Sivu 3/13
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 09:59
Kirjoittaja Wacky
Mun arvio olis et nopein tapa tehdä läski olis hankkia sopivan kokoinen halppisläski ja muokata siitä nojapyörä. Se ei ole kevyt, eikä välttis kaikkein paras geometrialtaan, mutta sen saisi äkkiä tehtyä ja suurin osa työstä on tehty jo valmiiksi. Ongelmia voi tulla ketjulinjan kanssa, mutta eiköhän ne pysty selättämään.
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 10:08
Kirjoittaja jori
Tässä malliksi juuvan projekti. Kyllä nuo ketjunkulku- ja ajoasento-ongelmat on ratkaistavissa. Ei tuo Cheetahin runko niin vääränlainen ole, ettetkö selviäisi pelkillä varuteiden muokkauksella.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=4490

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 10:28
Kirjoittaja Nojanalle
e-villestä saat halvalla 20" tai "26" läskipyörän . Siittä muokkaamalla tekee mieleisen . 
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 10:43
Kirjoittaja jviirret
Mä oon sitä mieltä, että parempi tehdä runko kokonaan alusta. Ei pystypyörästä saa ku ongelma ja kompromissikasan jos hitsaamatta yrittää. Sitte jos on mahdollisuus hitsata ni parempi tulee ku hitsaa sen rungonkin. Valmiin pyörän voi toki ostaa osien luovuttajaksi, siitä saa etuhaarukan ja tarvittavat rungon osatkin.
Jukka
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 10:53
Kirjoittaja Premnas
Sen takia noita valmiita katselin myös et jos ei nyt suoraan saa siitä nojakiksi tehtyä niin saisi ne spesiaaliosat kuten haarukat ja kiekot renkaineen. Plussaa vielä jos voisi käyttää muitakin osia kuten jarruja. Pidän pikkasen työläänä lähteä tekemään kokonaan tyhjästä, saati että minä vuonna sellanen projekti valmistuisi. Pajalle pääsee aina välillä ja siellä on hitsauslaitteet, mut aika on melko rajallista.
Sitten kun lähtee ostelemaan kaikkia osia erikseen, onkin pyörällä äkkiä hintaa enempi kuin jos olisi vaan ostanu jonkun projektikasan jostain.
Ollako vai eikö olla, tai pikemminkin tehdäkö vai eikö tehdä
. Harmi ettei jeesusteipistä voi tehä pyörää.
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 10:58
Kirjoittaja PW
Tee kuidusta, sitähän osaat jo käsitellä 
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:07
Kirjoittaja PW
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:09
Kirjoittaja jooseha
Ei kai valmiin rungon käyttämisellä sen huonompaa tule, kunhan se on terästä(hitsattavissa). Kovin matalaa ei saa ja pyörä on tehtävä ehdottomasti rungon eikä etukäteissuunnitelman mukaan. Voi tulla jopa parempi, koska on varmasti suora. Onhan Samuelkin ajellut vuosia Saschallaan ja vielä tyytyväisenä
On ainakin nopea tapa tehdä.
Rungon itse tekemällä saa paljon vapaammin päättää minkälaisen tekee, kun valmis runko ei rajoita lainkaan. Tämän vaihtoehdon voi myös toteuttaa jälkeenpäinkin, kun on todennut valmiista rungosta tehdyn itselle sopimattomaksi 
Nojanalle kirjoitti:e-villestä saat halvalla 20" tai "26" läskipyörän . Siittä muokkaamalla tekee mieleisen . 
Noi on alumiinirunkoisia. Helpommalla pääsee sijoittamalla jonkun kympin lisää ja ostaa verkkokaupasta teräsrunkoisen. Silloin ei tarvitse metsästää keskiötä ja emäputkea muualta. On myös mahdollista käyttää valmista takakolmiota 
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:13
Kirjoittaja jooseha
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:27
Kirjoittaja PW
Juu, tuota väliakseliratkasua en oo tullu ajatelluksi - ehkä siksi, ett takavetosia en osaa suunnitella/rakentaa
MBB-pyörään, en tiedä pystyskö väliakselia sijottamaan 
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:33
Kirjoittaja Premnas
E-villellä näytti olevan yksi teräsrunkoinen, muut olivat alumiinia. Mutta itse en innostu siitä joustokeulasta, sanokoot muut mitä tahansa. Kun tarkoitus on tehdä mahdollisimman pomminvarma low-tech pura ja huolla -pyörä niin..no joku vois tietty tähän sanoa että mitä sä niillä levyjarruillakaan sitten teet, mutta ei niitä nyt lasketa. Ja nehän voi purkaa
.
