Sivu 3/74

Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 08:07
Kirjoittaja mhelander
Nojailija kirjoitti:

Moi,
pisti silmään uusi kisarengas 406 koolle:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... Point=Race

se on 23 mm leveä ja painaa 145g, voi pumpata 11 bar asti, valmistajan mukaan; schwalbe kyllä yleensä kertoo realistiset arvot. On kapein ja kevein avorengas 20" vanteelle mitä on tehty, näistä tulee mulle uudet kisarengaat ensi vuodeksi. Väitän että yli 40 km/h vauhdeissa kapea, kova ja ohut rengas on nopein, olipa koko mikä tahansa. Tuollaisessa 150g rengaassa ei voi olla paljon kulutuspintaa ja tavalenkeillä maantiellä käytän yhä edelleen melkeinpa tuplapainoisia 28mm 20" renkaita. :lol:

Ja sama gummi on saatavissa myös ETRTO 451 vanteelle. Onneksi en saanut tilattua Panaracer Minits Litejä, tämä vaikuttaa vielä sitäkin paremmalta gummilta kisavanteelle.

Mistähän sais vielä 451-kokoista pitkällä presta-venttiilillä varustettuja keveitä sisärenkaita ? Ei viitsis M5:ltä alkaa tilaileen ja CRC:n valikoimista löytyy vain normaalin mittaisella venttiilillä joka vaatii 3-lapaiseen pumppausta varten jatkoa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 08:29
Kirjoittaja Pastori
Nojailija kirjoitti:

On kapein ja kevein avorengas 20" vanteelle mitä on tehty

Avorengas - tämä on mulle uusi termi. Mitä se tarkoittaa?


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 11:47
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Avorengas - tämä on mulle uusi termi. Mitä se tarkoittaa?

Avorengas on perinteinen gummi joka pysyy vanteen reunojen sisällä ja yleensä vaatii erillisen sisägummin.

Toinen maantiepyörissä käytetty vaihtoehto on tuubirengas jossa vanne on vain kourumainen pinta johon ulkorenkaan ja sisärenkaan yhdistelmä liimataan kiinni (tai käytetaan kaksipuoleista tuubiteippiä).


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 14:22
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Avorengas - tämä on mulle uusi termi. Mitä se tarkoittaa?

Avorengas on perinteinen gummi joka pysyy vanteen reunojen sisällä ja yleensä vaatii erillisen sisägummin.

Toinen maantiepyörissä käytetty vaihtoehto on tuubirengas jossa vanne on vain kourumainen pinta johon ulkorenkaan ja sisärenkaan yhdistelmä liimataan kiinni (tai käytetaan kaksipuoleista tuubiteippiä).

Ojoi.
Kiitos.
Tällä viikolla on tullut hurjaa edistymistä tässä tietomäärän kasvussa. Ensin valkeni tämä rengaskokojen merkitys ja nyt vielä tämäkin. Pitäiskö samaan syssyyn laittaa vielä lotto vetämään :)


Re: Renkaat

Lähetetty: 09 Syys 2011, 15:05
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Ojoi.
Kiitos.
Tällä viikolla on tullut hurjaa edistymistä tässä tietomäärän kasvussa. Ensin valkeni tämä rengaskokojen merkitys ja nyt vielä tämäkin. Pitäiskö samaan syssyyn laittaa vielä lotto vetämään :)

Se kyllä helpottais jos uuden nojakin perään jahkailee kun osa tilailee mahdottoman kalliita hiilikuitumalleja.


Re: Renkaat

Lähetetty: 10 Syys 2011, 11:42
Kirjoittaja jori
Nojailija kirjoitti:

Väitän että yli 40 km/h vauhdeissa kapea, kova ja ohut rengas on nopein, olipa koko mikä tahansa.

Niinhän tuo laskelmakin osoitti. Raja oli jossain 9 m/s paikkeilla.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 15:27
Kirjoittaja Nebulus

Hieman menee näistä asioista ohi, mutta ajattelin tänne laittaa yhden renkaan ehdolle nopsaksi renkaaksi:
Special bike Oulussa myi Specializedin 26" * 1,25" fat boy -renkaita ( http://www.specialized.com/us/en/bc/SBC ... =0&eid=355 ) hintaan 21 euroa kappaleelta. Mulla oli alunperin työmatkakulkineessani Continentalin Speed King -matalakuvioiset maastorenkaat 4 barin paineilla ja vaihdoin ne noihin yllä mainittuihin, joihin laitoin 6,5 baria.
Pari kertaa on nyt 14 km:n työmatka tullut ajettua ja matka-aika laski 33-35 minuutista 28-29 minuuttiin, olotilan pysyessä samana kuin nappularenkailla ajaessa. Kyllä nuo sliksit vain rullaakin hyvin!


