Re: Apuja nojakin valintaan?
Samanlaiset säädöt pystyy siis tekemään tuolla mun mainitsemalla setillä. Täysin portaattomasti säädettävissä omien mieltymysten mukaan.
Toki Shimanojakin saa "puukotettua" sopivalla softalla.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Samanlaiset säädöt pystyy siis tekemään tuolla mun mainitsemalla setillä. Täysin portaattomasti säädettävissä omien mieltymysten mukaan.
Toki Shimanojakin saa "puukotettua" sopivalla softalla.
Ei ole huono. Voittaa kaikki tekoälykkäät automaatiot 100-0.
Ei välttämättä ole enää uuden lainsäädännön perusteella. Alle 25kg, alle 25km/h, alle 1000w, saa olla polkimet tai olla olematta ja peukkukaasu saa olla = mikä lienee kävelyä avustava laite, eikä tarvi vakuutusta. Paseo 19kg + yosen setti + akku, saattaa jäädä alle 25kg? Painoon ei lasketa tarakkaa, lokareita tai muita varusteita, vain pelkkä ajokuntoinen raakapyörä. Tuossa Nazcan ilmoittamassa painossa voi olla näitä varusteita mukana.
Vilijami kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 11:34Ei välttämättä ole enää uuden lainsäädännön perusteella. Alle 25kg, alle 25km/h, alle 1000w, saa olla polkimet tai olla olematta ja peukkukaasu saa olla = mikä lienee kävelyä avustava laite, eikä tarvi vakuutusta. Paseo 19kg + yosen setti + akku, saattaa jäädä alle 25kg? Painoon ei lasketa tarakkaa, lokareita tai muita varusteita, vain pelkkä ajokuntoinen raakapyörä. Tuossa Nazcan ilmoittamassa painossa voi olla näitä varusteita mukana.
Mikäli Traficomin sivuja on uskominen, Paseo on moottorilla varustettu polkupyörä L1e-A. Moottori on nimellisteholtaan 350 W. Paino luultavasti hieman alle 25 kiloa. Ehkä. Edit: On se yli 25 kg.
Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.
Lähde: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/aut ... isvalineet
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.
Tämä on just se mitä tarkoitin. JOS on yli 250w ja/tai peukkukaasu mutta alle 25kg ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja, eikä myöskään L1-eA ehtoja, koska ei tarvitse vakuutusta
Vilijami kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 20:26Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.
Tämä on just se mitä tarkoitin. JOS on yli 250w ja/tai peukkukaasu mutta alle 25kg ei täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja, eikä myöskään L1-eA ehtoja, koska ei tarvitse vakuutusta
Mut ei oo alle. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 03#p161803
Joo ei ole. Sillä kirjoitinkin JOS isolla.
Hoksasin kyllä.
Mä en vielä hoksannut, että miksi Paseo ei ole L1e-A? Vai onko? Jos ei ole, mikä se sitten on? Sinänsä se ja sama. Ajan vaan.
Ok. Valitettavan epäselvää ollut koko tämä kuvio. Sattuneesta syystä esim. Facebookin Sähköpyörät -ryhmässä tästä aiheesta on loputon määrä keskusteluja, jossa jokainen kysyy erikseen, että onko hänen pyörän vakuutuspakon alainen ja mikä se on ja pääsekö sillä kiskalle ja takaisin - hiessä vai ilman.