Re: TW-Bents
Laitanko ketjuputken nuolen osoittamaan paikkaan, alkaa istuimen alta ja päättyy hiemman haarukka putken jäkeen. Tässä kuva.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Laitanko ketjuputken nuolen osoittamaan paikkaan, alkaa istuimen alta ja päättyy hiemman haarukka putken jäkeen. Tässä kuva.
Lähinnä tällaista tarkoitin Tai oikeastaan sen yhden ja ainoan kiinnityksen pitää olla vähän edempänä ja ylempänä, eli siinä istuimen etureunan alla, jotta ketjut eivät risteäisi juuri haarukan olkapään kohdalla. Periaatteessa kuitenkin noin. Suora putki, levitetyt päät yhdellä kiinnityksellä istuimen etureunan kohdalta.
jori kirjoitti:Lähinnä tällaista tarkoitin Tai oikeastaan sen yhden ja ainoan kiinnityksen pitää olla vähän edempänä ja ylempänä, eli siinä istuimen etureunan alla, jotta ketjut eivät risteäisi juuri haarukan olkapään kohdalla. Periaatteessa kuitenkin noin. Suora putki, levitetyt päät yhdellä kiinnityksellä istuimen etureunan kohdalta.
Vetopuolen ketju mahtuu menemään tuosta haarukan vierestä, ottamatta kiinni haarukkaan. Jos lisään paluupuolen ketjun tuohon linjaan kuin piirsit, niin ketjut ottavat kiinni toisiinsa, ei ole niin paljon tilaa
että menisivät ristikkäin tuossa. Siksi ajattelin ,että jos putken nostaa ylemmäs ,saisi sen mahtumaan vetopuolen ketjun ohi.
Siis näin
Koe ajo suoritettu, tosi keveä ajaa edelliseen versioon nähden .
Ohjaus tosi keveä mutta kulmaa täytyy säätää ,samoin joudun lisäämään paluu puolelle vielä putkea
alaosaan ketjut ottavat yhteen.
Ai niin jousitus tosi makee ainakin ensi tuntumalta.
Vähemmällä pääset, kuin ohjauskulman muuttamisella, kun vain oikaiset haarukan suoremmaksi. Samalla etupyörä siirtyy sen 40 mm taaemmas, joka antaa lisää tilaa jalkojen ja kääntyvän etupyörän väliin. Suoremman haarukan vaihtaminen on tietenkin toinen vaihtoehto.
Suoristettuna haarukka tietenkin pitenee vähän ja nostaa hiukan keulaa, joka taas kallistaa ohjauskulmaa. Vähän, mutta oikeaan suuntaan.
Etuvaihtajan putki näyttäisi kyllä olevan aivan liian pystyssä. Sinulla ketju lähtee aika vinoon alaviistoon eturattaalta, joten etuvaihtajan putki pitää olla pystypyörän 70 asteen putkeen nähden tuon ketjun lähtökulman verran lisää vinossa. Kuvasta mittaillen noin 30 astetta vinommassa kuin pystypyörän satulaputki, eli noin 40 asteen kulmassa maahan nähden. Tämä tarkoittaa, että etuvaihtajan putki tulee etupuomiin 33 asteen kulmaan taakse päin.
Olisiko ohjaus kulma nyt kohillaan .
Tässä kuva
Näyttää jo ihan hyvältä ja se selviää ajamalla onko ohjauskulma oikea.. Haluat ehkä tehdä vielä jonkin suojan tuolle ketjurissalle ettei ketju pompuissa tipu pois.
Syväri kirjoitti:Näyttää jo ihan hyvältä ja se selviää ajamalla onko ohjauskulma oikea.. Haluat ehkä tehdä vielä jonkin suojan tuolle ketjurissalle ettei ketju pompuissa tipu pois.
Joo justiinsa juttelin Mustasudenkorennon kanssa ,samasta asiasta, kun ketju hyppää pois silloin kun ajan kovempaa isoilla vaihteilla.
Nyt on Jättö 33 mm ja ohjauskulma 78 astetta ilman kuskia. Kuski laskee perää n. 3 astetta, joka loiventaa ohjauskulmaa n. 75 asteeseen, joka taas hiukan lisää jättöä. Teoriassa alkaa olla OK. Miltä sinusta itse tuntuu, toimiiko ohjaus nyt paremmin. Näyttää aika pitkältä tuo haarukka. Siihen varmaan mahtuu isompikin kiekko. Voisit kokeilla, josko toimisi saman kokoisilla kiekoilla. Eikös tuo takakiekko ole 507 eli ns. 24". Laita eteen samanlainen, niin ohjauskulma loivenee vielä 2,5 astetta lisää, jolloin se on 72,5, joka on jo normaali ohjauskulma.
Tarkkoja kavereita tuo Jori ja Mustasudenkorento, kun kuvasta päättelitte, että samankokoinen kiekko mahtuu eteen kun on takanakin. Itse epäilin ,mutta tänään kokeilin, ei ota rengaskiinni ketjulinjaan, eikä polkimiin hyvä näin. Laitan vielä kuvan ,jotta voitte sanoa mielipiteenne ohjaus kulmasta.
75 asteen hujakoilla taitaa olla. Kokonaisuus alkaa olla nyt ajamista vailla valmis
No nyt näyttää hyvältä, etuvaihtajan putkea lukuunottamatta. Turvallisuuden tunnetta voisi lisätä kun hitsaisi emäputken ja runkoputken "kainaloon" tuki putken/kolmion. Vaikka kyllä se varmaan tuettakin kestää.
Jukka
jviirret kirjoitti:No nyt näyttää hyvältä, etuvaihtajan putkea lukuunottamatta. Turvallisuuden tunnetta voisi lisätä kun hitsaisi emäputken ja runkoputken "kainaloon" tuki putken/kolmion. Vaikka kyllä se varmaan tuettakin kestää.
Jep. Tuet vaikka vähän ohuemmasta putkesta emäputken molemmin puolin. Jäykistyy runko ja polkiessa notkuminen vähenee oleellisesti. Kuten MetaPhysic:ssä on etupuolella:
Ai tonne.
Pastori kirjoitti:Ai tonne.
No sitähän mä yritin sanoa toisen laittaisin ehkä myös iskarin korvakkeen ja taka-haarukan nivelpisteen väliin. Ihan varmuuden vuoksi. Tuohon putkien saumaan kun tulee aika lailla taittoa jos rymäyttää kunnon kuoppaan tai railoon.