Sivu 2/2

Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 02 Elo 2009, 15:49
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Olen silloin tällöin kantanut jopa jalan useampia samaa tekeviä varusteita, kun olen tehnyt kenttäoloissa vertailevaa tutkimusta. Mutta tämä on erityistapaus, muutoin siinä ei juuri mieltä ole.

Trangia on tunteita herättävä kapistus. Oikeastihan se on tolkuttoman ylimitoitettu ja sen takia älyttömän painava. Mutta sitten toisaalta se toimii säässä kuin säässä. Kauniilla ilmalla toimivan spriikeittimen voi rakentaa 15 sentillä alumiinitölkin pohjasta, painaa muutaman gramman. Huoltoasemaspriin denaturointiaineet kuitenkin sotkevat niin pahasti etten käytä sitä ollenkaan. Kevyt kaasukeitinkin painaa alle sata grammaa, pienen kaasupullon pullon osuus on myös alle sadan gramman. Pieni kattilakaan ei paljon paina. Jossain minulla oli listakin erilaisista punnitsemistani varusteiden painoista, mutta olen ilmeisesti hukannut sen. Ehkä parempi niin.

Noissa pyöräilyyn tehdyissä yhdistelmätyökaluissa olevat pinna-avaimet ovat yleensä painon suhteen täysin ilmaisia. Johonkin kulmaan on vain veistetty nippelin kokoinen suorakulmainen lovi. Varsinaiset pinna-avaimet toki ovat aika isoja, mutta niissä onkin ajateltu vähän ergonomiaa. En mielelläni puolaisi kokonaista vannetta sellaisella pikatyökalulla.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 11 Elo 2009, 09:07
Kirjoittaja Apache1

Yksi juttu unohtui.... Tai siis parikin :)

Noiden kännykkäakkujen sekä muidenkin akkujen kanssa.. Ostaa pienen matkalaukun kokoisen aurinkopaneelin. Kytkee sen takapakkiin tai peräkärryyn ja se on siinä. Tottakai pitää varata aina useampi akku mukaan = 3 satsia. Toisten latautuessa toiset käytetään. Suomessa myytävä Silva-II on aika surkea. Saksasta saa salkkukennoa 100 euroa. Sillä lataa jo läppäriäkin (ollaan testattu) tehoa siitä tulee rutkasti enemmän kuin monesta muusta kennosta.

Kännykän akku latautuu kevyesti muiden systeemin kanssa yhdessä. Aurinkokenno jaksaa puskea GPS:lle, laturille, sekä kännykälle kaikille virtaa nikottelematta (Ei Silva-II)

Kompassi on ehdoton valinta pitkälle reissulle kartan kanssa. GPS on hyödyllinen vain lähetyttäessä tai kaupunkiajossa (kun ajetaan läpi)

Liikaa kuteita selvästi... Ollaan oltu kaverin kanssa vaelluksilla monta kertaa, ja todellakin ei siellä vaatteita tule paljon vaihdetuksi. Paidat ja muut pesee kyllä purossa iloisesti niinkuin joku kirjoittikin.

Peräkärry fillariin on hyvä sijoitus retkiä ajatellen... Yksipyöräinen lienee rullaavuudeltaan paras, itelläni on 1 vanha helkama "Kontti" (ota ei enään valmisteta) ja 1 suomalainen isompi kärry, jolla käydään yleensä piknikillä tandemilla ajaessa.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 11 Elo 2009, 13:02
Kirjoittaja jori
Apache1 kirjoitti:

Liikaa kuteita selvästi... Ollaan oltu kaverin kanssa vaelluksilla monta kertaa, ja todellakin ei siellä vaatteita tule paljon vaihdetuksi. Paidat ja muut pesee kyllä purossa iloisesti niinkuin joku kirjoittikin.

