Sivu 17/25

Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 06:43
Kirjoittaja Bujubuju

46 ja 18 sekä vetävä kiekko 559 32mm renkaalla tekee etenemäksi 4,68m per taaki. Melko sopiva välitys yleiseen ruisailuun.

46/180,663,14=4,68m per taaki


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 08:53
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Pyöräilyn avantgarde elää Nojapyöräfoorumin kaltaisissa pienryhmissä!

Ai niin, milloin paat tulemaan sen Kuopioon?
Käyn Saksassa 27.4.-1.5.2016.

Haluutko sen ennen lähtöäsi, vai vapun jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa voisin vappukruisailla sillä täällä 8)
Pientä laittoo viel on, hiomista ja hitsauspaikkailua - penkin takatukeen palikka, ennen ku arvaan lähettää mutt varmaan ens viikolla onnistus.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 09:12
Kirjoittaja PW
20160413_090330.jpg
20160413_090330.jpg (224.16 KiB) Katsottu 2723 kertaa

Nämä polkimet tuntu yhden päivän ajelun perusteella aika hyviksi jos ei haluu lukkopolkimia käyttää. Nuo pienet tapit polkimen pinnalla pitää kengän aika hyvin paikoillaan, eikä tartte kannatella jalkoja kauheesti. Riippuu varmaan myös kengän pohjasta.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 09:13
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti:

Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.

Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 09:26
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Nämä polkimet tuntu yhden päivän ajelun perusteella aika hyviksi jos ei haluu lukkopolkimia käyttää. Nuo pienet tapit polkimen pinnalla pitää kengän aika hyvin paikoillaan, eikä tartte kannatella jalkoja kauheesti. Riippuu varmaan myös kengän pohjasta.

Samaa mieltä. Mulla on talvipyörässä ja yksipyöräisessä(oli) hyvin paljon saman tyyppiset.

Kuva

En tiedä mistä johtuu, mutta pito kengän pohjaa vasten tuntuu olevan suurempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella.
Nuo PW:n polkimet taitaa tosin olla jotku kalliimmat kun näyttää että on (vaihdettavilla???) teräspiikeillä?

Jukka


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 09:50
Kirjoittaja vph

Punaiset polkimet on malliltaan DMR V8, 528 grammaa.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 10:37
Kirjoittaja vaaka
Vilijami kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.

Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.

Vika lause pitää kutinsa vain ceteris paribus tilanteessa. Anatomisia eroja on, kuten ketjussa aiemmin on mainittu, joten pelkät fysiikan lait eivät kerro koko totuutta. Terveydellistä merkitystä voi olla joillekin paljonkin pitkillä kammilla jänteitä venyttäessä. Vammautuneille tuplana. 171 cm pitkänä 160 mm kammilla lievästä polven kulumasta kärsivänä välitykset ovat liian isot yläpäässä, kun pahaa tekee kadenssin puute täydellä teholla pisimmällä välityksellä alamäessä. Ei ole konetta...


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 18:01
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Miksi pitäisi sotkea kammen pituus näin yksinkertaiseen asiaan?
Tarvittava vääntömomentti on ihan sama riippumatta kampien pituudesta, kun fillarin nopeus on sama.
Polkemiseen tarvittava voima on tietenkin kääntäen verrannollinen kampien pituuteen. Mutta pitää aina muistaa, että polkupyörää ei ajeta voimalla vaan teholla. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus.

Ja vääntömomentti on voima kertaa voimanvarsi. Siksi se pitää sotkea.
Mäki nousee helpommin 200mm kammilla kuin 100mm kammilla, jos välitys on sama.

