Peräkärry

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 854
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Nyt on nähty livenä tuo kärry, Artsille iso thx
Taidanpa laittaa tilauksen sisään

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Minuakin kiinnostaisi peräkärry. Haluaisin sellaisen 2-pyöräisen että pysyy pystyssä hyvin lastatessa. Sen lisäksi olisi kiinnostanut kovasti sellainen peräkärrysysteemi, jossa on se runko erikseen ja siihen kiinnitettävä, lukittava koppa. Vähän niin kuin autojen peräkärryissä ja moottoripyörien, mutta tietenkin pienemmässä ja kevyemmässä koossa. Yksi tuttu valmistaa moottoripyörien peräkärryjä mutta taitaa hällä olla niin kiire tilausten kanssa että varmaan menee muutaman vuoden päähän ehkä, ennen kuin sais sieltä peräkärryn. Toisaalta en ole muualla törmännyt kopallisiin pyörän peräkärryihin. Sen takia irroitettava koppa, että sitä runkoa voisi käyttää hyödyksi isompien tavaroiden rahtauksessa. Katselin juuri sähköpyörän sivuilta peräkärryjä, niitäkin oli kahta vaihtoehtoa ja toisessa vaan 2 pyörää. Siinäkin oli kaiteet rungossa ja erillinen kassi, mutta kun haen erilaista ratkaisua..voi kun osaisi itse rakentaa mut ei ole välineitä, ei taitoa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Premnas kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi peräkärry. Haluaisin sellaisen 2-pyöräisen että pysyy pystyssä hyvin lastatessa. Sen lisäksi olisi kiinnostanut kovasti sellainen peräkärrysysteemi, jossa on se runko erikseen ja siihen kiinnitettävä, lukittava koppa. Vähän niin kuin autojen peräkärryissä ja moottoripyörien, mutta tietenkin pienemmässä ja kevyemmässä koossa. Yksi tuttu valmistaa moottoripyörien peräkärryjä mutta taitaa hällä olla niin kiire tilausten kanssa että varmaan menee muutaman vuoden päähän ehkä, ennen kuin sais sieltä peräkärryn. Toisaalta en ole muualla törmännyt kopallisiin pyörän peräkärryihin. Sen takia irroitettava koppa, että sitä runkoa voisi käyttää hyödyksi isompien tavaroiden rahtauksessa. Katselin juuri sähköpyörän sivuilta peräkärryjä, niitäkin oli kahta vaihtoehtoa ja toisessa vaan 2 pyörää. Siinäkin oli kaiteet rungossa ja erillinen kassi, mutta kun haen erilaista ratkaisua..voi kun osaisi itse rakentaa mut ei ole välineitä, ei taitoa.

Y-Framen peräkärry (Y-Frame Large) voisi olla sellainen, joka vastaisi tarpeitasi. Siinä on erillinen runko ja siihen voi valita mm. alumiinisen lukittavan laatikon monien muiden vaihtoehtojen joukosta. Tietoja löytyy seuraavasta linkistä:

http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html

Suomessa ei ilmeisesti ole maahantuojaa, joten kärryn joutuisi tilaamaan jostain maasta, jossa ko. merkillä on jälleenmyyjä.

Lukittavassa peräkärryssä on ideaa. Sitä voisi käyttää paljon huolettomammin (ja siis useammin) erilaisiin (hyöty)tarkoituksiin, kun kärryyn lastatut tavarat ovat varkailta suojassa.

J

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja TMS »

Minulla on tuommoinen Carry Freedom, olen ollut siihen ihan tyytyväinen. Ehkä hieman liian hinnakas viimeistelyyn nähden. Seuraa perässä tosi nätisti eikä juuri oijo. Kiinnitys systeemi on ihan fiksu ja kätevä käyttää, ja pyörään kiinni tuleva osa on pieni ja huomaamaton, niitä tuli lisäksi vissiin kolme vai neljä mukana, ei tarvi siis pyörien välillä sitä osaa venkslailla, jos meinaan on useampi pyörä. Tyhjänä perässä vetäessä kärry pitää kyllä vähän turhan paljon meteliä.

On tosiaan helposti muunneltavissa vanerisen tason ansiosta, vain mielikuvitus on rajana.
Chain Reaction Cyclesistä noita ainakin saa: http://www.chainreactioncycles.com/Bran ... randID=422

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1546
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja ajou »

premnas kirjoitti:

Haluaisin sellaisen 2-pyöräisen että pysyy pystyssä hyvin lastatessa.

