Sivu 2/4

Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 03 Elo 2014, 23:12
Kirjoittaja Reiska
Wacky kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Työmatkapyöräilijälle on sähköavusta se huomattava asia, ettei sähköavusteisesti niin kovasti hikeenny, eikä ehkä hänen tarvitse mennä suihkuun perille töihin päästyään. :mrgreen:

Tämä riippuu miten nopea on. Itselläni miellyttävä keskinopeus huitelee työmatkoillakin 30 nurkilla joka tarkoittaa ettei sähköllä tekisi keskimäärin mitään.

Sähköapu tuntuu siis siltä, kuin joku vähän tuuppaisi tarakasta vauhtia ylämäkeen ja tasaisella sitä ei oikein edes huomaa (ja se kytkeytyy kokonaan pois 25km/h paikkeilla). Erittäin mukava tapa päästä töihin ja takaisin ilman kipeää takamusta ja ranteita, mutta hien määrään se ei oikein vaikuta, kun en malta olla polkematta enemmän vauhtia, kuin tuo moottori luonnostaan työntää.

Tämän työmatkapyötäilijän trikeily muuttuu todella tuskaiseksi sillä silmänräpäyksellä, kun pedelec sensorin kiekko kinnaa paikalleen pienehköissäkin ylämäissä, mutta niin kauan kun Chrystalyten 250W napamoottori takakiekossa tuuppaa apua mennään melkein kilpapyöräilijöiden vauhdissa. Keskinopeus GPS:n mukaan 27km työmatkalenkilläni pyörii aika tarkkaan 20km/h paikkeilla huippujen ollessa 38km/h alamäissä ja tasaisella pyöriin siinä 25km/h paikkeilla. Työmatkani kulkee Espoosta Helsingin Vallilaan, joten keskinopeus kärsii useista liikennevaloista matkalla jonniin verran.

Toivoisin vain, että tulisi lakiuudistus, joka antaisi asentaa tehokkaamman / vääntävämmän moottorin fillariin ilman, että siitä tulee automaattisesti mopo - jyrkemmissä mäissä joutuu edelleen taluttamaan pyörää, kun ei vaan jalkavoimat riitä edes apumoottorin avulla ylös, mutta toki silloin rinne on jo sen verran jyrkkä, että sitä sotkettaisiin 1. vaihteella seisaallaan normaalilla fillarillakin. (Ja siis minulla pienin vaihde on 8. vaihde, kun pedelec sensorin takia olen joutunut poistamaan pienimmän rattaan edestä kokonaan)


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 04 Elo 2014, 11:01
Kirjoittaja irakas
Reiska kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Työmatkapyöräilijälle on sähköavusta se huomattava asia, ettei sähköavusteisesti niin kovasti hikeenny, eikä ehkä hänen tarvitse mennä suihkuun perille töihin päästyään. :mrgreen:

Tämä riippuu miten nopea on. Itselläni miellyttävä keskinopeus huitelee työmatkoillakin 30 nurkilla joka tarkoittaa ettei sähköllä tekisi keskimäärin mitään.

Sähköapu tuntuu siis siltä, kuin joku vähän tuuppaisi tarakasta vauhtia ylämäkeen ja tasaisella sitä ei oikein edes huomaa (ja se kytkeytyy kokonaan pois 25km/h paikkeilla). Erittäin mukava tapa päästä töihin ja takaisin ilman kipeää takamusta ja ranteita, mutta hien määrään se ei oikein vaikuta, kun en malta olla polkematta enemmän vauhtia, kuin tuo moottori luonnostaan työntää.

Tämän työmatkapyötäilijän trikeily muuttuu todella tuskaiseksi sillä silmänräpäyksellä, kun pedelec sensorin kiekko kinnaa paikalleen pienehköissäkin ylämäissä, mutta niin kauan kun Chrystalyten 250W napamoottori takakiekossa tuuppaa apua mennään melkein kilpapyöräilijöiden vauhdissa. Keskinopeus GPS:n mukaan 27km työmatkalenkilläni pyörii aika tarkkaan 20km/h paikkeilla huippujen ollessa 38km/h alamäissä ja tasaisella pyöriin siinä 25km/h paikkeilla. Työmatkani kulkee Espoosta Helsingin Vallilaan, joten keskinopeus kärsii useista liikennevaloista matkalla jonniin verran.

