Sivu 3/39

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Heinä 2012, 19:51
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 14.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 132,07

Kävin pööpöilemässä Ilosaarirockissa ja morjestin kavereita. Matkalla muutama seurue tuli jututtamaan pyörästä. Kiva päivä.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 15 Heinä 2012, 21:33
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 15.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 141,35

Kyläilyajelua. Jyrkät kaarteet ei vieläkään onnaa mutta muuten on jo aika helppoa irroittaa kättä tangosta.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 15:08
Kirjoittaja jori

Hauskaa luettavaa tämä noviisipäiväkirjasi. Älä vaan lopeta kesken.
Vedet silmissä nauroin tälle kommenttiparille:


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 00:17
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 16.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 141,35

Palautumista. Eilen iltalenkillä jo 2km jälkeen alkoi jaloissa tuntumaan rasitus joten tänään ei tullut tehtyä muuta järkevää kuin lettuja.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 17 Heinä 2012, 20:43
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 17.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 141,35

Koko päivän ollut vieraita kylässä ja ulkona sataa/jyrisee jatkuvasti. Huomenna kyllä on pakko päästä lenkille.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 18 Heinä 2012, 03:36
Kirjoittaja ajarmala
rutunen kirjoitti:

Jyrkät kaarteet ei vieläkään onnaa mutta muuten on jo aika helppoa irroittaa kättä tangosta.

Mene illalla jonnekin marketin tyhjälle parkkipaikalle kaartelemaan. Ja kokeile myös ajamista niin hitaasti kuin pystyt.

T. Ari


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 18 Heinä 2012, 23:06
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 18.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 150,76

3km lenkin jälkeen alkoi tihkumaan ja se yltyi kaatosateeksi lenkin lopussa. Mukava ajaa kenossa kun pisarat tippuvat suoraan silmiin. Mutta tulipahan käytyä lenkillä vaikka kastuinkin. Kiitokset Arille vinkistä.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 18 Heinä 2012, 23:31
Kirjoittaja mhelander
rutunen kirjoitti:

3km lenkin jälkeen alkoi tihkumaan ja se yltyi kaatosateeksi lenkin lopussa. Mukava ajaa kenossa kun pisarat tippuvat suoraan silmiin. Mutta tulipahan käytyä lenkillä vaikka kastuinkin.

Itse ajan aina suojalasit päässä, myös pilvisellä säällä ja illalla. Jos tulee sade niin lasit poistavat pahimmat tuskat kun ainakaan silmiin asti ei sada painavia pisaroita. VIelä pitäis naamalle virittää joku kokomaski tai huivi helpottamaan kovemmassa sateessa (tai tuulessa sateella) ajoa.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 11:08
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

3km lenkin jälkeen alkoi tihkumaan ja se yltyi kaatosateeksi lenkin lopussa. Mukava ajaa kenossa kun pisarat tippuvat suoraan silmiin. Mutta tulipahan käytyä lenkillä vaikka kastuinkin.

Itse ajan aina suojalasit päässä, myös pilvisellä säällä ja illalla. Jos tulee sade niin lasit poistavat pahimmat tuskat kun ainakaan silmiin asti ei sada painavia pisaroita. VIelä pitäis naamalle virittää joku kokomaski tai huivi helpottamaan kovemmassa sateessa (tai tuulessa sateella) ajoa.

Kovemmalla sateella silmälasien ja suojalasien takaa näkeminen on melkein mahdotonta. Kerran ajoin pahasti ojaankin, kun silmälaseihin osuneet pisarat estivät näkyvyyden. Sen jälkeen laitoin itselleni 1 mm polykarbonaattilevystä korkeussäädettävän visiirin:

Kuva

Visiiriin asensin myös taustapeilin ja autoissa käytetyn aurinkokalvon, joka hyvin estää häikäisyä auringossa.

Sakari


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 11:43
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Kovemmalla sateella silmälasien ja suojalasien takaa näkeminen on melkein mahdotonta. Kerran ajoin pahasti ojaankin, kun silmälaseihin osuneet pisarat estivät näkyvyyden. Sen jälkeen laitoin itselleni 1 mm polykarbonaattilevystä korkeussäädettävän visiirin:

Eikös tuo visiiri voisi olla ihan läpinäkymätönkin. Etkös sinä kuitenkin katsele sen reunan ali.
Minä käytän lippistä syvälle otsalle painettuna lippa suunnattuna hiukan horisontin alapuolelle. Ei sada silmiin, eikä lasit kastu ainakaan siitä kohdasta, josta läpi katsellaan.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 18:03
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 19.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 195,69