Olen nyt lastaillut tuota hankkimaani yksipyöräistä peräkärryä eikä se mihinkään kaadu, lastattaessa meinaan. Kun tuo pyörä pysyy hyvin pystyssä, niin mitä enemmän tavaraa kärryyn lastaat, sitä paremmin se pysyy pystyssä. Tukevat toisiaan pyörä ja kärry niin yllättävää kuin se onkin :wink:

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Traikisti, tuo peräkärry näytti vähän liian pieneltä, ajattelin isompaa.

TMS, tuo vaneriperäkärry taas näytti oikeen hyvältä muuten, mutta minne se lasti kiinnitetään? Saisi olla vanerin päällä joku rauta- tms. kehikko, johon voi liinoilla kiinnittää mitä vaan. Kuinka leveä muuten saa peräkärry olla? Tai pitkä?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja TMS »

Minulla on tuon CF:n suosittelema Ortliebin vedenpitävä vajaa 100 litraa vetävä kassi, jossa on pohjassa remmit juurikin vanerilevyn reikien kohdalla. Remmi reiän läpi ja takaisin kiinni kassiin niin lasti on kiinni. Tuohonhan voi tosiaan kiinnittää lähes millaiset laidat tai systeemit vaan. Itse en ole vielä ajatellut laittaa ainakaan joka reunalle laitoja kun se sitten voi jo rajoittaa lastin muotoa kuitenkin, jos ovat kiinteät meinaan.

Burleyllä on sellainen tavarakärry malli jossa on jo valmiina laidat pituus suuntaislla sivuilla : http://www.velosport.fi/index.php?main_ ... cts_id=964 (valmistajan sivut ei jostain syystä auennut, mutta tuossa helsinkiläinen maahantuoja)
Tuo taitaa vaan olla asteen kalliimpi. Hiukan leveämpikin se taitaa olla. Maksimi mitoista en tiedä.

ajou kirjoitti:

Olen nyt lastaillut tuota hankkimaani yksipyöräistä peräkärryä eikä se mihinkään kaadu, lastattaessa meinaan. Kun tuo pyörä pysyy hyvin pystyssä, niin mitä enemmän tavaraa kärryyn lastaat, sitä paremmin se pysyy pystyssä. Tukevat toisiaan pyörä ja kärry niin yllättävää kuin se onkin :wink:

Artsi

Siis triken perässä lastatessa? Kyllä minä ainakin koin tun b.o.b yakin hiukan hankalaksi käsiteltäväksi pystypyörällä paikoillaa olleessaan (puhumattakaan nojasta, mitä en kyllä ole kokeillut) jos täytyi hiukan siirtää tai pakittaa tai muuten vaan säätää. Pyörän täytyi seisoa tukevasti jotain vasten kun tuota kärryä kiinni laittoi, lastasi, purkasi tai otti pois paikaltaan, pyöräjalka ei riittänyt. Ja se "parkkiasento" mihin pyörä ja kärry valahtavat paikoillaan helposti ei mielestäni ollut hyvä, se vääntää pyörän luonnottomaan asentoon. "Parkkiasennosta" pääsee kohtuu hyvin pois jos kokonaisuutta voi työntään eteenpäin hetken matkaa, mutta muussa tapauksessa ei, varsinkaan jos kärryssä on paljon kuormaa. Tyttöystävälläni, joka (onneksi :) ) on kevyempää tekoa, oli kärryn kanssa todella hankalaa, siis jos hän joutu sen kanssa paikallaan teutaroimaan. Meillä kyllä oli reilusti kuormaa siinä kärryssä.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1546
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja ajou »

TMS kirjoitti:

Siis triken perässä lastatessa? Kyllä minä ainakin koin tun b.o.b yakin hiukan hankalaksi käsiteltäväksi pystypyörällä paikoillaa olleessaan (puhumattakaan nojasta, mitä en kyllä ole kokeillut) jos täytyi hiukan siirtää tai pakittaa tai muuten vaan säätää. Pyörän täytyi seisoa tukevasti jotain vasten kun tuota kärryä kiinni laittoi, lastasi, purkasi tai otti pois paikaltaan, pyöräjalka ei riittänyt.

