Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tosi hienoja suorituksia. Eniten arvostan Petrin saavutuksia. :shock:

Hänhän pärjää tasaveroisesti omatekoisella lowracerillaan huippuhyvien tehdasvalmisteisten nojakkien joukossa. :mrgreen:

Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? :roll:

Sakari

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... ari#p13770

Loutekkiä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-1312
Haitekkiä: https://www.konebox.fi/PublishedService ... ode=111321

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia? :roll:

Vastasin oman näkemykseni low-end vehkeistä tuonne: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 708#p23708

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja pidetään mittarilätinät tuolla toisessa ketjuissa. Eiks vaan.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 04&p=13770

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

OK, ensi vuoden tavoitteista, kun nyt otetaan kaikki oppi koetusta.

  1. "Kevytsammuminen" n. 7h kohdalla aiheutti epäedullisen vauhdin hidastumisen viimeiselle viidelle tunnille. Siis tasaisempi kokonaisvauhti kisassa varmaan toisi paremman tuloksen. Minulla ei ollut määrällisesti tarpeeksi ja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Sen voi osittain ensi vuodeksi korjata. Pitää siis aloittaa heti sellaisella vauhdilla, sykkeellä, jonka tietää, kokemuksesta, säilyttävän hyvän olon yli 7h.

  2. Minusta sykemittari on aivan ehdoton. Oman tilan seuranta ilman mittaria on liian vaativaa, vaikka tietysti periaatteessa mahdollista. Näin pitkällä matkalla ei voi helposti olla tarpeeksi kokemusta. Joku tunnin ajo on aivan eri asia.

  3. Jospa ensi kesäksi saisin Skorppariin katetta, ainakin nuo umpilokasuojat sivupyöriin, mielellään myös etukatteen. Molempia suunnittelin jo täksi kesäksi. Jos saan ne aikaiseksi, voin tämän kesän kokemuksen perusteella haaveilla 300km ylityksestä, jopa n.350km saavuttamisesta. Muuten, ilman katteita, 250km voisi olla aivan kohtuullinen minimitavoite.

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2763
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Joo, sitten voisi ladata täysiä eikä tarvitsisi säästellä!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 858
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Tuo olisi ok, mutta tapahtuma ei mahtuisi enää 1 viikonlopun sisään ja ei
välttämättä sopisi niin monen aikatauluihin.
Ja en ainakaan hirveän kauaksi viitsisi lähteä pelkästään tunnin kisaa varten.
Kyllä noita tunnin testejä voi tehdä aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla,
kun vaan välttää pahimpia ruuhka-aikoja. Ajellaanhan noita pikku kisojakin muun liikenteen seassa,
esim Sotungintien tempo yms...

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Joo, sitten voisi ladata täysiä eikä tarvitsisi säästellä!

Mun mielestä toi setup jossa on 200m ja 1h ekana päivänä ja sitten ultra-matka (12h) toisena ei sulje toisiaan pois.

Tämä siis jos moottori on kunnossa... Toki täysi puristus 200m:llä (ja toistettuna jokusen kerran) vaikuttaa jonkin verran tunnin maksimaaliseen suoritukseen. Seuraavan päivän 12h on sitten "palauttelulenkki" jota tuskin kukaan pystyy vääntämään "täysillä".

Näin jonkin aikaa kun seurailin kommentteja ja jälkianalyysejä niin parhaan 12h tuloksen saa, kun:

  • tankkaa oikein (koko kilpailuviikonloppuun), etenkin edellisen päivän muiden matkojen aikana/jälkeen
  • opettelee mikä ravinto toimii omilla 3+ tunnin lenkeillä, sekä mikä on pitkän matkan tavoitesyke
  • ajelee lenkin tavoitesykkeellä ja tauot minimoiden ainakin puoleen väliin
  • jos tuntuu että hyvin kulkee niin loppumatkalle voi koettaa laittaa lisää "höyryä".

Näitä toki on helppo näin "sivusta" laukoa kun vuoden pisin lenkki on jotakin 60-80 km... Ja se sykemittari ja oman kropan/kuomituksen/sykkeen tuntemus on ehdoton edellytys. 12h on pitkä aika ja motivaation ylläpitoon tarvitaan muutakin kuin verrokki ajelijoita radalla. Tätä on hyvä harjoitella omilla pitkillä lenkeillä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Stapani kirjoitti:
JuSa kirjoitti:

Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.

Tuo olisi ok, mutta tapahtuma ei mahtuisi enää 1 viikonlopun sisään ja ei
välttämättä sopisi niin monen aikatauluihin.
Ja en ainakaan hirveän kauaksi viitsisi lähteä pelkästään tunnin kisaa varten.
Kyllä noita tunnin testejä voi tehdä aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla,
kun vaan välttää pahimpia ruuhka-aikoja. Ajellaanhan noita pikku kisojakin muun liikenteen seassa,
esim Sotungintien tempo yms...