Kirjoitin eilen saman sisältöisen viestin, kuin Ari, mutta sössin sen katoamaan ennen lähettämistä. Täydentäisin vielä Arin viestiä:

Lyhyillä kammilla jo muutaman vuoden ajettuani olen tullut siihen tulokseen, ettei pyörän välityssuhdetta tarvitse muuttaa kun vaihtaa lyhempiin kampiin. Lyhyillä kammilla jalat ovat suorempana ja kestävät suurempia voimia, mutta helposti voi käyttää korkeampia kadensseja jos haluaa, sillä se on lyhyillä kammilla onnistuu korkeatkin pyöritysnopeudet. Mikään pakko se ei silti ole, vaan lyhyillä voi ajaa aivan samoilla vaihteilla kuin pitkilläkin.

Jos tuo Gain ratio olisi totta ja järkevä tapa ilmaista pyörän välityssuhde, olisin minä ajanut viime vuodet huomaamattani 52% väärällä välityksellä. Niin paljon välityssuhde muuttuu, kun vaihdetaan 175 kammet 115-mittaisiin.

Mäki nousee aivan yhtä hyvin 100-millisilläkin kammilla, kunhan välitys vastaa edes tolkullista kadenssia. Jos pitää puhua maksimimomentista, on välitys aivan liian suuri.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 21:27
Kirjoittaja Bujubuju
PW kirjoitti:

Haluutko sen ennen lähtöäsi, vai vapun jälkeen? Jälkimmäisessä tapauksessa voisin vappukruisailla sillä täällä 8)
Pientä laittoo viel on, hiomista ja hitsauspaikkailua - penkin takatukeen palikka, ennen ku arvaan lähettää mutt varmaan ens viikolla onnistus.

Vapun jälkeen on hyvä, koska muuten menee reissuun lähtö vaikeaksi :D ! Vapun jälkeen on sitten aikaa rauhassa maalata runko ja laittaa se kuivumaan.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 21:31
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Jos tuo Gain ratio olisi totta ja järkevä tapa ilmaista pyörän välityssuhde, olisin minä ajanut viime vuodet huomaamattani 52% väärällä välityksellä. Niin paljon välityssuhde muuttuu, kun vaihdetaan 175 kammet 115-mittaisiin.

Mäki nousee aivan yhtä hyvin 100-millisilläkin kammilla, kunhan välitys vastaa edes tolkullista kadenssia. Jos pitää puhua maksimimomentista, on välitys aivan liian suuri.

Itselleni tuo Gain ratio on totta. Mäki ei -ainakaan minulla- nouse samaan malliin 100mm kammilla. Kampien lyhentyessä olen joutunut keventämään välitystä.
No ehkä se on eri asia terveellä, ku tämmöisellä puolitoistajalkaisella :D


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 21:32
Kirjoittaja Bujubuju

Tässäpä flättipolkimet!

Kevyet!
http://www.xpedo.com/products/pedals/platform/144/spry

Tällaisilla ajan pitkin polkuja ja työmatkoja:
http://ns-bikes.com/aerial,146,pl.htm

En ole käyttänyt lukkopolkimia enää vuosiin.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 22:29
Kirjoittaja ES
jviirret kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta pito kengän pohjaa vasten tuntuu olevan suurempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella.
Nuo PW:n polkimet taitaa tosin olla jotku kalliimmat kun näyttää että on (vaihdettavilla???) teräspiikeillä?

Jukka

Noissa polkimissa piikkien yhteenlaskettu pinta-ala on pienempi kuin lukkopolkimien lukottomalla puolella. Pinta-alan ollessa pienempi piikkien kenganpohjaan uppoamiseen tarvittava pintapaine saadaan jo kevyelläkin painamisella.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 06:27
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).

Millanen on fiksitanko?


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 08:26
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Bujubuju kirjoitti:

Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).

Millanen on fiksitanko?

Lyhyt aivan suora, tai kippurasarvitangosta sahaamalla tehty kapea bullhorn.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Huhti 2016, 08:34
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Bujubuju kirjoitti:

Minulla on jo kotona odottamassa huippukevyt fixitanko (kapea).

Millanen on fiksitanko?

Lyhyt aivan suora, tai kippurasarvitangosta sahaamalla tehty kapea bullhorn.

Miun Automaatti-MBB:ssä on siis fiksitanko.