Ei kun kaksipyöräisen TW Bent-nojiksen kanssa. Hyvin pysyy pystyssä pelkällä pyörän jalalla koko systeemi, myös kärryä kiinnitettäessä. Laitan kohtsilleen kuvia! Lieneekö noissa nojapyörien jalkasysteemeissä sitten eroa. Mitä enemmän painoa kärryssä, sitä paremmin pyöräkin pystyssä pysyy. Hyvin samanlaiset kuin Bob Yakissaa on nuo kiinnityssysteemit tuossa kopiossakin.

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Tulipahan tsekattua polkupyörien peräkärryistä annettua asetusta vuodelta 1996 (lieneekö muuttunut sen jälkeen?). Siellä annetaan peräkärryn maksimileveydeksi 1,25 m ja suurimmaksi kytkentämassaksi 50 kg. Edellinen rajoite tullee harvemmin vastaan, mutta jälkimmäinen sen sijaan voi ylittyä helpostikin. Oman Burley Nomad -peräkärryni omamassa on n. 6 kg (siis huomattavan kevyt) ja sen suurimmaksi kantavuudeksi valmistaja sallii n. 45 kg (100 naulaa). Nämä luvut sopivat aika hyvin yhteen asetuksen kanssa ja kärryn saa siten aivan laillisesti kuormata lähes maksimikantavuuteensa. Täällä moni on haaveillut suuremmista peräkärryistä. Niitähän saa mm. tuolta jo aiemmin mainitulta Y-Frameltä, mutta ne eivät siis ole täyteen kantavuuteensa kuormattuna ainakaan tämän vuoden 1996 asetuksen mukaisia. Toisaalta en kyllä lähtisi hinaamaan ainakaan pitempää matkaa yli 50 kg peräkärryä. Se ei varmasti tunnu mielekkäältä.

Täällä on puhuttu paljon kaksi- ja yksipyöräisten peräkärryjen vakaudesta. Statiikan lyhinkin oppimäärä kertoo aivan vääjäämättä sen, että kaksipyöräinen on vakaampi kuormattaessa ja muutoinkin paikallaan ollessaan. Käytännön kokemus ja maalaisjärki tukee myös tätä perusoletusta. Sen sijaan kärryn kanssa liikuttaessa kaksipyöräinen kärry voi kaatua yksipyöräistä helpommin, mikäli nopeutta on kaarteessa liikaa. Oman peräkärryni valmistaja suosittelee, ettei kärryn kanssa ajettaessa ylitettäisi missään oloissa 24 km/h (15 m.p.h.) nopeutta ja että tiukassa käännöksessä suositellaan nopeutta 8 km/h (5 m.p.h.) tai tarvittaessa tätäkin vähemmän. Nämä suositukset on kyllä tullut etenkin triken kanssa monta kertaa ylitettyä (alamäessä aika reippaastikin). Täytyynee olla jatkossa varovaisempi.

Yksipyöräinen peräkärry kaksipyöräisen pyörän (pystärin tai nojiksen) perässä kallistuu pyörän mukana, joten se sallii luultavasti suuremmat kaarrenopeudet. Kokonaan toinen asia raskaan kärryn kanssa on se, kuinka hyvin tämä yhdistelmä pysyy muuten hallinnassa. Triken perässä yksipyöräinen peräkärry ei voi kallistua, joten raskas yksipyöräinen kärry aiheuttaa kaarteessa suurella nopeudella ajettaessa voimakasta vääntöä pyörän rakenteisiin, joka puolestaan saattaa vaurioittaa pyörää.

Pidän enemmän kaksipyöräisistä peräkärryistä, mutta yksipyöräisilläkin on etunsa. Suurin etu lienee niiden hiukan pienempi vierintävastus ja usein myös hiukan pienempi ilmanvastus. Jälkimmäisellä ei ole kovin suurta merkitystä, koska kärryn kanssa ei yleensä ajeta kovin kovaa (eikä ilmanvastuserokaan ole suuri). Kaksipyöräinen peräkärryn ongelmaksi matka-ajossa sen sijaan voi koitua maanteiden tärinäurat tien laidassa. Itse en ole niiden kohdalle sattunut, mutta mm. Erkki Lampen raportoi niistä matkakertomuksessaan "Nojapyörällä Nuorgamiin".

J

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei kaksipyöräisellä kärryllä ole mitään perimmäistä syytä olla yhtään sen isompi vierintävastus kuin yksipyöräisellä. Paino jakaantuu kahdelle pyörälle, kummallakin pyörällä on siis puolen painon edestä vierintävastusta. Yhteensä tulos on sama kuin lähtökohta.

Kärryn kanssa pääsee kyllä aika kovaa, ja ilmanvastuksellakin voi olla merkitystä. Jos kuorma ei ole mitoiltaan kauhean suuri, se nojakin kanssa tulee samassa reiässä ilmassa kuin mistä kuskikin on juuri mennyt, ja siten ei lisää ilmanvastusta kärryttömään tapaukseen verrattuna mitenkään älyttömän paljon. Kaupungilla kun on ollut kyydissä jotain satunnaisia pyörän osia, muutama kiekko tms, joten painoa ei ole kauheasti ollut, olen kyllä ajanut suunnilleen yhtä kovaa kuin ilman kärryäkin. Tietty kaupungissa vauhtia rajoittaa lähinnä tieliikenteelliset seikat, ei ilmanvastus.

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ei kaksipyöräisellä kärryllä ole mitään perimmäistä syytä olla yhtään sen isompi vierintävastus kuin yksipyöräisellä. Paino jakaantuu kahdelle pyörälle, kummallakin pyörällä on siis puolen painon edestä vierintävastusta. Yhteensä tulos on sama kuin lähtökohta.

Kärryn kanssa pääsee kyllä aika kovaa, ja ilmanvastuksellakin voi olla merkitystä. Jos kuorma ei ole mitoiltaan kauhean suuri, se nojakin kanssa tulee samassa reiässä ilmassa kuin mistä kuskikin on juuri mennyt, ja siten ei lisää ilmanvastusta kärryttömään tapaukseen verrattuna mitenkään älyttömän paljon. Kaupungilla kun on ollut kyydissä jotain satunnaisia pyörän osia, muutama kiekko tms, joten painoa ei ole kauheasti ollut, olen kyllä ajanut suunnilleen yhtä kovaa kuin ilman kärryäkin. Tietty kaupungissa vauhtia rajoittaa lähinnä tieliikenteelliset seikat, ei ilmanvastus.

Puhtaan vierintävastuksen näkökulmasta pyörien lukumäärällä ei todellakaan ole merkitystä, koska vierintävastuksen laskentayhtälössä maan vetovoimasta johtuva ns. normaalivoima jakautuu puoliksi esim. kahdelle pyörälle yhden sijaan. Saattaapa jossain tilanteessa käydä niinkin, että pehmeällä pinnalla kaksi pyörää kantaa kuorman paremmin kuin yksi, jolloin kaksipyöräinen voi liikkua yksipyöräistä kevyemmin. Vierintävastushan riippuu myös vierintäalustan ominaisuuksista. Laakerikitkat, pyörien mahdolliset pienet asentovirheet ym. vastaavat tekijät saattavat kuitenkin aiheuttaa sen, että monimutkaisemman rakenteen omaava kärry ei rullaa yhtä kevyesti kuin yksinkertaisempi versio. Käytännössä huomattavasti suurempi merkitys on kuitenkin esim. kärryn renkaiden laadulla, rengaspaineilla ja pyörän laakereiden laadulla, joten olisiko siis niin, ettei vierintävastuksen kannalta löydy selvästi parempaa ratkaisua.

Olen huomannut peräkärryn kulkevan selvästi paremmin triken kuin pystypyörän perässä ja arvioinut sen johtuvan samasta seikasta, jonka Teemu jo tuossa edellä esitti. Näin ollen nojakin perässä vedetyn kärryn oman ilmanvastuksen merkitys on sekin siis erittäin vähäinen (nopeudesta riippumatta). Ilmanvastuskaan ei siis puolla erityisesti kumpaakaan ratkaisua.

Miksi kärryn siis tulee olla joidenkin mielestä yksipyöräinen? Yksipyöräinen kärry mahtuu pienempään tilaan sekä käytössä että varastossa? Varastointitilan tarve ei oikein kelpaa syyksi, koska yleensä kärryt saa purettua ja pakattua todella helposti pieneen tilaan varastointia varten. Leveämpi kaksipyöräinen kärry vie enemmän tilaa liikenteessä ja vaatii siten huolellisemman ajolinjan valinnan? Se on kyllä totta. Lisäksi tuo aiemmin mainitsemani kaarrekäyttäytyminen kaksipyöräisen vetolaitteen perässä.

Entäpä kärryn oma paino? Uusimpien BOB Yak-mallien paino on n. 6,1 kg ja Burley Nomadin n. 6,6 kg, joten kapasiteettiin suhteutettuna kaksipyöräinen on tässä vertailuesimerkissä parempi (kapasiteetit vastaavasti 70 ja 100 naulaa). Kärryjen omalla painollakaan ei ole kuitenkaan todellista merkitystä.

