Sivu 5/12

Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 11 Touko 2015, 17:54
Kirjoittaja Salsa

Pyöräilin eilen Kalasatamassa ja tiididii blondi veti siel päin *. Luulin ajavani pyörätiellä, mutta yhtäkkiä tulikin auto vastaan. Sitte säikähin, että ei hitto enkai niin törppö ole että ajan ajoradalla vastaantulijoiden kaistalla. No en ollu en, mutta autoilija ajo mistä sattui. :D ei menny mun kaaliin ollenkaan tämä reitti.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 11 Touko 2015, 18:35
Kirjoittaja Hopea

Mitä välii... Kalasatama on lähes yhtä sekaisin nyt kuin autoilijat normaalisti. Ëikä hommaa helpota yhtään se, että kaupunki ei tunnu tietävän vieläkään, kuinka ne järjestlyt oikein pitikään tehdä. :(

Viimeksi siitä mennessäni olivat käsiohjauksella. Yksi veti lippusiimoilla pyöräteitä poikki ja toinen huitoi kadun varressa "menkää tuonne päin" Siitä sitten etsittiin reittiä itään ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se ramppi ylös. Oli vähän ruuhkaa...

Mulla on vielä kesken sen lauantain lyhyemmän lenkkivaihtoehdon miettiminen. Olen kuljetellut karttakopiota mukana, mutta se ei ole suunnitelllut mitään siellä kassissa.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 11 Touko 2015, 22:53
Kirjoittaja ajarmala
ukram2 kirjoitti:

Rastila-Nuuksio-Rastila on kyllä reitti, joka hyydyttää kovempikuntoisenkin pyöräilijän.

Kamaan! Kun Lowride on kerrankin Stadissa, niin miksi kukaan haluaisi sieltä jonnekin landelle Nuuksioon? Sehän on kehä kolmosen ulkopuolella.

Terveisiä Nummelasta, toivottaa Ari
;-)


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 12 Touko 2015, 08:08
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Rastila-Nuuksio-Rastila on kyllä reitti, joka hyydyttää kovempikuntoisenkin pyöräilijän.

Kamaan! Kun Lowride on kerrankin Stadissa, niin miksi kukaan haluaisi sieltä jonnekin landelle Nuuksioon? Sehän on kehä kolmosen ulkopuolella.

Terveisiä Nummelasta, toivottaa Ari
;-)

:mrgreen: Hyvä kommentti - monella Lowridellä jääny tuo majoittumispaikkakunta melkeen näkemättä kun on porhallettu tukkaputkella. Nythän vois olla enempi tämmöstä nähtävyys cruisailua, eikä niiden nähtävyyksien tartte olla niitä kaikkein tunnetuimpia.
Kannattasko/pääsiskö velodromilla paria kierrosta testamaan?


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 12 Touko 2015, 09:24
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Kannattasko/pääsiskö velodromilla paria kierrosta testamaan?

Täytyy selvittää onko kyseisenä viikonloppuna pahasti varattu. Pinta siellä ei ole hääppöinen kun museovirasto...


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 13 Touko 2015, 00:54
Kirjoittaja ajarmala
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kannattasko/pääsiskö velodromilla paria kierrosta testamaan?

Täytyy selvittää onko kyseisenä viikonloppuna pahasti varattu. Pinta siellä ei ole hääppöinen kun museovirasto...

Ehdotin jo ohuen bitumikerroksen levittämistä Nokian radalle, mutta voisihan sitä suunnitella myös velodromille. Jooko?
Tai sitten levytetään velodromi vanerilla niin kuin Tampereelta saimme ehdotuksen.
Mitenkä sen sisävelodromin rakentaminen edistyy? Siihenhän tietenkin tulee puupinta.
Ei vaiskaan - tämä nyt on tällaista tajunnanvirtaa ;-)

Mutta siis, koska Stadissa on velodromi, niin kyllä se ihan oikeasti voisi olla mielenkiintoinen tutustumiskohde. Tosin, jos se on samassa kunnossa kuin Tallinnan Piritan velodromi, niin ehkä ei sitten. Hmm?


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 13 Touko 2015, 05:51
Kirjoittaja Wacky
ajarmala kirjoitti:

Mutta siis, koska Stadissa on velodromi, niin kyllä se ihan oikeasti voisi olla mielenkiintoinen tutustumiskohde. Tosin, jos se on samassa kunnossa kuin Tallinnan Piritan velodromi, niin ehkä ei sitten. Hmm?