Toivoisin vain, että tulisi lakiuudistus, joka antaisi asentaa tehokkaamman / vääntävämmän moottorin fillariin ilman, että siitä tulee automaattisesti mopo - jyrkemmissä mäissä joutuu edelleen taluttamaan pyörää, kun ei vaan jalkavoimat riitä edes apumoottorin avulla ylös, mutta toki silloin rinne on jo sen verran jyrkkä, että sitä sotkettaisiin 1. vaihteella seisaallaan normaalilla fillarillakin. (Ja siis minulla pienin vaihde on 8. vaihde, kun pedelec sensorin takia olen joutunut poistamaan pienimmän rattaan edestä kokonaan)

Kerro tarkemmin, mitä tarkoittaa:"Tämän työmatkapyötäilijän trikeily muuttuu todella tuskaiseksi sillä silmänräpäyksellä, kun pedelec sensorin kiekko kinnaa paikalleen pienehköissäkin ylämäissä," Siis miten kinnaa?

Minä olen pärjännyt hyvin jyrkimmissäkin mäissä 250 W, 24 V E-Spin napamoottorilla ja 10 Ah 24 V akulla, kun SH22:ssa on 63 vaihdetta, ja siinähän ei ole mitään pedelic sensoreja. :mrgreen:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 00:43
Kirjoittaja Reiska

Mulla siis pedelec anturi on sellainen muovikiekko jossa on ilmeisesti magneetteja muutama kappale vapaasti polkimen akselissa pyörien. Joskus kiekko menee vähän poikittain jossain töyssyssä eikä pyörikään enää sensoriin nähden jolloin sähköavustus hiljenee kokonaan. Kiekko ei ole mitenkään kiinnitetty rattaisiin tai akseliin vaan liikuu vapaasti akselilla joten se voi 'kinnata' eli jumittua paikalleen esim. ottaessaan kiinni itse pedelec sensoriin. Olen tähän muutosta pohtinut, mutten vielä ehtinyt väsäämään mitään paukkulankaviritystä tuon korjaamiseksi.

Tasaisella avustuksen loppumista ei yleensä huomaa, mutta kun se seuraava ylämäki tulee vastaan niin ensin polkeminen muuttuu raskaaksi, sitten tuskaisen raskaaksi ja sitten polvet sanoo, että nyt voisi lopettaa polkemisen yrittämisen (vanha lasketteluvamma molemmissa polvissa) ja siirtyminen talutusosastoon on vääjäämättä edessä. Ei vaan polvet kestä laittaa tarpeeksi voimaa pedaaliin, että saisi tuolla 8. vaihteella / 21. poljettua eteenpäin (2 isompaa ratasta kolmesta edessä ja 7-pakka takana).

Avustimen kanssa tuo raskaaksi muuttuminen tapahtuu vasta huomattavan isoissa mäissä, kuten esim. Haukilahden ison mäen (ostarilta Länsi-Väylälle) nousussa tai Vallilassa Teollisuuskadun mäen ylös mennessä. Sähköavustettuna olen joutunut siirtymään taluttamaan toistaiseksi vain Esport Centeriltä Emmalle noustessa.

Mulla on tossa Performerissa Chrystalyten 36V/7Ah akkujärjestelmä ja 250W moottori orjallisesti poljinsensorin ohjauksessa eli jos poljenta loppuu, loppuu avustuskin.


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 08:45
Kirjoittaja irakas

No on sinulla kummallisia ongelmia sähköavujen kanssa. Silloin, kun minä asensin koko E-Spin-paketin, oli muistaakseni osa poljintunnistinta kiinnitettävä liimalla, eikä se pysynyt paikallaan.

Niinkuin olen tuolla muualla kertonut on minulla nykyään SH22:ssa pelkästään napamoottori, akku, sulake ja ON/OFF vipukatkaisin ja hyvin on toiminut jo pitkään ilman ongelmia. :mrgreen:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 10:06
Kirjoittaja visiopetteri

Voi olla ihan hyvä jos odottaa hetken että saa selvyyden siitä miten nuo sähköfillareiden säädökset oikeasti nyt muuttuu.
Hesarin artikkelin mukaan tehoraja nousee vuoden vaihteessa 250 watista 1000 wattiin. Tuo 1kW alkaa olemaan jo ihan kivan kuuloinen teho fillarissa...

