Sivu 11/20

Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 21:43
Kirjoittaja tm
eemeli kirjoitti:

Olisko tässä mitään järkeä?

Periaate ihan toimiva. Linkun vipuvarsien pituuksiin vaikuttaa luonnollisesti se, paljonko iskarissa on joustovaraa ja paljonko takajoustoa halutaan. Jos suhde on jäämässä kovin pieneksi, niin tavallisen (maastopyörän) ilma/öljytakaiskarin vaimennus saattaa jäädä turhan hitaaksi, eli vaimennusta on liikaa, ja iskari tuntuu kovalta. Raja lienee iskarista ja säädöissä riippuen jossain 1:2 ... 1:2,5:n paikkeilla (eli kun iskari joustaa 1 cm, niin takapyörä liikkuu 2 cm). Kannattaa jättää vaikka osa takaiskarin joustovarasta hyödyntämättä, jos haluaa herkästi liikkuvan jousituksen. Käytännössä joudut kokeilemaan tuon itse, eli tee joustolinkkuihin useampi kiinnitysreikä säätöä helpottamaan. Pienellä protoilulla asia selviää, rohkeasti vain kokeilemaan!


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 21:47
Kirjoittaja tm

...ja niveliin jotkut liukuholkit tai laakerit.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 10:42
Kirjoittaja jori

Miksei Mangon oma iskarisijoitus takapyörän rinnalle kelpaa? Minä en rupeaisi nikkaroimaan linkkuja ilman hyvää syytä. Jokainen lisäosa on lisä vikapaikkoihin.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 11:47
Kirjoittaja eemeli
jori kirjoitti:

Miksei Mangon oma iskarisijoitus takapyörän rinnalle kelpaa? Minä en rupeaisi nikkaroimaan linkkuja ilman hyvää syytä. Jokainen lisäosa on lisä vikapaikkoihin.

En mäkään kyllä ole kauhean innostunut noista linkuista... Mieluummin haluaisin pitää pyörän mahdollisimman yksikertaisena. Voisihan tuon tosiaan tehdä niin, että iskarin puoleinen haarukkaputki olisi vähän järeämpi. Vai meinaatko, että kestäisi laittaa iskari toispuoleisesti tuohon 20x40 putkeen?


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 12:49
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:

Vai meinaatko, että kestäisi laittaa iskari toispuoleisesti tuohon 20x40 putkeen?

Ihan varmasti kestää, mutta koska haarukka on noin pitkä niin saattaa pikkuisen kiertyä.

Jukka


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 13:03
Kirjoittaja eemeli

Tuota kiertymistä mä itsekin epäilen. Tiedä sitten huomaako tuota ajossa...

Voisihan tuon takahaarukan miettiä niin, että rengasrikon sattuessa ei tarvitsisi irroittaa muutakuin toisen puolen dropoutti. Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa pulttikiinnikkeinen Rohloffi.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 13:57
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Minä en rupeaisi nikkaroimaan linkkuja ilman hyvää syytä. Jokainen lisäosa on lisä vikapaikkoihin.

:) samaa sanottiin mun maasturin takajousituksen linkustosta. Monimutkainen, vikaantuva ja vaatii huoltoa.

Kun siitä sain bugit korjattua on se yllättäen toiminut erittäin hyvin, ei tarvi huoltoa riippumatta surkeissa keleissä ajamisesta ja toimii vaan edelleen erittäin hyvin. Ainoastaan iskarin korvakkojen holkitus on vielä kehno, sen pitäisi toimia iskarin yläpäästä johon tulee vähän liikettä, on nykyisellään hippusen väljä.

Parasta tuossa mun linkustossa on että jouston alkuliike parempi kuin iskarin suoralla kiinnityksellä, pitää renkaan paremmin alustassa kiinni. Ja iskari on kivassa paikassa.

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Vai meinaatko, että kestäisi laittaa iskari toispuoleisesti tuohon 20x40 putkeen?

