Olen. Ja minua on kiinnostanut se Sinun istuinratkaisusi - riittääkö se remmeistä ja kumiköysistä rakennettu istuin Sinun mielestäsi ainoaksi jousitukseksi esim. kinneriin ettei tule terävissä kuopissa "verenmaku" suuhun niin kuin eräs mies luonnehti.
Kyllä se minun mielestäni riittää, jos ei kovin paljon ajele kuoppaisilla teillä. Jousitus aina nostaa painoa, mikä on merkittävää ellei laita sähköistä lisävoimaa.
Jos lähtisin rakentamaan tadpole-tyyppistä kinneriä, pyrkisin asentamaan mahdollisesti etupyörien akselitappien yhteyteen jouset. Lisäisihän se aika tavalla ajomukavuutta.
Jos lähtisin rakentamaan tadpole-tyyppistä kinneriä, pyrkisin asentamaan mahdollisesti etupyörien akselitappien yhteyteen jouset. Lisäisihän se aika tavalla ajomukavuutta.
Sakari
Tuossa Sinun delta Ziphy 1:ssä olisi jo kinnerin ideaakin pitkälle --- kenties jotain pientä muotoilua ja ohutviiluvaneria...
Noista Sinun "takapyörien akselitappien yhteydessä kierrejouset" ja "etupyörien akselitappien yhteyteen jouset" kuulisin ja tutustuisin mielelläni enemmän, ovat mielenkiintoisia.
Itse ajattelin myöskin etupyörien olkatapin yhteyteen jotain joustavaa. Takapyörän joustot ovat taas haasteellisemmat, ei saisi tulla vetelä, eikä saisi maksaa paljon eikä painaa paljon.
Nyt alkuviikosta saan 20" etupyörät rumpujarruilla kinneriini. Se on ensimmäinen varsinainen investointi itse kulkuneuvoon. Tarkoitus on tehdä samankaltaiset ulkopuoliset pyöränkotelot kuin Leitrassa. http://leitra.dk/news.php
Jos lähtisin rakentamaan tadpole-tyyppistä kinneriä, pyrkisin asentamaan mahdollisesti etupyörien akselitappien yhteyteen jouset. Lisäisihän se aika tavalla ajomukavuutta.
Sakari
Tuossa Sinun delta Ziphy 1:ssä olisi jo kinnerin ideaakin pitkälle --- kenties jotain pientä muotoilua ja ohutviiluvaneria...
Noista Sinun "takapyörien akselitappien yhteydessä kierrejouset" ja "etupyörien akselitappien yhteyteen jouset" kuulisin ja tutustuisin mielelläni enemmän, ovat mielenkiintoisia.
Itse ajattelin myöskin etupyörien olkatapin yhteyteen jotain joustavaa. Takapyörän joustot ovat taas haasteellisemmat, ei saisi tulla vetelä, eikä saisi maksaa paljon eikä painaa paljon.
Nyt alkuviikosta saan 20" etupyörät rumpujarruilla kinneriini. Se on ensimmäinen varsinainen investointi itse kulkuneuvoon. Tarkoitus on tehdä samankaltaiset ulkopuoliset pyöränkotelot kuin Leitrassa. http://leitra.dk/news.php
Ziphy 1:stä suunnittelin pitkälle ennenkuin sain yhteyttä muihin rakentajiin, joilta sain sitten ohjeita mm. miten takapyörät saadaan kääntymään eri kulmissa (ns. Ackerman-ohjaus).
Nojakki toimi muuten aika hyvin paitsi sen ohella, että oli aika painava (n. 38 kg), alamäissä vauhdin kohotessa yli 30 km/h, alkoi helposti tulla pyöriin väpätystä. Sen vuoksi en suosittelisi moista konstruktiota.
"takapyörien akselitappien yhteydessä olevista kierrejousista" :
Sakari
Lähetetty: 15 Syys 2008, 22:39
Kirjoittaja Teuvo
Tuo kuva http://farm4.static.flickr.com/3293/285 ... 60d4_o.jpg on lähes yks yhteen mitä itse olen kuvitellut tekeväni etupyöriin. Tuon jousen vain ajattelin alunperin laittaa astetta alemmaksi tai sitten kiertää kumiköyttä samaisen tratekisen paikkanjoustoon.