Pyörälenkki Pastorin kanssa. Taaskin satoi alkumatkasta ja aurinkolasit suojasivat kevyessä sateessa pisaroilta sillä lailla ettei tullut havainnointiongelmia. Pisin yhtämittainen lenkki tähän mennessä. Noin 7km ajamisen jälkeen varpaat puutuivat, sain vinkkejä miten puutumista voi lievittää. Kuten aiemminkin jo totesin niin tuo lievenee sitä mukaa kun kiloja karisee. Tuli muuten aivan mahtavat maitohapot tänään; yleensä alkaa hengästymään ja sit ei jaksa enää riehua, mutta nyt kävi näin että en hengästynyt ja ajonopeus alkoi pikkuhiljaa tippumaan. Alamäessä kiihdytin heti perään 40km/h ja vasta tässä vaiheessa tajusin että nyt loppui löpö kun oikeaa kylkeä alkoi pistämään (mikä on merkki maitohapoista).


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 22:50
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 20.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 195,69

Aamulla talonmaalausta. Luin kirjaa ja torkahdin. Heräsin sitten vaille viisi illalla, menin jääkaapille josta löysin kaksi hiusta ja lähdin kebabille kaverin kanssa. Ja nyt sitten saman kaverin kanssa vielä lenkille. Jei!


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 01:25
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 21.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 216,23

Pistetään nyt nuo "eilisen" kilometrit tälle päivälle kun puoliltaöin kävin ajelemassa. Keskustaa lähellä ohitin varovasti pari samaan suuntaan kävelevää nuorta miestä joilta irtosi "Voi v#### Pelle Peloton, hanki oikea polkupyörä!". Nostin ohiajettuani peukun pystyyn ja tuo lausahdus alkoi huvittamaan samalla kun mietin luulivatkohan ne peukkua keskariksi ja suivaantuivat jalkapatikasta entisestään. Minuutin jälkeen vastaan ajoi joku Segwaylla. Sitten enää säälitti kun mietin mitä se joutuu kuulemaan kohta...

Huomaa että jalkoihin on tullut lisää voimaa; nyt pystyy ajamaan jo jonkinlaisia pätkiä kolmeakymppiä vaikka siinä hengästyykin (esim keskusta-Rantakylä). Samalla tuli todettua että meikäläisen istuinkorkeus on aika snadisti auton ajovalojen korkeudella ja pitkät päällä vastaantuleva auto oikeasti sokaisee muutamaksi sekunniksi. Omista valoista sen verran että kyllä tuo Trelockin valo menee sinne "minut huomataan"-kategoriaan. Kolmenkympin vauhdissa melkein törmäsin vastaantulevaan valaisemattomaan fillariin kun ei oma valoteho riittänyt kuin 30m päähän jossa vasta huomasin vastaan fillaroivan jättiläiskissan.

Edit 25.3.2013: Trelockin takavalon kiinnike on syvimmästä helvetistä. Muovinen kierre menee tuhannen päreiksi ja sitten sinun on leikattava koko kiinnike irti.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 22 Heinä 2012, 22:28
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 22.7.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 228,74

Lenkki jäi lyhyeksi kun alkoi satamaan. Dark Knight Rises oli loistava. Tällä viikolla olen huomannut että joka kerta kun on lähtenyt ajamaan niin polvissa on tuntunut kokonaisvaltaisesti että ne olisivat rasittuneet. Kun ajaa vähän aikaa niin sitä ei enää huomaa tosin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 22 Heinä 2012, 22:51
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:

Huomaa että jalkoihin on tullut lisää voimaa; nyt pystyy ajamaan jo jonkinlaisia pätkiä kolmeakymppiä vaikka siinä hengästyykin (esim keskusta-Rantakylä).

Ei se ole aloittelijan ongelma. Kyllä kolmenkympin vauhdissa hengästyy jokainen. :)

rutunen kirjoitti:

Tällä viikolla olen huomannut että joka kerta kun on lähtenyt ajamaan niin polvissa on tuntunut kokonaisvaltaisesti että ne olisivat rasittuneet. Kun ajaa vähän aikaa niin sitä ei enää huomaa tosin.

Aloittelijan polkemistekniikka käy polviin ja etureisiin. Koita työntää nilkkoja vähän oikoisemmaksi ja kuopia jaloilla alas päin. Takareidet ja pakarat ottavat suuremman osan kuormituksesta ja polvet ja etureidet pääsevät vähemmällä. Lukkopolkimet tietenkin auttavat tähän kuopimistekniikkaan ratkaisevasti, mutta nilkkoja ojentamallakin pääsee alkuun. Niin, ja ne lyhyemmät kammet rasittavat vähemmän polvia. 152 mm kammet Pyörätohtorilta 15€. Lyhyempiäkin suosittelisin, mutta kun en tiedä mistä niitä saisi. :)