Ihan varmasti kestää, mutta koska haarukka on noin pitkä niin saattaa pikkuisen kiertyä.

Mulla kiertyy maasturissa haarukka vaikka on kaksiputkinen. Kun on kehnosta putkesta tehty ja pitkä. Ei toki ole iso ongelma normaalille jousituksen liikkeelle mutta kun sitten ajetaan mutkittelevassa ja kuoppaisessa alkaa laitteeseen tulla spiraalimaista kiertoa käytökseen joka tekee ajamisesta vähän haasteellisempaa.

eemeli kirjoitti:

Tuota kiertymistä mä itsekin epäilen. Tiedä sitten huomaako tuota ajossa...

Voisihan tuon takahaarukan miettiä niin, että rengasrikon sattuessa ei tarvitsisi irroittaa muutakuin toisen puolen dropoutti. Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa pulttikiinnikkeinen Rohloffi.

Itse mietin että tekisin oman takahaarukkani enemmän laatikkomaiseksi. Tavoitteena on saada kiertymistä vähennettyä ja silti pidettyä paino kohtuullisena.

Yksi tapa jäykistää haarukkaputkea, etenkin jos on tehty suorakaiteen muotoisesta putkesta, on laittaa toinen samanlainen päälle ja pätkinä hitsata ne yhteen molemmin puolin. Painoa tulee toki tuplat mutta taipumajäykkyys vähenee oleellisesti ja kiertojäykkyyskin paranee.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 16:48
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

...jouston alkuliike parempi kuin iskarin suoralla kiinnityksellä, pitää renkaan paremmin alustassa kiinni.

Miten perustelet tuon väitteesi.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 20:34
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

...jouston alkuliike parempi kuin iskarin suoralla kiinnityksellä, pitää renkaan paremmin alustassa kiinni.

Miten perustelet tuon väitteesi.

Mulla on toi vetovarsi joka on kulmassa lunkkukolmioon, kulma oikenee jouston edetessä. Alussa ilmaiskaria, jonka jousi on ensin pehmeämpi, laitetaan liikettä enemmän kuin myöhemmin. Miksi tätä nyt sitten kutsutaan, metallinen kierrejousihan on käsittääkseni esijännityksessä ja ennen pohjaamista tasaisesti kiristyvä.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 10:20
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

...jouston alkuliike parempi kuin iskarin suoralla kiinnityksellä, pitää renkaan paremmin alustassa kiinni.

Miten perustelet tuon väitteesi.

Mulla on toi vetovarsi joka on kulmassa lunkkukolmioon, kulma oikenee jouston edetessä. Alussa ilmaiskaria, jonka jousi on ensin pehmeämpi, laitetaan liikettä enemmän kuin myöhemmin. Miksi tätä nyt sitten kutsutaan, metallinen kierrejousihan on käsittääkseni esijännityksessä ja ennen pohjaamista tasaisesti kiristyvä.

Tarkoitat siis, että regressiivinen jousitus (jousivakio pienenee painuman kasvaessa) pitäisi renkaan kiinni paremmin alustassaan. Väite vaatisi lisää perusteluja, sillä se on ajoneuvotekniikan nykykäsityksen vastainen. Samasta syystä (paremman maakontaktin luomiseksi) tavallisesti jousituksista tehdään nimenomaan progressiivisia, eli jousivakio suurenee painuman kasvaessa.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 13:34
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mulla on toi vetovarsi joka on kulmassa linkkukolmioon, kulma oikenee jouston edetessä. Alussa ilmaiskaria, jonka jousi on ensin pehmeämpi, laitetaan liikettä enemmän kuin myöhemmin. Miksi tätä nyt sitten kutsutaan, metallinen kierrejousihan on käsittääkseni esijännityksessä ja ennen pohjaamista tasaisesti kiristyvä.

