Sivu 2/2

Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 13:24
Kirjoittaja Vilijami
Syväri kirjoitti:

Mitenkähän tuon 3-pyöräohjauksisen etuvedon ny sitte toteuttais ettei tulis liikaa tekniikkaa. Vetonivelillä varmaan pakko pelata etupyörissä. Takapyörän pitää olla tiukasti paikallaan suoraan ajaessa pienistä ohjausliikkeistä huolimatta, mutta sen pitäis kuitenkin vapautua kevyesti kun käännetään enemmän. Pitäs keksiä yksinkertainen systeemi. :)

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 14:17
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu :wink:
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 14:49
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kaks pythonikeulaa ja kampiakseli väliin. Nivelet 1/2" räikkäsarjasta.
Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Yleispätevään ratkaisuun tekisin kuitenkin tylsästi kiinteän puomin ja erikseen kääntyvät pyörät. Ei ole kenen tahansa ajettavissa, jos on sekä käsi että jalkaohjattu :wink:
Erikoisjutut sitten erikseen, niinkuin mun koe-python-delta, jossa jalat ohjaa keulaa ja kädet perää.
Jori piirsi jo johonkin ketjuun periaatepiirroksen yhdistetyn etu- ja takaohjauksen mahdollisesta toimintaperiaatteesta. Yhdestä ohjaustangosta kääntämällä vain keula kääntyy aluksi ja perä lopuksi. Z-mallisella vivulla tuo oli mahdollista.

Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla :wink:


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 15:04
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Suoravetoko? :shock:
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Kuva
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä. ;)


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 15:08
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Jää vaan helposti tekemättä koko peli, kun vaatii CNC-työstökeskuksen erikoisosia varten. Joustavakampiakselinen tuplakeulapython onnistuu melkein hierojan työkaluilla :wink:

Koneistettuja osia minun tekeleissäni. Älkää hyvät miehet pelotelko. :shock:


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 15:23
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.

No niinhän se olikin. Eihän sitä loputtomiin muista, kun on kulunut jo viikkoja tuosta keskustelusta :D


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 17:49
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Vai pitäskö lähteä ennakkoluulottomalle tielle, eikä niveliä ollenkaan, kyllä se kampiakseli sen 2 astetta joustaa.

Suoravetoko? :shock:
Ei tässä ideassa ole mikään vetonivel tarpeen, vaan pelataan ketjuvaihteen kyvyllä sietää pieniä kulmanmuutoksia. Ketjun kulmahan muuttuu tavallisessa fillarissa takapakan leveys/ketjulinjan pituus kulmassa aivan normalissa ajossa. Vielä jos vedättää ristiin pieni edessä ja pieni takana tai vastaavasti isoilla, on kulma vielä sitäkin suurempi. Ei tuo mitään ongelmaa aiheuta. Miksei sitä siis käyttäisi hyväksi ohjauksessa, jossa ei tarvita läheskään noin suuria kulmanmuutoksia.
Tavallinen rataspakka on noin 30 mm paksu pienimmältä suurimmalle rattaalle ja ketjupyörien akseliväli (taka-akseli – kampikeskiö) noin 420 mm. keskeltä laitaan, 15/420 antaa kulmaksi kaksi astetta. Liikenteessä ajaessa puoletkin tästä riittää etupyörien kääntökulmaksi, jos takapyöriä voi kääntää jyrkissä hitaissa käännöksissä avuksi. Nopeassa vauhdissa tuo aste puolelleen on riittävästi ja tarpeen vaatiessahan sitä voi käyttää tuplana ilman ongelmia.
Kuva
Tuo yhden tai kahden asteen ohjauskulma siirtää rengasta vain viisitoista milliä keskiasennostaan sivuun, joten tuon suuruinen kääntökulma mahtuu tapahtumaan umpikatteen, jopa lokasuojan sisällä, jolloin aerodynamiikka säilyy täydellisenä. ;)

Joo, ketju sietää kulmanmuutoksia kyllä, mutta miten se voima käytännössä siirtyisi ilman että polkeminen heiluttaa ohjausta? Pidon riittävyyden kannalta 2 vetävää pyörää olis kova juttu.

Vetarilla olis toteutettavissa tämäntyyppinen voimansiirron ratkaisu. Takapyörän vetoa en näe tarpeelliseksi..
Kuva
Kuva

Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.

Seuraavaa projektia jo tässä pohdin :roll: :)


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 19:53
Kirjoittaja Vilijami
Syväri kirjoitti:

Vetarilla olis toteutettavissa tämäntyyppinen voimansiirron ratkaisu. Takapyörän vetoa en näe tarpeelliseksi..
Kuva
Kuva

Jos miinuksia hakee, niin mitään sikamatalaa ei voi tehdä noin suoralla vetarin kulmalla.. Samoin ketjuvaihde raapii maata mutta sen voi siirtää muuallekkin.

Seuraavaa projektia jo tässä pohdin :roll: :)

Tämä projekti vaatii juuri em. CNC-työstökeskuksen :wink:


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 20:00
Kirjoittaja Syväri

Nii, mietinki mikä se vaihtoehto on todellisuudessa? Jos hyväksyy sen, että vain yksi pyörä vetää niin kampiakseli ja sivuveto olis varmaan helpoin ratkaisu. Vois käyttää aika pitkälti standardi osia. Nää on näitä.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 21:29
Kirjoittaja jooseha

Aikooko Vilijami tehdä sarjan näitä vai onko tarkoitus perustella CNC-koneen ostaminen :mrgreen: Korkeintaan sorvin tuossa tarvii. Loput voi tehdä käsinkin :wink:


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 19 Joulu 2015, 09:04
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Aikooko Vilijami tehdä sarjan näitä vai onko tarkoitus perustella CNC-koneen ostaminen :mrgreen: Korkeintaan sorvin tuossa tarvii. Loput voi tehdä käsinkin :wink:

No ekakerran ku käytin CNC-konetta niin taivas aukesi, mahdollisuudet ovat rajattomat. Sillä saa tehtyä mitä tahtoo, eikä mitä sattuu tulemaan. :D
Jos joku tekee kaikki kuvassa näkyvät osat manusorvilla, niin siihen näytökseen ostan vaikka kalliimmatkin liput :!:


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 19 Joulu 2015, 10:20
Kirjoittaja jooseha

Me katotaan tuota kuvaa erilailla :lol:
Mulle se on periaatepiirros ja ainoa hankala osa on vetävä jarrullinen napa. Olkatapin ja vetonivelen saa kaupasta.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 20:01
Kirjoittaja jori

Keräsin tähän vähän linkkejä tuohon jokapyöräohjattuun liittyviä linkkejä, jotta ei sitten kun inspiraatio iskee, tarvitse etsiä, mitä on aiemmin ajatellut. :roll: Ovat käänteisessä aikajärjestyksessä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 05&#p85176 Ohjaus ketjuvedon toleransseissa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 57&#p84057 Ohjauksen käyttöliittymä
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 23&#p84023 Perusteet numeroina
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 73&#p65073 Kandintyö valmis ja hieno kuva virtuaaliohjauksesta
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 135#p53780 Etuohjauksen tarve tulee kaarteeseen lähdössä
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 44&#p54744 Tavoitteet
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p54700 Kandintyön aloitus
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =45#p53142 Runko-ohjaus työkoneessa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =30#p53098 Pelkän takaohjauksen ongelma 2
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =15#p53076 Ongelman välttelykeinoja
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =15#p53073 Pelkän takaohjauksen ongelma

stabiliteettiohjaus, stabilointiohjaus, etu-taka-ohjaus, jokapyöräohjaus, jokapyöräohjattu, asteen puolelleen, kääntyy vain hiukan, ohjattavuus, ketteryys, ketteryysohjaus, minimaalisesti kääntyvät