Kunton on hieman Piritan velodromia parempi eli siellä voisi jopa ajaa järkevästi ja siksi radalle pääsyä pitää tutkia. Ratapyöräilijöitä nimittäin riittää siellä aikalailla.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 17 Touko 2015, 17:23
Kirjoittaja swan
Salsa kirjoitti:

Kannatetaan! Riippuu tosin kuinka hidas se hitaampi ryhmä on, että pysyykö kaikki mukana. :oops: vai onko parempi jäädä kotiin :(

Voisiko hitaampaan ryhmään läheteä tällainen aloitteleva Itä-Suomesta? Jolla ei siis ole vielä nojapyörääkään (vaikka suunnitteilla on ollut jo kolme vuotta :D ) Pystypyörällä ajaisin, jos en saa siiheksi hankittua nojakkia :D
anni


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 17 Touko 2015, 17:28
Kirjoittaja juuva

Ilman muuta voi. Ainakin lauantaile Helsingin polkupyöräilijöiden kalenteriin on merkattu yhteinen ajelu - nopeudesta tosin ei tietoa. Pääasiassa hepolaiset ovat siis pystypyöräilijöitä, itse toisinaan ajelen heidän perässään vastavuoroisesti nojapyörällä.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 17 Touko 2015, 19:40
Kirjoittaja jori

Ennenvanhaan näillä nojapyörätapaamisilla oli joka kerta useampia wannabenojakisteja haistelemassa tunnelmaa ja tutustumassa pyöriin ja ihmisiin. Vironreissuilla on ollut vieläkin pystäriporukkaa aina mukana. Tervetuloa vaan. :D


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 18 Touko 2015, 09:25
Kirjoittaja Esko M

Ainakin lauantaille Helsingin polkupyöräilijöiden kalenteriin on merkattu yhteinen ajelu - nopeudesta tosin ei tietoa.

HePon lauantaiajot ovat tietääkseni kohtalaisen vauhdikkaita. Olen vuosien varrella osallistunut silloin tällöin HePon sunnuntairetkiin, jotka ovat kevytvauhtisempia, mutta nojapyörä soveltuu aika huonosti jonomuotoiseen pystypyöräajoon. Nojapyörä -- ainakin minun polkemanani -- nousee paljon hitaammin pitkiä ylämäkiä, mutta alamäissä pystypyöräjono tökkii ja oma energia hukkaantuu jarrutteluun.

Eilen sunnuntaina läksin Maunulan majalta HePolaisten perään, pystypyöräletka oli lähdössä Träskendaan Espooseen. Heti alkuunsa hengästyin melkoisesti ja jäin 300 m, mutta sain vähitellen rakoa kavennettua, kun henki alkoi kulkea. Kuitenkin Lassilassa onnistuivat siksak-reitillä eksyttämään minut ja jouduin / pääsin omalle 48 km reitilleni, jonka keskiajonopeus oli 15,2 km/h. Näin hidasta ryhmäajoa on ollut vain alkuaikojen Eco-Tripeissä Turun suunnalla, mutta ne olivatkin mukavia ajoja ja kokoontumisia! -- Useiden vuosien keskiajonopeuteni 15,6...15,7 km/h on näköjään alkanut laskea.

Minusta Helsingissä kannattaisi tehdä kahvilakierros. Sopivia ulko- ja kioskikahviloita on siellä täällä, esim. Kompassitori tai Haltiala, ja sisäkahviloista parhaita on Malmin lentoaseman kahvila. Kauempana yksi parhaista on Melsteninrannan kahvila Espoossa, mutta Rastilasta kertyy edestakaista matkaa aika paljon, suorinta tietä ehkä 60 km, ja kahvila on aurinkoisina viikonloppuina varsin täynnä, kun ruokaakin on siellä tarjolla. Vuosaaren Aurinkolahden Kahvila Kampela on aika lähellä Rastilaa ja Helsingin seudun komeimman uimarannan itäpäässä.

Esko


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 18 Touko 2015, 11:18
Kirjoittaja Wacky

Meillä on onneksi monta vetäjää tarjolla ja suunnitelmissa on jonkinlaista kahvilakierrosta tarjota lauantaina ja/tai sunnuntaina vaihtoehdon kanssa niille jotka haluaa vauhdikkaampaa ajoa hieman rajallisemmilla kahvila pysähdyksillä.
Malminlentokenttällä pitää poiketa ihan vaan siksi että sen sulkemista suunnitellaan, enkä ole itse vielä käynyt.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 18 Touko 2015, 20:01
Kirjoittaja juuva

Mitenkäs sen velodromin tilanne?

