Peräkärry

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Kaksipyöräinen peräkärry toimii loistavasti sekä maantiellä että kaupunkien pyöräteillä ja kaduilla. Se tulee hyvin sekä pystypyörän että triken perässä ja varmaankin myös kaksipyöräisten nojapyörien perässä. Kaksipyöräinen on yksipyöräiseen peräkärryyn verrattuna huomattavasti helpompi ja mukavampi lastata ja purkaa lastista, joten kauppareissuilla ja muussa vastaavassa hyötykäytössä se on ehkä parempi. Tavaraakin niihin sopii todella paljon. Toki yksipyöräiselläkin on omat etunsa. Itselläni on kaksipyöräinen Burley Nomad, joka on kyllä erinomainen mutta aika kallis kärry. Toisaalta hinnakkaita ne on kaikki muutkin merkit ja mallit. Burleytä myy ainakin Velosport Mäkelänkadulla Helsingissä. Kärryihin saa hankittua varaosina kaikenlaista, joten rakentelija voi varmaankin hankkia valmiin aisan ja sen kiinnitysosat ja rakennella sitten kärryn muuten itse.

J

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

Off topic:

Mustasudenkorento kirjoitti:

Noh äläs ny kieli poliisiksi ala, ...

Juu, keskitytään asiaan, ei kieleen. Kieliasioista moittimisesta on ikäviä seurauksia. Tiedän henkilöitä, jotka lukevat tätä foorumia, mutta eivät uskalla kirjoittaa mitään kirjoitusvirheiden pelossa, vaikka ainoa keino kirjoitusvirheiden karsimiseen on kirjoittamisen harjoittaminen.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

visiopetteri kirjoitti:

Voisi kuvitella että pientareilla ajellessa se yksipyöränen vois olla parempi, se vaan että sopiiko se muuten omiin tarkoituksiin.

Ylläoleva sillä oletuksella, että ajaa kaksipyöräisellä. Trikellä ei varmastikaan isoa murhetta, jos kärryn raideleveys ei ole suurempi kuin pyörällä. Taitaa yksipyöräiselle olla ominta ympäristöä maastopyöräily, jolloin leveälle ja kahta uraa kulkevalle kärrylle ei ole tilaa jne. Yksi aika marginaalinen juttu voi olla se, että yksipyöräinen pomppii korkeintaan ylös-alas, se kaksirenkainen voi huonolla tuurilla kipata kumoon? Isompaa kauppaostos määrää lastatessa se kaks pyöränen on varmaankin helpompi. Pitäs taas saada aikaseks, ja alkaa tekemään, niin pääsis olettamis-vaiheesta testi-vaiheeseen :lol:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Yksipyöräinen kärry tulee kaksipyöräisen pyörän perässä kevyemmällä lisäilmanvastuksella, kun on samaa leveysluokkaa pyörän kanssa. Samaten se on näppärämpi ahtaissa paikoissa. Mutta kaksipyöräinen on tosiaan helpompi lastata, ja siihen mahtuu enemmän tavaraa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos on kaksipyöräinen vetopeli ja hankkii yksipyöräisen peräkärryn, kannattaa samalla hankia nojakkiin kaksihaarainen jalkatuki. Pysähtyminen ja kärryn lastaaminen käy silloin paljon helpommin.

Muuten kielenkäyttöön toivoisin, että slangisanoja vältettäisiin, koska muuten käy asian käsittäminen täällä kehäkolmosen yläpuolella vaikeaksi. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

irakas kirjoitti:

Muuten kielenkäyttöön toivoisin, että slangisanoja vältettäisiin, koska muuten käy asian käsittäminen täällä kehäkolmosen yläpuolella vaikeaksi.

