Ajatuksia, joista osa on ihan itsestään selvyyksiä: Kannattaa katsoa miten muut tekee, ja miettiä miten saisi tehtyä paremmin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, tosin valmiiksi asti ei pelkällä suunnittelulla saa mitään. Jos tekee konstruktiota mitä ei ole tehnyt aiemmin, niin kannattaa ihan tylysti tehdä yksi ihan protoilu mielessä, sillä tehdessä huomaa monta sellasta asiaa mitä ei ole hoksannut suunnitteluvaiheessa. Monesta "pattitilanteesta", jossa ei ole keksinyt piirtää tai miettiä toimivaa systeemiä, on päässyt eteenpäin sillä, että tekee edes jotenkin toimivan osan ilman sen tarkempaa suunnittelua, periaatteella että kunhan tämä toimii, niin seuraava versio on tästä parannettu. Ite ainakin olen huomannut, että se suunnitteleminen ja miettiminen ei etene, jos ei ala tekemään ihan sitä fyysistä ja oikeaa kappaletta. Kaikki 2D jutut on helppoja, vaan noi 3ulotteiset, kuten pyörät onkin jo paljon hankalampia hahmottaa, jos ei mallinna 3D:nä toimivaa mekaniikkaa.
Ne kalliit erikoisosat, kuten vanteet jne voi laittaa protoon ja sitten kun tekee valmiin version, niin siirtää osat protosta siihen, eli ei ole hyvää perustetta pyrkiä suoraan valmiiseen, jos ja kun materiaalit ei maksa miljoonaa.
Kuinkahan moni projekti on onnistunut ilman protoja, jos aiemmasta ei ole ollut kokemusta ja proto vaihetta ei ole korvattu virtuaalimallilla...
Kannattaisi ensin tehdä ajettava runko ja hieroo sen kanssa mitat kohdilleen ja sitten sen perusteella alkaa tekemään sen kinnerin kuoren. Jos ei ole penkin kulmista korkeuksista yms yms yms tarkkaa tietoa, niin se korin muuttaminen on varmasti työläämpää kun putkista tehdyn proto-rungon ja osa ongelmista ratkeaa vasta käyttökokemuksen avulla.
Nimimerkillä: "Pitäs se perkaleen triken runko rutasta kasaan, kun suunnittelu ei etene mihinkään"