Seuraa sekava selostus ilman kuvia päivän projektista (en muistanut ottaa kuvia)
Koska kinneri alkoi kuulostaa perjantain kaljanhakulenkillä siltä, että ketjujen vahaus ja polkimien voitelu olisi joka tapauksessa syytä tehdä, eikä luottamus oikella puolella edessä olevaan kuluneeseen kojakkiin ole suurensuuri, päätin alkaa renkaanvaihtoon. Eturipustuksen uudet alumiiniprofiilit ja penkin takatuki ei vielä tulleetkaan postissa, joten ohjausgeometriamuutokset jäänee myöhempään ajankohtaa, se penkin tuki pitää asentaa erikseen, koska nykyinen alkaa osoittaa hajoamisen merkkejä.
Tarkoitus oli myös tässä yhteydessä ottaa elastomeerit ulos etujousituksesta ja laittaa niiden alle 3D-tulostettu muoviosa estämään niitä painumasta joustinputken alaosassa olevaan kapeampaan koloon.
No, ne elastomeerit on painuneet sinne koloon ja ovat niin jumissa, että en keksinyt millä ne saisi pois. Paineilma alakautta ei auttanut (8bar), eikä pyöränpinnan ruuvaaminen elastomeerin sisään ja sillä vetäminen. Annoin sitten olla.
Päädyin kuitenkin lisäämään jousien männän alapäähän 3D-tulostetun muovirenkaan siellä olevan pultinkannan ympärille, joloin elastomeeria vasten tuleva männän pää on tasainen eikä törröttävä pultinkanta painu elastomeeriin. Lisäsin myös 15mm pätkät pehmeää elastomeeria korvaamaan painumisen aiheuttamaa maavaran menetystä.
Vaihdoin kaikki renkaat, alla on nyt Continental Contact Speedit joka puolella (edessä 28mm, takana 32mm). Samalla tuli opeteltua myös takarenkaan vaihto, helppo nakki kun takaripustus on yksipuolinen. Speedit meni kaikille vanteille helposti ja nousi paikalleen nätisti.
DFXL:n alkuperäiset hiilikuituvanteet on ilmeisesti tubelessit, ainakin niissä on selkeä koukku reunassa eikä syvää keskiuraa. Seuraavalla ulkorenkaan vaihdolla voisi jättää sisurit pois. Varastossa ei ollut presta-venttiileitä tubeless-asennukseen eikä muutenkaan viitsinyt riskeerata tiistain työmatkapyöräilyä vuotavilla ja kumeilla jos ne ei heti alakaan pitää ilmaa.
Säädin jarrut, vahasin ketjun ja laitoin vähän öljyä nitkuviin lukkopolkimien jousiin.
Tähän itselleni muistiin pyörän kilometrilukema renkaiden vaihtuessa: 23900