Sivu 24/50
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 18:22
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:No samaa mietin, että kuinka tarkka tuo punnitus on?
Tuossa mulla on tosi painavat navat. Rullajarrut edessä ja takana, sekä vetävässä pyörässä rullajarru + napadynamo.
Tuota Jukan kinnerin painoo oon joskus ihmetelly ku oman kolmipyörän punnitsin 27kiloseks ja Jukalla on runkoputkee kuitenkin enemmän 
No mun runkoputket oli ohutta(25x25 ja 30x15) ja vain 1,5mm seinämällä. Korikehikko etuhaarukoineen(ilman takahaarukoiden ulompia putkia) ja kampineen painoi 12,5kg:

Tuohon jos laittaisi 0,5mm paksummat seinämät niin valmiin pyörän paino olisi 3kg enemmän. Pienistä yksityiskohdista se paino vaan koostuu. Paina ne PW:n kolmipyörän liinatkin jotakin, samoin vaneri. Omassani penkin vaneria oli niin vähän kuin sitä mukavan istumisen kannalta oli mahdollista, eli penkki alle 30cm leveä.
Totta on että rumpuvaihdenapa painaa enemmän kuin avovaihde, mutta avovaihteeseen kun laitetaan rataspakka ja vaihtaja ni taitaa mennä samoihin. Sama jarrujen kans. Vaijeriohjaus on kans kevyempi kuin paksut tangot, vaikka PW:llä ne taitaa olla jotakin ohutta muoviputkea?
Samalla vaakalla mä oon muutkin omavalmisteet punninnu ja tyypillisesti isopyöräiset kaksipyöräiset painaa noin 20kg.
Sakari kertoo oman sivuketjuisen painoksi 28kg: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 150#p31581
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 18:36
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:Hieno
! Kuva kuskin kanssa auttaa aina mittasuhteiden arvioinnissa.
Näimpä, aluksi kulkuaukko näytti hurjan suurelta, mutta kuskin kans ei ollenkaan. Omat haasteensa sen kattamisessa (niin että koko kuski pysyy sateessa kuivana) kuitenkin on. Itse en onnistunut keksimään oikein hyvää ratkaisua. Kuivana onnistuin tuulilasin takana pysymään mutta sen äänimaailma, näkyvyys ja ilmanvastu ei tyydyttänyt.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 19:55
Kirjoittaja Vilijami
Mitäpä jos muuten kattais koko pelin vikupropilla, mutta kulkuaukkoon laittas sadeviitan tarranauhalla aukon reunoihin?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 20:07
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Mitäpä jos muuten kattais koko pelin vikupropilla, mutta kulkuaukkoon laittas sadeviitan tarranauhalla aukon reunoihin?
Se kai se helpointa olisi, mutta jotenkin vähän sellainen ratkaisu että miksi ei sitten ajaisi avo pyörällä sadevaatteissa
Mulle olisi tärkeää että "sisällä" voisi esim. ropeloida kännykkää ja syödä eväitä
Eli pää pitäisi saada samaan katettuun tilaan muun kropan kans.
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 20:26
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:No samaa mietin, että kuinka tarkka tuo punnitus on?
Tuossa mulla on tosi painavat navat. Rullajarrut edessä ja takana, sekä vetävässä pyörässä rullajarru + napadynamo.
Tuota Jukan kinnerin painoo oon joskus ihmetelly ku oman kolmipyörän punnitsin 27kiloseks ja Jukalla on runkoputkee kuitenkin enemmän 
No mun runkoputket oli ohutta(25x25 ja 30x15) ja vain 1,5mm seinämällä. Korikehikko etuhaarukoineen(ilman takahaarukoiden ulompia putkia) ja kampineen painoi 12,5kg:

Tuohon jos laittaisi 0,5mm paksummat seinämät niin valmiin pyörän paino olisi 3kg enemmän. Pienistä yksityiskohdista se paino vaan koostuu. Paina ne PW:n kolmipyörän liinatkin jotakin, samoin vaneri. Omassani penkin vaneria oli niin vähän kuin sitä mukavan istumisen kannalta oli mahdollista, eli penkki alle 30cm leveä.
Totta on että rumpuvaihdenapa painaa enemmän kuin avovaihde, mutta avovaihteeseen kun laitetaan rataspakka ja vaihtaja ni taitaa mennä samoihin. Sama jarrujen kans. Vaijeriohjaus on kans kevyempi kuin paksut tangot, vaikka PW:llä ne taitaa olla jotakin ohutta muoviputkea?
Samalla vaakalla mä oon muutkin omavalmisteet punninnu ja tyypillisesti isopyöräiset kaksipyöräiset painaa noin 20kg.
Sakari kertoo oman sivuketjuisen painoksi 28kg: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 150#p31581
Jukka
Miun kolmipyörän runko taitaa olla 30301,5mm putkee, kiekot 406kiekkoja ja painavanapavaihde siinäkin. En muista millä penkillä tuo on punnittu mutt luultavast suht painavalla vaneripenkillä
Voi olla ett nyt paino on vähemmän, ilman katteita kun kaikenlaista karsittu.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 22:13
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Mulle olisi tärkeää että "sisällä" voisi esim. ropeloida kännykkää ja syödä eväitä
Eli pää pitäisi saada samaan katettuun tilaan muun kropan kans.
Eli matkailukinneri. Tuossa mulla on pituutta niin että siellähän mahtus nukkumaankin.
Pitääpä miettiä uudestaan kun sadeviitta ei kelvannut 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 22:39
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:...Pitääpä miettiä uudestaan kun sadeviitta ei kelvannut 
Itelles sinä tuota teet, etkä Jukalle
. Eli teet juuri niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Melua vastaan auttaisi pehmeät materiaalit, kuten makuualusta. Siitä tehtynä katto vaatii toki jonkinlaista tukirakennetta, että pysyy muodossaan (tukirakenteetkin voi olla makuualustaa, vähän 3D:tä mukaan...).
Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 23:08
Kirjoittaja Vilijami
Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 03 Marras 2016, 23:25
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...
mun mielestä taas tuulilasi ei ole välttämätön. Matala katto ja lippaa pitkälle eteen niin ei sada sisään. Umpinainen takaosa niin ajoviimakaan ei ole yhtä voimakas kuin sadeviittakatteella. Eli ohuesta pleksistä yhteen suuntaan taivuttamalla tallainen lentokone-tyylinen katto:

Ilman tuulilasi osaa ja riittävän pitkäsi etuylitystä. Sarana sivuun ja takaseinä umpeen tai säädettävä räppänä sinne.
Tuollaisen olisin vielä omassani kokeillut, mutta työnantaja päätti kulunvalvonta ja portti ratkaisuilla estää työmatkakäytön niin jäi tekemättä 
Jukka
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 03:57
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti:Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen 
Mutta kyllähän PE vaahtomuovia eli telttapatjaa saa toki muunkin värisenä kuin harmaana. Kysele vaikka noilta:
Polyeteenivaahtomuovi | Meluton.fi
meluton.fi/tuotteet/polyeteenivaahtomuovit/polyeteenivaahtomuovit
Tampereen Vaahtomuovi Oy | Vaahtomuovit mittojen mukaan. Patjat ...
www.vaahtomuovi.net/
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 08:09
Kirjoittaja PW

Onhan noita kivojakin värejä
Solumuoveissa vaan on kovin erilaisia materiaaleja, tuo kuvan matsku, vaikuttaa löysältä, kumimaisemmalta ku perusretkipatjat - pitäs päästä hypistelemään. Routamattoo, ei taida saada ku harmaansävyissä - eli rullatavaraa ei oikeen oo kirkkaina väreinä
tai kai niitä on mut missä? Vihreetä (aika maaston värinen) näky olevan rullassa, sekin aika paksuu 12mm - vai onko se paksuu?
Viikolla kävin paikallisessa muovikaupassa, kovin harmaat oli sielläkin valikoimat, kahta eri jäykkyyttä löyty ja vähän ihastuin siihen jäykempään, tosin painavampaan matskuun 3mm ja 5mm paksuutta - se näytti siltä ku paksumpaa patjaa olis "paistettu" levyjen välissä, pintakin oli tiiviimpi ja kiiltävämpi.
Muistaakseni solumuovit on muotoiltu ja liimattu toisiinsa lämmöllä - jotenkin. Muovikaupassa kysyin, voiko sitä liimata - myyjä väitti, ett perusbostikilla
Olikohan tietoo, vai luuloo - saattaa bostikki sulattaa patjan
Maalitkaan ei taida siinä pysyä, tai tarrat
Olisko joku muu konsti, näkyvyyden parantamiseen jos kate on harmaa? Valot ja viirit tietyst mutt jotain kirkkaita materiaalleja raitoina (esim alareunaan ja keskelle), joihin solumuovikiinnittyy
Helpompi olis jos löytys kirkas väri, sopivasta materiaalista.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 08:31
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Muovikaupassa kysyin, voiko sitä liimata - myyjä väitti, ett perusbostikilla
Olikohan tietoo, vai luuloo - saattaa bostikki sulattaa patjan 
Voi liimata kontaktiliimalla ja tosi hyvin voikin! Ei minkäänlaista sulamisongelmaa ja hyvin pysyy. Tämä liimausominaisuus on telttapatjan yksi hyvistä puolista. Ei tarvis ruuveja tai niittejä katteen kiinnitykseenkään.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 08:51
Kirjoittaja PW
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... 3heat.html
Tuossa esimerkkiä solumuovinkäytöstä - vähän miusta hassua, ett on tehny muotin ja silti retkipatjasta kate. Itse kuvittelen, ett patjasta, vois tehdä helpommin siis ilman muotintekoa.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 09:01
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti:Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:...Pitääpä miettiä uudestaan kun sadeviitta ei kelvannut 
Itelles sinä tuota teet, etkä Jukalle
. Eli teet juuri niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Melua vastaan auttaisi pehmeät materiaalit, kuten makuualusta. Siitä tehtynä katto vaatii toki jonkinlaista tukirakennetta, että pysyy muodossaan (tukirakenteetkin voi olla makuualustaa, vähän 3D:tä mukaan...).
Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...

Tuossa on käytetty, jotain solumuovirakennetta myös sauman tukena.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 04 Marras 2016, 09:22
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen 
Mutta kyllähän PE vaahtomuovia eli telttapatjaa saa toki muunkin värisenä kuin harmaana. Kysele vaikka noilta:
Polyeteenivaahtomuovi | Meluton.fi
meluton.fi/tuotteet/polyeteenivaahtomuovit/polyeteenivaahtomuovit
Tampereen Vaahtomuovi Oy | Vaahtomuovit mittojen mukaan. Patjat ...
http://www.vaahtomuovi.net/
Ehkä tuolta kannattaa kysyä, saako värillisinä - googlekuvahaussa, pinkkirulla vie tän firman sivuille 