Sanotaanko nyt vaikka näin että jos löytäsin passelin ratkaisun ongelmaan vaikka tonnilla niin olisin tyytyväinen. Tietty halvempi vielä parempi, mutta koska aikaa ja jaksamista ei oo selvitellä asiaa ikuisuuksia niin silloin vaan täytyy hyväksyä se ettei välttämättä löydä kaikkee itelle parhaimpaan hintaan. Tuo teräsrunkovaatimus karsii aika monta pyörää pois listalta. Tosi moneen on ängetty alumiinirunko teräshaarukalla, mutta pitäs olla kokonaan terästä.
Lisäys: olen jo henkisesti luovuttanut/valmistautunut siihen tosiasiaan että talvipyörä on korkeampi ja varsinkin jos läskipyörän haluaa. Kuitenkin ensisijaisesti haen jotain keskivälimaastoa eli niin että jalka vielä ulottuu maahan nätisti mutta läskipyörässä on silti oltava jotain järkeä että saa siitä hyödyn irti eikä tuu kahta kivirekitraktoria talliin
.
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 11:39
Kirjoittaja Pastori
Tuolla on usein hyvässä alessa toi haarukka. Nyt vaan 20% ale.
http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOFAT/on-one-fatty-fork
Tossa olis käytetty Konan haarukka kuuskymppii:
http://www.fillaritori.com/topic/75747- ... iviikkona/
Tossa vielä Surlyn Big Dummy haarukka tarjolla.
https://www.bike-components.de/de/Surly ... el-p18877/
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:02
Kirjoittaja PW
Missä mallissa, Pastorin oma läski on?
Re: RE: Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:04
Kirjoittaja juuva
Premnas kirjoitti:E-villellä näytti olevan yksi teräsrunkoinen, muut olivat alumiinia. Mutta itse en innostu siitä joustokeulasta, sanokoot muut mitä tahansa..
Joustokeulasta on tullut haaveiltua kyllä itse, läski pomppaa töyssyistä aika hyvin ja sitten on hieman hankala hallita mihin mennään... eihän se tietty mikään välttämättömyys ole jos nätisti ajaa.
Premnas kirjoitti: Lisäys: olen jo henkisesti luovuttanut/valmistautunut siihen tosiasiaan että talvipyörä on korkeampi ja varsinkin jos läskipyörän haluaa. Kuitenkin ensisijaisesti haen jotain keskivälimaastoa eli niin että jalka vielä ulottuu maahan nätisti mutta läskipyörässä on silti oltava jotain järkeä että saa siitä hyödyn irti eikä tuu kahta kivirekitraktoria talliin
.
Läskissähän juuri ei ole mitään järkeä ja sen takia sellainen juuri pitää olla 
Hieman omista kokemuksista/muutosajatuksista:
- 26" renkaat. Tälle vaan ei ole mitään muuta realistista vaihtoehtoa läskeissä.
- Keskiön ei välttämättä tarvitse olla 100/110mm leveä nojapyörässä, ketjun saa vaikka väliakselilla kulkemaan oikeaan linjaan. Riittää että polkimet ei osu renkaaseen. Keskiön sijoituksessa pitää myös huomioida talvella käytettävät paksupohjaiset kengät..
- Ohjauskulmat siten ettei tasaisella kantatessa joudu liikaa ohjaamaan vastaan.. maastossa tämä ei ole läskillä ongelma, mutta tasaisella se on hyvin häiritsevää.
Ja sitten lopuksi, kun ulkona on liukasta - se on haastavaa myös läskillä.. edellisen viikon ajelin riittävän matalilla paineilla ettei lipsunut niin kyllä oli riittävän raskasta - yhtään enempää ei tehnyt mieli enää ajaa.
Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma
Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:05
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Missä mallissa, Pastorin oma läski on?
Penkin tuet puuttuu takaa. Aika lähellä siis. Tiistain jälkeen helpottais kiiruut - joten saa noi Serialit ja Fätin työn alla. Talvihan täällä on joten tulee tarpeeseen.