Tarkoitat siis, että regressiivinen jousitus (jousivakio pienenee painuman kasvaessa) pitäisi renkaan kiinni paremmin alustassaan. Väite vaatisi lisää perusteluja, sillä se on ajoneuvotekniikan nykykäsityksen vastainen. Samasta syystä (paremman maakontaktin luomiseksi) tavallisesti jousituksista tehdään nimenomaan progressiivisia, eli jousivakio suurenee painuman kasvaessa.

Mulla on käsitys ja kokemus että ilmajouset on näillä pyörissä käytettävillä paineilla pehmeitä jouston alkumatkasta, jousen paineen kasvaessa siihen tulee enemmän ryhtiä. Ja siksi Craig suunnitteli tuon regressiivisen linkuston.

Vai onko asia selvä mutta väität että rengas pysyy lähes ulosjoustaneessa tilassa paremmin maakosketuksessa pienemmällä jousipaineella ? Ei tue mun perskokemusta maastoajossa...


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 14:45
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Vai onko asia selvä mutta väität että rengas pysyy lähes ulosjoustaneessa tilassa paremmin maakosketuksessa pienemmällä jousipaineella ? Ei tue mun perskokemusta maastoajossa...

Ei pidä tehdä monimutkaisesta asiasta vieläkin monimutkaisempaa. Jotta pyörällä voi ajaa, pitää ulosjoustovoiman olla alkutilanteessa (maa katoaa alta) aina sama, kuin tuon pyörän kuormituskin. Muuten tuohon tilanteeseen ei voi päätyä ajamalla.

Kaasujousi on aina progressiivinen koska adiabaattinen paisunta noudattaa epälineaarista funktiota. Eksponentti on normaalisti 1,3-1,6. Lämmön siirtymisen ja epäideaalisten kaasujen takia ei koskaan aivan 5/3=1,6666, kuten teoreettisesti pitäisi.
Kuva

Esipaineistusta, ja vastaavassa suhteessa vipusuhdetta, kasvattamalla progressiivisuus pienenee, koska pyörän kantavan paineen saavuttaminen pienentää käyttöalueen puristussuhdetta. Progressiivisuuden pienentämiseen -jos näin haluaa tehdä- on paljon helpompiakin konsteja, kuin monimutkaisen vipumekanismin tekeminen. Pelkkä iskarin asentaminen sopivasti vinoon tekee saman vaikutuksen.

Jos välttämättä haluaa iskarin jonnekin muualle, tai muuhun asentoon, kuin se luonnostaan tulisi, moisten vipujen käyttö on puolustettavissa. Progressiivisuuden korjaaminen ei kuitenkaan sellaisenaan sitä perustele.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 10 Maalis 2014, 15:12
Kirjoittaja eemeli

Kevät tuli sen verran aikaisin, että piti tätäkin ruveta tekemään. Runko alkaisi olla valmis... Maalasinkin ekan kerroksen tänään, mutta en muistanut ottaa siitä kuvia.


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 27 Touko 2014, 21:11
Kirjoittaja eemeli

On kyllä motivaatio tätä projektia varten ihan hukassa. Hetken aikaa ollut jo muuten kasassa, mutta yläkoppa puuttuu. Eiköhän tuo viimeistään viron reissua varten valmistu... Se on sitten eri asia mahtuuko kuski sisään, jos laiskottelee koko kesän :D .


Re: Mango+ velomobiili

Lähetetty: 27 Touko 2014, 21:17
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:

On kyllä motivaatio tätä projektia varten ihan hukassa. Hetken aikaa ollut jo muuten kasassa, mutta yläkoppa puuttuu. Eiköhän tuo viimeistään viron reissua varten valmistu... Se on sitten eri asia mahtuuko kuski sisään, jos laiskottelee koko kesän :D .

Joku "korokerengas" siihen ylä- ja alaosan väliin? :shock: :wink: :lol:

Jukka