Pinnan optimimalli/pituus löytyi viimeinkin. Ostin sen kunniaksi banaaneja. Ihan hitosti banaaneja. No ei niistä sen enempää, ette te tätä banaanien takia lue.
SON-aspa siis vastasi tuossa iltapäivällä hirmu osaavasti ja nopeasti, plussa siitä Britta Zimmermannille. Hän oli ensin suositellut minulle noita 186 mm/184 mm pinnoja napaan. Laskin itse pituudet samalla laskurilla kuin hänkin ja sain saman tuloksen. Huomasin kuitenkin, että optimipituudet olivat 186,5mm ja 186,3mm puolillaan ja kysyin lisäkysymyksiä liittyen siihen miksi eri puolille suositeltiin noin eri pituisia pinnoja, vaikka optimipituuksissa oli vain 0,2 mm ero. Tuntui että minun olisi pitänyt tietää jotain oleellista jonka hän tiesi, mutta minä en. Alla lainaus viestistä, vastaukset lihavoituna:
You recommended 186mm to connector's side which I totally understand. It's so close after all. For disc side there was two options, 185 and 184mm. What's the reasoning behind choosing the one that's further away from calculated 186,3mm and recommending it to me? I got the feeling that I'm missing some important information now, but I guess you are able to explain it
Our experience was that spokes tend to be rather a little bit too long than being too short. If the spoke is too long you may not be able to retension later on.
Also, does the spoke diameter matter with the SON hub? Is some diameter or spoke brand incompatible with SONdelux disc hub?
Spokes should be of 2 mm diameter at its bend, so the spoke fits exactly in the spokehole. This way it won't move and it won't break. Double butted spokes, p.ex. 2.0-1.8 -2.0 are a good choice, since they are more flexible than simple 2mm spokes.
Jos arvon lukija jäi miettimään että mitäs eroa noilla nyt käytännössä on, niin löysin tällaisen vertailun pinnamallien väliltä:
Double Butted Spokes
Koodi: Valitse kaikki
Lighter than Straight Spokes
More elasticity in the wheel (less rigid / will flex some before breaking)
Spokes will bow out less at the crossings
Easier to bend/lace
When overtightened or stressed too hard, the spoke is more likely to snap than the rim eyelets or the hub's flange
Straight Spokes
Koodi: Valitse kaikki
Stronger than butted spokes
Less elasticity in the wheel (more rigid / may break before flexing)
More available at bike shops
Cheaper
Fuegon väristä, ihan eri aihe:
Nazcan mukaan Fuegon punainen väri ei ole yleinen "Fire Truck Red" vaan se on lähellä RAL 3003 (Ruby Red) -väriä. Sanon tämän siltä varalta jos jollakulla muullakin on punainen Fuego tallissa.