Sakari saisitko akkuusi liitettyä Lipo alarmia, eli tuollaista hälytintä joka seuraa kennojen jännitettä balanssointiliittimestä ja sitten kun kennojännite laskee liian alas niin summeri alkaa soimaan. RC-autoissa tuo on ihan toimiva jos vain kuulee, mutta fillarissahan tuon on joka tapauksessa korvan lähellä vaikka kuinka kovaa ja kauas ajaisi :wink:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 10:54
Kirjoittaja jviirret
visiopetteri kirjoitti:

Tuo 1kW alkaa olemaan jo ihan kivan kuuloinen teho fillarissa...

Kuulostaa mopolta :roll: Jos nopeusraja pysyy ennallaan niin ei paranna kuin kiihtyvyyttä ja sekään ei parane jos ei samalla vaihdeta suuremman virran antamiseen kykeneviä akkuja=fillarin paino nousee ja kustannukset kasvaa.
Jos taas sallitaan suurempi nopeus niin pitää olla täysjousitettu vehjes ja taas paino nousee ja kustannukset kasvaa.
Tuollaisella teholla motivaatio polkemiseen on 0, kun polkemisen tuoma tehonlisäys ei näy missään.

Itse voisin kiinnostua jos markkinoilla olisi joku 100-150w napamoottori. Sellainen ei muuttaisi pyörän luonnetta liikaa, mutta tuplaa tällaisen työmatkapyöräilijan tehon. Toimisi edullisella akulla eikä pyörä muuttuisi ilman sähköapua kivireeksi. Kesällä turha, mutta raskaassa talvikelissä voisi paiskata akun pyörään ja ajella yhtä kevyesti kuin kesällä.
Toki hommaa voisi kokeilla 250W/24V moottorilla laittamalla vain yhden 12V akun. Tällöin moottorin teho olisi tosin vain noin 60W, koska jännitteen puolittuessa virtakin puolittuu ja teho tippuu neljäsosaan.

Jukka


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 11:03
Kirjoittaja visiopetteri

Noinhan se ainakin tietyissä rajoissa toimii että samaa moottoria voi ajaa eri tehoilla sen mukaan millä jännitteellä (akun kennomäärä) moottoria käyttää. Ilmeisesti varsinkin harjattomat moottorit ovat sen verran keveitä että ei haittaa vaikka hommaisikin järeämmän moottorin. Täytyy seurata miten tuo homma muuttuu.


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 11:09
Kirjoittaja jori

Olisiko tarkoitus vain mahdollistaa myös ylämäen ajaminen kunnollista nopeutta. 10% mäessä 25 km/h vaatii satakiloiselta ajoneuvolta 700 W nettotehoa.


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 11:31
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Olisiko tarkoitus vain mahdollistaa myös ylämäen ajaminen kunnollista nopeutta. 10% mäessä 25 km/h vaatii satakiloiselta ajoneuvolta 700 W nettotehoa.

Eriasia pystyykö noin jyrkässä mäessä ajamaan 25km/h kun muut taluttaa pyöriään tai pakertaa kävelyvauhtia ylös ja vastaan tulijat paahtaa 40-60km/h nopeudella. Miksei jossakin maaseudulla tai maantien laidassa.

Jukka


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 27 Elo 2014, 18:42
Kirjoittaja fillarji

8000w nojakista ei ainakaan tehot lopu kesken:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 04 Syys 2014, 12:50
Kirjoittaja jviirret
fillarji kirjoitti:

8000w nojakista ei ainakaan tehot lopu kesken:

Noo, ei tuolla vielä sähköpyörien maailmanennätystä hätyytellä: http://www.tekniikkatalous.fi/autot/389 ... n/a1008895


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 25 Loka 2014, 11:26
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.aliexpress.com/store/product ... Ajz78P8HAQ Tässä olisi sit oikea napamoottori , riittää läskeille renkaille. :mrgreen:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 25 Loka 2014, 13:04
Kirjoittaja irakas
visiopetteri kirjoitti:

Voi olla ihan hyvä jos odottaa hetken että saa selvyyden siitä miten nuo sähköfillareiden säädökset oikeasti nyt muuttuu.
Hesarin artikkelin mukaan tehoraja nousee vuoden vaihteessa 250 watista 1000 wattiin. Tuo 1kW alkaa olemaan jo ihan kivan kuuloinen teho fillarissa...

Sakari saisitko akkuusi liitettyä Lipo alarmia, eli tuollaista hälytintä joka seuraa kennojen jännitettä balanssointiliittimestä ja sitten kun kennojännite laskee liian alas niin summeri alkaa soimaan. RC-autoissa tuo on ihan toimiva jos vain kuulee, mutta fillarissahan tuon on joka tapauksessa korvan lähellä vaikka kuinka kovaa ja kauas ajaisi :wink:

Minulla on ollut asennettuna SH23:een E-Spin 4 muunnossarja http://sahkopyora.weebly.com/e-spin4-muunnossarja.html, jossa moottorin teho on 1,2 kW. Olen jo tuolla aiemmin kertonut, että kyllä nousee mäki kuin mäki ja useimmiten suurimmalla vaihteella vauhdin juuri hidastumatta. Vaihteita on 21, mutta pienemmillä matkoilla ei juuri tarvitse vaihdella ollenkaan. Poljintunnistin on lain mukaan asennettu. Olen keksinyt, että, jos virtalukko on asennettu katukäyttö-asentoon, ja joutuu esim. liikennevaloihin pysähtyneenä lähtemään liikkeellä liian suurella vaihteella, voi polkea vastakkaiseen suuntaan, ja moottori käynnistyy.

Olen kokeillut aikanaan erilaisia jännitteenmittauslaitteita, mutta, kun litium-akuissa on se huono puoli, että akku lopahtaa äkkia, ei niistä ole ollut juuri mitään hyötyä.


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 25 Loka 2014, 13:23
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Voi olla ihan hyvä jos odottaa hetken että saa selvyyden siitä miten nuo sähköfillareiden säädökset oikeasti nyt muuttuu.
Hesarin artikkelin mukaan tehoraja nousee vuoden vaihteessa 250 watista 1000 wattiin. Tuo 1kW alkaa olemaan jo ihan kivan kuuloinen teho fillarissa...

Sakari saisitko akkuusi liitettyä Lipo alarmia, eli tuollaista hälytintä joka seuraa kennojen jännitettä balanssointiliittimestä ja sitten kun kennojännite laskee liian alas niin summeri alkaa soimaan. RC-autoissa tuo on ihan toimiva jos vain kuulee, mutta fillarissahan tuon on joka tapauksessa korvan lähellä vaikka kuinka kovaa ja kauas ajaisi :wink:

Minulla on ollut asennettuna SH23:een E-Spin 4 muunnossarja http://sahkopyora.weebly.com/e-spin4-muunnossarja.html, jossa moottorin teho on 1,2 kW. Olen jo tuolla aiemmin kertonut, että kyllä nousee mäki kuin mäki ja useimmiten suurimmalla vaihteella vauhdin juuri hidastumatta. Vaihteita on 21, mutta pienemmillä matkoilla ei juuri tarvitse vaihdella ollenkaan. Poljintunnistin on lain mukaan asennettu. Olen keksinyt, että, jos virtalukko on asennettu katukäyttö-asentoon, ja joutuu esim. liikennevaloihin pysähtyneenä lähtemään liikkeellä liian suurella vaihteella, voi polkea vastakkaiseen suuntaan, ja moottori käynnistyy.

Olen kokeillut aikanaan erilaisia jännitteenmittauslaitteita, mutta, kun litium-akuissa on se huono puoli, että akku lopahtaa äkkia, ei niistä ole ollut juuri mitään hyötyä.

Sakari on aikaansa edellä jopa uutta lakia edellä :wink: Tuo on aika mielenkiintonen havainto, ettei oo väliä mihin päin kampia pyörittää silti moottori vetää :roll:


Re: Sähkömoottori avuksi?

Lähetetty: 25 Loka 2014, 13:46
Kirjoittaja irakas

Jos virta on päällä, moottori käynnistyy, kun poljintunnistin kohtaa kaksi vai oliko se nyt kolme kertaa magneetin, ja sehän voi tapahtua huolimatta siitä miten päin polkimia pyörittää. Magneetteja on kiinnitettynä kampirattaaseen kolme kappaletta SH23:ssa.