Re: "No" jaa
Inspiraatio muutoksiin iskikin olettua aikaisemmin. Tuosta paluupuolen rissan naru kiinnityksestä en muista nähneeni kuvaa, mistähän sellaisen löytäisi? Tollai hätäsesti virittetynäkin tuntuis aika toimivalta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Inspiraatio muutoksiin iskikin olettua aikaisemmin. Tuosta paluupuolen rissan naru kiinnityksestä en muista nähneeni kuvaa, mistähän sellaisen löytäisi? Tollai hätäsesti virittetynäkin tuntuis aika toimivalta.
Näyttää että nyt homma rupeis pelittään. Vetopuolen ketju näyttää menevän hyvin linjassaan. Odotamme kojeajo tuloksia.
Minulla oli jossain vaiheessa just tuommonen naru viritys ja toimi hyvin. Kunhan ei naru hankaa tuohon vetävään rissaan.
Petri
Olepa varovainen jarruttaessasi, tai korjaa vaaranpaikka. Etuhaarukka joustaa taaksepäin aika paljon kovassa jarrutuksessa. Eturengas voi napata tuohon putken päähän kiinni, jolloin jarruvoima lisääntyy entisestään ja seurauksena voi olla kaatuminen ohjauskyvyn menettämisen takia.
Joo "monta vaaraa ompi eessä" putken pään lyhennän sitten kun poljin etäisyys on varmasti oikea. Sen siaan saappaanvarren narut lyhensin jo. Meinaan kun vaihtaja imaisi narun ketjun ja rattaan väliin, meinasi sekin viedä ohjauskyvyn. Ajettavuus on nyt kuin ajaisi polkupyörällä... oli se toinen etupää vaan jotenkin erikoinen ajaa, vaikkei aivan toivoton ollutkaan.
Vetopuolen testi rissaksi löysin tollasen kevyen valurauta pylpyrän.
Pistetääs tännekin yksi päivitys kuva. Tuskallisen hidasta on ollut tämän valmiiksi saaminen. "Testikilometrejä" on kertynyt jo 558km, että rupeis se puoli oleen kunnossa. Isoin ongelma on vaihteiden loppuminen 25km/h kohdalla. Toisaalta juurikaan sen lujempaa en ylämäkeen jaksaisi polkeakaan ja jyrkässä alamäessä menee polkemattakin tarpeeksi lujaa.
Poljinputkea olisin taivuttanut enemmän alaspäin mutta rupes polkimet ottamaan etupyörään kiinni (tällä hetkellä eivät ota kiinni). Kuvan oton jälkeen taka jousta on jatkettu pari senttiä.
Mistähän mahtaa johtua "ominaisuus" joka on myös tuossa ensimmäisessä rakentamassani pyörässä. Eli siis pyörä kulkee kallellaan vasemmalle. Vanhassa pyörässä etupyörä kului huomattavan paljon toiselta reunalta . Polkiessa pyöränrunko ei ole keskellä jalkoihin verrattuna. Jos siirryn penkillä siten että runko on keskellä niin ajoasento ei tunnu hyvältä. Ohjaako takapyörä? Onko kampiakseli vinossa?... vai mikä? Penkkiä jo kallistelin eri suuntiin...
Onneks itte havahduin tuolle vaihdeongelmalle ennen kun ostin uuden. Takapakassa kun ei oikein saa 11t pienempää ratasta niin pakko laittaa eteen isoa. Meinasin ottaa ihan perus 3 x 9 vaihteiston kun tajusin että isoimmallakin eturattaalla (52t) loppuu vaihteet auttamatta kesken kun vetävä pyörä on 20". Päätin sitten ottaa siihen DualDrive 24 johon sai 54t eturattaan joka vastaa n. 37t ratasta 28" vetävällä pyörällä. Vetävän pyörän koko vaikuttaa reilusti vaihteisiin ja se kannattaa muistaa kun suunnittelee pyöräänsä.
Tämä se rupee oleen valmis, kun on väri pinnassa. Runko on ilmeisesti sen verran kiero että tuo mainitsemani "ominaisuus" johtuu siitä. Vähän sitä yritin oikoa ennen maalausta, mutta vieläkin se menee hiukan kallellaan.
Helvata, kun tulee pyöristä hienoja, kun ne maalaa. Pitäisiköhän minunkin.
Oletko koittanut 559 etupyörällä. Saattaisi sopia ihan sellaisenaan, kun jättää haarukkaan hiukan offsettia (rake). Siitä tulisi 30% lisää vauhtia ilman vaihteistomuutoksia.