Sain tänään "ne etupyörät" . Tukeva pinnotus ja tukeva alumiinivanne/ rumpujarru. Se meltoraudasta tehty rumpujarrukeskiö oli ilmeisesti saanut kokonaispainon nousemaan yllättävälle tasolle. Joogasin sen kanssa / alistuin / hyväksyin ... toisaalta - ei sekään ikäänsä kauempaa kestä ja sitten vaihdossa vaan tarkempi sihti. Jos rungosta tulee järkevä niin suuremmalla syyllä uusimaan epätyydyttäviä paikkoja. Veneitäkin rustataan kaiken aikaa ennenkuin ne miellyttää, ei nojakissa kannata tyytyä sen vähempään.
Huomenna rupeen hakemaan kenkien liikeratoja 72 cm ellipsinen lienee. Mikähän mahtaa olla poljinkeskiön tarkka korkeus ja maavara ettei turhaa kynnä kaikkia jälkakäytävien reunakiviä.
Keulasta ajattelin tehdä 10 cm pitemmän minun mitoilleni. Säädöt kai saa olla smirkkeli säätöjä, muutaman teipin poshionta ei liene työläämpi kuin muutkaan, eikä notku eikä nitise.
Toisin sanoen olen nyt opiskellut sen oppimäärän jonka voi oppia näin kuivaharjoitteluna, vain lukemalla ja kyselemällä ja katselemalla toisten toitä. Olen ryhtynyt työharjoittelu jaksolle. En ole nopea rakentaja kuin en ollut nopea näissä muissa jahkailupuuhissanikaan, pikkuhiljaa vaan.
Voi olla että uusin sivuni nimen nyt kun olen päättänyt projektini olevan kinneriprojekti.
Kysyttävää varmaan riittää jatkossakin mutta ajattelin että ne on varmaan parempi tehdä eri nimisessä ketjussa kun kerran on jo konkreettisesta kinnerirakennuksesta kysymys.
Lähetetty: 18 Syys 2008, 21:17
Kirjoittaja Teuvo
Stapani kirjoitti:
Yep
"Kyllähän se teoriassa on mahdollista, kuten pystärin tekeminen alle 4kg painoiseksi"
Ilmeisesti sama fillari........
Mutta tuossa hilavitkutin jutussa puhutaan
täysipainoisesta kilpapyörästä ja olikos tuossa
Prismassa maininta vain 4:stä takarattaasta.....
Stapani
Lähetetty: 19 Syys 2008, 09:05
Kirjoittaja Nebulus
Stapani kirjoitti:
Yep
Ilmeisesti sama fillari........
Mutta tuossa hilavitkutin jutussa puhutaan
täysipainoisesta kilpapyörästä ja olikos tuossa
Prismassa maininta vain 4:stä takarattaasta.....
Sama pyörä se on. Nuo noin kevyet fillarit on pakostakin aina jonkinlaisia kompromissejä, jotain pitää ottaa pois. Tuossakin oli eturattaat hajonneet hyvin pian ja kammet myös. Prismassa näytetyssä haastattelussa kaveri kertoi vaihtaneensa ne muutaman kymmentä grammaa raskaampiin.
Neljälehtisen takapakan perusteena lienee esim. tasainen ajomaasto.
Noiden kapineiden kanssa on vähän niinkuin über-urheiluautojen: ne on pelkistetyn kauniita ja alan harrastajat ihailevat, mutta ei niillä rapakelillä lähdetä mukulakiviteitä ajamaan. Siltikin itsekin diggailen kovasti: hienoa käsityötähän nuo joka tapauksessa ovat.
Keräsin tuosta Prisman jutusta tämän Gunther Mai nimisen kaverin pyörän osien painot:
Runko 677g
Etuhaarukka 214g
Kammet 366g
Takavaihtaja 88g
Satula ja satulaputki 79g
Re: Komposiitti nojakin rakentaminen
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 16:07
Kirjoittaja Teuvo
YouTubeen on näemmä ilmestynyt mainioita videoita
kiinostavista materiaaleista ja menetelmistä.
Nuo videot ovat niin tavattoman hienoja että ne voivat hienoudellaan lannistaa koti rakentelian. Niin ei tietysti saisi tehdä, vaan kunkin pitäisi rakennella vain omassa sarjassaan.
Tässä jo hiukan kokeilleena sanoisin että kuivaharjoittelu pitää osata jossakin vaiheessa lopettaa ja on vaan ostettava aineita hiukan ja ruettava kokeilemaan. Ensin jotain hyvinkin pientä ja vaatimatonta, että saa tuntuman. Kyllä se siitä toivottavasti sitten lähtee. Kukaan ei ole seppä syntyessään.