Heti kun pohjoispohjanmaalaiset oppivat rattaan ja pyörän eron!

opa1975
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2008, 18:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja opa1975 »

Kiitos vatuksista. Olen pahoillani jos olen loukannut jota kuta. mutta lupaan että kirjoitusviheet jatkuvat äidinkieli ei ollut aivan parhaimpia aineita :D

T:Opa

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teemu Kalvas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Muuten kielenkäyttöön toivoisin, että slangisanoja vältettäisiin, koska muuten käy asian käsittäminen täällä kehäkolmosen yläpuolella vaikeaksi.

Heti kun pohjoispohjanmaalaiset oppivat rattaan ja pyörän eron!

No, niin siispä aloitetaan oppimaan. Mikä se ero on? Olen nimittäin kotoisin Rovaniemeltä enkä todella tiedä. :oops:

Mutta sitten asiaan. Kovasti olen pohtinut, minkälainen olisi hyvä vetopeli peräkärrylle. Kun kärryn lastaa täyteen (30 kg+kärryn, nojakin ja ukon paino), joutuu pitemmissä vastamäissä usein pysähtymään keskelle mäkeä ja kuorman valuminen alas mäkeä on edessä ellei ole asiaan varautunut. Mielekästä olisi, että sekä nojakki että kärry olisivat varustetut seisontajarruilla.

Minulla asia on ajankohtainen, kun yritän keksiä sopivaa vetopeliä asuntovaunuuni. Ziphy 3:ssa ja Komsassa on vetävä pyörä edessä ja pääpaino takapyörillä ja vähänkin liukkaammalla rupeaa etupyörä sutimaan.

Tällä hetkellä olen päätynyt Kettwiesel-tyyppiseen ratkaisuun. Sehän on delta ja siinä pääpaino on vetopyörillä. Toinen takapyörä voisi olla kaura- ja toinen sähkökäyttöinen. Molempiin takapyöriin voisi laittaa kunnon haarukat ja H-jarrut.

Ideana tulee mieleen, voisiko ao. nojakkia lyhentää siten, että etuosa olisi lowracer-tyyppinen ja takaosa ketwieseliä, mutta koska kallistusta ei ole olisi, menisi peli kurveissa helposti nurin. :(

Olisi muuten mukava tietää miten Jorma K pärjäsi Kettwieselillään ja valtavalla 4-pyöräisella peräkärryllään mäkipaikoissa Ranskassa reissatessaan.

Keskustelu asuntovaunusta jatkuu täällä: http://www.bentrideronline.com/messageb ... 514&page=3

Nää on niitä perjantai-illan haikailuja :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Mikko »

eikun välillä hajottaa kun pitkän työ päivän jälkeen jonka aikana joutuu asioimaan soumen kirkkaimmasti vesi päisemmän osan kanssa pitää viellä lukea vapaa aikanaan tälläista

täällä on fiksuja ihmisiä jolla on fiksuja ja toteutttamis kelpoisia ideoita joten miksi ei voisi käyttää himpun verran aikaa tekstin sti-li-soin-tiin

on minullakin häirö tekijöitä kun vaimo vaatii ruokaa ja papu kaijat karjuvat tuossa korvan vieressä mutta silti viitsin kirjoittaa kuten koulussa opetettu

Ei se meinaan, paljoa vaadi.

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Laitoin linkkisuosituksiin reseptin tästä oikein ja väärin kirjoittamisen teemasta kärsiville.

http://tinyurl.com/soikko

Edit.
Mua ei nyt hirveesti häiritse kirjoitusongelmat, kun homma ei oikein itselläkään ole reilassa. Kunhan jotenkin asian vaan ymmärtää.
Nuo linkit, joita laitoin, ovat ihan hyvät kelle tahansa.

Ja toisekseen.
Tuon Korhosen, vai mikäsenytoli - nimiasia, luulin sen olevan vitsi jolla argumentoitiin kokemusta asiakkaan roolissa olemisesta.

Kolmanneksi.
Olen itse hankkimassa lasten kuljetukseen kärryä ja asia kiinnostaa kovastikin - siksi ketjua tulee silmäiltyä.

