Noniin, ensimmäiset rullailut on tehty Hyvältä tuntuu. Pyörätohtori on kiinni ainakin kuukauden joten mistähän mä saisin poljinkeskiön..
Teknistä dataa, vähän se sitten kuitenkin poikkes suunnitellusta mut toisaalta ihan hyvä.
Akseliväli 114cm
penkin korkeus 38cm
keskiön korkeus 49-51cm
Istuimen selkäosan tuen kulma 30 astetta
Mutta nyt penkkiä tekemään, tai oikeastaan penkin muottia.. toinen juttu olis sitten väliakselin suunnittelu. Nälkä kasvaa syödessä joten päädyin sitten kuitenkin siihen; saan paremman vaihdeskaalan ilman ISOA eturatasta
Suunnittelin 48(eturattaat) - 18/28(väliakseli) - 34-11(pakka) tyyppistä ratkaisua, näin välitys riittäisi 13km/h vauhdista 75 km/h asti 50-130 kadenssilla.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 01 Syys 2012, 23:26
Kirjoittaja Syväri
Näitä esikuviahan alkaa löytyä vaikka kuinka Tällanen komia vehje saksanmaalta:
Videossa starttaa avustajan kanssa mutta lopussa näkee kuinka aukaisee pommiluukut ja pysähtyy ite. 4000m aikaan 3:40 333m ulkovelolla vieläpä..
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 05 Syys 2012, 16:24
Kirjoittaja Syväri
Voimansiirron suunnittelua
Penkin muottia..
Leveyttä 14cm, tektron halpiskahvat ja deoren rapidfire shifteri jota käytetään peukaloilla ristiin
Vielä pitäs stemmi ja väliakseli koneistella Ja tilata niitä kuituja yms joista en mitään tiiä. No onneksi internet tietää
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 06 Syys 2012, 10:28
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:
Voimansiirron suunnittelua
Melun ja tehonhukan välttämiseksi suosittelen isompaa taittopyörää kireälle puolelle. 20-piikkinen on siinä rajalla, että ainakaan pienempää en suosittele, mutta mitä suurempi, sitä vähemmän vastusta ja melua. Akselin sijainti tietenkin siirtyy edemmäs, kun taittopyörän halkaisija kasvaa.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 12 Syys 2012, 11:26
Kirjoittaja Syväri
Nippanappa ajokunnossa, etujarru ja vaihtaja asennettu. Väliakseli toimi muuten hyvin mutta tietenkään se spaceri ei ollut tarpeeksi leveä rattaiden välissä niin ketjut hinkkaa nyt toisiinsa.. uutta spaceria sorvaamaan. Rattaat on kauppiaalta jostain vanhasta 5-vaihteisesta fillarista (kun ilmaiseksi sai)...
Jos noilla 170 millisillä laittais katteen niin kate peittäis näkymän johonkin 7m päähän. Kyllä ne 130 täytyy laittaa ja laskea poljinkeskiötä vähän alaspäin. Jos laskee kampien lyhennyksen niin noin 70mm vois laskea, jäis silti rotvallinreunan verran maavaraa.
Penkki on oikeastaan vain muotti mut käy kokeiluun paremmin ku hyvin.
Ohjaus tuntui vakaalta vauhdissa, käännökset oli hankalempia. Bonuksena tuo väliakselin sijainti meni taas aavistuksen väärin........nyt on suora 14-11 piikkisillä. noh pitää porailla uus reikä sinne.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 16 Syys 2012, 14:05
Kirjoittaja Syväri
Pieniä ongelmia. Takavaihtajan jousi vetää pienemmillä rattailla ohjauksen vinoon ja se häiritsee ajossa aikalailla. Onko kokemuksia jousesta/kuminarusta ohjaustangon/rungon välillä, joka kumoaisi tämän voiman?
