Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Kiva video, hauska tuo kääntyminen ja mahtavaa uusiokäyttöä kukkakepillä . Tykkäsin kyllä edellisestäkin videosta (näytti siitä kuvakulmasta välillä aika hurjalta).
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Kiva video, hauska tuo kääntyminen ja mahtavaa uusiokäyttöä kukkakepillä . Tykkäsin kyllä edellisestäkin videosta (näytti siitä kuvakulmasta välillä aika hurjalta).
No hemmetti, nyt rupesi mietityttämään, kunkahan pahasti saisi nenilleen aerodynamiikassa ja rakentamisen vaikeudessa 2t3 vinodelta trikepohjaisessa kinnerissä verattuna normideltaan kolmella raiteella. Kiitti. Taas meni pähkiminen hanklalaksi. Töyssyistä kun ei käsi tykkää, kahdessa raiteessa pysyminen ja tärinäraitojen sekä osan töyssyistä välttäminen olisi plussaa. En sitten tiedä, saisiko ilman lisäpunnusten laitamista vielä helpommin nokkaa pysymään maassa kinnerillä kuin trikellä.
Tykkään narukiinnityksestä penkissä, onko sulla penkki alta kiinnitetty akselilla, jotta penkki liikkuu narujen jouston mukana jousitettuna töyssyissä? Luulisi olevan kevyen ratkaisun. Mitä materiaalia narut ovat, paljonko painavat ja kauanko kestävät auringossa? Kinnerissä saisi UV suojaa, mutta mietin, että miten narut vaikuttavat sisään menoon ja postumiseen sekä riittävätkö ne "turvavöinä", jos kolaroi? En suosita ihmisellä testaamista
vaaka kirjoitti:Tykkään narukiinnityksestä penkissä, onko sulla penkki alta kiinnitetty akselilla, jotta penkki liikkuu narujen jouston mukana jousitettuna töyssyissä? Luulisi olevan kevyen ratkaisun. Mitä materiaalia narut ovat, paljonko painavat ja kauanko kestävät auringossa? Kinnerissä saisi UV suojaa, mutta mietin, että miten narut vaikuttavat sisään menoon ja postumiseen sekä riittävätkö ne "turvavöinä", jos kolaroi? En suosita ihmisellä testaamista
Siis penkin etureunan alla on rungon poikkiputki, jonka päällä penkki makaa (narulla kiinni ). Yksi liina on noin ristiselän kohdalla penkin alla ja tuo pitkä liina kulkee niskatuen takaa. Tavallisia kuormaliinoja ovat, enkä ole niitä punninnut - rautaan verrattuna kevyitä
Tärinäraidoista ja muista piennarajon epämääräisyyksistä puheen ollen, eikö triken toispuoleisen etupyörän sijoittamiseksi vasemmalle olisi useita faktoja:
MM kirjoitti:Tärinäraidoista ja muista piennarajon epämääräisyyksistä puheen ollen, eikö triken toispuoleisen etupyörän sijoittamiseksi vasemmalle olisi useita faktoja:
- ohjaava etu- ja vetävä takapyörä olisivat tien kunnollisella osalla, joutilas pyörä huonommalla.
- edellämäinituilla merkityksellisillä pyörillä olisi vielä väistövaraa oikealle, verrattuna siihen että ohjaava pyörä olisi oikealla.
- etupyörän sivulle kampeava momenti jäisi pois (takapyörän jää olemaan)
- tyhjän päällä oleva etukulma kevenisi ketjun ja ketjupyörän jäädessä "tukikolmioon"
- Etupyörän sijoittaminen pois keskeltä parantaa näkyvyyttä eteen ja toiselle sivulle. Pitäisi pohtia olisiko esteetön näkyvyys ojan puolelle tärkeämpi kuin tien puolelle.
Hyviä ajatuksia - en viitti tänään kokeilla;)
Ajatuksia vain. Vaikutuksen voi kuvitella, ei tarvitse kokeilla. Muutenkin tuo proto on hyvä, kun näennäisen rujouden läpi näkee oleellisten teknisten prinsiippien harmonian ja se vielä toimiikin käytännössä.
MM kirjoitti:Ajatuksia vain. Vaikutuksen voi kuvitella, ei tarvitse kokeilla. Muutenkin tuo proto on hyvä, kun näennäisen rujouden läpi näkee oleellisten teknisten prinsiippien harmonian ja se vielä toimiikin käytännössä.
Runollisesti sanottu
Joskus kuvitellessani, menee juuri päinvastoin Ehkä kokeilen tuohon jo alotettuun Deltakinneriin vasemman puoleista etukiekkoo - ketjun otsikko pitää vaan muuttaa - vai pitääkö?
Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.
mhelander kirjoitti:Tässä lisää ja riittävän pitkästi, nimittäin eilinen Cyclo-Cross keskiviikkokrossi Oulun Ellinmaalla..
ViRB ei tykänny ekaan splittiin laitta sykevyön tehodataa mutta jälkimmäisessä sekin on mukana.