Viimeksi muokannut Pastori, 01 Marras 2008, 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
opa1975
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2008, 18:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja opa1975 »

Terve
Onko tää oikein kirjoitus nyt näin tärkee asia. että tästä pitää jauhaa näin paljon. minua kun kiinnostaa tuo peräkärry.
tämä on hyvä foorumi keskustella nojakeista. mutta ensikerralla mietin osallistunko keskusteluun
Mua harmittaa aika Vit......ti :oops:

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Onhan se ihan perseestä lukea, jos ei tekstissä ole välimerkkejä, isojakirjaimia jne -mutta mikä h*lvetin pakko on tulla vinkumaan ja jankuttamaan siitä? Varmaan tuo pointti tuli jo esiin ensimmäisestä Mikon viestistä? Sen olen huomannut, että jos joku, ihan mikä tahansa asia alkaa takkuamaan ja vituttamaan, niin kannattaa tehdä hetki tai toinenkin ihan jotain muuta, ja jatkaa vitutuksen laannuttia siitä mihin homma vitutuksen takia katkesi. Kannattas suunnata tuota oikeinkirjoitus ja muotoseikka vimmaa vaikka sellaseen mikä on tehty ihan rahalla, eli vaikka mainoksii, esitteisiin, kirjoihin jne jne, esimerkiksi tuntuu että missään ei osata/jakseta suomentaa asioita, vaan kaikki vähänkin "hankalat" sanat väännetään enempää miettimättä lainasanoiksi jne.

Ehdotan, että jos täällä foorumilla on jatkossa jollakin murhetta oikeinkirjoituksesta tms, niin niistä naristaan ihan omassa viestiketjussa. Onko tuo ok? Tässäkin ketjussa on tätä samaa p*skaa jauhettu jo aivan liikaa. Väärkinkirjoittavia enemmän mua vituttaa ne, jotka nyysseissä, foorumeilla jne paikoissa valittaa toisten kirjoituksesta, ja jutut ei liity mitenkään viestiketjuun.

Oisko tämä nyt tässä tältä osalta?

PS: Muakaan ei haittaisi jos tekstissä on välimerkit ja isotkirjaimet jne. edes suurinpiirtein kohdillaan :wink:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen verran on peräkärryistä kokemusta, että poikaa muutaman sata kilometriä bilteman lastenkuljetus peräkärryllä viime kesänä perässä vedin. Keskinopeus tippui 15kg poika kyydissä noin yhden kolmasosan. Kärryn kans n. 17km/h ja ilman kärryä reilut 23km/h. Pituutta yhdistelmälle tulee harmittavasti lisää, ei voi tien ylityksessä ylittää yhtä kaistaa kerralla ja jäädä liikenteen jakajan kohdalle odotteleen. Myös tilanteet joissa ajoneuvoyhdistelmää pitää saada peruutettua on hankalia. Nivelpiste kun on taka-akselissa, niin keulalla pitää tehdä laajoja liikkeitä jotta kärryn saa kääntymään haluamaansa suuntaan. Helpompi nostaa takarengasta sivulle, mutta trikellä hankalempaa. Lumessa en edes yritä vetää.
Eikös yksipyöräinen toimi triken perässä paremmin kuin kaksipyöräisen perässä? Pyörä kun pitää lastatessa kärryn pystyssä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jiminen
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 06:54
Paikkakunta: Juva

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Jiminen »

Minulla on Arrow TW-Bents ja peräkärrinä ExtraWheel, joka on hyvä kärry. Tässä linkki valmistajan sivustolle http://www.extrawheel.com/index_fi.php
itse maksoin sen 2007 Nordean ulkomaanmaksuna ja toimitusaika oli muistaakseeni 2-3-viikkoa

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa ensimmäinen todella järkevän tuntuinen peräkärry. Eikä ole kummoinen tehdä itse. :D

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin