Re: Kolmipyörä
Renkaat oli jotain 25€ , sisä renkaat reilu 5€ , vanteet yhteensä jotain 40€ . Ei ne niin hirveän hintaiset ole. Mutta navat tulee maksaan. Tosin teen ne itse.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Renkaat oli jotain 25€ , sisä renkaat reilu 5€ , vanteet yhteensä jotain 40€ . Ei ne niin hirveän hintaiset ole. Mutta navat tulee maksaan. Tosin teen ne itse.
Ropleema, oikee kenkä ei pysy lukossa. Lukot samanlaiset, kengät ja klossit uudet. Ensin näytti ett kenkä ei mee pohjaan, otti sivuilta kiinni peltiin johon lukot on hitsattu - rälläköin ylimmäräset pellit lukon sivuilta pois.
Nyt lukko näyttäs menevän pohjaan mutt kenkä irtoo kantapään puolelta. Meisselillä kokeillen tuntus yhtä jäykiltä lukot. Pitäs kokeilla toisilla kengillä - ainakin sandaaleilla kesällä toimi - jos ei jokin oo lukoissa muuttunu täs välillä.
Petri
Kokeile kenkiä ristiin. Jos vika säilyy, ei syy ole kengissä.
Vika lienee silti siinä, ettei lukko pääse lukittumaan aivan pohjaan. Lukkopalat eivät välttämättä ole aivan yhtä syvällä kengän kolossa.
Kiristin jousta ja vähän pysyy paremmin, hankala käyttää vasenta kenkää oikeessa jalassa
Kokeilin tuon suksenkin samalla, löyty hyvin pieni minisuksi jonka vedin remmillä renkaan alle kiinni. Ohjaus toimi siinä ku renkaallakin ja suoraan mennessä ei miusta sen pahemmin vastustanu menoo ku rengaskaan. Ylämäkeen ajaessa, suksi sivuluisussa hidastaa kuten rengaskin. Tämä kaikki "tieto" ihan vaan perstuntumalla, ilman mittareita ja hyvin lyhyellä koeajolla.
Ei mitään suurta hyötyä ilmeisesti mutt hauska yksityiskohta ja varmaan loksauttais vastaantulijoiden leukoja Etupää saattas vähän keventyä jos renkaan jättäs pois mutt haarukkaa pitäs kumminkin jatkaa suksea varten joten ei suurta painon pudotusta kait tästäkään.
Petri
Tänään reilu 40 km testiajoo Imatra - Lappeenranta - Lauritsala, aika huonossa kelissä - liukasta, sohjoo, pettävää tien pintaa ym.
Taluttamaan pisti aina isoimmissa mäissä ja nimenomaan sen takia ett etukiekko ei enää ohjaa kun painopiste siirtyy vielä enempi taakse. Pyörä ajautuu oikeaan laitaan. Yleensä yritin ajaa vasemmassa laidassa, vetävä pyörä epätasasella - siitä sai pitoo. Mietinkin ett jos veto olis oikeella kuten Sakarin vastaavaassa, olis helpompi ajaa "liikennesääntöjen" mukaan oikeaa laitaa. Talvikäyttöön painopistettä vois tietyst siirtää enempi eteen niin tää ongelma pienenis.
Katetta alko kyllä kaivata kun renkaista roisku vettä kuskin päälle ja räntää lens penkille persuksen alle. 20 km jälkeen olin aivan märkä. No se pitää nyt talvella vääntää kasaan ja pohja kans.
Petri
Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.
Petri
PW kirjoitti:Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.
Petri
Joitakin haasteita saattaa vaihteet aiheuttaa... Talvipyörässä pitää painosta yli puolet saada vetäville pyörille, eli tee python trike tai laita sähköapu toiseen takapyörään, on ketjua helpompi ratkaisu.
Jukka
PW kirjoitti:Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.
Petri
No ei paljon haittaisi painon lisät tai pienet tehohäviöt ainakaan minua. Pääasia että pääsee ajamaan silloin kuin haluaa ja tuonhan luulisi kulkevan melkein joka kelissä. Huippu hyvä reenipyörä.
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.
Petri
Joitakin haasteita saattaa vaihteet aiheuttaa... Talvipyörässä pitää painosta yli puolet saada vetäville pyörille, eli tee python trike tai laita sähköapu toiseen takapyörään, on ketjua helpompi ratkaisu.
Jukka
Niin vaihteet ei käyny mielessä sähkö olis tetyst yks ratkasu - pitäskö täss kohta antaa periks
Kyllähän tässä painoo on vetävälläpyörällä aika hyvin, ei tosin ihan puolta. Ongelma kuitenkin on enempi se ohjaus, ku pito - pyörä ei mene suoraan kun vaan toinen laita vetää.
PW kirjoitti:Niin vaihteet ei käyny mielessä
Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..
Kun saat pidon joka renkaalla riittäväksi niin seuraava ongelma on ajamisen raskaus. Silloin on kuitenkin edessä sähköapu tai isorenkaiseen pystäriin vaihton
Jukka
Mustasudenkorento kirjoitti:PW kirjoitti:Niin vaihteet ei käyny mielessä
Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..
Menee aika monimutkaseksi
Jos molemmissa kiekoissa on samanlaiset vaihteet ja käsissä samanlaiset vaihtajat - kai tuo toimis. Pitäs tietyst kokoajan olla tietonen mitkä vaihteet on päällä ja mieluummin sama molemmissa kiekoissa.
Petri
PW kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:PW kirjoitti:Niin vaihteet ei käyny mielessä
Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..Menee aika monimutkaseksi
![]()
Jos molemmissa kiekoissa on samanlaiset vaihteet ja käsissä samanlaiset vaihtajat - kai tuo toimis. Pitäs tietyst kokoajan olla tietonen mitkä vaihteet on päällä ja mieluummin sama molemmissa kiekoissa.Petri
Pointti oiskin siinä että ne vaihteet on siinä kampien ja apuakselin välillä.... ei tarvitse kuin ne yhdet vaihteet, kun se vaihtaa molempien takasten välitystä suhteessa kampiin...
äkkiseltään 2 ketjua ja yksi akseli lisää.. ( ja kaikkea muuta pikku sälää mutta valta osa on jo pyörässä kiinni. ne vain pitäisi uudelleen sijoittaa...)
Laita siihen oikeanpuoleiseen pyörään vain pelkkä ylämäkivaihde. Sama välitys, kuin pienin vaihde vasemmassa pyörässä. Kun ajat ylämäkeä, tai pahassa sohjopaikassa, tarvitset sitä molemminpuolista vetoa. Kun ajat tasaisella kovemmin, vaihdat vain vasemman pyörän vaihdetta, jolloin oikea pyörä rullaa vapaana ja veto tulee vasemmalta.
Kyllä toi mun mielestä vois toimia, jos laittais molempiin pyöriin kappavaihteen. Kurvissakin vois sitten vaihtaa sisempään pyörään pienenpää vaihdetta. Kääntyis siten helpommin...
Tietenkin vaatis, että molemmat vaihtajat olis ohjaustangossa. Tulee pitkät vaijerit, mutta haittaisko tuo. Vaatii vaan enemmän huoltoa.
Msk:a lainaten " Kokeile niin ei meidän muiden tarvitse"