Sivu 19/20

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 20:30
Kirjoittaja Härski

Tuo ohjausnivelien paikoitus on muutakin kuin noiden 3hdottamiesi kulmien suhde. Mekanismi on monimutkainen jossa kaikkien nivelien suhtelliset etäsyydet toisistaan vaikuttaa kulmien lisäksi sen toimintaan.

Taitaa helpoimmalla päästä kun teet ison kääntölevyn johon piirrät harppimaisesti mihin ohjausvarren nivel osuu ohjauksen ääriasennoissa. Kaarien leikkausp8stessä lienee ns magee kohta.

..Hankala selittää

Katso muistaakseni Jorin raportoimasta 2t3 ketjusta mallia.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 20:39
Kirjoittaja Härski

Eikö tuohon väliakselin navan keskielle saisi tehtyä rattaan..Vaikka laippojen väliin asennetun holkin pintaan? Saisit navan keskemmälle.
Tavan cnc plasmalla syntyy riittävän tarkkoja ketjupyöriä, jos esim isohkohta takarattaasta askarteleminen tuntuu huonolta. Samalla pitiusvoimien haltuunotto helpottuisi kun olisi lähempänä runkoa.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 16 Loka 2024, 22:29
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: 16 Loka 2024, 15:30

Navan kuvaa ja dokumentissa olevia vertaillen sulla taitaa olla specificatio A, eli raja on 20t hammasta sun tapauksessa, mutta kapeampi ketju voi pelastaa koska sellaisella se ei välttämättä osu pölysuojaan.

Näin taitaa olla. Varastossa minulla olikin 18-hampainen jota kokeilin lautasmaisesti sisäänpäin asennettuna, jolloin ketju jälleen osuu pölysuojaan. Kapeampi ketju on yksi vaihtoehto. Moottorin narrow-wide-rattaalle sopii ainakin niin kapea kuin Nexus-rattaalle, ellei kapeampikin, eli sen puoleen ei ole rajoitusta.

18-hampainen.jpg
18-hampainen.jpg (58.95 KiB) Katsottu 5456 kertaa
Härski kirjoitti: 16 Loka 2024, 20:39

Eikö tuohon väliakselin navan keskielle saisi tehtyä rattaan..Vaikka laippojen väliin asennetun holkin pintaan?

Tämä olikin alkuperäinen suunnitelma, mutta pinnalaippoihin asennettuna n. 32-hampainen on minimi, ja se verrattuna nykyiseen 16-hampaiseen ulostuloon jarrulevykiinnityksessä muuttaa välityksiä merkittävästi. Joko moottorin ja vaihteiston välistä välitystä pitäisi muuttaa tuplaamaan vaihteistolle menevä vääntö, tai etutasauspyörästölle (ja takapyörän voimansiirrolle) pitäisi mahduttaa n. 60-hampainen jättiratas. Kumpikaan ei kuulosta hyvältä.

Luulen että ketjulinjat ovat nykyisellään ajokelpoiset ja niitä voi yrittää hienosäätää myöhemmin.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Loka 2024, 15:19
Kirjoittaja Polkumies

Nyt on pyörien ohjaukset kytketty toisiinsa, mutta vielä pitää ratkaista ohjauksen välittäminen kuskille.

ohjausvarret.jpg
ohjausvarret.jpg (213.08 KiB) Katsottu 5428 kertaa

Ohjauksen välittävien varsien momenttivarret nivelillä ovat aika lyhyet. Varsi itsessään on 13mm putkea 1mm seinällä. Järeämpää kuin monessa kaupallisessa kolmipyörässä näkee, eli toivottavasti kestää puristuksen.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Loka 2024, 15:39
Kirjoittaja Härski

Jos käyttäisi pidempiä kääntövarsia, ei mahdolliset ajan kanssa tulevat välykset vaikuttaisi rengaskulmiin niin paljon.

Itse tykkään tehdä reilun pitusilla vivuilla tällaisia, niin voi tehdä vähän ronskimmin ja voimatkin pysyy pienempinä.

Miten teit
Nivelpisteiden paikkojen määrityksen, että kääntöharitus toimii oikein?


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Loka 2024, 16:40
Kirjoittaja Polkumies
Härski kirjoitti: 17 Loka 2024, 15:39

Jos käyttäisi pidempiä kääntövarsia, ei mahdolliset ajan kanssa tulevat välykset vaikuttaisi rengaskulmiin niin paljon.

Pidemmät eivät vaan millään mahtuneet. Törmää muihin rakenteisiin :|

Härski kirjoitti: 17 Loka 2024, 15:39

Miten teit
Nivelpisteiden paikkojen määrityksen, että kääntöharitus toimii oikein?

Tein vaan. Nyt testailen säätöjä hyväksi käyttäen, millä kulmilla vekotin rullaisi parhaiten. Jos se nyt näillä säädöillä onnistuu. Ohjausvarret yhdistävän kolmion muotoa voi vähän säätää, samoin olkavarsien päissä vipuvarsien kulmaa, jonka sopivan kulman löydyttyä hitsaan paikalleen.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Loka 2024, 20:00
Kirjoittaja Polkumies

Tässä illan viimeisin versio ohjausvarret yhdistävästä heilurista. Josko tällä saisi kääntöharituksen kuntoon... heiluri on siis laakeroitu kahdella pallonivelellä, joiden säätö sallii muuttaa hieman heilurin kolmion muotoa.

heiluri.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Loka 2024, 20:08
Kirjoittaja Polkumies

Olkavarsien päässä on säätö myös. Vipuvarsi on pultattu alapallonivelen kanssa samaan pakettiin ja sen kulmaa voi säätää. Kunhan oikea kulma löytyy, niin voin hitsata vipuvarren paikoilleen.

säätö.jpg
säätö.jpg (99.5 KiB) Katsottu 5393 kertaa

Oli se jousittamatonta kaksipyöräistä rakentaessa helppoa :D


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 15:41
Kirjoittaja Härski
Polkumies kirjoitti: 17 Loka 2024, 20:08

Oli se jousittamatonta kaksipyöräistä rakentaessa helppoa :D

Niinpä. Eipä siinä montaa mittaa ole mitä selvittää ja nekin tahtoo olla varsin suurpiirteisiä, kun tekee vähän säädettävyyttä.

Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi. :?

Muitakin keinoja toki lienee. :?


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 15:47
Kirjoittaja Polkumies

Samagagan tasauspyörästön kylkeen pultattu isompi ratas ja tarkoituksella vähän sivuun keskilinjalta:

ratas1.jpg
ratas2.jpg

Pitäisi keksiä miten centerlock-kiinnitykseen saa kaksi ratasta rinnan. Centerlock-6-pultti-adapterille saa hädin tuskin yhden paksun rattaan, koska se on suunniteltu yhdelle jarrulevylle, joka on ohuempi. Lukkorengasta ei saa paikoilleen paksummalla paketilla. Ketju myös osuu adapterin sakaroihin. Pitänee siirtyä isompiin rattaisiin ja käyttää kiinnittämiseen tuota jarrulevyn teräksistä centerlock-palikkaa.

centerlock.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 17:34
Kirjoittaja Polkumies
Härski kirjoitti: 18 Loka 2024, 15:41

Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi. :?

Näin kuvassa varmaan olikin...nyt viimein sain säädettyä harituksen melkein täydelliseksi. Rullaa herkästi. Otin vielä mitat ohjauskulmista ääriasennossa ja laskin kääntösäteet molemmille pyörille. Olivat muutaman sentin päässä toisistaan :D


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 20:30
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: 18 Loka 2024, 17:34
Härski kirjoitti: 18 Loka 2024, 15:41

Jotenkin tuntuu että tulee liian symmetrinen sun ohjauksesta noin..3hken sisäpuolen rengas tulee kaipaamaan jyrkempää liikettä..se syntynynee esim kääntämällä renkaan päässä olevia vipuja enemmän ohjausvarren suuntaiseksi. :?

Näin kuvassa varmaan olikin...nyt viimein sain säädettyä harituksen melkein täydelliseksi. Rullaa herkästi. Otin vielä mitat ohjauskulmista ääriasennossa ja laskin kääntösäteet molemmille pyörille. Olivat muutaman sentin päässä toisistaan :D

Kaarteessa sisemmän ja ulomman pyörän kääntösäteet eroavat toisistaan hieman vähemmän kuin ajoneuvon etupyöräien raideväli. Eivät siis kuulu olla läheskään samat. :?
Kuva


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 20:49
Kirjoittaja Polkumies

Tuli ehkä ilmaistua jotenkin väärin, mutta nuo pisteet, joissa etupyörien akselien linjat leikkaavat taka-akselin linjan, olivat laskennallisesti muutaman sentin päässä toisistaan, ja vekotin rullasi hyvin kevyesti.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 18 Loka 2024, 21:02
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: 18 Loka 2024, 20:49

Tuli ehkä ilmaistua jotenkin väärin, mutta nuo pisteet, joissa etupyörien akselien linjat leikkaavat taka-akselin linjan, olivat laskennallisesti muutaman sentin päässä toisistaan, ja vekotin rullasi hyvin kevyesti.

Kuva


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 20 Loka 2024, 11:43
Kirjoittaja tm

Tämä projekti edustaa kyllä diy-rakentelun ehdotonta aatelia: ennennäkemättömiä ja ennakkoluulottomia ratkaisuja, ja hyvää pohdintaa ja jutustelua aiheen tiimoilta.

Rima on viritetty korkealle (neliveto jne), mutta askel kerrallaan edetään kohti maalia. Hyvä!