Ainakin perjantaina siellä on kisat, joten silloin ei ainakaan ajamaan pääse ja muutoinkin perjantailla taitaa olla jo reitti selvillä. Kahvilakierrosta kaipaavalle voisi olla hyvä pysäkki tuo myöskin jos ei hyväkuntoista hiekalla olevaa ulkoilureittiä pelkää ajaa. Esim. Rastila - velodromi - Vanhankaupunginkoski - Haltiala (kahvi) - Vantaan ja Keravanjoen vartta Heurekan ohi - jonkinlaisen mutkan kautta Malmin lentoasema (kahvi) ja takaisin Rastilaan.. Kiertelyistä riippuen 45-55km.

Velodromia kannattaisin reitillä olevana alkupään kohteena jolloin siellä voisi liittyä matkaan ilman pitkähköjä siirtymiä Rastilaan.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 18 Touko 2015, 21:22
Kirjoittaja juuva
Esko M kirjoitti:

Eilen sunnuntaina läksin Maunulan majalta HePolaisten perään, pystypyöräletka oli lähdössä Träskendaan Espooseen. Heti alkuunsa hengästyin melkoisesti ja jäin 300 m, mutta sain vähitellen rakoa kavennettua, kun henki alkoi kulkea. Kuitenkin Lassilassa onnistuivat siksak-reitillä eksyttämään minut ja jouduin / pääsin omalle 48 km reitilleni, jonka keskiajonopeus oli 15,2 km/h. Näin hidasta ryhmäajoa on ollut vain alkuaikojen Eco-Tripeissä Turun suunnalla, mutta ne olivatkin mukavia ajoja ja kokoontumisia!

Tässä kohtaa olet aivan oikeassa, ryhmäajossa kaikkien pitäisi pysyä ryhmänä. Hepo jakaa retkivauhtiset lenkit lauantain nopeampiin ja pidempiin 18 - 21 km/h ja sunnuntain hitaampiin ja lyhyempiin 15 - 18 km/h. Aivan kaikille tuo hitaampikaan ryhmä ei sovi, eikä siellä(kään) aina ihan tavoitekeskinopeuksiin ole päästy. Selkeästi siis hitaammillekkin nopeuksille voisi olla kysyntää. Tästä seurannee se varsinainen kysymys: kuinka montaa erilaista lenkkiä varsinaisesti tarvitaan ja mitkä niille sopivat keskinopeudet olisivat?

Velomobiilit varmaan liikkuvat nopeampien ja pidempiä reittejä, mutta mikä on muu osallistujajoukon kanta ja jakautuminen nopeuden, reittikohteiden, (pinnoitteen) jne. suhteen?

Itse ehkä olen reippaahkon vauhdin ja keskipitkän lenkin kannalla enkä pelkää pahemmin huonoakaan tietä, mutta toki ryhmässä voi ajaa hitaampaakin eikä sileä pintakaan haittaa toki. Kahvilla voisi kerran/kahdesti käydä mutta kovin monesta pysähdyksestä en perusta.. ja keskustaa hieman kartan, se kun ei ryhmäajossa ole sopivin sujuvaan liikkumiseen.


Re: LowRide Helsinki Kysely/Suunnittelua (3.-5.7.)

Lähetetty: 21 Touko 2015, 08:58
Kirjoittaja Hopea

Mä voisin ottaa kopin tuosta ehdottamastasi kahvilareitistä. Tässä on sopivasti aikaa kiertää se muutaman kerran ja etsiä hyvät reittivaihtoehdot.

Lupaan sopeutuvan nopeuden 16...20 km/h, vaihtelevasti asvalttia ja hyvää sorapintaa sekä riittävän määrän kahviloita, joissa jopa pysähdytään.

Alustava suunnitelma reitiksi siis Rastila - Velodromi - Vanhankaupunginkoski - Haltiala - Heureka - Malmin lentoasema - Rastila, mittailen matkaa tutustuessani sopiviin vaihtoehtoihin. Jos lentoaseman kahvila ei ole riittävästi auki, käydään vaikka Falkullassa sitten. Jos kestätte lampaat ja vuohet kaupunkikierroksella. :wink: