Re: SH27
Onko sulla joku hyvä syy laittaa etuakseli niin lähelle penkin etureunaa. Mietin että tuossa mahtuisi hyvin siirtämään sitä eteenpäin jolloin paino jakautuisi enemmän takapyörälle
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Onko sulla joku hyvä syy laittaa etuakseli niin lähelle penkin etureunaa. Mietin että tuossa mahtuisi hyvin siirtämään sitä eteenpäin jolloin paino jakautuisi enemmän takapyörälle
Sakari saa tietysti vastata itse, mutta minun nähdäkseni tässä on pyritty maksimoimaan istuutumisen ja ylös nousemisen helppous. Akseli haittaa sitä enemmän, mitä edempänä se on. Tietenkin vinontamalla kannatusta eteen tuo paranisi, mutta tässä isopyöräisessä se ei parantaisi vierintävastusta, vain hieman takapyörän pitoa.
Wacky kirjoitti:Onko sulla joku hyvä syy laittaa etuakseli niin lähelle penkin etureunaa. Mietin että tuossa mahtuisi hyvin siirtämään sitä eteenpäin jolloin paino jakautuisi enemmän takapyörälle
jori kirjoitti:Sakari saa tietysti vastata itse, mutta minun nähdäkseni tässä on pyritty maksimoimaan istuutumisen ja ylös nousemisen helppous. Akseli haittaa sitä enemmän, mitä edempänä se on. Tietenkin vinontamalla kannatusta eteen tuo paranisi, mutta tässä isopyöräisessä se ei parantaisi vierintävastusta, vain hieman takapyörän pitoa.
Ehkä etuakselia voisi jonkun verran siirtää eteenpäin, mutta etäisyys selkänojasta ohjaustankoihin saattaa silloin tulla helposti liian pitkäksi. Useissa tehdastekoisissa trikeissä istumaan meno ja ylösnouseminen on ikääntyneelle vaikeampaa, kun etuakseli on liian edessä.
SH27:n rakentaminen on lähtenyt liikkeelle, ja runko on kuvissa esitetyissä vaiheessa. Etuhaarukan liittämisen olkavarteen teen taas eri tavalla. Kuvassa liitos on vielä kesken ja siinä onkin aikamoinen sovittelu ennen kuin pääsee hitsaamaan. Akseliputken sisässä on urakuulalaakerit. Liitokseen tulee tärinän vaimennus.
Näkee ett Sakari ei tee ekaa nojakkia Miten teet nuo sovitukset putkiin? Millasilla työkaluilla?
PW kirjoitti:Näkee ett Sakari ei tee ekaa nojakkia
Miten teet nuo sovitukset putkiin? Millasilla työkaluilla?
Tämä on hyvä kysymys. Ratkesi juuri tänä ilta yhden kaverin kanssa jutellessa. Teen pahvista mallin, jonka avulla piirrän olkavarren päähän leikkauslinjat, joita myöten rälläköin sen oikean muotoiseksi. Laitan kuvat eri vaiheista.
Olkavarren pään muotoilu hitsausta varten. Tuo reikä tuossa pahvimallissa on sitä varten, että sitä kautta pääsee tarkistamaan mallin alaosan sopivuuden akseliputken suhteen.
SH27 rakentaminen etenee. Kun SH26:ssa murtui jo toisen kerran sen haarukan hahlo, jossa 1200 watin moottori on, olen sen vahvistanut poikittaisella n. 20x3 mm:n lattateräksellä. Olen saman tempun tehnyt myös SH27:n haarukkaan, joka on kuvissa. Hurja vääntö noin voimakkaasta moottorista kohdistuu haarukkaan. Kuetron suosittaa käyttämään tällaista lisäosaa: http://ebikeling.myshopify.com/products ... -ebikeling. Tuollaisen olen tehnyt itse akselin toiseen päähän.
Ensimmäinen koeajo SH27:llä suoritettu ilman jarruja ja vaihteenvalitsijoita romuvanteilla. Tuntuu olevan mitoitus suht. koht. kohdallaan. Onkohan tämä niitä harvoja trikejä, joissa ei ole taittopyöriä ollenkaan. Vetävä ketju kulkee viivasuorassa.
Nyt voin sanoa, että triket laitetaan istuimiltaan yleensä turhan mataliksi. Korkeammalta on näkyvyys parempi ja varsinkin ikääntyneen on paljon helpompi mennä istumaan ja nousta ylös. Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä. On jopa helpompi ajaa kahdella pyörällä.
irakas kirjoitti:Nyt voin sanoa, että triket laitetaan istuimiltaan yleensä turhan mataliksi. Korkeammalta on näkyvyys parempi ja varsinkin ikääntyneen on paljon helpompi mennä istumaan ja nousta ylös. Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä. On jopa helpompi ajaa kahdella pyörällä.
Olettaisin että pitokin on talvella parempi kuin matalemmilla(ainakin jos takana iso rengas). Korkeammassa rengas mahtuu pidemmälle kuskin alle ja paino siirtyy ylämäessä enemmän taaksepäin kuin matalissa. Tästäkin tulee varmaan kokemuksia
Jukka
irakas kirjoitti:Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä.
Tässä näyttää penkin etureuna olevan etuakselin kohdalla. Yleensä se on parikymmentä senttiä taaempana.
Painopiste on siis edempänä renkaiden muodostaman tukikolmion sisällä eli leveämmässä kohtaa. Joko nostaa perää jarruttaessa?
Leppoisaan ajeluun tälläinen korkea on varmaankin mukavampi kuin matala. Kovaa kanttaillessa varmaan toisinpäin
jooseha kirjoitti:irakas kirjoitti:Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä.
Tässä näyttää penkin etureuna olevan etuakselin kohdalla. Yleensä se on parikymmentä senttiä taaempana.
Painopiste on siis edempänä renkaiden muodostaman tukikolmion sisällä eli leveämmässä kohtaa. Joko nostaa perää jarruttaessa?
Leppoisaan ajeluun tälläinen korkea on varmaankin mukavampi kuin matala. Kovaa kanttaillessa varmaan toisinpäin
Penkkiä voi siirtää kumpaankin suuntaan, kun sen kiinnitetty runkoon pakoputkikiinnikkeellä https://www.google.fi/search?q=pakoputk ... pI4Cu3M%3A. Myös penkin yläpään kiinnityskohtaa voi säätää tarpeen mukaan.
Kun tuli ongelmia etuhaarukan ripustuksessa uralaakerien avulla, muutin suunnitelmaa ja tein ripustuksen nivelvarsien avulla.
Istuinta vaille valmis maalaamoon.
Mikä olikaan tuon pultin paksuus?
PW kirjoitti:Mikä olikaan tuon pultin paksuus?
10 mm. Sen saa kiristettyä alapäässä olevalla mutterilla haarukan laippoihin kiinteästi, jolloin kulumapaikat ja klappi vähenevät.