No ei minun mielestäni. Ainakin leveälle trikelle liikenteen seassa ajaminen on stressaavaa, ja häiriöitä riittää. Suljettu, turvallinen, nopea rata pitää olla. Olisin valmis tulemaan edestakaisin samana päivänä tunnin ajoa varten Nokialle.

Treenaan kestävyysharjoittelua PK-seudun pyöräteillä, mutta en edes pysty ajamaan mitään todellisia aikakokeita. Voisin ehkä ajatella jotakin edestakaisuuteen perustuvaa rataa Kehä-3:n Bemböle (mäen päältä)-Juvanmalmi-välisellä osuudella. Muita en tiedä. Sotungissa en ole vuosiin ajellut.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 858
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Sen verran eroaa mun ajohommat Jusan vastaavista,
että minä ajelen puolestani pääsääntöisesti autojen seassa.
Tosin reitit tuolla Sipoon ja Porvoon teillä eroavat varmaan
Tapiolan tarjoamista vaihtoehdoista.
Enkä koe ollenkaan stressaavana.
Kun keskarit pyörii 30 hujakoilla, en oikein edes uskaltaisi
ajaa klv-väylillä muita kuin siirtymiä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Olet sinä fakiiri! Kaksipyöräiset ymmärrän. Kun asuin Nurmijärvellä, valkoista viivaa pitkin tai siitä oikealle asvaltin reunaan olevaa n. 30cm kaistaa ajelin todella paljon pystypyörällä, mutta trikellä liikun noissa olosuhteissa vain poikkeusolosuhteissa. Samoin autolla liikkuessani inhoan valkoisen viivan vasemmalla puolella heiluvia pyöräilijöitä. Kun autojen nopeudet ovat 60-80km/h, ei ole paljon väliä onko pyöräilijän nopeus 15km/h tai 40km/h, paitsi ehkä niin, että 15km/h ohittuu nopeammin ja vaara on pienempi. Pari viikkoa sitten ajoimme, siis autolla, Snappertuunasta Inkooseen vanhaa, mutkaista "Kuninkaantietä" pitkin ja siellä juuri 40km/h ajavat pyörälenkkeilijät, joita oli aika paljon, olivat melkoisen stressaavia ohitettavia. Sinne en menisi trikellä kuin aseella uhaten. Pääteille on sitten ilmestynyt noita tärinäraitoja... Siksi trike on minulle taajamaliikuntaan, pyörä- ja puistoteille (esim Espoon Rantaraitti) sopiva liikunta- ja yhteysväline. Ehkä joskus hankin (tai teen) myös kaksipyöräisen nojakin, kunhan oikea eläkeikä pian koittaa.

Muuten rupesi houkuttamaan ajatus mennä tuonne Kehä3:n pyörätielle kokeilemaan omaa tunnin testiä, kunhan paikat ovat vertyneet.

Viimeksi muokannut JuSa, 10 Elo 2011, 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 858
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kun on 4 vuotta takana kimppalenkkejä kilpapyöräporukoiden
kanssa kilpurilla ja trikellä, niin siihen autojen seassa ajamiseen jotenkin tottuu.......
kilpureilla ei paljoa klv-väylillä ajella....
Hyvä kun mainitsit nuo tärinäraidat, aivan kamalia trikelle.
Onneksi mun vakkarireiteillä ei niitä ihan hirveästi ole.
Kehä 3:lla täällä Vantaan puolella on kyllä sen verran työmaita,
ei pysty tuntia ajamaan ilman hiekkaesteitä tai liikennevaloja.

Ota pyörä joskus kyytiin ja tule tänne Mellunmäen nurkille,
voin lähteä lenkkikaveriksi työvuorojen salliessa. Voisi vaikka pyörähtää tuon 2 viikkoa
sitten olleen ikämiesten PM-kisojen kierroksen, kyllä on sen verran mäkinen että
käy oikeasti kunnon treenistä, mutta tauot sitten sen mukaan.
Eihän meillä yli 50-kymppisillä enää ole kiire......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://tero78.kuvat.fi/kuvat/Nokia/ -linkin takaa löytyy Maijan ottamia kuvia tapahtumasta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17896
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Olipas hyvät kuvat, varsinaiset potretit joka pyöräilijästä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5230
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

...tm on kuitenkin toipumassa viikonlopun rasituksista. Sehän on joutunut olemaan vain töissä, eikä ole juurikaan päässyt nojakin selkään lepäämään. Ja nyt miettii, että 'ei koskaan enää'...

Päinvastoin tässä mietitään, kuinka hommaa saisi kehitettyä ensi vuodeksi. Ja hoidettua toimitsijat muualta, niin pääsisi itsekin ajamaankin.

Kiitokset kuvalinkkien lähettäjille!

Vastaa Viestiin