Reissun vuodenaika ja sääolot on otettava huomioon myös kommenteissa. Tämä Lampen ajeli osan matkaa ja yöpyi pakkaskelissä. Kuivattele siinä sitten purossa pesemiäsi ainoita vaatteita jäätyneessä teltassa alasti makuupussissa kyhjöttäen. ;)

Jori


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 11 Elo 2009, 13:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas

En ensimmäisellä kerralla huomannutkaan että kyse oli kylmän vuodenajan retkeilystä. Se vaikuttaa moneen asiaan, vaatetus, majoite, keittimet. Tavallinen kaasuseos noissa retkeilykaasuissa on vähän huonoa pakkasella, kannattaa vaihtaa propaaniin, tai sitten suoraan bensaan.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 11 Elo 2009, 16:51
Kirjoittaja Apache1

Uhr.... paha moka... En huomannut minäkään... NOh, siinä tapauksessa osan vaatetta voi pitää.. :) Käytin pari kertaa gepsiä talvella. Oli minidrip-pussukassa "sateelta" suojassa. Ei digannut kun vein sen lämpimään :) ei tosin hajonnut mutta karsasti sen jälkeen navigointia (MIO C710)

MIO joutui tosin pari vuotta sitten peräkärryssäni olevaan meriveteen, jolla jäähdyteltiin oluita... eikä enään palannut elävien kirjoihin.

Pari astetta pakkasta niin sieltä makuupussista on kiva tulla pihalle. Ei se lämpeneminen tosin kauaa vie kun äkkiä pukee vaan.. Märkänä talvella ei ole kivaa kun ei ole paikkaa missä kuivatella.

Vaikea sanoa. Pitäs itse lähteä kokeilemaan vähän pidemmälle matkalle. Vaikka viikonlopuksi.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 16 Elo 2009, 10:38
Kirjoittaja Mikaeli

No niin, reissu tuli tehtyä, Kajaani - Tromssa, 9pv, 1076 km. Kamaa oli tietenkin liikaa mukana, eikä huoltovarusteita juurikaan tarvittu, kerran taisin ketjut öljytä. Rauhoitti kuitenkin mieltä, kun tiesi, että suurimpaan osaan tavallisimmista tilanteista on jotensakin varautunut, renkaan saa paikattua ja katkenneen ketjun korjattua. Jostain Ropinsalmelta on pitkä lähteä taksilla lähimpään pyöräkorjaamoon, missä lie, Muoniossa vai Kittilässä. Puolen päivän maksullisen automatkan päässä kuitenkin.

Lampenin Erkin kokonaisvarustelistaa katselin ja mietin, mitä vähentäisin, mutta omaa pakkausta purkaessani tein kirjanpidon ja totesin, että oli sitä itselläkin kamaa aivan riittämiin. Osin tämä johtui olosuhteista: viikko meni käytännössä hellesäässä, eikä Käsivarsikaan yllättänyt negatiivisesti: pilvipoudassa ajelin siitä läpi. Niille suunnille kun lähtee, niin vuodenajasta riippumatta saa olla lämmintä mukana, kaiken varalta.

Pari kiloa olisi varmasti säästänyt painossa kun olisi karsinut tuplat pois ja minimoinut rankemmalla kädellä, nyt oli ehkä vähän höveli pakkaamaan. Yksi pitkä kerrasto ja yksi fleeceasu, alushousu- ja sukkaosastoa kuudeksi päiväksi, sadetakki ja -housut, gorelenkkarit kakkoskengiksi, vaihtovaatteet siviilikäyttöön, makuupussi ja sisälakana, pyyhe, jne. Täysin turhiakin kapineita oli mukana, nimenomaan tuossa jne-osastossa, esim kolme (!) purkkia hyttysmyrkkyä, pöyräilykynsikkäät ja kukkalapio (kakkalapio). Katadyn-puhdistinkin oli mukana, vaikka matkan varrella oli kyllä huoltoasemiakin.

En tiedä miten ruokapuolta on tapana hoitaa, nyt mukana oli käytännössä kuuden päivän kuivamuona ja säilykeosastoa, jota sitten täydensin puolimatkassa. Ylihän sitä jäi, mutta täytyy ajatella asiaa vaikkapa kuntoilun kannalta. Kaksi kiloa putosi paino vajaassa parissa viikossa, joten ihan tehokkaasti sitä rasvaa tuli poltettua. On tuossa vyötäröllä vieläkin makkaraa, ei muuta kuin uutta reissua suunnittelemaan.

