Ettei olisi over engineeringiä yksinkertaisen ratkaisun sijaan? Toki koivet ja koneisto blokkaa osan näkyvyydestä, mutta koipia voi siirtää, kuten päätä tähystääkseen väleistä, jos nokasta näkee läpi. Läheltä tähystys kauempaa havaittuun esineeseen ei ole vaikeaa.
Aika kierosilmä saa olla, jotta voi katsoa kauas ja sivuille, kun myös vahtaa läheisiä esteitä. Se ongelma ei vähällä ilman kameraa ja silmälasinäyttöä taida olla helposti ratkaistavissa. Ei uutta.
Kun olemme havainneet meidän ja autoilijoiden rajallisen havainnointikyvyn, omaan näköön voi vaikuttaa kameralla ja siihen kytketyllä silmälasinäytöllä. Näkee kahteen suuntaan tai useampaan yhtäaikaisesti, kuten autoissa, joissa on kameroita. On makukysymys, mihin suuntiin kameran laittaa, yksi mahdollisuus on eteen alas läheisiä esteitä näyttämään. Eli ehkä periskooppi olisi melkein yhtä hyvä, mutta yksinkertainen halpa ratkaisu myös. Ainakin kevyempi muokkaus kuin nokan uusiminen.
Uusien teossa suositan läpinäkyvyyttä, kun se ei oikein ole pois kuin kukkarosta, jos haluaa tehdä kestävästä läpinäkyvyyden pitkään säilyttävästä matskusta. Halvalla pääsee, jos hyväksyy himmentyvän helposti naarmuuntuvan materiaalin. Vaihto tuollaiselle ei ole ehkä iso homma, jos suunnittelee koriin vaihtamisen helpottamiseksi rungon vaihto-osan ympärille rimat, mihin kiinnittää läpinäkyvän osan.
En ole ikinä tajunnut kuin kustannus-, yksinkertaisuus ja yksiosaisen kotelon kestoargumentin eteen alas näkyvyyden parantavan läpinäkyvän nokan pois jättämiseen kaupallisissa tuotteissa. Pidän turvallisuutta niin tärkeänä, etten ymmärrä sen kanssa pelleilyä. Varsinkaan itse tehdyissä. Jos kinneri mahtuisi talon tiloihin ja olisi helppo siirtää varastoon ja sieltä, en haluaisi läpinäkymättömyyttä nokkaan.
City on täynnä kaikenlaista estettä. Pari kesää sitten uutisoitiin katujen rasvauksesta. Melkein osuin 3 mm paksuihin rasvapötkylöihin keskustassa triathlonpyörällä. Oli pieni kontrasti mustahkolla öljyisellä matskulla asfalttiin ja viime hetkellä havaitsin. Pienestä vauhdista huolimatta, kun oli juuri ennen suojatietä. Helsingin kadut revitään auki joka kesä ja niittejä, nauloja ym. on kaduilla. Oliko Esko, jolta puhkesi Marathon raksan vieressä?