Lisää samaa CX-kamaa, YouTube video jossa kaksi ekaa kierrosta eilisestä #5 CX-kisasta Oulun Hiirosesta. Tuolla on ihan "rotko" jossa saatiin testattua värkin joustomatkat:
Eli takapää on käytännössä pohjannut, keulassa vielä tilkka varoja jäljellä. Pohjaaminen näkyy kivasti videolta ainakin keulan osalta... kun ei ole tapana jarrutella näissä kuruissa vaan polkea suurimmalla vaihteella lisää vauhtia.
PW kirjoitti:Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.
Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa Painopisteen sijoittelulla voi valita toisinkin, mutta leveyttä tulee
Jorin tavalla saa vetävälle renkaalle helposti puolet painosta.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Jos laittas vetävän kiekon vasempaan kainaloon ja etukiekko vasempaan laitaan - vetävälle kiekolle tulis viel vähän enempi painoo.
Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa
Painopisteen sijoittelulla voi valita toisinkin, mutta leveyttä tulee
Jorin tavalla saa vetävälle renkaalle helposti puolet painosta.
Voiko siinä käydä noin?
[quote=""jooseha"]
PW kirjoitti:Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa
Voiko siinä käydä noin?[/quote]
Näinhän siinä käy.
Nyt puolet painosta on vasemman puolen renkailla ja puolet oikean puolen renkailla. Koska vasemmalla on vain yksi rengas kantaa se siis 50% koko pyörän painosta. Oikealla puolen paino jakautuu kahdelle pyörälle. "turhalla",eli oikealla takapyörällä ehkä 40% ja etupyörällä 10%?
Jos pistät vetävän ja ohjaavan pyörän samalle puolelle kantavat ne yhdessä 50% ja "turhalle" renkaalle jää toiset 50%.
Se "turha" rengas pitäisi viedä pari metriä sivulle niin saat suuremman osan ajokin painosta kahdelle peräkkäin kulkevalle pyörälle.
Jukka
jviirret kirjoitti:[quote=""jooseha"]
PW kirjoitti:Jos laittaa vetävän ja ohjaavan renkaan samaan laitaan, taitaa siitä "turhasta" renkaasta tulla helpolla se jolla on eniten kuormaa
Voiko siinä käydä noin?
Näinhän siinä käy.
Nyt puolet painosta on vasemman puolen renkailla ja puolet oikean puolen renkailla. Koska vasemmalla on vain yksi rengas kantaa se siis 50% koko pyörän painosta. Oikealla puolen paino jakautuu kahdelle pyörälle. "turhalla",eli oikealla takapyörällä ehkä 40% ja etupyörällä 10%?
Jos pistät vetävän ja ohjaavan pyörän samalle puolelle kantavat ne yhdessä 50% ja "turhalle" renkaalle jää toiset 50%.
Se "turha" rengas pitäisi viedä pari metriä sivulle niin saat suuremman osan ajokin painosta kahdelle peräkkäin kulkevalle pyörälle.
Jukka[/quote]
Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitella
PW kirjoitti:Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitella
Jos siirrät ohjaavan pyörän vetävälle puolelle niin totta kai se ottaa osansa sen puolen painosta kantaakseen. ts. vetävän pyörän paino kevenee.
"turhan" pyörän siirtäminen kauemmas sivuun vie sitä kauemmas painopisteestä ja lisää näin ollen muille renkaille tulevaa kuormaa.
Jorin ideassa "turhaa" pyörää viedään sivulle siirtämisen sijaan taaksepäin ja lisätään näin muiden pyörien kuormaa, se vaan vaatii sitten sen, että sen pitää kääntyä kun ei ole samalla kohdalla toisen takapyörän kans.
Jukka
Ei nyt oikei onnistu napakka vastailu, kun olen työreissulla Norjassa. Mukavaa, kun ei tarvitse itse vastailla, vaan jooseha ja Jukka tekevät sen puolestani.
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Joo, mutt ei kai sill oo väliä millä puolella rengas on? Ennemminkin minkä matkan päässä rengas on painavimmasta kohdasta?
Pitäs punnita ei taas osaa kuvitellaJos siirrät ohjaavan pyörän vetävälle puolelle niin totta kai se ottaa osansa sen puolen painosta kantaakseen. ts. vetävän pyörän paino kevenee.
"turhan" pyörän siirtäminen kauemmas sivuun vie sitä kauemmas painopisteestä ja lisää näin ollen muille renkaille tulevaa kuormaa.Jorin ideassa "turhaa" pyörää viedään sivulle siirtämisen sijaan taaksepäin ja lisätään näin muiden pyörien kuormaa, se vaan vaatii sitten sen, että sen pitää kääntyä kun ei ole samalla kohdalla toisen takapyörän kans.
Jukka
Joo en kuvitellu ett parempi tulee ku Jorin versio - riittävän hyvä miulle ehkä - mutta katotaan kun inspis iskee, mitä syntyy.