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 15:30
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:

Hieman menee näistä asioista ohi, mutta ajattelin tänne laittaa yhden renkaan ehdolle nopsaksi renkaaksi:
Special bike Oulussa myi Specializedin 26" * 1,25" fat boy -renkaita ( http://www.specialized.com/us/en/bc/SBC ... =0&eid=355 ) hintaan 21 euroa kappaleelta. Mulla oli alunperin työmatkakulkineessani Continentalin Speed King -matalakuvioiset maastorenkaat 4 barin paineilla ja vaihdoin ne noihin yllä mainittuihin, joihin laitoin 6,5 baria.
Pari kertaa on nyt 14 km:n työmatka tullut ajettua ja matka-aika laski 33-35 minuutista 28-29 minuuttiin, olotilan pysyessä samana kuin nappularenkailla ajaessa. Kyllä nuo sliksit vain rullaakin hyvin!

No se on varma !

Mutta näin maantierenkaisiin verrattuna, etenkin 700c tuubirenkaisiin, ovat tosi painavat. Minun Tufo S3 Lite 195 painaa mainitut 195 grammaa 19.5mm leveydellä. "Treenikiekossa" on Lite 215 samalla periaatteella...


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 15:37
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:

No se on varma !
Mutta näin maantierenkaisiin verrattuna, etenkin 700c tuubirenkaisiin, ovat tosi painavat. Minun Tufo S3 Lite 195 painaa mainitut 195 grammaa 19.5mm leveydellä. "Treenikiekossa" on Lite 215 samalla periaatteella...

Juu, painaahan nuo toki jotain, kun niissä on pistosuojauskerros ja teräskaapelit reunoillaan. Tuosta on 1" taittuvakylkinen versio olemassa, jonka paino on 250 gramman luokkaa, mutta siinä mahtaa hintakin olla enemmän kuin pari kymppiä. ;) Schwalben kojakkikin olisi 295-grammaisena keveämpi vaihtoehto, mulle tosin jäi epäselväksi, että onko tuo paino taittuvakylkiselle vai teräskaapelireunaiselle punnittu.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 15:46
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:

Schwalben kojakkikin olisi 295-grammaisena keveämpi vaihtoehto, mulle tosin jäi epäselväksi, että onko tuo paino taittuvakylkiselle vai teräskaapelireunaiselle punnittu.

Ei nuo Schwalben painot pidä paikkaansa, itse tilasin teräskaapelireunaiset 35-559 Kojakit, ilmoitettu paino 395g mut todellisuudessa 100g raskaammat. Saman kokoiselle taittuvakylkiselle tais olle tuo 295, mut ainakin mulla meni kerrasta usko Schwalben löpinöihin :roll:

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 16:03
Kirjoittaja mhelander

Joo, on mun renkaat vähän kalliimpia kuin pari kymppiä. Paitsi Durano 451 edessä. Ja sehän ei ole kevyt... mutta pistosuojattu kylläkin.

Tuo koko takaratas, jossa siis 60mm hiilarivanne, 32 kpl 2/1.8mm pinnaa sekä Hope Pro III napa täydennettynä SRAM:n 11-21 9-vaihteisella pakalla painaa kokonaisuudessaan 1309 g ilman pistoakselia. Siis S3 Lite 195 gummilla.

Ja kevyempi ratas on Arc en Ciel -tuubivanteella, 36 kpl 2/1.5 mm pinnaa jossa sama pakka ja S3 Lite 215 painaa 1175 g.

Mainittakoon että M5:n 451-vanteet molemmat, sekä pinnoilla että 3-lapaisena hiilikuituisena painavat n. 1116 g akseleineen Durano-gummilla ja ei-millään-kevennetyllä sisägummilla.

Molemmat S3-gummit ovat pistosuojattuja, olen niistä noukkinut lasinsiruja molemmista ja pistojälkiä löytyy. Yhtään puhkeamista ei nojakilla ole ollut reippaan vuoden ja 3500+ km:n ajon aikana. Tähän syynä käyttöön sopivat kumit ja selvästi parempi näkyvyys tiehen kuin ennen nojakkiaikoja. Toki 90-luvulla treenilenkit ajettiin venäläisillä tuubeilla jotka paukku jos jostakin syystä...