Mulla tuo kallellaan meno katos kun rungon muoto meni uusiksi. Eppäälisin että takahaarukka oli jotenkin kierossa mutta tuohon voi olla monta muutakin syytä.. Vaikka tekisi kaiken suoraan, niin ketjun yms keskilinjan oikealla puolella oleva materiaali periaatteessa kallistaa pyörää aina vähän. Vähän. Mutta nyt meni jo hifistelyksi
Hyvältä näyttää toivottavasti löydät ratkaisun noihin vaihteisiin.. Yks teki eturattaan.. olikohan n. 70 piikkinen itte sirkkelin terästä Mutta vaatii jo kovvaa koneistusta ja materiaalina ei ole helpointa.
7min kohdalla
Muutenki kiinnostava omavalmiste
Helvata, kun tulee pyöristä hienoja, kun ne maalaa. Pitäisiköhän minunkin.
Niinhän se vanha juttu menee että, "kyllä siitä hyvä tulee kun sen maalaa" .
Oletko koittanut 559 etupyörällä. Saattaisi sopia ihan sellaisenaan, kun jättää haarukkaan hiukan offsettia (rake). Siitä tulisi 30% lisää vauhtia ilman vaihteistomuutoksia.
En ole kokeillut, enkä viitsi niin isoja muutoksia enää tähän pyörään ruveta tekemään.
Eppäälisin että takahaarukka oli jotenkin kierossa
Sitä minäkin oon katsellut että takapyörä saattaa hiukan ohjata... mutta kun ei varmaksi tiedä... pitäis vaan kokeilla taivuttaa runkoa.
Hyvältä näyttää toivottavasti löydät ratkaisun noihin vaihteisiin.. Yks teki eturattaan.. olikohan n. 70 piikkinen itte sirkkelin terästä Mutta vaatii jo kovvaa koneistusta ja materiaalina ei ole helpointa. Muutenki kiinnostava omavalmiste
Ratkaisu noihin välityksiin taitaa olla se että, seuraavassa rakentamassani pyörässä on isompi vetävä pyörä . Eikä tämäkään pyörä nyt niin toivoton ole, vielä 37km niin on eka tonni täynnä
. Lähinnä pitkissä loivissa myötämaissa kaipaa lisää pykäliä. Mutta jos tollanen isompi eturatas sattuu vastaan kävelemään niin pitäähän sitä testata. Joo tosta ei kyllä välitykset lopu http://www.youtube.com/watch?v=ScmRDW8S ... er&list=UL
Harva nojapyörä ihan linjassaan on. Tänä keväänä linjasin oman Nazcan Pioneerin tein kahdesta neliöputkesta itselleni linjarit. Ensin laitoin etupuörän aivan vatupassisuoraan linjaria vasten ja sitten takapyörä linjarin viereen. Ja hupsis kuinka ollakkaan takapyörä oli aurauksessa etupyörään nähden. Entä keskiö , keskiö oli vinossa kulkusuuntaan. Ei ihme että pyörä oli kurveissa vähän vikuri. Kaiken lisäksi satula ei ollu vatupassissa , vaan kallellaan. Takapyörä kulki ensinnäkin etupyörään nähden muutamia asteita kallellaan. Sen sai korjattua viilaamalla akselihalon syvenmäksi . Kun takapyörä oli vatupassissa pääsi linjarilla tarkistamaan kulkeeko nyt takapyörä samassa linjassa etupuörän kansa. Ei kulkenut. No takapyörän siirsi. Samaan linjaan tässä tapauksessa rihlaamalla vanteen uusiksi . Kun taka ja etupyörä oli saatu kulkemaan samaa linjaa , oli keskiökin siirtynyt samalla kulkemaan suoraan eteenpäin. Mutta satula oli yhä vähän kallellaan. Ei muutakuin soviterikkoja alle ja vaateriin. Voit uskoa että sen jälkeen Nazcan kyyti on ollut mukavaa. Pyörä kulkee tapiilisti ja kädetkin voi irrottaa huoletta ohjauksesta. Ennen se oli vähän vikuri , nyt se on nojapyörä ja suosittelen kaikille samaa , vaikka monta tuntia tässä virityksessä upookin.
Niin eihän se haittaa vaikka runko ois vähän kiero, jos vaan renkaat on samassa linjassa.
Eli takarenkaan kiinnityskohtia takahaarukassa viilailemalla saa takarenkaan samaan linjaan eturenkaan kanssa.
Petri
LOWRACER "SPEEDMASTER":
Toiminto:
http://www.youtube.com/watch?v=4VjNSzhFKcI
Testi:
http://www.youtube.com/watch?v=CClEOJkTisc
Tiedot:
http://www.youtube.com/watch?v=ScmRDW8SvjA
LOWRACER "APEX" - Luominen:
http://www.youtube.com/watch?v=CGbNpfEY1bU
Käsityö:
http://www.youtube.com/watch?v=st2ob5LRTfc
http://www.youtube.com/watch?v=cOZ-_ClKRmg
http://www.youtube.com/watch?v=dSC91_Nq6mQ