18 kiloa painoi banaanilaukut, 5 kiloa tarakkalaukku ja reilu kolme kiloa teltta ja makuualusta. Banaanilaukuissa puolet ruokaa ja keittovälineitä, puolet vaatteita ja makuupussia. Tarakkalaukussa sekalaista krääsää, ihmettelin koko ajan sen sisältöä kun sitä ei tuntunut tarvitsevan. Teltta voisi olla kevyempi.

Silti, rojun määrästä huolimatta unohtumaton reissu.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 19 Elo 2009, 15:03
Kirjoittaja Apache1

NOh.... SEuraavaan reissuun olet jo kehittynyt huomattavasti :)

Pystyt kokemuksesi avulla poistamaan aika paljon... KOrjaustarvikkeet on kuitenkin "must".


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 11:24
Kirjoittaja Pastori

Matti Rämön varustelista tässä, kahdessa osassa:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/20 ... eet-osa-12
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/24 ... eet-osa-22

Olikos meillä jokin varustelista keskustelu muuallakin? Ei ainakaan varustelista hakusanalla löytynyt. Aika ikävä tää PHBB alusta kun ei voi asia sanoittaa viestiketjuja.


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 11:37
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Aika ikävä tää PHBB alusta kun ei voi asia sanoittaa viestiketjuja.

Helposti voi asiasanoittaa. Itse olen muutaman kerran etsintään harmistuneena tehnyt tällaisen listan ja "piilottanut" sen pienentämällä tekstin ja muuttamalla harmaaksi näin: varustelista, korjaustarvikkeet, korjausvälineet, matkatavarat, ketjutyökalu, työkalut, matkavarusteet jne...


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 11:51
Kirjoittaja jori
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Aika ikävä tää PHBB alusta kun ei voi asia sanoittaa viestiketjuja.

Helposti voi asiasanoittaa. Itse olen muutaman kerran etsintään harmistuneena tehnyt tällaisen listan ja "piilottanut" sen pienentämällä tekstin ja muuttamalla harmaaksi näin: varustelista, korjaustarvikkeet, korjausvälineet, matkatavarat, ketjutyökalu, työkalut, matkavarusteet jne...

ED. Luin Rämön listan läpi ja huomioni kiinnittyi tähän:

Jos on yhtään ongelmia polvien tai nilkkojen tai ranteiden kanssa, niin tukia pitää pitää mukana. Itselläni on niin huonot polvet, että käytän kävellessäkin keveitä polvitukia. Ajaessa tukia on kolmet päällekkäin ja neljännet vielä mukana, jos tuet rupeavat löystymään liikaa tai jos polvet muuten vain oireilevat. Myös varasilmälaseja pidän mukana.

Melkoista jääräpäisyyttä ajaa pitkillä kammilla ja kantaa mukanaan neljiä polvitukia. :shock:


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 12:07
Kirjoittaja Pastori

Aika hilpeetä oli toki se että Intian reissulla oli mukana varapolkimet joiden kierre oli väärä :)


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 12:33
Kirjoittaja jori

Noiden lyhyiden kampien vaikutusta polvien terveyteen olisi hyvä vakuuttaa jollain dokumentilla. Muistaako joku, kuka niiden käyttöä oli suositellut ja poikansa polven parantanut. Vanhaa sanontaa hieman muokaten: Lyhyillä kammilla pojankin polvi paranee. :D


Re: Pitkän matkan huoltovarusteet

Lähetetty: 03 Syys 2016, 12:39
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Noiden lyhyiden kampien vaikutusta polvien terveyteen olisi hyvä vakuuttaa jollain dokumentilla. Muistaako joku, kuka niiden käyttöä oli suositellut ja poikansa polven parantanut. Vanhaa sanontaa hieman muokaten: Lyhyillä kammilla pojankin polvi paranee. :D

Mike Burrows.
http://www.bhpc.org.uk/short-and-sweet- ... rrows.aspx

EDIT: oliks meillä yhdessä viestissä jossain kätevästi kotimaan kielellä summattu ne edut. Eiks Burrows ollut vähän ajastaa jäljessä tuolla omassa jutussaa meidän kokemusksiin verrattuna.

EDT 2. Se pojan polven paraneminen on siinä Bicycle design kirjassa.