpi symmetrisenä..


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 14:52
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Bonuksena onhanse nätimpi symmetrisenä..

Voi epäsymmetrisestä tehdä hienonkin:

Kuva

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 21:59
Kirjoittaja jori

Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. :? Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 22:03
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Meillä on tulossa yhden opiskelijan diplomityönä tuollainen epäsymmetrinen sivuvetoinen. Se on tosin vasemmalta vetävä. Vetävä pyörä on vasemmalla kuskin painopisteen kohdalla. Oikea takapyörä puoli metriä taaempana ja etupyörä kampiakselin etupuolella. Takapyörä kääntyy siis myös. Siitä tulee kyllä selostus tänne, kunhan saadaan aikaiseksi. Ideana on dokukmentoida myös valmistusmenetelmät ja optimoida rakennetta helpon piensarjavalmistuksen näkökulmasta. Rakenteesta on tulossa satulakiristimillä koottava siten, että sen saa pakattua valmistuksen kuljetuksia varten matalaan pahvilaatikkoon (IKEA) tai purkaa kätevästi junaan pakkaamista varten. Kaverin piti kertoa projektista täällä, mutta on vielä jäänyt tekemättä. Täytyy patistaa laittamaan jotain. Tämän jälkeen on kai vähän pakko. :? Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:

Onko se etupyörä oikeassa laidassa vai jossain muualla ?
Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 22:13
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Pastori on varmaan ihmetellyt, miksei mitään kuulu. Näki tekeleen jo loppusyksystä. :oops:

Joo. Mä aattelin että se on salaisuus. Odottelin kyllä että sä sanot tässä ketjussa siitä jotain.

Kun nyt aina niitä tekosyitä retkeilyyn pitää hakea, niin pitäisköhän mun tulla kuvaamaan siitä jotain raakisjuttuja jo kohta :) Vois mennä samalla sinne Plevnaan kun jäi viimeksi käymättä.


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 23:32
Kirjoittaja jori

Juu, tervetuloa vaan. Nyt se on ajokunnossa, ajokelit vaan on melko honot. Ainakin tänään.


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 09 Tammi 2013, 22:05
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Juu, tervetuloa vaan. Nyt se on ajokunnossa, ajokelit vaan on melko honot. Ainakin tänään.

Tuo olis kyllä kiinnostavaa nähdä, millos Pastori on menossa ? Laitoin yv:tä

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 12:25
Kirjoittaja PW

Piirrelly noita eri versioita tuossa olis yks

P1011334.JPG
P1011334.JPG (56.74 KiB) Katsottu 2797 kertaa

Lila on kiekot, akselit ja takaratas - toispuoleisella kiinnityksellä. Punainen kampiakseli ja eturatas. Sininen runko ja poikittas tuet samassa paketissa, vaneri/komposiitti rakenteena.
Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä. Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 16:17
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Ajoasento kuten ekassa kolmipyörässä mutt kyynärpäät pitäs nostaa ylemmäs ja keskemmälle - ohaustanko myös ylemmäs ja eteen. Onko noin sitt mukava ajaa ?

Petri

Kauppaan ajellessa yritin "simuloida" uutta ajoasentoa, kun kyynärvarsille tekee mukavat tuet, oikeaan kohtaan ei varmaan hullumpi asento. Ohjaussauvat pitää ripustaa koppaan kiinni, ettei niitä tartte ilmassa kannatella.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 17:16
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä.

Rungon sisäleveys 400mm miinus ketjun viemä tila, eihän tuonne mahdu mitenkään :shock:

Jukka


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 20:47
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mittakaavana 1 ruutu on 50mm. Raideleveys takana reilu 500mm rungon leveys n. 450mm. Ketjulinja rungon sisällä.

Rungon sisäleveys 400mm miinus ketjun viemä tila, eihän tuonne mahdu mitenkään :shock:

Jukka

Tuosta on varaa tinkiä leveemmäks jos ei perse mahu :D Jos sais kasaan tuon penkin/istuinkaukalon ensiks omilla mitoilla nin sitten paremmin osaisin arvata lopun tilan tarpeen. Nyky kolmipyörässä (sisämitta 530mm) istuessa, tuo 130 mm kavennus yritys tuli mieleen.

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 13 Tammi 2013, 23:06
Kirjoittaja jori

Vanhassa on ketju ulkopuolella ja koko runkoväli istumistilaa.


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 09:55
Kirjoittaja PW

Josta tuota leventää 50mm, on enää 80mm kapeempi ekaa rakennelmaa - onhan tuostakin vähän hyötyä, vai onko ?

Petri


Re: kehitysversio kolmipyörä 2

Lähetetty: 14 Tammi 2013, 10:26
Kirjoittaja PW

Ketju siirretty ulos

P1011338.JPG
P1011338.JPG (50.31 KiB) Katsottu 2704 kertaa

sisämitta edelleen 400mm, raideväli 550mm eli n. 150mm vähemmän ku nykysessä.

Petri