Sivu 11/55

Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 19 Huhti 2012, 20:29
Kirjoittaja PW

Ok, eli jatkan alkuperästä suunnitelmaa - keulaa alas. Hyvä kun on esikuvia :D

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 08:11
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Aika korkeelta tuntuu vielä, eikä kauheesti ampia voi laskee. Mitenkähän lähellä maata ne kantapäät vois hivotella ? Eihän se tasasella tunnu, kynnyksen yli mennessä eturengas nostaa kantapäitäkin jonkinvarran samalla.

Anthrotechissä keskiö on 32 cm, ja 170 mm kammilla, kengännumerolla 45 klossit varpaiden päisessä säädössä kantapään saa halutessaan ainakin paikoin maahan, mutta ei koskaan ole osunut vahingossa.

Eli jos laitat 152 mm kammet, ja klossit kantapään puolelle, niin keskiön voi laittaa ainakin 28cm korkeuteen, ehkä alemmaskin.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 18:51
Kirjoittaja PW

Muotoilin etupään uudelleen samalla sain keulaa alemmas

P1011078.JPG
P1011078.JPG (70.45 KiB) Katsottu 2742 kertaa

Strategiset mitat on nyt etuakselin ja takaakselin väli n. 1500 mm , kammen korkeus 310 mm , penkin etureuna 200 mm , taka kiekkojen mitta keskeltä eskelle 690 mm , max leveys 890 mm , kampien kohdalla tuo kaari alle 600 mm eli katteen korkeus n. 600 mm kengänkärkien kohalla. Polvien kohdasta varmaan vähän nousee. Ohjauskulma kallistu ehkä vähän liikaakin, näkee ku pääsen ajamaan. Ohjaus vaijerin meinasin tiputtaa runkoputken alapuolelle ja kiinnitys kohdan laittaa etuhaarukan takapuolelle. Toisaalta toimisko tuossa se "virtuaaliohjaus" ? Olisko siitä mitään hyötyjä tai haittoja verrattuna vaijeriin ?

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 19:46
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ohjauskulma kallistu ehkä vähän liikaakin, näkee ku pääsen ajamaan.

Minusta näyttää nyt hyvältä. Aika loivassa on näissä kaupallisissakin:

Kuva

Kuva

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 20:09
Kirjoittaja jori

Kuva
Räyhäkkäät lokarit. Ulkonäkö paranee kuva kuvalta. Vino ohjauskulma mahdollistaa lyhyemmän ja kevyemmän rungon. Vielä jos lisää madallat, täytyy haarukkaan taivuttaa lisää käyryyttä (offset/rake), jottei jättö (trail) kasva liikaa ja jäykistä ohjausta.

Toinen asia, joka ei ehkä liity tähän vaiheeseen, mutta jota suosittelen miettimään ennen sarjatuotannon aloittamista liittyy kampiakselin mitoitukseen. Olen nyt ajellut jonkun verran 115 pitkillä kammilla (kiitos vaan tavasti). Nojanallelta saamieni 105 kampien kokeilua en vielä ole aloittanut. Näillä kokemuksilla menisin kuitenkin jo väittämään, että kinneriin kannattaa laittaa oikasti lyhyet kammet. Se tietenkin edellyttää uuden kampiakselin tekemistä, mutta etuja tulee paljon: kate madaltuu edestä 2 x kammenpituusero ja polvien kohdalta summittain saman verran, ketjuvoimat pienenevät, jolloin runkokin voi olla hintelämpi. Rakenteiden paino vähenee edellä mainittujen muutosten takia, koska kaikki mainitut osat pienenevät ja kevenevät: kampiakseli, kate, runko. Polvien liike pienenee, jolloin painavien :D reisien liikkeen aiheuttama dynaaminen häiriö vähenee ja ajosta tulee tasaisempaa. Polvien rasitus vähenee ja vanhatkin polvivaivat paranevat. Tarvitaanko vielä lisää perusteluja. :P


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 20:27
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:

Toinen asia, joka ei ehkä liity tähän vaiheeseen, mutta jota suosittelen miettimään ennen sarjatuotannon aloittamista liittyy kampiakselin mitoitukseen. Olen nyt ajellut jonkun verran 115 pitkillä kammilla (kiitos vaan tavasti). Nojanallelta saamieni 105 kampien kokeilua en vielä ole aloittanut. Näillä kokemuksilla menisin kuitenkin jo väittämään, että kinneriin kannattaa laittaa oikasti lyhyet kammet. Se tietenkin edellyttää uuden kampiakselin tekemistä, mutta etuja tulee paljon: kate madaltuu edestä 2 x kammenpituusero ja polvien kohdalta summittain saman verran, ketjuvoimat pienenevät, jolloin runkokin voi olla hintelämpi. Rakenteiden paino vähenee edellä mainittujen muutosten takia, koska kaikki mainitut osat pienenevät ja kevenevät: kampiakseli, kate, runko. Polvien liike pienenee, jolloin painavien :D reisien liikkeen aiheuttama dynaaminen häiriö vähenee ja ajosta tulee tasaisempaa. Polvien rasitus vähenee ja vanhatkin polvivaivat paranevat. Tarvitaanko vielä lisää perusteluja. :P

Onkohan kaupallisen kinnerin valmistajat tähän heräämässä? ainakin Alligt.nl sivulla uutuutena mainostetaan 140 mm kampia, tosin ei niitä veloja noiden kampien ympärille ole tehty mutta kumminkin... mieli tekisi kokeilla kun en 175 millisistä tykkää yhtään, Optimassa vaan on joku erkoisempi keskiölaakeri viritys mutta pitää koittaa lyhennyttää nuo vanhat kammet.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 20:44
Kirjoittaja PW

Kuullostaa huimalta Jorin lyhytkampi kokeilut, pakoputkipyörässäkö oot noilla ajellut ? Välityksiä joutuu kait pienentämään. Tuntu noiden 140mm kampien kanssa aika rankalta mutt pitäs kai vaan saada pienempiä vaihteita. Kuvittelin jo ett tuossa ois raja kun 152 mm:set tuntuu niin hyviltä.
Jori voisit avautua tästä johonkin lyhytkampi keskusteluun, jotain painavaa :D
Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 21:14
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jori voisit avautua tästä johonkin lyhytkampi keskusteluun, jotain painavaa :D

Ajelen nyt noilla lyhyillä, jotta saan kokemusta. Ehkä siten saan kertymään painavaa sanottavaa. Pitkiä lenkkejä en ole tapani mukaan tehnyt, mutta ajattelin ajaa Nokialla noilla lyhyillä. Sittenpähän näen tuleeko jotain kramppeja tai muuta, joka on syynä siihen, etteivät muut niin hanakasti ole lyhentämässä kampiaan. :D


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 09:26
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Muotoilin etupään uudelleen samalla sain keulaa alemmas

Liitetiedosto P1011078.JPG ei ole enää saatavilla

Strategiset mitat on nyt etuakselin ja takaakselin väli n. 1500 mm , kammen korkeus 310 mm , penkin etureuna 200 mm , taka kiekkojen mitta keskeltä eskelle 690 mm , max leveys 890 mm , kampien kohdalla tuo kaari alle 600 mm eli katteen korkeus n. 600 mm kengänkärkien kohalla. Polvien kohdasta varmaan vähän nousee. Ohjauskulma kallistu ehkä vähän liikaakin, näkee ku pääsen ajamaan. Ohjaus vaijerin meinasin tiputtaa runkoputken alapuolelle ja kiinnitys kohdan laittaa etuhaarukan takapuolelle. Toisaalta toimisko tuossa se "virtuaaliohjaus" ? Olisko siitä mitään hyötyjä tai haittoja verrattuna vaijeriin ?