Ensiövedolle täytyy lisätä ketjunkiristäjä ja lisää ketjua, jotta saadaan ensiöketju toisen tieltä. Harmi kun tämä tuntui muuten toimivan tehokkaammin kuin perinteinen rissa.. pelkkää mutua tosin.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 16 Syys 2012, 15:18
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:
Pieniä ongelmia. Takavaihtajan jousi vetää pienemmillä rattailla ohjauksen vinoon ja se häiritsee ajossa aikalailla. Onko kokemuksia jousesta/kuminarusta ohjaustangon/rungon välillä, joka kumoaisi tämän voiman?
Ei ole kokemusta, mutta se vetää voimakkaimmin juuri kun ei tarvis vetää ollenkaan, eli kääntyessä.
Pitäisikö tuo väliakselin ulompi ratas tuoda ulommas, tällöin ketju menisi suorempaan pienillä rattailla.
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 16 Syys 2012, 16:01
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:
Pieniä ongelmia. Takavaihtajan jousi vetää pienemmillä rattailla ohjauksen vinoon ja se häiritsee ajossa aikalailla. Onko kokemuksia jousesta/kuminarusta ohjaustangon/rungon välillä, joka kumoaisi tämän voiman?
Ei ole kokemusta, mutta se vetää voimakkaimmin juuri kun ei tarvis vetää ollenkaan, eli kääntyessä.
Pitäisikö tuo väliakselin ulompi ratas tuoda ulommas, tällöin ketju menisi suorempaan pienillä rattailla.
Jukka
Osuu polveen jos tuon sitä ulos, muuten kyllä
Täytyy vielä tarkistaa että kiekot on linjassa.. emmä millään jaksais uskoa että tuon jousen voima riittää heiluttamaan pyörää vaikka paikallaan sitä kyllä testasin
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 19 Syys 2012, 18:19
Kirjoittaja Syväri
Syväri kirjoitti:
Täytyy vielä tarkistaa että kiekot on linjassa.. emmä millään jaksais uskoa että tuon jousen voima riittää heiluttamaan pyörää vaikka paikallaan sitä kyllä testasin
No eihän se mikään takavaihtajan jousi ollut. emäputki ja etuhaarukka kierossa ja niin on kiekkokin. Tämä varmaan aiheuttaa kummallisen nykimisen tarpeen? Nyt sitte tuumaillaan mitenkä ihmeessä mä tuon korjaan.......... vaihtoehtoina ottaa pala keskeltä pois ja vaihtaa putkineen päivineen, ehkä laittaa jopa 1 1/8 ohjauslaakerill, mutta sitten menee stemmikin uusiksi, tai sitten vaan rälläköidä puoliksi auki ja kääntää. Rumaa jälkeä joka tapaukses.. takakiekkokin varmaan vituillaan jotenki
Kerrankin tekee muka huolellisesti niin sitten ei mikään osukkaan kohilleen!
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 25 Syys 2012, 11:14
Kirjoittaja Syväri
Etuhaarukka/kaulaputki edelleen oikomatta.. mutta hirviömäisen voimansiirron sain valmiiksi: nojoo, erilaisia suojia ketjulle tarvii vielä.
9-pakkaa modattu, 2 ratasta keskeltä pois. Nyt on 11-34 takapakka käytös. Joku spaceri pitää vielä tehdä että ei tarvi painavia rattaita laittaa sinne turhaan.
130 milliset kammet valmiit vihdoin, hyvin onnistui fsa:n gossamer kammista et jos joku haluaa lyhentää kampensa niin mulle vaan postissa.. En nyt voi sen enempää vertailla mutta tuntuihan nuo erilaiselta. Koko ajan piti olla täys puristus penkkiä vasten että vehje lähti liikkumaan.. Saatan tarvita sitä pienempää eturatastakin ja etuvaihtajaa. 53t tuntuu riittävän 100km/h asti kun pyörittelin ilmassa
Näillä saa näköjään katteen todella matalaksi. Vaikka polkimet oli liian lähellä niin polvet blokkas näkyvyyden enää n. 3m päähän. Maavaraakin on varaa laittaa 10cm ilman aukkoja kantapäille tästä on hyvä lähteä suunnittelemaan katetta.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 25 Syys 2012, 12:08
Kirjoittaja PW
Oisko siinä vielä varaaa tiputtaa keulapuomia alaspäin, niin ettei polkimet ota renkaaseen ? Saisit koppaa vielä alemmas.