Omassa arviossani vaaka kallistuu kaksipyöräisen kärryn eduksi lähinnä suuremman kapasiteetin, paremman pakattavuuden ja helpomman pysäköinnin vuoksi. Yksipyöräiset peräkärryt näyttäisivät kuitenkin olevan nykyisin suositumpia ainakin pyöräretkeilijöiden keskuudessa.

J

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1546
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä vielä yksi hyvä syy yksipyöräisen peräkärryn hankintaan, se on tyylikkäämmän näköinen kuin kaksipyöräinen. On virtaviivaisemman ja vauhdikkaamman oloinen kuin kaksipyöräinen, joka näyttää siltä mummolassa ennen aikaan käytetyltä maitokärryltä :D
PS Älkää ottako tätä liian vakavasti, sillä kauneus on katsojan silmissä!

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1546
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja ajou »

Lisää sopan hämmentämistä:
Tältä näyttää nykyinen yhdistelmäajoneuvoni
Kuva
Tein tuossa pari lastaustestiä ja totesin, että pyörän ja kärryn kulmalla on ratkaiseva merkitys yhdistelmän vakauteen lastattaessa.
Jos yhdistelmä on suorassa, on pakkaaminen suht helppoa, kunhan tavarat pakkaa keskelle.
Kuva
Jos kulmaa on pyörän jalan puolelle. Ja yllättävää kyllä yhdistelmä meinaa kaatua, jos kärryn takaapäin oikeasta reunasta painaa.
Kuva
Jos kulmaa on toiselle puolelle, tulee yhdistelmästä niin vakaa, että en saa sitä kaatumaan, vaikka laittaisin lähes koko painoni (62kg) kärryn varaan ja painaisin eri reunoista..
Kuva
Olen heitellyt kärryyn nyt eripainoista tavaraa ja em. asiat huomioon ottamalla lastaaminen on vakaata ja helppoa.

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

ajou kirjoitti:

Olen heitellyt kärryyn nyt eripainoista tavaraa ja em. asiat huomioon ottamalla lastaaminen on vakaata ja helppoa.

Tuonkaltaisten asioiden hallitseminen erottaa mestarit oppipojista. Kun tekijä tekee, kaikki näyttää helpolta.
Asiaa tuntematon haksahtaa kuitenkin helposti pelkkään näköistekemiseen. Kärryhän siinä kaatuu. :)

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Onhan siihen yksipyöräisen peräkärryn hankintaan vielä yksi muukin käsittelemätön syy: kapeilla poluilla ajettaessa yksipyöräinen kärry on ainoa ajateltavissa oleva. Usein niillä kapeimmilla poluilla ajetaan maastopyörillä, mutta varmaan monilta tämänkin foorumin keskustelijoilta löytyy kotoa myös sellainen ajopeli.

Artsi on aivan oikeassa ottaessaan esiin asian esteettisen puolen. Sehän se kuitenkin usein asian lopulta ratkaisee, vaikka täällä mitä seliteltäisiin. Se taas mikä näyttää hyvältä, riippuu tosiaan katsojasta. Vaimoni mielestä pyörissämme on erityisen hyvää se, että ne ovat "kaikkein söpöimmän näköiset" ja jos se puolestaan innostaa ajamaan, niin mikäs siinä.

Jos ottaisin nyt kärryn aivan puhtaasti sen ulkonäön perusteella, valitsisin aivan ehdottomasti punaisen Radical Designin (kaksirenkaisen) Cyclone II -kärryn (vaikka kyllä oma kelta-musta Burley Nomadkin on upea). Eikä sen RD:n kärryn hankintaan varmaan muutenkaan mitään estettä olisi, jos tosiaankin tarvitsisi jostain käsittämättömästä syystä vielä toisen peräkärryn. Järkisyitä siihen olisi ainakin aivan turha alkaa keksimään.

Toki hieno on tuo Artsinkin ajoneuvoyhdistelmä ja kun näyttää löytyneen vakaa pysäköintiasento ja kärryn kapasiteetti riittää, niin asiahan on kaikin puolin kunnossa. BOBin (+ niiden kopioiden) kärryissä on sellainen huomattava etu, että niissä voi luontevasti käyttää sopivan kokoista Ortliebin vedenpitävää kassia, jota puolestaan voi sitten käyttää myös muualla (esim. avokanootissa).

J

Vastaa Viestiin