Petri

Vertailun vuoksi SH18´n strategiset mitat ovat:

  • etu- ja taka-akselin etäisyys on 1500 mm
  • kammen korkeus on 320 mm
  • kammen pituus 150 mm
  • penkin korkeus 300 mm
  • selkänojan kulma 45 astetta
  • takakiekkojen mitta keskeltä keskelle 680 mm
  • maksimileveys 870 mm
  • korin korkeus polvien kohdalla 750 mm
  • ohjausakselin kulma 67,5 astetta vaakasuorasta
  • offset/rake 25 mm

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 10:33
Kirjoittaja PW

Nää on vähän niiku veljeksiä :D aika lailla samoihin mittoihin nuo menee kun konsepti on sama. Ihmisen kehokin aiheuttaa määrätyt mitat laitteelle.

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 10:38
Kirjoittaja jori

Mitenkäs veljesten painot suhtautuvat toisiinsa. PW runko painoi isoilla pyörillä noin 30 kg, mitenkäs SH 18 paino katteellisena ja katteettomana. Entä notkuuko joku paikka. Kysyn siinä mielessä, että onko rakenteet sopivan jäykät, vai olisiko kenties varaa keventää jostain paikasta.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 11:22
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Mitenkäs veljesten painot suhtautuvat toisiinsa. PW runko painoi isoilla pyörillä noin 30 kg, mitenkäs SH 18 paino katteellisena ja katteettomana. Entä notkuuko joku paikka. Kysyn siinä mielessä, että onko rakenteet sopivan jäykät, vai olisiko kenties varaa keventää jostain paikasta.

Jo aiemmin olen kertonut SH18´n omassa osiossa, että koppa painaa 4 kg ja muu osa täysvarusteisena vakio-osin 24 kg, eli siis yhteensä 28 kg. Siitä en mene takuuseen olinko huomioinut penkin painoa. Täytyy ottaa siitä selvää. Perusrunkohan on 20 x 40 x 1,5 mm huonekaluputkea.

En ole vielä havainnut notkumista enkä myöskään keulimista, jota jossain vaiheessa pelkäsin. Tosin liukkaalla ja sorapinnalla on kurvit otettava varovasti, muuten puskee.

Sakari


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 13:05
Kirjoittaja jori

Taitaa Petrillä olla melko rankkaa rautaa se entinen tiskin jalka vaimikäsenytoli, kun painoa on 30 kg ilman katetta. Jos Sakarinkaan veli ei notku, niin sehän tarkoittaa, että vähempikin riittäisi. Tuo rakenne on kyllä omiaan kevyen rakentamiseen, koska suuria voimia kantavat rakenteet ovat voimien kohdalla tai hyvin lähellä. Kampiakseli ja polkimet ovat tämän mallin vaativin paikka. Muualle riittää "kunhan jotain on"-tyyppinen ratkaisu. Kuinkahan heppoisesta materiaalista tuon mallin runkorakenteet oikein saattaisikaan tehdä, varsinkin jos katteelle laskee osan jäykkyyden luonnista.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 13:33
Kirjoittaja Jarcco

Hienoja laitteita! Sakarin valmis versio osoittaa että tälläinen kinneri voi olla myös hyvännäköinen :D
Jos aletaan keventämään, niin ei kai tälläisessä tarvitse varsinaista runkoa ollenkaan, sen kun kiinnittaa haarukat itsekantavaan koriin. Pitäisi saada hiilikuituspesialistit innostumaan tästä mallista.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 21 Huhti 2012, 13:43
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kuinkahan heppoisesta materiaalista tuon mallin runkorakenteet oikein saattaisikaan tehdä, varsinkin jos katteelle laskee osan jäykkyyden luonnista.

Eikö se ennätys ole 12kg? http://turanga.com/blog/?p=176
Pyörän osathan ne tässäkin ison osan painosta tuo. Oman kinnerini paino kehittyi seuraavasti:

Kuva

12,5kg

Kuva

19,5kg, ilman kuvassa olevaa penkkiä. Eli pelkistä renkaista ja takahaarukan puoliskoista +7kg

Kuva

Ohjaus ja voimansiirto paikoillaan 22,7kg

Kuva

Jarrut, kahvat, penkki, kate, polkimet, heijastimet ja peili 29kg

Jukka