Petri
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 25 Syys 2012, 12:25
Kirjoittaja Syväri
PW kirjoitti:
Oisko siinä vielä varaaa tiputtaa keulapuomia alaspäin, niin ettei polkimet ota renkaaseen ? Saisit koppaa vielä alemmas.
Petri
Joo, pitää varmaan vielä mittailla. Aika helppoa rälläkällä korjata mut toivottavasti tuon palkin pituus riittää.. Paljonkohan sitä varaa pitäis olla jos pahin este on rotvallinreuna 90 asteen tappokulmalla? jotain 10cm katteeseen, ehkä 3cm tilaa kantapäille ja kantapäästä polkimeen on n. 17cm, polkimesta keskiöön 13cm. 43cm? 5cm vois laskea.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 29 Syys 2012, 17:54
Kirjoittaja Syväri
Pitää avautua tänne taas, näköjään ongelmien määrä on vakio..
Suoristin etuhaarukan, hetken iloitsin kun jarrun toiminta parantui, vaihtaja piti vähemmän ääntä ja mikä tärkeintä ei enää ollut samanlaista "baarista-kotiin-pyörällä" efektiä ajossa.
Sitten tajusin että rataspakasta vain 2 pienintä lehteä ei tiputtanut ketjua pois väliakselilta.. Syy on selvä: kun kaikki onkin suorassa, ketju tekee polkiessa loivan s mutkan ja nostaa ketjun pois rattaalta. Ratkaisuksi ei oikeen käy mikään ketjuohjurikaan, aiheuttaa melua ja kuluisi käytössä.. Varmaan täytyy asentaa rissa vinoon ja koittaa suunnata rataspakan keskelle.
Kyllä mä sanon että tää olis jo valmis jos olisin tehnyt takavetoisen, 2 rissaa takapyörälle olis todennäkösesti ollut energiatehokkaampi vaihtoehto... No, tällä nyt sitten mennään kumminkin..
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 29 Syys 2012, 18:26
Kirjoittaja jviirret
Ei koko takapakkaa saa käyttöön kun ketjulinja(väliakselista renkaan akseliin) on noin lyhyt. Tavallisessa 26" maastopyörässäkin se on nippa nappa ja vinovedon vuoksi suositellaan käytettäväksi vaihdeyhdistelmiä joilla ketju menee suunnilleen suoraan.
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 29 Syys 2012, 19:26
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:
Ei koko takapakkaa saa käyttöön kun ketjulinja(väliakselista renkaan akseliin) on noin lyhyt. Tavallisessa 26" maastopyörässäkin se on nippa nappa ja vinovedon vuoksi suositellaan käytettäväksi vaihdeyhdistelmiä joilla ketju menee suunnilleen suoraan.
Jukka
Joo, ihan totta. Jos tekis isomman välipylpyrän ja ripustais sen maksimaaliseen korkeuteen vois toimia paremmin. Tulee vaan kate ja ohjaustanko tielle, ja pitäis tehdä tukirakenteet sille. Tässä taas mentiin mettään suunnittelussa.. Onneksi tämänkin saan toimimaan, toimi ennen haarukan korjausta kuitenkin kaikki paitsi pienin ratas. Kunhan taitan välipylpyrää aavistuksen, puhutaan jostain 0,5 asteesta niin se osoittaa pakan keskelle. Onhan niitä 1x9 maastopyöriä ja tämä on kumminkin vain 1x7 ja pakka on 9mm kapeampi.