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 16:24
Kirjoittaja jori

Rullaavuutta paransi kaksi, kenties kolme seikkaa. Ns. harjaefekti (brush effect) lähes poistui nappuloiden poistuessa. Nappulat pyyhkäisevät asfalttia, kun renkaan muoto rullaa pyöreästä äkisti suoraksi maan pintaa vastaan ja taas kun suora muuttuu kosketuskohdan takana jälleen pyöreäksi (kehän suunnassa) lisäksi maastorenkaissa nappulat pyyhkivät myös sivusuunnassa pyöreän ja tasaisen osan reunakohdassa. Tuota ilmiötä voi kokeilla painamalla kämmenellä pehmeää rengasta. Rengas ikäänkuin nipistää ihoa, kun kulutuspinnan osaset siirtyvät lähemmäs toisiaan. Koiran lelupallolla tämä ilmiö on kaikkein helpoimmin havaittavissa. Toinen seikka on painuma, jonka muutos tässä tapauksessa kuitenkin lienee aika vähäninen. Vaikka rengaspaine kasvoi kolmanneksen, renkaan leveys pieneni noin paljon. Toisaalta ilmanvastus pieneni merkittävästi kapeamman ja sileän renkaan takia. Onko tuo 6 bar korkein paine tuolle renkaalle. Ei vaikuta kovin suurelta noin kapealle. Käytitkö vertailuajossa tosiaan 4 bar paineita nappularenkaissa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 19:27
Kirjoittaja kissaniitty

Marathon Plussat ollu alla pari vuotta, yli 15.000 kilsaa takana (pari kesää ja yhden talven). Ei ole kovin paljoa edes kuluneet, eikä kertaakaan puhjenneet. Painoa edessä 725 g (47-406) ja takana 995 g (47-559). Kestävyyttä keveyden kustannuksella...eipähän tarvi paikkausvehkeitä pitää mukana. Hyvin rullaavat yli 2 barin paineilla, yleensä pidän 3-4 baria, 5:llä tuntuvat jo liian kovilta. Talvella Mad Mike edessä ja Rollspeed Winter takana.


Re: Renkaat

Lähetetty: 12 Syys 2011, 23:32
Kirjoittaja Nebulus
jori kirjoitti:

Onko tuo 6 bar korkein paine tuolle renkaalle. Ei vaikuta kovin suurelta noin kapealle. Käytitkö vertailuajossa tosiaan 4 bar paineita nappularenkaissa.

Maksimipaine renkaalle oli 7 baria, eli laitoin hieman sen alle. Muistaakseni takavanteena käyttämälläni Mavicin 317:llä on jonkinlainen maksimipainesuositus, joka luonnollisesti kasvaa renkaan leveyden pienentyessä. Se oli syy, miksen laittanut ihan täyttä seitsemää baaria.
Nappularenkaassa mulla oli paineina 3,5-4 bar, niissä on muistaakseni maksimi sallittu hieman yli 4.
Varmastikin tuo mainitsemasi "nipistys" on merkittävä tekijä tehon kulutuksessa: noissa nappularenkaissa kun ei edes ole yhtenäistä keskiharjannetta, joka kantaisi valtaosaa painosta. Kaikki paino on siten erillisillä nappuloilla.

Niin, ja Jukalle: noiden 1,25" spessun sliksien punnittu paino oli 390g, eli sama kuin valmistajan ilmoittama.


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 18:34
Kirjoittaja PW

Vaihdoin vaimon pyörään taaksekin nastarenkaan, Suomalaista laatua Nokia hakkapeliitta. Asentaessa huomasin ett olivat jo aika pahasti pykineet eli halenneet aivan reunastaan. Ei noilla paljoa oo kilometrejä ajeltu, eli kulumaa ei juurikaan mutt halkeevat niin ett ei seuraavana talvena noita varmaan alle laiteta.
Kesärenkaissa sama juttu halkeemat ilmesty jo ensimmäisen kesän aikana. Onko tätä ilmiöö ns. paremmissa renkaissa ? Ei nuo hakkapeliitatkaan muistaakseni mitenkään halvat olleet.
Ainakin noi nojakissa olleet swalbet ja vredsteinit tuntuu ennemminkin kuluvan ku pykivän.

Petri